Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321899

Topicstarter
Beste Leden,

Ik heb een klein probleem, waar ik zelf jammer genoeg niet uitkom. Hierbij even een inleiding:

Ik heb een Acer A110 waar standaard enkel Linux Linpus Lite op staat. Het was een vrij simpel
OS, maar ik kon hem niet toevoegen aan mijn windows netwerk thuis. Wel kon ik internetten
door middel van de draadloze router die ik heb staan, maar ik was nog geen deel van het netwerk.
Nu heb ik er dus Windows XP op geïnstalleerd, en alle XP drivers gedownload voor de Acer. Alles
werkt prima, op één ding na:

Als ik een UTP kabel in de laptop doe wordt hij gewoon netjes aangemeld bij het netwerk, ik kan
bij de bestanden op de server en ik kan internetten. Haal ik echter de UTP kabel er uit en maak
ik draadloos verbinding met mijn router (wat lukt), dan kan ik niet internetten en kan ik ook niet
op het netwerk.

Ga ik kijken in het configuratiescherm, dan zie ik dat ik een redelijk signaal heb en verbonden ben.
Bij TCP/IP echter staat achter IP-adres, Subnetmasker etc. allemaal <niet beschikbaar>. Ik heb
ingesteld dat dit automatisch toegewezen moet worden.

Omdat ik misschien dacht dat het aan de router lag (dit is een tweede router die zorgt voor de draadloze
verbinding en die heb ik verbonden aan mijn eerste router die zorgt voor de DHCP etc. Het zal echter
niet aan deze opstelling moeten liggen daar dit altijd gewerkt heeft onder Linux) heb ik deze gereset,
maar zonder resultaat. Weet iemand wat ik verkeerd heb ingesteld o.i.d.?

Alvast super bedankt!
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
Post eens de output van een ipconfig /all voor bedraad en idem voor draadloos. Verder: Welk merk/type router heb je? Ook: welke wireless chipset zit er in de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Bloodshot,

Ik heb hier een screenshot gemaakt van de twee outputs:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/jf9phl.jpg

Mijn netbook is het volgende model, welke wireless chipset erin zit staat er volgens mij niet bij:

pricewatch: Acer Aspire One A110-AGb 3G Blauw

Ik heb een Thomson Speedtouch 780WL die het draadloos signaal verzorgt en die hangt aan
een Sitecom DC-210

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:02
Dat 169.254 is een apipa adres, dat krijg je als windows om de een of andere reden geen adres weet te krijgen. Ga eens naar je adapterinstellingen, en disable enable hem eens een keertje.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313339

je bedraad netwerkadapter krijgt een goed ip adres maar je draadloze heeft een foute kan door een aantal dingen
1) niet goed verbinding gemaakt met je draadloze router (probeer ipconfig \release en dan ipconfig \renew)
2) fout Wachtwoord voor beveiligd modem (maak opnieuw verbinding met je router en vul opnieuw je ww in)
3) je maakt verbinding met de router van je buurman met je eigen ww controleer of het het goede modem/router is en zie 2)
4) de drivers van je draadloze netwerk kaart zijn misschien niet goed (controleer dit in de device manager.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, gedaan, maar geen resultaat. Onder TCP/IP geeft hij nog steeds:

Adrestype: Automatisch persoonlijk adres
IP-adres: 169.254.161.125
Subnetmasker: 255.255.0.0

Sander

@rebelangel: ipconfig \release en renew geprobeerd, geen resultaat.
Ik weet dat hij verdinding heeft met mijn speedtouch, dit geeft hij aan. De speedtouch maakt
via de sitecom ook verbinding met het internet, want als ik de laptop met een kabel in de
speedtouch doe kan ik gewoon op internet. Apparatenbeheer geeft aan dat het apparaat correct
werkt :(

Nog andere ideeën?
Tot zover allemaal bedankt! :D

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 321899 op 07-11-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Je gebruikt dus de Sitecom als primaire Internet-aansluiting en de Thompson als AP. Ik neem aan dat de Sitecom de DHCP-server is, klopt dit?
Als je de Thompson router slechts als AP gebruikt, heb je dan in de router-configuratie expliciet togestaan dat wired en wireless stations met elkaar mogen communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sitecom is inderdaad de DHCP server. Ik zal even in de configuratie kijken, maar dan zou hij het ook nooit onder linux hebben kunnen doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vraagje als je hem bedraad aansluit en het ip 192.168.0.1 intikt in de browser kom je dan uit op de configuratie van de sitecom of op de speedtouch

edit: nog een vraagje wat is nu eigenlijk je modem de speedtouch of heb je nog iets anders.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 07-11-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je hebt nog steeds niet gezegd of je wel met het juiste Speedtouch-netwerk verbindt (Speedtouch XYZ van jou en Speedtouch ZYX van de buurman, ben het vaker tegegekomen...) en of je de WAP/WEP-key al eens opnieuw hebt ingevoerd.

Probeer het ook eens zonder beveiliging?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de configuratie van de speedtouch kan ik niets vinden over wired/wireless verbindingen toestaan. Ik zal ook toegeven dat ik nooit de speedtouch echt als AP in heb gesteld, omdat ik dit ook nergens kan vinden.

Als ik hem bedraad aansluit en dat ip adres intik, kom ik uit bij de sitecom (een veel duidelijkere config btw).
Mijn modem is van ziggo, die gaat naar de router van sitecom en die vervolgens weer naar de speedtouch.

@CodeCaster: Ik weet dat ik met de juiste speedtouch verbind, omdat deze onze achternaam erin heeft staan en ik weet ook hoe de netwerken van de buren heten dus daar ligt het niet aan. Ik maak ook gewoon contact met de speedtouch.

Ik kwam in de speedtouch wel tegen onder 'Apparaten' dat er een apparaat is dat draadloos verbinding maakt met de router (welk apparaat weet ik niet, misschien de printer, het is nl. een vreemd nummer ET2004322etc.). Deze krijgt volgens de speedtouch via DHCP gewoon een IP adres toegewezen dus het zou
moeten werken, toch ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stel de draadloze netwerkkaart alsvolgt in
ip: 192.168.1.100
subnetmask: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.0.1
dns servers: 212.54.35.25 en 212.54.40.25

Zou moeten werken als ik je netwerk goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een zéér goede suggestie, maar ik had zelf ook wat handmatige instellingen geprobeerd en met hetzelfde
resultaat als met deze instellingen: noppes :(

EDIT: Ik zal de driver voor de Wireless LAN eens opnieuw instaleren, kijken wat er dan gebeurd

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 321899 op 07-11-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

doe eens een tracert naar 192.168.0.1 en post deze eens.

edit: wat is het ip van de speedtouch?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 313339 op 07-11-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
Anoniem: 313339 schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:44:
stel de draadloze netwerkkaart alsvolgt in
ip: 192.168.1.100

Zou moeten werken als ik je netwerk goed begrijp.
Zinloos. Kies dan een IP-adres in hetzelfde subnet zoals 192.168.0.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
moet ik deze trancert uitvoeren met de UTP kabel erin of zonder?
Hoe kom ik aan het IP van de speedtouch, normaal verbind ik nl. mijn
laptop rechtstreekt met een kabel aan de speedtouch en typ dan in http://speedtouch

Sander

EDIT: IP van de speedtouch kan ik in mijn telefoon zien (die via de speedtouch ook draadloos
met WIFI op internet kan :'( ) Het is 192.168.0.198

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 321899 op 07-11-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

probeer die eens in te voeren als IP-adres? (handmatig)
Misschien is het een instelling in de speedtouch die jouw lap niet toelaat
en tracert met utp-kabel.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

intellingen voor de draadloze adapter worden dan:
ip: 192.168.0.XXX

waarbij xxx een vrij nummer is. als deze niet werkt ligt het niet aan de ip instellingen maar aan of de driver of het draadloos WW of een mac-filter of andere beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
Anoniem: 321899 schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:21:
Nu heb ik er dus Windows XP op geïnstalleerd, en alle XP drivers gedownload voor de Acer. Alles werkt prima, op één ding na:
Is je XP helemaal up to date, dus SP3 + alle updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nielson schreef op zondag 07 november 2010 @ 18:35:
[...]
Is je XP helemaal up to date, dus SP3 + alle updates?
Ook scherp ja, standaard werkt XP niet met WPA. Vandaar ook mijn hint om het zonder beveiliging te proberen...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was het! :D Het was dus inderdaad de beveiliging. Ik heb hem op WEP gezet ipv WPA en toen werkte het prima! :D Bedankt voor alle hulp jongens! De reden dat ik SP2 en SP3 er niet op wil zetten is omdat deze weer net was zwaarder zijn en mijn netbookje alleen maar langzamer zullen maken (toch?). Even kijken of er iets als een WPA patch is voor SP1 en anders het netwerk op WEP laten staan. Super bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
Anoniem: 321899 schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:54:
Even kijken of er iets als een WPA patch is voor SP1 en anders het netwerk op WEP laten staan.
Die is er voor SP1: Wireless update rollup package for Windows XP is available en Overview of the Wi-Fi Protected Access (WPA) security update in Windows XP.
De reden dat ik SP2 en SP3 er niet op wil zetten is omdat deze weer net was zwaarder zijn en mijn netbookje alleen maar langzamer zullen maken (toch?).
Het maakt je netbookje ook een heel stuk onveiliger, dan installeer je hotfixes zeker ook niet? Zie trouwens dat je 1GB geheugen hebt, daar draait XP met SP3 heerlijk soepel op hoor.

[ Voor 141% gewijzigd door Nielson op 07-11-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SP2 er net op gezet dus morgen SP3 erbij zetten en dan zijn we weer helemaal up to date! Allemaal super bedankt! :D
Pagina: 1