Toon posts:

[9600M GT] Laptop valt uit bij spelen van games

Pagina: 1
Acties:

• pythagorasABC
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08-08 15:14
Ik heb nu denk ongeveer 1,5 jaar mijn laptop. Een paar maanden geleden begon deze opeens uit te vallen.
Een paar weken daarvoor had ik het spel League of Legends gedownload. Hierbij begonnen de eerste problemen.
In het begin kon ik het gewoon spelen op goede kwaliteit, maar na een paar weken viel hij opeens een keer uit. In het begin had ik alleen problemen bij League of Legends, maar na een tijdje begonnen de problemen zich ook bij andere spellen voor te doen, zoals Warcraft III en nu zelfs ook met de eerste Call of Duty. Hierbij zet ik wel de resolutie hoog, maar dat moet mijn videokaart makkelijk aankunnen. Ik heb het ook heel lang gespeeld zonder problemen.
Ik heb tijdens het spelen gekeken naar de temperatuur van mijn videokaart. Deze werd (net als mijn processor) bijna 100 graden Celsius. Tijdens het kijken van een blu-ray film wordt de temperatuur van mijn processor ook 100 graden Celsius, en die van mijn videokaart wordt dan zo'n 85 graden celsius. Het lijkt me duidelijk dat het probleem dus bij de videokaart ligt.
Ik denk dat er bij de videokaart iets is doorgebrand, wat er voor zorgt dat deze heel snel heet wordt of iets in die richting.
Ik heb ook wat foto's gemaakt:

Het lijkt alsof er een soort van koelpasta op het koelblok zit om de warmte goed door te geven. Zou het zin hebben om dat te vervangen? De videokaart zit niet heel goed vast, dus ik weet niet of de normale koelpasta als bij de processor goed te gebruiken is.
Of is de enige optie om hem te maken de videokaart vervangen? Dat gaat namelijk zo'n 100 euro kosten, en dat heb ik er eigenlijk niet voor over.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

koelpasta vervangen kan helpen, alsmede het schoonmaken van de fan. (niet met de stofzuiger)

• pythagorasABC
De fan heb ik al vaker schoongemaakt, er zit nu bijna geen stof in zoals je kan zien op de eerste en laatste foto. Ik denk niet dat dat hele kleine beetje stof wat uitmaakt voor de koelprestaties. De fan open maken/eruithalen gaat heel moeilijk, omdat deze half onder de behuizing van de laptop zit, die er erg moeilijk af gaat. De fan zit trouwens niet eens op een zo heel nuttige plek, maar dat is volgens mij een beetje standaard bij Acer.

• pythagorasABC
Heeft niemand een idee?
Misschien moet ik de gpu extra goed laten koelen?
Is het anders ook mogelijk om de gpu langzamer te "klokken" als de temperatuur de 100 graden nadert?

• pythagorasABC
Ik heb de koelpasta "vervangen", ik heb het witte in de eerste foto erafgehaald, en er koelpasta geplaatst. Nu raakt de gpu echter veel te snel heter, een filmpje kijken op youtube lukt al niet meer zonder dat deze te heet wordt.
Zie foto:

Moet ik er meer koelpasta opsmeren, omdat de gpu de koelpasta misschien niet raakt?

• ZouZou Dude
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:19
Als je vermoedt dat de GPU de koelpasta (koelblok) niet raakt dan zal méér koelpasta erop smeren niet helpen. Indien de GPU echt het koelblok niet raakt dan zit je met een bevestigingsprobleem, probeer eerst even te verifiëren of dat het geval is.

Je kan inderdaad de GPU lager laten klokken, maar zo werk je wel rond het probleem.

Wat 'k nog niet gelezen heb is: werkt je fan wel goed? Blaast die op volle kracht als je tegen de 100 graden aanloopt?

• pythagorasABC
De GPU gaat er heel makkelijk in, en wordt vastgeschroefd met vier schroeven, eenmaal vastgeschroefd zit deze erg stevig vast.
De GPU lager klokken vind ik nu geen goede oplossing meer, omdat de laptop al uitvalt als ik net met een spel begin. In windows valt de laptop niet meer uit, omdat ik aero en alles heb uitgeschakeld, maar ik kan dus nog steeds geen spellen doen.
Als mijn GPU 90 graden wordt, gaat de fan harder blazen, dan is het al best een herrie. Bij 110 graden valt de laptop uit.
De laptop viel dus al uit bij het spelen van games, maar sinds het vervangen van de koelpasta is het echt te erg geworden, ik kan niet eens normaal windows draaien.

• ZouZou Dude
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:19
Hmm, vreemd probleem, vooral ook omdat je CPU ook zo heet wordt terwijl je daar de koelpasta niet vervangen hebt (hangt wel aan hetzelfde koelsysteem, maar dan nog...).

Heb je nog garantie op je laptop? (gezien je 'm 1.5jr hebt vermoed ik van wel) Zo ja dan zou 'k deze terugsturen.

Wat de fan nog betreft, misschien moet je eens op zoek gaan naar software die deze manueel kan aansturen. Dan kan je die instellen op 100% vanaf je Windows opgestart hebt en dan kijken wat de temperatuur is na gamen/blu-ray kijken.

• pythagorasABC
Mijn CPU wordt niet zo heet als de GPU. In het begin misschien wel een beetje, maar de CPU werd nooit heter dan 100 graden. Nu ik de koelpasta vervangen heb wordt de CPU helemaal niet extreem warm, maar de GPU dus wel. Ook denk ik dat de koel"buizen" van de CPU en GPU op elkaar zijn aangesloten, dus als de GPU erg warm wordt, (en hij wordt goed gekoeld,) kan de CPU moeilijk zijn warmte kwijt.
EDIT:
Bij mij was er dus wel wat meer koelpasta nodig om goed contact te maken tussen het koelblok en de GPU. Het echte probleem was echter dat er te veel stof in de laptop zat -_-' Ik moest eerst de onderkant losschroeven zodat de ventilator zichtbaar werd, daarna kon ik via de achterkant het stof er uitblazen.

[Voor 28% gewijzigd door pythagorasABC op 17-11-2010 21:52]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee