• Spiral
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:11
Valt het saldo wat op de lopende rekening staat ook onder box3 voor vermogensbelasting?
Op verschillende sites lees ik dat het over spaargelden gaat.

Aanleiding van deze vraag is dat wij dit jaar een huis kopen en een gezamelijk eigenvermogen bijmekaar hebben gespaart wat boven het maximum van 2x 20661 uitkomt. De overdracht van de woning is eind december. In 2010 wordt er voor de vermogensbelasting twee peildata gebruikt (01-01 - 31-12) maar vanaf 2011 is er nog maar een peildatum namelijk 01-01. Omdat wij van plan zijn al ons spaargeld in het huis te steken worden wij over 2011 belast over geld wat we in de eerste maanden van dat jaar hebben uitgegeven. In de oude regeling werd er een gemiddelde genomen maar dat is nu dus niet meer het geval.

Wij vragen ons daarom af of de lopende rekening ook onder box3 valt voor vermogensbelasting? Of hebben jullie andere tips behalve geld in een oude sok te stoppen?

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• xxxMaverick
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 25-09 22:23
Spiral schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:43:
Valt het saldo wat op de lopende rekening staat ook onder box3 voor vermogensbelasting?
Op verschillende sites lees ik dat het over spaargelden gaat.

Aanleiding van deze vraag is dat wij dit jaar een huis kopen en een gezamelijk eigenvermogen bijmekaar hebben gespaart wat boven het maximum van 2x 20661 uitkomt. De overdracht van de woning is eind december. In 2010 wordt er voor de vermogensbelasting twee peildata gebruikt (01-01 - 31-12) maar vanaf 2011 is er nog maar een peildatum namelijk 01-01. Omdat wij van plan zijn al ons spaargeld in het huis te steken worden wij over 2011 belast over geld wat we in de eerste maanden van dat jaar hebben uitgegeven. In de oude regeling werd er een gemiddelde genomen maar dat is nu dus niet meer het geval.

Wij vragen ons daarom af of de lopende rekening ook onder box3 valt voor vermogensbelasting? Of hebben jullie andere tips behalve geld in een oude sok te stoppen?
ja valt er onder

En van de bank afhalen en in een sok stoppen heeft geen zin. Valt onder een ongebruikelijke transactie en geloof me: dat meld de bank

tenzij je vanaf nu natuurlijk elke week 2000 euro pint en het zo bij elkaar gaat halen :)

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

[quote=http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-17.html#P295_28359]
Sommige bezittingen tellen niet mee in box 3. De belangrijkste zijn:

• de eigen woning (die valt in box 1) en de eventuele kapitaalverzekering die hieraan gekoppeld is
• roerende zaken die u of uw huisgenoten gebruiken, zoals huisraad, auto en caravan
• voorwerpen van kunst en wetenschap die u niet als belegging aanhoudt
• lijfrenteverzekeringen waarvan de premies aftrekbaar zijn in box 1
• maatschappelijke beleggingen tot een maximum van € 55.145. Het gaat hierbij om beleggingen in erkende groenfondsen en sociaal-ethische beleggingen
• beleggingen in durfkapitaal tot een maximum van € 55.145. Het gaat hierbij om culturele beleggingen, participaties in Agaathfondsen en Agaathleningen
• kapitaalverzekeringen die zijn afgesloten voor 15 september 1999 tot een waarde van € 123.428
• spaarloonregelingen of premiespaarregelingen tot een bedrag van € 17.025

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:49
Als je openstaande rekeningen hebt die je dan pas betaald heb je in princiepe een schuld en dat kan je als het goed is wel van je eigen vermogen aftrekken, net zoals een lening bij je eigen vermogen geteld moet worden.
Zorg gewoon dat het geld op 31-12 van je rekening af is of dat je kunt aantonen dat je rekeningen nog moets betalen die voor die datum staan.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:00
Spiral schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:43:
Wij vragen ons daarom af of de lopende rekening ook onder box3 valt voor vermogensbelasting?
Ja, maar ik snap je probleem niet helemaal. Je zegt:
Aanleiding van deze vraag is dat wij dit jaar een huis kopen en een gezamelijk eigenvermogen bijmekaar hebben gespaart wat boven het maximum van 2x 20661 uitkomt. De overdracht van de woning is eind december.
Dus je koopt een woning en de overdracht is voor 01/01, dus je hebt op 01/01 dat geld al niet meer (aangezien je dat voor de overdracht zal moeten overmaken naar de derdengeldenrekening van een notaris).

Mis ik nou iets of...?

Ah: je wilt dat geld zeker niet in een vermindering van de hypotheeksom dumpen, maar in klussen aan het huis. Het lijkt me dat het mogelijk zou moeten zijn daarvoor een bouwdepot bij de hypotheek onder te brengen, en dan betaal je volgens mij geen vermogensbelasting. Of het een goed idee is (je netto geld oplevert) moet je dan ff goed uitzoeken. Bedenk dat je alleen vermogensbelasting betaalt (1,2% toch?) over het deel boven de genoemde grens. Dus als je samen 50k hebt ofzo, betaal je alleen over die laatste ca. 10k belasting, we hebben het dan dus over 120 euro en dan nog alleen in 2011, want daarna heb je het uitgegeven. Niet iets waar je teveel wakker van moet liggen in dat geval?

[Voor 31% gewijzigd door Wilke op 07-11-2010 23:49]

PV

• Spiral
Wilke schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:38:
Ah: je wilt dat geld zeker niet in een vermindering van de hypotheeksom dumpen, maar in klussen aan het huis. Het lijkt me dat het mogelijk zou moeten zijn daarvoor een bouwdepot bij de hypotheek onder te brengen, en dan betaal je volgens mij geen vermogensbelasting.
We willen het gaan gebruiken voor klussen aan het huis. Een bouwdepot is wel een optie, alleen moet je dan eigen geld gaan verantwoorden met bonnetjes om het uiit het bouwdepot te krijgen.
Dus als je samen 50k hebt ofzo, betaal je alleen over die laatste ca. 10k belasting, we hebben het dan dus over 120 euro en dan nog alleen in 2011, want daarna heb je het uitgegeven. Niet iets waar je teveel wakker van moet liggen in dat geval?
En wij betalen het daarnaast ook nog over 2010. Het wijzigen van deze regelgeving komt voor ons natuurlijk op een 'slecht' moment. We liggen er niet wakker van, het is alleen zonde.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:01

Rukapul

Moderator General Chat
Zelfs als je het ergens anders stalt zoals de derdenrekening van een notaris dan telt het nog steeds mee. De vorm van het vermogen maakt namelijk niet uit (m.u.v. de hierboven genoemde uitzonderingen).

Daarnaast, om hoeveel gaat het nou werkelijk. Zelfs al heb je een ton aan vermogen dan betaal je daar ca 600 euro belasting over.

• Spiral
Het gaat inderdaad om een relatief klein bedrag ten opzichte van wat we gespaard hebben. Maar ook €600,- is een hoop geld, waar je leuke dingen mee kan doen.

• Jaspertje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-04 17:28

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Rukapul schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:08:
Zelfs als je het ergens anders stalt zoals de derdenrekening van een notaris dan telt het nog steeds mee. De vorm van het vermogen maakt namelijk niet uit (m.u.v. de hierboven genoemde uitzonderingen).

Daarnaast, om hoeveel gaat het nou werkelijk. Zelfs al heb je een ton aan vermogen dan betaal je daar ca 600 euro belasting over.
En dan moet het ook op 01-01 en 31-12 op de rekening staan, anders nemen ze het gemiddelde tussen die tweepff loop echt achter.... alleen 0101 is dus de peildatum straks

[Voor 5% gewijzigd door Jaspertje op 08-11-2010 16:19]

• Spiral
[b]Jaspertje schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:23
En dan moet het ook op 01-01 en 31-12 op de rekening staan, anders nemen ze het gemiddelde tussen die twee
Per 2011 veranderen de regels en is er maar 1 peildatum nl. 01-01 dus als je dan een hoog bedrag op je rekening hebt staan, waarvan je zeker weet dat het op 31-12 (2011) zo laag is dat we geen vermogensbelasting zouden betalen, wordt je volgens de nieuwe regelgeving wel belast op je vermogen van 01-01-2011.

• marcelcee
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-09 05:20
Het verschil is natuurlijk maar de helft. Zoals je de situatie schetst zul je sowieso op 01-01-2011 vermogen in box 3 hebben zitten. Maar goed, leuker kunnen we het niet maken ;) !

• Het Fantoom
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:37
Zelf heb ik nog nooit aangifte hoeven doen (woon nog thuis) en heb nu een brief gekregen dat ik aangifte moet doen over 2009 voor eind van dit jaar, waarschijnlijk omdat ik nu fulltime werk. Kwestie van inkomens opgeven en de vragen beantwoorden lijkt me, nu zie ik dat er in box 3 gevraagd naar spaargeld, als ik dit netjes invul kan moet ik extra vermogensbelasting betalen (want >20K). Wat zijn de consequenties als ik dit niet invul, is de kans op een boete groot? Voor hetzelfde geld lees ik hierover heen immers en vul ik niets in.

[Voor 6% gewijzigd door Het Fantoom op 08-11-2010 20:25]

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:46

Reptile209

- gers -

Het Fantoom schreef op maandag 08 november 2010 @ 20:24:
[...]
Wat zijn de consequenties als ik dit niet invul, is de kans op een boete groot? Voor hetzelfde geld lees ik hierover heen immers en vul ik niets in.
"Echt agent, ik heb nooit gelezen dat je niet door rood mag fietsen". Die vlieger gaat dus niet op. Je tekent bij je aangifte dat jij compleet, accuraat en zonder voorbehoud aangifte gedaan hebt. En geen zorgen als je er overheen leest: de bank geeft ook op wat je spaargeld is, om dat soort foutjes te voorkomen. ;)
De kans dat je er mee gepakt wordt is volgens mij klein, maar kan wel een goede opmaat zijn naar een complete controle gedurende enkele jaren. Niet moeilijk doen over die paar cent. En misschien kan je een en ander compenseren met uitstaande schulden (studieschuld?), zodat je netto vermogen lager uitvalt.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• xxxMaverick
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 25-09 22:23
Zelf heb ik nog nooit aangifte hoeven doen (woon nog thuis) en heb nu een brief gekregen dat ik aangifte moet doen over 2009 voor eind van dit jaar, waarschijnlijk omdat ik nu fulltime werk. Kwestie van inkomens opgeven en de vragen beantwoorden lijkt me, nu zie ik dat er in box 3 gevraagd naar spaargeld, als ik dit netjes invul kan moet ik extra vermogensbelasting betalen (want >20K). Wat zijn de consequenties als ik dit niet invul, is de kans op een boete groot? Voor hetzelfde geld lees ik hierover heen immers en vul ik niets in.
gegevens van de banken zijn gekoppeld met de belastingdienst. Maw, vroeg of laat loop je tegen de lamp

• marcelcee
Zelf heb ik nog nooit aangifte hoeven doen [...] spaargeld (want >20K).
Dan heb je een goedbetaalde baan als je even meer dan 20K spaart vanaf je indiensttreding _/-\o_ ! Officieel moet je zelf aangifte doen vanaf het moment dat vermogen meer werd dan het vrijgestelde bedrag (dus in het geval je het vermogen over langere tijd opgebouwd hebt). Of je nu een blauwe envelop krijgt of niet.

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 27-06 20:15

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

ceelcoumans schreef op maandag 08 november 2010 @ 23:10:
[...]

Dan heb je een goedbetaalde baan als je even meer dan 20K spaart vanaf je indiensttreding (...)
Als je 'thuis' woont is het leven natuurlijk wel een stukje goedkoper. Bij een van m'n ouders wonen zou me al €600 aan huur schelen, exclusief electriciteit, water, gas, internet, eten,... :>

[Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 08-11-2010 23:49]

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• marcelcee
YellowOnline schreef op maandag 08 november 2010 @ 23:13:
[...]

Als je 'thuis' woont is het leven natuurlijk wel een stukje goedkoper. Bij een van m'n ouders wonen zou me al €600 aan huur schelen, exclusief electricitiet, water, gas, internet, eten,... :>
Dat waren nog eens tijden ja... ;) Daarom ook de toevoeging dat bij het hebben van vermogen boven de drempel zelf actie ondernomen dient te worden (al helemaal los van de vraag of je dit mag en kunt verzwijgen).
Voor het leeghalen van je rekening ben je geloof ik te laat omdat binnen 3 maanden 31-12 alweer voor de deur staat en je vermogen zo effectief toch als box 3-vermogen telt.

• Spiral
De belastingtelefoon ook geraadpleegd. Twee mogelijkheden belasting betalen of het in een bouwdepot storten.

Bedankt voor het meedenken.

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-09 11:08
Er zijn wel wat trucs. Zo kun je alvast een keuken uitkiezen en 50% aanbetalen (Wel een leverancier met faillisementsgarantieregeling uitzoeken). De keuken heb je nog niet, en het geld heb je niet meer op de peildatum. Wel afspreken dat je 1% extra korting krijgt omdat de leverancier rentevoordeel heeft.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:49
MSalters schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:41:
Er zijn wel wat trucs. Zo kun je alvast een keuken uitkiezen en 50% aanbetalen (Wel een leverancier met faillisementsgarantieregeling uitzoeken). De keuken heb je nog niet, en het geld heb je niet meer op de peildatum. Wel afspreken dat je 1% extra korting krijgt omdat de leverancier rentevoordeel heeft.
Eh waarom zou je dat vooruit moeten betalen? Je hebt namelijk voor 1-1 een schuld bij een andere partij welke je dus moet aftrekken van het eigen vermogen. Onbetaalde rekeningen zijn gewoon een schuld.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee