Toon posts:

3dbi antenne VS 9dbi antenne ervaringen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:24
Thuis heb in nogal wat slecht bereik op zolder [dd-wrt geeft signaal van 20% aan], nu wil ik de antennes die op de router zitten wisselen van 3 dbi naar 9 dbi. Wireless router is een linksys wrt54gl ver1.0

Gaat dit een verbetering in mijn signaal brengen?

Graag ervaring vermelden of tips als je die hebt. [nee, ik ga geen nieuwe router kopen].

Alvast bedankt.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:49
Het ligt er aan hoe je kamerverdeling is en waar de router staat. Een 9 dbi antenne zorgt voor een sterker signaal, maar verandert ook het stralingspatroon. Omni's stralen ongeveer zo:

>I< (waar de I je antenne is)

Het grote probleem is dat een langere antenne (hoger dbi) een nauwere spreiding krijgt en je dus op zolder misschien wel minder bereik krijgt!

Je kan proberen je antenne schuin te zetten zodat hij direct naar boven straalt, en kijken of je in de huiskamer nog bereik hebt.

I'm a photographer, not a terrorist

• E-Vix
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:35

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ja dat geeft een verbetering.
Maar aangezien je al DD-WRT draait, is het niet makkelijker om het vermogen van je router omhoog te zetten? Standaard staat deze volgens mij op 70mW, Probeer deze eens op 100 of 120mW in te stellen en kijk eens hoe het dan gaat.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• citruspers
Hou er wel rekening mee dat een zendkracht van boven de 100mw verboden is bij de nederlandse wet. Nou denk ik niet dat 20mW echt een probleem gaat opleveren maar het is het vermelden waard.

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Let wel op, dat als je sterkere antenne's gaat gebruiken, dat je dat aan BEIDE kanten zet. Dus eentje op zolder, en eentje beneden. Anders heeft het weinig nut.

Zet ook het uitgangs vermogen van beide router op hetzelfde nivo. Dat balanceert het systeem beter.

Zoek ook uit welke kanaal je beter kan nemen. Zoek met een laptop met WiFi kaart en een programmatie als Network stumbler wie de "sterkste" boosdoener is. Ga dan met je kanaal zo ver mogelijk zitten. Voor zover ik weet, kan je met DD-WRT zelfs kanaal 13 of 14 gebruiken.

• General_Snuss
Dank voor jullie input.

zendvermogen omhoogzetten geeft niet het resultaat wat je verwacht, 1% meer signaal maar veel packet loss. schuin zetten van de antennes gaf me 5% meer signaal.

Mijn router staat op de tussen verdieping en is de enige, signaal moet via de trap naar zolder. [staal in beton en zilverfolie onder het laminaat]

[Voor 28% gewijzigd door General_Snuss op 07-11-2010 21:17]

• citruspers
Het zal je misschien verbazen Haik01, maar een laag output systeem kan erg goed samenwerken met een hoog output systeem, zolang het hoog output systeem maar een gevoelige ontvanger heeft. Zo heb ik getest met een zeer krachtige zender/ontvanger met een directionele antenne, en een laptop met ingebouwd kaartje......800 meter verder. 80% signaalsterkte ;)

goed punt van de kanalen, er is erg veel overlap daar. De meeste speedtouches draaien op kanaal 6, 11 zie ik ook veel voorbij komen. 13 en 14 zijn volgens mij gereserveerd voor Japan en dergelijke en ik weet niet of die hier legaal zijn.

• General_Snuss
netstumbler werkt niet met win7, zijn er alternatieven? Ik zit op kanaal 7, van de buren weet ik niet.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-09 20:14
Ik heb twee WRT54G's waarvan één een GL, hierop heb ik een HGA7 gezet.
Het signaal is wel degelijk beter geworden itt de originele WRT54G antenne's. Zoals men hierboven al aangeeft zul je nog meer verschil merken wanneer je ook de antenne aan de client zijde aanpast. Voor de grap heb ik de antennes ook even los gehad er zit gewoon een stukje koperdraad in met daarin twee gewonden spoelen. In de originele zit nog minder, enkel een stukje coax met een "demper" voor de frequentie afstelling.

Al met al ben ik er wel over te spreken, het lijkt erop dat de SNR ook een stukje beter is geworden :)
edit:
Zoek verder ook even een "leeg" kanaal

[Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-11-2010 21:34]

My favorite programming language is solder.

• citruspers
Probeer eens vistastumbler

• General_Snuss
Dank je, is jouw layout van zender ontvanger horizontaal of verticaal? maw. Moet het door een verdieping heen?

• The Dolf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
General_Snuss schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:19:
netstumbler werkt niet met win7, zijn er alternatieven? Ik zit op kanaal 7, van de buren weet ik niet.
inSSIDer.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• General_Snuss
Thanks, the Dolf en citrus pers, signaal is nu nog wat beter.

Bijna iedereen zit op kanaal 6 en 11 en een paar op 1 [apple :(], zit nu op kanaal 8

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-09 20:14
General_Snuss schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:37:
Dank je, is jouw layout van zender ontvanger horizontaal of verticaal? maw. Moet het door een verdieping heen?
Ik weet niet zeker of je mij bedoeld, maar in mijn geval gaat het door een betonvloer met bewapening en enkele kalkzandsteenmuren. Ook buiten in de tuin is er overal een goed ontvangst, de router heb ik op 84 mw gezet. Voor optimale ontvangst heb ik de beide antennes in verschillende richtingen gezet.

My favorite programming language is solder.

• citruspers
De mijne staat beneden verticaal, op de verdieping erboven gebruik ik nauwelijks wifi dus dan mag het wat langzamer gaan. Ouder huis, dus weinig beton enzo.

• toxict
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:35
Hieronder de tool die je wil gebruiken.
inSSIDer Wi-Fi Scanner

En hieronder verder een kleine uitleg over kanaal overlappingen.

WiFi channel overlap and selection
The channels used for WiFI are separated by 5 MHz in most cases but have a bandwidth of 22 MHz. As a result channels overlap and it can be seen that it is possible to find a maximum of three non-overlapping channels. Therefore if there are adjacent pieces of WLAN equipment that need to work on non-interfering channels, there is only a possibility of three. There are five combinations of available non overlapping channels are given below:

Wi-Fi Channel overlap and which ones can be used as sets.

From the diagram above, it can be seen that Wi-Fi channels 1, 6, 11, or 2, 7, 12, or 3, 8, 13 or 4, 9, 14 (if allowed) or 5, 10 (and possibly 14 if allowed) can be used together as sets. Often WiFi routers are set to channel 6 as the default, and therefore the set of channels 1, 6 and 11 is possibly the most widely used.
As some energy spreads out further outside the nominal bandwidth, if only two channels are used, then the further away from each other the better the performance.
It is found that when interference exists, the throughput of the system is reduced. It therefore pays to reduce the levels of interference to improve the overall performance of the WLAN equipment.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee