Acer Aspire 6930 met gevalletje waterschade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Probleemstelling :

Mijn Acer Aspire 6930 van begin 2009 heeft een aantal maanden geleden, een hoeveelheid water ter grootte van een flessendop over het toetsenbord niet overleefd.

Natuurlijk in eerste instantie alle voorgeschreven handelingen voor deze noodsituatie verricht, zoals het onmiddellijk uitschakelen van de adapter en het verwijderen van de batterij, het op zijn kop zetten van het notebook, het losschroeven van de achterkant, het verwijderen van de HD's en de beide geheugenbankjes, het laten verdampen van het eventuele restant water etc.

Ondanks de hele serie nazorgmaatregelen, ben ik er tot nog toe niet in geslaagd, om het notebook weer aan de praat te krijgen.

Zo dood als een pier dus, want geen spoortje van electronisch leven, als ik de adapter weer op het notebook aansluit.

Vraag :

Is er leven na de dood
voor onze Aspire.

Vast bedankt voor een eventuele reactie.

Vriendelijke Groet,
Ahrend

P.S. Hoewel de meeste laptops/noteboeken geen smeltzekering ingebouwd hebben (waarschijnlijk opzettelijk door de fabricant uit het ontwerp weggelaten), heb ik toch wel eens "ergens gelezen", dat op het MoBo iets van een Elco of iets dergelijks zou moeten zitten, die werkt als een soort smeltzekering, waardoor - na vervanging daarvan - het notebook weer tot leven zou kunnen wortden gewekt. Wie o Wie kan mij daarover iets vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans dat je het door het vervangen van een elco kunt fixen lijkt me vrij klein, die dingen werken immers niet als zekeringen.

Zie je optisch iets aan het moederbord van schade (corrosie oid). Als het ding niet goed gedroogd heeft of kortlsluiting heeft veroorzaakt dan is daar wel eens wat aan te zien. In dat geval kun je in elk geval kijken waar het probleem zit en of het te verhelpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Terwdan

- Op het MoBo is - in zoverre zichtbaar - geen spoor van corrosie of wat dan ook te bespeuren.
- Hetzelfde probleem hebben wij ooit gehad met een IMB laptop en ook dat MoBo vertoonde geen spoor van vernieling : De laptop heeft het helaas nooit meer gedaan
- Ik noemde de term elco even als symbool voor alles wat op het MoBo zit gesoldeerd en mogelijk "doorgebrand" of gesmolten" zou kunnen zijn.
- vervanging toetsenbord misschien een optie
- Juist omdat een laptop/notebook/draagbare telefoon zo mobiel is - en dus per definitie aan veel verschillende invloeden wordt blootgesteld - zouden de consumenten het inbouwen van een beveilingingsmechanisme in deze apparatuur moeten afdwingen, want op deze manier is het wel heel makkelijke scoren voor de fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:16:
- Ik noemde de term elco even als symbool voor alles wat op het MoBo zit gesoldeerd en mogelijk "doorgebrand" of gesmolten" zou kunnen zijn.
Er zit wel meer op moederborden gesoldeerd dan alleen elco's hoor.
- vervanging toetsenbord misschien een optie
Wat zou je daar mee oplossen? Als het ding totaal geen leven meer vertoond dan is het vervangen van het keyboard vrij zinloos. Het kan alleen zijn dat deze kortsluiting maakt, maar dan kun je zonder keyboard starten, daarvoor hoeft het ding niet per se vervangen te worden.
- Juist omdat een laptop/notebook/draagbare telefoon zo mobiel is - en dus per definitie aan veel verschillende invloeden wordt blootgesteld - zouden de consumenten het inbouwen van een beveilingingsmechanisme in deze apparatuur moeten afdwingen, want op deze manier is het wel heel makkelijke scoren voor de fabrikanten.
Nee, consumenten moeten niet voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Als jij een Acer of ander budgetmerk koopt, dan weet je dat je dit soort dingen niet hoeft te verwachten. Er is een reden dat de flinke zakelijke notebooks een stuk duurder zijn dan het standaard consumenten ding. De consument wil niet betalen, dus fabrikanten bouwen het niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:16:
Computers en vooral laptops i.c.m. water is zoiezo een no-go. De industrie zou de consument moeten waarschuwen geen flesjes water in de buurt van apparatuur te zetten/gebruiken.

Dergelijke beveiligingsmechanisme worden door o.a. Lenovo ingebouwd in haar ThinkPad assortiment; YouTube: Water Test of Working Thinkpad T60

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier wat tips over waterschade. Er wordt niet alleen gekeken naar het moederbord. Connectors zijn o.a. ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan

Bedankt voor je uitgebreide reactie,

1. Ik gebruikte de elco hier even (pars pro toto), om daarmee samenvattend, alle onderdelen op het moederboard te beschrijven.

2. Het Keyboard haalde ik aan, omdat uiteindelijk daar het water, zijn verwoestende traject naar het moederboard is begonnen en wellicht daar ook de key ligt, van/voor de locatie op het MoBo, waar de fatale waterschade is ontstaan.

Ik ben het volledig met je eens, dat vervanging van het KB - mocht dat al aan de orde zijn - zeker niet de eerste en enige vervangingsreparatie zal zijn.

3. Ook ben ik het van harte met je eens, dat realistisch verwachtingsmanagement gebiedt te zeggen, dat van high end producten aanzienlijk meer mag worden ge-eist, dan van low-budget artikelen, zoals het notebook van Acer.

Toch blijf ik van mening, dat - gezien de voorgeprogrammeerde gebruiksomgeving van de door mij genoemde product-categorie - een (desnoods wettelijk voorgeschreven) minimale beveiliging zou moeten worden ingebouwd. Al zou het alleen maar zijn, om de ecologische footprint van het chemisch afval, dat door het huidige ontwerp wordt geproduceerd, wat minder groot te laten zijn.

4. Vanzelfsprekend heeft ook de consument een eigen verantwoordelijkheid in, zowel de manier van omgaan met het product, als in het maken van een verantwoorde prijs-kwaliteit keuze bij de aanschaf van dergelijke producten.

-----------------------------------

@Fridgeman

Ook jij bedankt voor je bijdrage (aan de waterprobleem-oplossing), die ik volgens mij al grotendeels heb aangesproken, in mijn antwoord aan @Terw_Dan.

------------------------------------

@CaptJackSparrow

Ik zal de door jouw gegeven tips (waarvoor hartelijke dank) direct na deze posting gaan napluizen en heb intussen al vast een technische referentie - http://www.intellcity.ru/...cer-Aspire-6930-6930G.pdf - van het notebook kunnen downloaden, want mogelijk moet ik "gewoon" het MoBo vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ten behoeve van eventuele bezoekers, die dit topic in een later stadium nog even voor hun eigen wateroverlastproblematiek willen raadplegen, vermeld ik hier tevens nog even de reactie, die ik elders op dit forum n.a.v. mijn waterprobleem kreeg toegemaild (zonder daarmee overigens enige aansprakelijkheid te aanvaarden voor de juistheid van dat bericht, want ik heb de geboden oplossing niet in de praktijk uitgeprobeerd) :
--------------------------

D4NG3R Geplaatst op maandag 08 november 2010 14:47

Anyway, giet een kleine hoeveelheid ontsmettingsalcohol over het toetsenbord heen (96% minimaal, wat jij bij een apotheker vindt). 1/2 dopjes vol hooguit, Laat je laptop gewoon rechtop & open staan. En wacht een uur. Dit spul verdampt erg snel, en trekt hier ook water ect bij mee.

Heb je de laptop trouwens al een keer uit elkaar gehaald om te kijken of er niet (letterlijk) iets (kapot) is gaan roesten?

----------------------------
Pagina: 1