Toon posts:

HD5770 oc problemen :(

Pagina: 1
Acties:

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Geachte tweakers,

Ik heb van het weekend mijn Sapphire HD5770 proberen te overclocken. Na veel gegoogled te hebben kwam ik achter dan mijn hd5770 makkelijk over te klokken was.
http://www.hardocp.com/ar...eon_hd_5770_5750_review/7

Dit is maar 1 van de vele links die ik gezien heb, en overal wordt gezegd dat het makkelijk kan..

Als eerst de systeemspecs maar ff:

* Gigabyte PS35-DS4
* Intel Core 2 QUAD @6600
* 2x2 GB Kingston DDR2 800
* 3x HDD's
* HD5770 1Gb GDDR5 PCI
* Coolermast 700 Watt A-voeding
* GeminII Project (socket775)
* Amtec NINE Hunderd v1

Software geinstalleerd:

* Windows 7 x64 (Ultimate)
* ATI Catalyst 10.10

Probleem stelling:

Meestal naar 10 min spelen in Crysis/MW2/GTA4 crashed mijn beeld... Ik krijg van die grijze strepen door mijn beeld of mijn beeld gaat op standby. (dit gebeurt niet als ik gewoon niks doe alleen internetten/mailen/film kijken)

Als ik de logfile na kijk (momenteel niet bij de hand ivm dat ik op werk zit)
zie ik geen verschil, en de temperaturen Met LOAD OC komen niet boven de 75 graden uit..

Ik lees op vele forums en andere sites, dan deze videokaart makkelijk over te clocken is, en dat er geen
problemen moet zijn..

Temperaturen kunnen geen probleem zijn... Heb een Amtec ninehundred kast, met standaard4 fans, en zit nu totaal van 7 inzitten:

2 voor (die lucht in blazen)(2x12cm)
1 boven op (uitblazen)(20cm)
2 CPU cooler (lucht wegblijzen)(2x12cm)
1 Achterin (lucht uitblaast)(12cm)
1 Zijkant (uitblazen)(12cm)

Wat kan het probleem zijn ??
Heb zelf al gegoogled, maar kom niks tegen wat betreft dit probleem (of ik ben blind en kijk er gewoon overheen)

Mijn videokaart op de volgende specs:

* GPU Frequenze = 850 hmz (standaard)
* Memory Frequenze = 1200 hmz (standaard)

ATI overdrive ingesteld, en de geheugen opgevoerd
* GPU = 960 hmz
* Memory = 1400 hmz

Beeldresolutie: 1280x1024 (75hmz) geen AA, MLAA aanstaan, alles gewoon standaard

Temperaturen: (Load bedoel ik hier mee in mid-games.. mw2/crysis/gta4)
Standaard zonder Load = 40 +/-
Standaard Load = 50 a 55

OC zonder load = 50 +/-
OC Load = 70 a 75

Deze temperaturen heb ik vanuit een logfile dat via GPU-Z is gemaakt..
Wel wat ik merk is dat als het OC dat de GPU load tussen de 85 a 95% liggen

Fancontroller heb ik op 50, 75, 100 % gehad maar maakt geen verschil.

Hoop dat iemand mij kan helpen... Alvast bedankt

Mvg

Soundstorm

Edit:
Als ik alles op standaard heb staan (normale gpu hmz enzovoort) werkt alles goed... nog geen last van gehad.
De reden voor het overclocken is gewoon om te kijken wat het verschill is...Heb overgens nog nooit AA of MLAA aangehad !!

[Voor 4% gewijzigd door Soundstorm2010 op 08-11-2010 10:03. Reden: Iets vergeten]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Je weet dat je in 1x GODSCHRUWELIJK hoog klokt? Begin eerst eens met 900 - 1300. En ga dan langzaam met stapjes omhoog (Tip: Core merk je meer van als het geheugen).

Zo gaat mijn HD5770 niet hoger als 961 - 1294. (Met fatsoenlijke temps)

Tip trouwens: Gebruik geen ATI overdrive, maar gebruik MSI Afterburner. Is behalve makkelijker, ook beter
(Je kan hoger klokken als 960 op de core) en je kan er een fanprofiel aanmaken.

Gebruik als stress programma: Furmark (Deze load je GPU constant op 100%) Extreme burning mode, met de maximale resolutie en 8xAA.

Al zou je een kaart constant 50c kunnen houden, dan nog zit er een limiet op de frequensie waarop de chips stabiel hun werk doen.. Jij zit ruim over die limiet.

[Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2010 10:07. Reden: Foute freq's.]

• Soundstorm2010
Kan ik dan MSI gebruiken terwijl ik Sapphire heb ? Of zou ik die Sapphire tool moeten gebruiken .

En de reden voor deze overdreven OC is dat ik overal lees dat tie het makkelijk werd.. Wel vreemd is dat die van mij dan niet trekt (met overal bedoel ik op vele sites wel... zou zeker een paar tussen zitten waar het mislukt)

(Edit)

Zal vanavondt laat eens de Furmark proberen... Wat wel is, als ik auto tune doe via CCC dan staat tie op 865 hmz :(

Nu staat tie op 900hmz en 1200 hmz, dus das toch goed genoeg ?
Want veel verschil zou ik toch niet merken of wel ?
(en nee heb nog nooit OC gedaan :$

[Voor 30% gewijzigd door Soundstorm2010 op 08-11-2010 10:18]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Soundstorm2010 schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:17:
Kan ik dan MSI gebruiken terwijl ik Sapphire heb ? Of zou ik die Sapphire tool moeten gebruiken .
MSI Afterburner werkt met elke kaart, zo heb ik een HD5770 van Club3D.
En de reden voor deze overdreven OC is dat ik overal lees dat tie het makkelijk werd.. Wel vreemd is dat die van mij dan niet trekt (met overal bedoel ik op vele sites wel... zou zeker een paar tussen zitten waar het mislukt)
Testsites krijgen meestal een kaart van de fabrikant. Die eerst door de fabrikant zelf uitvoerig is getest.. En dus een stuk hoger klokt als het gemiddelde van reguliere retail kaarten.

Bedenk je ook dat elke kaart weer anders is, zo stokt exact dezelfde kaart bij een maat al bij 948 - 1288...

Wat ik zou doen:

Beginnen op 900 - 1200, 10 mins stresstesten met furmark. Geen errors/crashes/artifacts?
(Rare blokjes op het scherm bijv)
10Mhz erbij
910 - 1200, weer 10 mins stresstesten

Doorgaan tot je niet meer hoger kunt (Waarschijnlijk ergens rond de 960). Nu 2 uur lang stresstesten met Furmark. Om de zoveel mins even op het scherm kijken of je niet iets vreemds ziet (Rare lijnen ect). Het enige wat je zou mogen zien is een harige donut met een rare waas eromheen :P . Als je heel veel gekleurde pixels ziet, of een groot raar vierkant ofzo. Direct stoppen en je kaart terugklokken.

Stokt je GPU? Geheugen gaan overklokken. Zelfde wijze, begin op 1250 zou ik zeggen. Ook hier weer: Als je denkt het hoogste te hebben berijkt, 2+ uur testen met furmark.

Houd als max GPU temperatuur ~85c aan.

Test na een aantal dagen even opnieuw met furmark of je OC stabiel blijft, zo kan je uitsluiten dat je kaart gewoon kapot gaat na enkele weken/maanden.

[Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2010 10:25]

• Soundstorm2010
Dankje, zal het vanavondt eens proberen...

Nog nooit gedaan, en standaard werkt het ook geod, maar wou kijken of het lukt..

BO staat voor de duur, en stel voor dat ik OC net wat soepeler loopt, dan doe ik dat graag :D

In ieder geval, Bedankt voor de info, ga het eens proberen vanavondt :)

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Neem er de tijd voor ;) pak er lekker een kop koffie/thee (Alcohol zou ik niet doen :P) en doe het gewoon lekker in alle rust, het kost je 1x een dag werk, maar dan heb je ook wat! Beter als dat je nu gewoon " domweg " je GPU overklokt, en dan over een maand met een gefrituurde kaart zit 8)7.

• Soundstorm2010
Dat is waar... Maar vindt vreemd dat mijn GPU niet boven de 70a75 graden ongeveer komt als ik hem OC.

Maar toch crash mijn beeld :( als mijn GPU 90 graden wordt, dan had ik het kunnen begrijpen

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

90C hoort je GPU ook nog niet te crashen. Maar zoals ik al zij: Temps hebben vrij weinig te maken met het maximum van je kaart.. Pas als jouw temps 100c zijn, en je nogsteeds geen crashes hebt. Heb je een limiet met temperatuur bereikt. Met 75c heb jij dat absoluut niet geloof me :) .

Even ter vergelijking: Mijn kaart word op 100% load maar 84c. En dit is met een custom fanprofiel die het zo stil mogelijk houd.. Met de standaard fanbesturing van AMD word de kaart slechts 74c, maar maakt hij wel een pokkeherrie |:( .

(Ik heb liever dat het wat warmer word, maar stil blijft.)

(AMD @ 75c: 60% fanspeed)
(Custom speed @ 85c: 48% fanspeed)

[Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2010 10:33]

• Soundstorm2010
Zal het vavondt gaan proberen, en dan hoor je het wel :)

( voor mij moet het stil, en snel... en liefst zo koud mogelijk)

Hou niet zo van al die warmte. slechte ervaringen mee :(

[Voor 53% gewijzigd door Soundstorm2010 op 08-11-2010 10:36]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Als je weet wat je doet (Bijv 85c als max aanhouden -terwijl een GPU makkelijk 90c kan trekken-) gaat er weinig mis. Ikzelf heb nog NOOIT iets gesloopt met OC'en. Over het algemeen omdat ik het stapgewijs doe. En als ik al te hoog gaat dan handelt de automatische beveiliging van de drivers / het mobo* wel, en klokt de kaart plotseling naar 300 - 500.

*Bij OC's van het CPU dan.

• Soundstorm2010
Dat klopt... bij mijn CPU heb ik al overgeclocked, en loopt soepel, maar ook dit heb ik eerst goed uitgezocht op internet..

Gelijk van 2.4 naar 3.06 OC en heeft nog nooit moeilijk gedaan (en wat andere instellingen in de BIOS goed gezet dan he ), vandaar dus ook mijn radicale OC van mijn GPU ;) (kon alleen niet de voltage veranderen :(

En ik weet wel wat ik doe, daarom zoek ik ook altijd alles op wat ik kan vinden, en in CCC kan ik maar max overclocken naar GPU 960 hmz en 1450 hmz Memory... Dus vandaar dat ik dacht dat het wel veilig was ;)

[Voor 19% gewijzigd door Soundstorm2010 op 08-11-2010 10:45]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Voltage moet je NIET gaan opvoeren met de standaardkoeling, en al helemaal niet als je weinig ervaring hebt met het OC'en van GPU's.. Dit kan trouwens wel worden gedaan met MSI afterburner. Maar het probleem met GPU's en voltmods is dat de temp (in tegenstelling tot met CPU's) niet met enkele graden omhoog schiet, maar meestal al direct met >10c. Bij mijn HD5770 gaat hij met 1.25v tot 85c dus (standaard voltage). Verhoog ik deze met 0.025) (1.275v) zit ik aan de 98c :x.. En hoeveel meer kan ik hem dan overklokken? De core gaat maarlifest 4mhz sneller! En dat levert mij maarliefst 0 extra FPS's op in MW2 :P .

Edit: Mijn BIOS laat mij ook wel toe om mijn CPU Freq op 500 te zetten, maar hoger als 228 komt deze toch echt niet :P .. Standaard maximum's zijn bijna altijd al ruim boven wat eigenlijk kan.

[Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2010 10:58]

• Soundstorm2010
Ok weet ik dat ook weer. blijf ik lekker van de Voltage af :D

Nu de rest nog ff checken vanavondt :)

• Soundstorm2010

• faust2016
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:24

faust2016

You yes have my shirt

@D4NG3R: Dan doe jij toch echt verkeerd met je fan-profile. Als ik op mijn HD4870, die van zichzelf een stuk heter is dan een HD5770, de spanning verhoog krijg ik echt niet van die idiote temperatuurstoenames :p.
Als ik de spanning met 0.05V verhoog wordt de kaart in furmark, in plaats van de standaard 75 graden, 3 graden warmer namelijk 78 graden.
Wanneer ik de spanning met 0.1V verhoog dan zit de kaart net tegen de 80 graden aan.

@Soundstorm: Het schijnt dat die 5770 behalve ECC geheugen ook een soort van ECC voor de core hebben, d.w.z. dat wanneer je de kloksnelheden te ver opvoert krijg je niet direct artifacts en crashes, maar wordt de kaart langzamer en krijg je performace drops.
Als je de spanning op de GPU echter weer wat omhoog doet krijg je weer betere prestaties, omdat ie dan weer stabiel is.

Oh en nog iets: D4NG3R zei dat je van core meer merkt dan van geheugen. Nu gaat dat in de meeste gevallen wel op, ware het niet dat dit juist altijd een knelpunt is geweest bij de 5770. Waar de HD4870 een geheugenbandbreedte van rond de 130 GB/s heeft zit dit bij de 5770 op ong. 75 GB/s. Verschillende sites laten dan ook zien dat een overclock van het geheugen vooral op hogere resoluties met AA e.d. een grote prestatie boost geeft :).

Maargoed als je een beetje met de spanning van de GPU gaat spelen zou je met een beetje geluk 1 GHz op de core en ook nog wel een flink hogere memspeed kunnen halen (1400+ MHz).
Succes ermee ;) !

• Soundstorm2010
Vanavondt ga ik eerst ff BO spelen... hij draaid nu lekker op 925... ik ga van de week of in het weekend wel ff rustig klooien...

Eerst maar Black Ops spelen, dan zien we die OC wel later :D

Toch bedankt voor de info ;)

En terinfo.. een HD4870 is anders dan een HD5770 :P

• Soppie
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 28-10-2012
Kan iemand mij vertellen hoeveel echte rauwe fps-en je kunt winnen met OC-en? Ik heb het namelijk ook geprobeerd met mijn 5850 en ben vrij ver gegaan, maar elke keer zag ik niet of nauwelijks verschil (lees < 5fps)

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Even een vergelijking (In het geteste systeem was het GPU de bottleneck ja)
Crysis:WH op 1920x1080 alles maxed out met 2xAA
900 - 1200 - 32FPS (Default)
950 - 1200 - 34FPS
900 - 1300 - 34FPS
950 - 1300 - 35FPS
925 - 1376 - 34FPS (Max wat het geheugen wou + De maximum wat de core daarna wou)
963 - 1289 - 36FPS (Max wat de core wou + De maximum wat het geheugen daarna wou)
956 - 1323 - 35FPS (Max wanneer beide flink omhoog getrapt worden)

Conclusie: GPU Core trekt harder als het geheugen bij de HD5770.
En dan nog te bedenken dat Crysis knetterhard trekt aan de bandbreedte van het videogeheugen.

Andere spellen zullen weer meer FPS krijgen met het geheugen, maar MW2 kreeg bij mij de meeste FPS bij een hogere core.. Dus ik neem aan dat in BO hetzelfde gewoon weer zal gebeuren, als hij meerdere spellen speelt kan hij het beste gewoon een mooi uitgebalanceerde OC nemen.

Daarnaast moet ik zeggen dat de HD4870 heel anders klokt als de HD5770.

Voltage verhogingen gaan per kaart verschillend trouwens. Mijn HD5770 heeft de default PCB. En deze houd niet van voltagemods...
Soppie schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:28:
Kan iemand mij vertellen hoeveel echte rauwe fps-en je kunt winnen met OC-en? Ik heb het namelijk ook geprobeerd met mijn 5850 en ben vrij ver gegaan, maar elke keer zag ik niet of nauwelijks verschil (lees < 5fps)
In de meeste systemen is het CPU de bottleneck. Zo denk ik bij jouw ook, want met spellen waarbij ik 50FPS haal. Kan ik makkelijk 15FPS meer krijgen door zowel het GPU als het CPU over te klokken.

Spellen waar je sowieso al een lage framerate haalt (25 - 35) moet je niet verwachten opeens op 50FPS te zitten. Zo krijg ik bij Crysis(1) maar 4FPS meer. en bij Crysis:WH maar 6FPS meer
(Note: Bovenstaande test was niet in mijn systeem, zelf haal ik max 34FPS. Zonder OC's zo'n 27-28FPS )

Maar MW2 ging van 64FPS naar 78FPS. Dat is toch wel een behoorlijk verschil :9 .

Edit: Bedenk je wel dat je Minimum FPS altijd een flinke trap krijgt. Zo gaat bij Crysis:WH mijn minimum van 14 naar 23. En dat is echt wel te merken in-game. De maximum gaat met 6 omhoog, maar de minimum alweer met 9.

Edit2: Het verschilt per spel, er zijn ook spellen waar ik gewoon geen FPS win. Maar waar alleen de minimum FPS wat omhoog gaat. Maar de max gewoon hetzelfde blijft.

[Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2010 09:40]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee