• Tourniquet123
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:19
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een externe harddisk van 1 a 2 TB, nu heb ik de mogelijkheid Esata te nemen of USB3 omdat mijn systeem dit beide ondersteund.

Nu vroeg ik mij af of Esata nog steeds de voorkeur heeft of dat ik USB3 zal nemen.

Ik wil er hoofdzakelijk films etc op opslaan en niet zozeer uitwisselen op andere systemen.

Weet iemand toevallig een snelle kwalitatief goede en voorral stille harddisk ?

Bijvoorbaat dank

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:38
Mijn ervaring met E-SATA op externe harddisk is dat het echt traag is. Heb sinds een tijdje een USB3 harddisk en controller, loopt als een speer. Volgens mij is E-SATA over niet al te lange tijd exit.

Check:
http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=9
http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=8

Die hebben leuke en stille schijven op USB3, goede ervaringen mee.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:48
rookie no. 1 schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:51:
Mijn ervaring met E-SATA op externe harddisk is dat het echt traag is.
Dat is wel apart, e-sata zou niet langzamer moeten zijn dan een normale interne aansluiting. Verder kan een usb 3.0 schijf, er vanuitgaande dat in de behuizing een normale s-ata schijf, nooit sneller zijn dan e-sata ivm de extra usb laag er tussen.

• Rub3s
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22-09 15:35

Rub3s

+3 , omdat het kan

mijn ervaring met eSata is dat het nauwelijks plug&play is. Maar dat zal vast aan mij/mijn computer liggen.

• TERW_DAN
  • Niet online
Rub3s schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:05:
mijn ervaring met eSata is dat het nauwelijks plug&play is. Maar dat zal vast aan mij/mijn computer liggen.
eSATA is prima plug and play, je moet alleen AHCI aanzetten.
rookie no. 1 schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:51:
Mijn ervaring met E-SATA op externe harddisk is dat het echt traag is
Dan heb je waarschijnlijk een hele gare controller in je externe behuizing zitten. Een eSATA poort is net zo snel als een interne SATApoort. Wat natuurlijk kan is dat je een eSATApoort aan een brakke controller hebt zitten (veel moederborden knopen een eSATApoort aan dezelfde controller waar ook nog een PATApoortje aanhangt, en dat zijn niet altijd de beste die je kunt vinden).

Als ik nu moest kiezen dan denk ik dat USB3.0 toch de voorkeur heeft, ook al ben ik zelf zeer te spreken over de eSATAschijven die ik zelf in gebruik heb. USB3.0 biedt voldoende bandbreedte, en hoewel de USB3.0chip op een aantal wat beperkt is in bandbreedte ga je dat met een mechanische disk toch nooit merken. Het grote voordeel van USB3.0 is de compatibility, je kunt het altijd nog op een USB2.0 of USB1.1 connector prikken, 't schiet niet op, maar als je er echt bij moet dan is het altijd wel mogelijk. Dat is met eSATA iets minder, die vind je lang niet op ieder systeem, dus dan zul je met bracketjes aan de gang moeten. Op zich geen probleem, maar het kan natuurlijk zijn dat je een notebook hebt waarbij dat niet gaat.

Met USB3.0 doet een externe disk niet meer onder voor een schijf die direct op een SATAcontroller hangt (intern, danwel extern).

30" monitor te koop

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator NOS
Terw_Dan schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:11:
[...]
Het grote voordeel van USB3.0 is de compatibility, je kunt het altijd nog op een USB2.0 of USB1.1 connector prikken[...]
En dat hoeft niet per se een PC of laptop te zijn, maar kan ook een mediaspeler zijn of als het moet een autoradio met USB-ingang (dat is wel omslachtig, maar 't kan dan tenminste). Je geeft wel aan dat het niet om uitwisselen op andere systemen gaat, maar ik vermoed dat USB ook geen echte nadelen gaat hebben boven E-SATA.

Ik zou daarom kiezen voor USB. Dat is ongetwijfeld snel zat voor het opslaan van films (ik vind USB2 al snel zat wat dat betreft).

Saved by the buoyancy of citrus

• TERW_DAN
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:30:
maar ik vermoed dat USB ook geen echte nadelen gaat hebben boven E-SATA.
Niet echt. Ja, als je je hele USBbus vol gaat hangen met USBschijven dan heb je flink wat performancedrops, wat je met eSATA niet hebt, maar dat zijn van die dingen die je in de praktijk toch niet tegen gaat komen, dus je daar druk om maken heeft weinig zin.

30" monitor te koop

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee