Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:15
Hallo forummers,

even een wiskundig vraagje,

Op dit moment heb ik een HP vs17 monitor. Monitor is 5 jaar oud en ik wil wat nieuws. Het is een 5:4 monitor 17 inch, met een beeld van plm. 34 cm breed en 27 cm hoog.

Ik ben van plan een nieuwe monitor te kopen en ik wil tot maximaal 250–300 euro uitgeven. Ik doe niet aan spelletjes en films kijk ik op de TV. Dus wat mij betreft hoef ik geen breedbeeld. Enig toepassing van een breedbeeld monitor in mijn situatie zou zijn twee spreadsheets/docs of twee webbrouwsers naast elkaar te zetten. Aan breedte heb ik dus weinig. Het gaat me meer om de hoogte. Nu zijn (bijna) alle monitors breedbeeld, en 16:9 of 16:10. Op alle websites, ook fabrikanten websites staan geen netto afmetingen van het scherm. Alleen diagonaal maten en maten inclusief de rand.

Mijn vraag is dus, wat voor diagonaal van een monitor moet ik hebben, als ik in de hoogte op zijn minst mijn 27 cm kan houden. Liefst meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000

Sjaak_Afhaak

Bleh!

27/10*16 = 43.2cm = breedte
pythagoras zegt vervolgens dat je een diagonaal van 49cm moet hebben = 20inch (voor een 16:10 scherm)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49

Nikeo

Jawelles

Ten eerste houd je makkelijk budget over. Ten tweede zou ik je aanraden met een lineaal of meetlint naar een groot electronicawarenhuis te gaan en het zelf op te meten. Als je zelf al gaat meten en omrekenen ga je misschien de mist in.

Toen ik een monitor zocht liep ik tegen het probleem aan dat verschillende vergelijkingswebsites de daadwerkelijke afmetingen van de monitoren door elkaar halen. Bij monitoren die in hoogte verstelbaar zijn noteren ze soms de maximale hoogte ipv de minimale. Om verassingen te voorkomen zou ik niet afgaan op vaak onvolledige informatie :) Zelfs fabrikanten zijn soms laks in deze info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
@ Sjaak_Afhaak: Bedankt! Nu weet ik hoe ik het kan uitrekenen. Ik zie dat als een monitor 16:9 verhouding heeft, de diagonaal zeker 22 inch moet zijn voor dezelfde hoogte. Tenminste als ik het goed uitgerekend heb.

@ Nikeo: nameten zal ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
22" 16:9 beeldschermen bestaan niet, dat zijn 21.5" beeldschermen, sommige fabrikanten en winkels ronden het alleen af, waardoor het dan dus 22" wordt, maar dat zijn dan dus ook 21.5" schermen.

Er zijn overigens genoeg fabrikanten (Samsung, Dell, en Eizo om er een paar te noemen) die ook de afmetingen van alleen het actieve gedeelte van het paneel noemen, maar het is ook heel gemakkelijk zelf uit te rekenen.

Neem de pixel pitch en vermenigvuldig die met het aantal pixels in die richting en je hebt de afmetingen in die richting. Bij mijn Dell U2711 is dat dan bijvoorbeeld 0.2331 mm x 2560 pixels = 596.736 mm en 0.2331 mm x 1440 pixels = 335.664 mm. Dus het actieve deel van het scherm is dan dus 596.736 x 335.664 mm.

20" 16:10 heeft een hoogte van 270.9 mm
21.5" 16:9 een hoogte van 267.3 mm
22" 16:10 een hoogte van 296.1 mm
23" 16:9 een hoogte van 286.416 mm
24" 16:10 een hoogte van 324 mm

Met dat budget kan je trouwens ook al naar beeldschermen met een IPS paneel kijken, zodat je veel betere kijkhoeken, een veel betere kleurweergave en vaak ook een groter kleurbereik hebt. Hoewel het naar mijn mening in alle gevallen veel fijner werkt dan een scherm met een TN paneel is voor de eisen die je stelt het verschil in prijs wellicht niet geheel gerechtvaardigd. Maar als je dat geld voor een scherm over hebt is het zeker een overweging die je zou moeten maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 08-11-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan de duurdere schermen ook pivoteren, dan krijg je een 10:16 verhouding ipv 16:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
(jarig!)
brilsmurfffje schreef op maandag 08 november 2010 @ 20:06:
je kan de duurdere schermen ook pivoteren, dan krijg je een 10:16 verhouding ipv 16:10
Wat brillie zegt: al gedacht om een scherm op zijn kant te zetten? Dan heb je juist extra veel hoogte, iets waar jij juist behoefte aan hebt als ik het zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier staat een calculator:
http://members.ping.de/~sven/dpi.html

schermverhouding + schermgroote invullen en je krijgt de groote van het paneel
brilsmurfffje schreef op maandag 08 november 2010 @ 20:06:
neem dan een IPS, TN pivotteren kan *echt niet*

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle schermen in de selectie waar ik in m'n vorige post naar linkte ondersteunen pivot en die zijn allemaal IPS, misschien dat brilsmurfffje op die schermen doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
Bedankt voor de adviezen. Ik zal zeker overwegen IPS scherm en dan 16:10 met pivot.

Ik las net hier op het forum een review van U2211H. Ik twijfel nog alleen een beetje, omdat de schrijver zoveel problemen had met kleurinstellingen. Met kalibreren komt het toch uiteindelijk goed, maar ik vind het beetje vreemd. Dat moet toch gewoon goed ingesteld zijn zo uit de doos?

@darkstone: die formule is super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000

Sjaak_Afhaak

Bleh!

IPS panelen presteren juist beter bij grotere kijkhoeken, en daarom ook op de pivot stand. Als jij alleen maar wat spreadsheets en browserschermen open hebt staan, hoef je je niet druk te maken om calibratie. Fabriek-af staan ze al heel prima afgesteld, het gaat zich meer om de fijnafstelling waar grafisch ontwerpers en fotografen zich druk om maken qua kleurechtheid etc.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als jij alleen in spreadsheets werkt en een beetje surft zou ik me niet druk maken om een perfecte kleurweergave ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wenzel schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:38:...Ik las net hier op het forum een review van U2211H. Ik twijfel nog alleen een beetje, omdat de schrijver zoveel problemen had met kleurinstellingen. Met kalibreren komt het toch uiteindelijk goed, maar ik vind het beetje vreemd. Dat moet toch gewoon goed ingesteld zijn zo uit de doos?...
Daar vergis je je dan toch echt in, de standaard instellingen staan vaak neutraal (bij Dell bijvoorbeeld RGB sliders op max, helderheid 50%, contrast 50%), maar dat wil zeker niet zeggen dat de kleurweergave dan ook goed is.

Vaak zit de kleurtemperatuur er wel een paar honderd Kelvin naast en dan zijn de kleuren of veel te warm of veel te koel. De helderheid staat vaak ook behoorlijk hoog, waardoor het scherm dan wel erg veel licht geeft. Met jouw budget en toepassingen is een colorimeter om je scherm te kalibreren nogal uit verhouding, dan betaal je €300 voor je scherm en €130 voor een colorimeter. Beste optie is kijken of je zo'n ding van iemand kan lenen en anders moet je zelf maar een beetje met de instellingen spelen totdat de kleurweergave naar wens is.

• Wenzel
Wat staat hier bij Tweakers veel informatie. Maar goed ik heb een paar monitors die mij (voor mijn toepassingen) geschikt lijken. Ik beperk mij tot 20-22 inch, omdat ik niet zo’n groot beest op mijn bureau wil hebben. Alle monitoren hebben Pivot mogelijkheid.

TN Dell 2009W 20“ 16:10 1680x1050
TN Dell P2210 22“ 16:10 1680x1050
TN Samsung BX2240W 22“ 16:10 1680x1050

IPS Dell U2211H 21.5“ 16:9 1920x1080
IPS HP ZR22W 21.5“ 16:9 1920x1080

Als ik vergelijk de 3 TN schermen, vind ik de afmetingen van 2009W eigenlijk het beste. In de hoogte heb ik netto net zoveel mm als nu met mijn oude scherm en in de breedte wat extra. De vraag is alleen, is de resolutie voldoende, dat ik niet met wazige tekst krijg te maken.

Keuze tussen de IPS schermen is makkelijk lijkt mij. U2211H kost nu bij Dell 260 euro. Bovendien gebruikt U2211H helft minder stroom dan de HP.

Dus eigenlijk twijfel ik tussen de Dell’s 2009W (lekker compact), U2211H (hoogte ongeveer gelijk, wel een stuk breder) en P2210 (is een stuk hoger en breder). Hier gaat het niet om wat deze drie schermen kosten, maar wat voor- en wat de nadelen zijn. Dat zal mij helpen om een keuze te kunnen maken.
De Dell U2211H kost nu maar €208,49 als je bij Dell B2B (business-to-business) bestelt (dat kan ook als particulier, zie ook het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 topic).

Dat is verreweg de beste prijs/prestatie verhouding van al die schermen en bovendien is het ook wel absoluut gezien het beste scherm uit dat rijtje.
Pagina: 1