Afronden belminuten naar boven in strijd met EU regels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 20:30

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Gisteren was bij Kassa! Eurocommissaris Neelie Kroes te zien. Zij beweerde dat het afronden van belminuten naar boven door de Nederlandse telco's in strijd zou zijn met de EU regels.

Maar.. is het niet de taak van bijv. de OPTA om dergelijke regels te controleren?

En wat kun je als consument doen, aangezien de Nederlandse regels hierover in strijd zouden zijn met de Europese regels? Een rechtszaak aanspannen ga je als consument nou niet zo snel doen, voor hetgeen het zou besparen mocht je op seconden worden afgerekend.

En hoe zijn de uitspraken die Kroes gedaan heeft, juridisch gezien? Zou je nu daarop mogen beroepen en je provider oproepen om per direct je contract waarin ze naar boven afronden per minuut laten omzetten naar afronden per seconden?

Want ik verwacht dat als ik dergelijke brief naar mijn provider zou sturen het een welles - nietes verhaal gaat worden...

Dus iemand een idee hoe dit nu verder gaat verlopen en wat je rechten als consument zijn gezien de uitspraak van Kroes gisteren bij Kassa?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-10 17:27
Of mevrouw Kroes daarin gelijk heeft, zou ik niet durven zeggen, maar het klinkt niet plausibel. Zelfs al zouden telco's de gespreksduur niet naar boven mogen afronden, wat belet hen dan om naar beneden af te ronden en een instaptarief te hanteren?

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Marcks schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:26:
Of mevrouw Kroes daarin gelijk heeft, zou ik niet durven zeggen, maar het klinkt niet plausibel. Zelfs al zouden telco's de gespreksduur niet naar boven mogen afronden, wat belet hen dan om naar beneden af te ronden en een instaptarief te hanteren?
Ik denk dat niemand er problemen mee heeft als ze naar beneden afronden en de eerste minuut als starttarief gebruiken zoals vroeger. Maar dat zullen ze niet doen. Dan ronden ze liever niet af.

Als ze eerlijk zouden afronden zouden ze alle gesprekken onder de 30 seconden naar beneden moeten afronden (zeg maar zoals de albert hein doet met eurocenten)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het is ook al op de FP gemeld, maar het lijkt erop dat Kroes het heeft over 'minute billing' tijdens het roamen en dat is inderdaad niet meer toegestaan. Felix Meurders zegt ook letterlijk aan het begin van het gesprek: "Nu heeft de EU bepaald dat er voor bellen tussen landen niet meer mag afgerond worden op de hele minuut."

Er is dus misschien sprake van een misverstand, waarbij Kroes ook nog eens verwarring zaait door het voorbeeld van KPN erbij te halen (dat gaat om binnenlandse gesprekken). Als het dus een misverstand betreft dan zou het op hele minuten naar boven afronden van internationale gesprekken dus niet meer mogen, maar bij binnenlandse gesprekken zou nog wel mogen.De interpretatie van de Nederlandse wetgever zou dan gewoon correct zijn.

Als er geen sprake is van een misverstand, dan kun je natuurlijk in de brief van je provider verwijzen naar de woorden van Kroes, maar uiteindelijk moet je je op de Europese verordening of richtlijn beroepen. De woorden van Kroes hebben natuurlijk geen juridische waarde in die zin.

Mocht je dan gelijk krijgen van je provider dan gaan ze je waarschijnlijk een voorstel doen om je contract te laten wijzigen, maar dan kunnen ze ook de tarieven en andere voorwaarden wijzigen. Ga je niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, dan zijn er nog maar weinig opties: je kunt berusten in je lot en het huidige contract houden; je kunt je contract opzeggen; je kunt (waarschijnlijk) naar de Geschillencommissie stappen; je kunt naar de rechter stappen.

[ Voor 52% gewijzigd door Cadezo op 07-11-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Cadezo schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:30:
Het is ook al op de FP gemeld, maar het lijkt erop dat Kroes het heeft over 'minute billing' tijdens het roamen en dat is inderdaad niet meer toegestaan. Felix Meurders zegt ook letterlijk aan het begin van het gesprek: "Nu heeft de EU bepaald dat er voor bellen tussen landen niet meer mag afgerond worden op de hele minuut."

Er is dus misschien sprake van een misverstand, waarbij Kroes ook nog eens verwarring zaait door het voorbeeld van KPN erbij te halen (dat gaat om binnenlandse gesprekken). Als het dus een misverstand betreft dan zou het op hele minuten naar boven afronden van internationale gesprekken dus niet meer mogen, maar bij binnenlandse gesprekken zou nog wel mogen.De interpretatie van de Nederlandse wetgever zou dan gewoon correct zijn.

Als er geen sprake is van een misverstand, dan kun je natuurlijk in de brief van je provider verwijzen naar de woorden van Kroes, maar uiteindelijk moet je je op de Europese verordening of richtlijn beroepen. De woorden van Kroes hebben natuurlijk geen juridische waarde in die zin.
Heb je goed punt, want de vraagstelling en antwoorden waren al niet erg duidelijk. Gesprekken binnen EU landen mogen inderdaad niet naar boven afgerond worden per minuut. Volgens mij had Kroes het daarover en Kassa bedoelde de binnenlandse gesprekken. En samen levert dat op dat men denkt dat het over de binnenlandse tarieven ging. Dus grote kans dat volgende week Kassa met een teleurstellende mededeling gaat beginnen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Qua EU-regelgeving is er alleen een verordening die gaat over tarieven en die ziet alleen op roamingtarieven. Die moeten verplicht per seconde worden berekend. Kroes had volgens mij haar kennis niet helemaal paraat en wekt de indruk dat het ook voor de binnenlandse situatie geldt. Dit is inderdaad niet waar, ondanks dat het inmiddels breed in de media is overgenomen en dit nog nauwelijks is ontkracht.

Bellen vanuit het binnenland naar het buitenland valt ook niet onder EU-regelgeving voor degene die belt, hier is immers geen sprake van roaming. Dus strikt genomen gaat het ook niet om "bellen tussen landen". Kroes haalde ook nog aan dat EU-regels voor nationale wetten gingen, maar dit was niet relevant aangezien er geen EU-regelgeving wordt overtreden. Eigenlijk was er sprake van een enorme miscommunicatie, maar dat is wel vaker het geval op televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
slaay schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:37:
[...]
Heb je goed punt, want de vraagstelling en antwoorden waren al niet erg duidelijk. Gesprekken binnen EU landen mogen inderdaad niet naar boven afgerond worden per minuut. Volgens mij had Kroes het daarover en Kassa bedoelde de binnenlandse gesprekken. En samen levert dat op dat men denkt dat het over de binnenlandse tarieven ging. Dus grote kans dat volgende week Kassa met een teleurstellende mededeling gaat beginnen... :?
Het lijkt dat Kroes het daar dus inderdaad over heeft. Kassa, in de persoon van Meurders, weet het ook, aangezien Meurders het aan het begin van het gesprek dus wel ongeveer goed zegt (zie het [letterlijke] citaat in mijn post hierboven). Het dus des te opmerkelijker dat Kassa het gewoon op hun website zet zonder enkele nuancering...

Overigens gaat er waarschijnlijk wel eerder uitsluitsel komen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er geen journalisten zijn die al contact hebben opgenomen met de woordvoerder of 'press officer' van Kroes. Ik heb al wel een e-mail gestuurd naar haar woordvoerder (press officer is nog op vakantie)...
haribold schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:05:
Bellen vanuit het binnenland naar het buitenland valt ook niet onder EU-regelgeving voor degene die belt, hier is immers geen sprake van roaming. Dus strikt genomen gaat het ook niet om "bellen tussen landen".
Het ligt waarschijnlijk nog iets ingewikkelder, als ik namelijk naar de voorwaarden van KPN kijk (ervan uitgaande dat KPN conform EU-wetgeving handelt):
In de EU wordt de eerste halve minuut verrekend bij uitgaande gesprekken, daarna wordt er per seconde verrekend. Gebeld worden in het buitenland binnen de EU wordt per seconde verrekend.
Meer over Roaming in de EU kun je overigens vinden op: http://ec.europa.eu/roaming/

[ Voor 29% gewijzigd door Cadezo op 07-11-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier wel erg benieuwd naar. Ik sta op het punt om een nieuw contract af te sluiten en het zou natuurlijk fijn zijn daarbij een middel te hebben om afronden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Het klopt dat bij uitgaande gesprekken de eerste 30 seconden direct mogen worden berekend, daarna moet het per seconde.

De exacte regelgeving:
Verordening (EG) nr. 544/2009 in samenhang met nr. 717/2007:
http://eur-lex.europa.eu/...:2009:167:0012:01:NL:HTML
http://eur-lex.europa.eu/...:2007:171:0032:01:NL:HTML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Ik heb nog even wat extra info opgezocht:
The principle of per-second billing will be introduced for all roaming calls made and received. For calls made abroad, operators will be allowed to ask for a set-up charge equivalent to no more than the price for 30 seconds for the roamed call.
De eerste 30 seconden mogen dus inderdaad in rekening gebracht worden, waarna er per seconden wordt verrekend.

Met de info van hierboven:
(21) Exploitanten die gereguleerde roaminggesprekken op retailniveau aanbieden, moeten derhalve verplicht worden hun klanten alle gesprekken waarvoor een Eurotarief geldt per seconde te factureren met alleen de mogelijkheid een minimumaanvangsperiode te factureren van ten hoogste 30 seconden voor geïnitieerde oproepen. (...)

[ Voor 29% gewijzigd door Cadezo op 07-11-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haribold schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:43:
Het klopt dat bij uitgaande gesprekken de eerste 30 seconden direct mogen worden berekend, daarna moet het per seconde.
Geldt dat ook voor een gesprek van binnen Nederland plaatsvindt? (Nederland > Nederland)

Van die woordenbrij word ik nou niet echt veel wijzer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:45:
[...]

Geldt dat ook voor een gesprek van binnen Nederland plaatsvindt? (Nederland > Nederland)
Nee, het gaat over roaming. Dus niet over gesprekken binnen Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door Cadezo op 07-11-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Nog ff en we kunnen beter een abonnement aanschaffen bij de buurland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cadezo schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:46:
Nee, het gaat over roaming. Dus niet over gesprekken binnen Nederland.
En als je nou Telfort belt en dus continu roamt op het KPN netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21
Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:56:
[...]

En als je nou Telfort belt en dus continu roamt op het KPN netwerk?
Da's geen roaming....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo noemen ze het zelf, dus dat lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cadezo schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:30:
Mocht je dan gelijk krijgen van je provider dan gaan ze je waarschijnlijk een voorstel doen om je contract te laten wijzigen, maar dan kunnen ze ook de tarieven en andere voorwaarden wijzigen. Ga je niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, dan zijn er nog maar weinig opties: je kunt berusten in je lot en het huidige contract houden; je kunt je contract opzeggen; je kunt (waarschijnlijk) naar de Geschillencommissie stappen; je kunt naar de rechter stappen.
En je kan natuurlijk overstappen naar de concurrentie, moet je eens opletten hoe snel het dan opeens wel kan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:04:
[...]
Weet ik niet exact, maar ik zie in de EU-verordeningen wel het woord "internationale roaming". Dus waarschijnlijk geldt het niet voor intranationale roaming (wat Telfort dus doet).
CptChaos schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:11:
[...]
En je kan natuurlijk overstappen naar de concurrentie, moet je eens opletten hoe snel het dan opeens wel kan... ;)
De concurrentie rond ook grotendeels af naar boven op hele minuten, dus ik vraag me af of je ze met die argument echt onder druk zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:04:
[...]

De EU-regelgeving gaat alleen over roaming "in een andere lidstaat [..] dan die waarin zich het thuisnetwerk van die klanten bevindt". Dus roaming op een buitenlands netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cadezo schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:19:
Weet ik niet exact, maar ik zie in de EU-verordeningen wel het woord "internationale roaming". Dus waarschijnlijk geldt het niet voor intranationale roaming (wat Telfort dus doet).
Dat is op zich dan wel weer jammer. Misschien valt het desalniettemin als bluf te gebruiken, naast dat ik ook niet weet of zij een apart telsysteem voor nationaal en internationaal willen implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
haribold schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:20:
[...]
De EU-regelgeving gaat alleen over roaming "in een andere lidstaat [..] dan die waarin zich het thuisnetwerk van die klanten bevindt". Dus roaming op een buitenlands netwerk.
Dat houdt dus in dat er geen EU-regels zijn voor bellen naar het buitenland vanuit het thuisland? Providers zouden daar, theoretisch gezien, absurd hoge bedragen voor mogen vragen? Dan is het nog een geluk dat KPN daar evenveel voor vraagt als voor "roaming in de Gemeenschap"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Update: Inmiddels heeft een woordvoerder van Kroes laten weten dat de uitspraken van Kroes in het tv-programma Kassa inderdaad enkel betrekking hebben op roaming (bellen vanuit buitenland naar thuisland).

Al met al dus een storm in een glas water, mede veroorzaakt door de media...

[ Voor 14% gewijzigd door Cadezo op 08-11-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft het wel vreemd dat het bij EU-roaming niet mag, maar nationaal wel...
Maar ach, wat maakt het ook uit. Onze klantvriendelijke telco's vinden dan met zijn drietjes wel weer een andere manier om ons het geld uit de zakken te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Blijft het vreemd waarom Meurders de vraag al zo vreemd stelde (want hij deed alsof hij naar aanleiding van de vorige afleveringen over afronden belminuten een vraag wilde stellen).
En Kroes dus ook antwoorde vanuit de roaming regels gezien.

Beide personen zouden toch voor het gesprek op de hoogte zijn dat men een uitspraak van Kroes zou willen over de Europese regels omtrend afronden naar boven per minuut bij binnenlandse gesprekken?!

Nu hebben ze een update geplaatst op de Kassa site:
http://kassa.vara.nl/actu...-van-belminuten-mag-niet/

Jammer maar helaas dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat een onzin weer zeg. Een hoop commotie over een regel die er niet is :p Het is nog een paar jaar denk ik en dan bellen we mobiel net zo "gratis" als vast. Dat kunnen de telecomproviders toch niet blijven tegenhouden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1