Waar onderzoekdetails over slipcursus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Na een discussie over het nut van een slipcursus:
Op diverse plaatsen lees ik referenties naar een onderzoek naar de effecten van een slipcursus. Het zou een verrassende uitkomst zijn: mensen *met* slipcursus maken 12% meer ongelukken op een gladde weg dan mensen die geen slipcursus gevolgd hebben.

Nou zou ik eigenlijk dat onderzoeksrapport zelf eens willen doorlezen: hoe is dat onderzocht, wat voor slipcursus was dat dan, is er gecompenseerd voor het soort mensen wat die cursus gedaan heeft - kortom, was het een degelijk wetenschappelijk onderzoek of niet? Ik wil niet zomaar aannemen dat die 12% meer klopt, wil eerst zien hoe dat bepaald is.

Ik heb hier op GoT gezocht en met Google gezocht. Je komt ontzettend veel aanbieders tegen van slipcursussen en hoe nuttig het is, ook wel wat referenties naar de verrassende uitkomst van dat onderzoek - maar ik kan niet het onderzoeksrapport zelf vinden en ook niet wie dat onderzoek gedaan heeft.

Ofwel, mijn vraag: iemand die weet waar ik dat rapport kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waarom vraag je het niet op de plek waar je die bewering daadwerkelijk gelezen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 11:16
Een conclusie wordt getrokken in dit rapport:
http://www.swov.nl/rapport/R-2002-31.pdf van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. (P39).

De link wordt gelegd tussen het gevoel van controle hebben en het daadwerkelijk wel- of juist niet hebben. Met een slipcursus heb je sneller het gevoel dat je het onder controle hebt en houd je dat gevoel langer vast waardoor je bijvoorbeeld harder gaat rijden etc. In die richting zit de denkwijze.

Deze is ook interessant: http://www.swov.nl/rapport/R-2004-12.pdf (P35) want hierin wordt verwezen naar een onderzoek uit 1988 (Glad). Dat is dit onderzoek: Glad, A. (1988). Phase 2 in the driver education; effect on accident risk. Institute of Transport Economics, Oslo.

Dat onderzoek is overigens niet te vinden via Google dus daarvoor zal je even in een bibliotheek van een universiteit o.i.d. moeten zoeken. Vele onderzoeken zijn er wel op gebaseerd dus het lijkt wel vrij goed verkrijgbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door djluc op 08-11-2010 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:03
swov? dat is wel het laatste wat je serieus moet nemen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen die een slipcursus volgen dit niet per se doen om veiliger te rijden, maar meer om beter te weten waar de rand van mogelijke ligt. En als je wat vaker jezelf op dat randje begeeft dat je dan vaker erover heen gaat dan wanneer je een veilige marge behoud.
/boeren-verstand-modus
melcon schreef op maandag 08 november 2010 @ 09:37:
swov? dat is wel het laatste wat je serieus moet nemen :O
En waarom?

Behalve dat het makkelijk is een dergelijke oneliner neer te plempen

[ Voor 38% gewijzigd door Standeman op 08-11-2010 09:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Ik kan mij ook best voorstellen dat mensen die interesse tonen in een slipcursus meer kilometers maken en bij een gladde weg sneller besluiten toch te gaan rijden. Dan zijn ze al snel vaker betrokken bij dit soort ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
Precies, in zo'n onderzoek zou je i.m.o. ook het aantal gereden km per jaar mee moeten nemen.

Ik rijd (naar verwachting) zelf zo'n 50000 tot 60000 km per jaar. Dit is sinds mijn nieuwe baan per 1 Juli.
Daarvoor reed ik nog niet eens 15000 km per jaar.
Ik heb inmiddels in deze 4 maanden exponentieel meer sitaties/ongelukken gezien dan in de 3 jaar hiervoor.

Ik heb vorig jaar een slipcursus gehad, puur voor het informatieve.

Ik moet zeggen dat ik pas 1 keer heb gehad dat bij een lage snelheid door te snel insturen mijn achterkant uitbrak. Nu wil ik niet zeggen dat het goed is gekomen door de slipcursus, maar deze cursus zorgde er wel voor dat ik niet in paniek raakte --> Ik heb zo'n slip immers al meegemaakt met de cursus.

Ik denk zelf dan ook dat een curus het meeste bijdraagt aan het niet in paniek raken omdat het een nieuwe situatie is.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het was een week na mijn slipcursus dat ik een noodstop moest maken met een snelheid van kleine 50km/h, met de cursus leerde het grote verschil tussen noodstop met en zonder ABS, al had ik dat allemaal niet geweten (zelf getest) dan was ik denk ik vol op die auto ingereden.

Goed, aannemelijk kan zijn dat mensen door zo'n cursus hun grens op gaan zoeken, tot waar je 'veilig' (lees: al driften door de bochten) van A naar B kan komen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Edmin schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:16:
Waarom vraag je het niet op de plek waar je die bewering daadwerkelijk gelezen hebt?
Goed punt.
Voor het merendeel waren het reacties in fora (onder andere GoT), ik ga er eerlijk gezegd van uit dat het dan vaak 'horen zeggen' is, of 'in de krant gelezen'. Dood spoor dus.
Verder kwam ik een pdf-je tegen van een voorlichtingscampagne van de politie. Dat was nog de meest serieuze kanshebber om het onderzoek zelf te vinden, maar dan moet je zoveel schijven door, zoveel mensen langs, dat ik dacht dat de vraag hier stellen misschien sneller resultaat zou hebben.

Die linkjes van djluc zijn wel interessante startpunten - ga ik binnenkort eens doornemen, bedankt!
Pagina: 1