• Steve87
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-04-2011
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een nieuwe virtualisatie omgeving bij een klant, ze hadden reeds een deel van hun servers virtueel draaien op 1 Hyper-v node maar recent heeft men een MSA2024sa SAN en een 2de node aangekocht om zo een failovercluster te kunnen creeeren.

Ik heb een vrij uitgebreid artikel gevonden op technet http://technet.microsoft....rary/cc732181(WS.10).aspx dat ik gevolgd heb voor beide nodes voor te bereiden op de clusters (zelfde OS - W2K8 R2 Enterprise, zelfde patchlevel, Hyper-v geinstalleerd en failover feature geinstalleerd).

Tot daar lukt alles zonder problemen maar dan komen we bij het punt van het opzetten van de cluster, de SAN heeft 2 controllers (aansluiting via SAS) en elke server is voorzien van een SAS HBA, vervolgens vertrekken van elke server 2 SAS kabels naar de SAN, 1 naar elke controller tot daar zo goed.
Als ik dan op de SAN een LUN aanmaak en die map op de 2 poorten van node 1 gaat alles nog goed, ik zie in disk management het volume verschijnen en er is 1 identiek volume offline omdat er een redundant pad bestaat. Als ik op die ene node dan vervolgens de failover cluster test laat lopen dan krijg ik geen fouten.

Map ik vervolgens die LUN ook naar node 2 , dan zie ik die daar ook wel verschijnen maar dan beginnen er rare dingen te gebeuren, plats was ik op node 1 mijn volume kwijt en na het unmappen van node 2 op die LUN kwam het weer terug. Wanneer ik dan op de 2 nodes een cluster test laat lopen krijg ik fouten op m'n storage er zijn geen geldige cluster disks gevonden omdat Multipath I/O niet werkt.

Ik heb dan gisteren zelf zitten zoeken op de site van HP en software gevonden die MPIO doet voor die HBA maar daar kom ik er niet mee uit, ook de feature in W2K8R2 geinstalleerd (MPIO) maar ook daar kom ik er niet aan uit.

Omdat dit m'n eerste SAN setup is met failovercluster op 2 nodes, vraag ik me eigenllijk wel af of ik goed bezig ben, ik laat nu 2 machines kijken naar dezelfde LUN waarop dan m'n virtuele machines staan is dat een correcte denkwijze ? En wat kan de reden zijn waarom ik m'n volume verlies al ik de 2 nodes map aan dezelfde LUN, ik vermoed dat dit is omdat de 2 nodes kijken naar dezelfde lun en niet weten welke acties erop gebeuren door de andere. Wanneer ik gisteren bv op node 1 een file verwijderde op de LUN en ik ging naar node 2 dan stond die file er nog gewoon.

Het OS voor de virtuele nodes staat op 2 lokale schijven in de server, dus de nodes booten niet van de SAN.

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:08
Het eerste wat in mijn opkomt is dat de MSA2024SA geen SAN is, maar direct attached storage.

Maar maak eens een tekening van je setup.

Na je verhaal nog eens doorgelezen te hebben
Ik heb een vrij uitgebreid artikel gevonden op technet http://technet.microsoft....rary/cc732181(WS.10).aspx dat ik gevolgd heb voor beide nodes voor te bereiden op de clusters (zelfde OS - W2K8 R2 Enterprise, zelfde patchlevel, Hyper-v geinstalleerd en failover feature geinstalleerd).

Tot daar lukt alles zonder problemen maar dan komen we bij het punt van het opzetten van de cluster, de SAN heeft 2 controllers (aansluiting via SAS) en elke server is voorzien van een SAS HBA, vervolgens vertrekken van elke server 2 SAS kabels naar de SAN, 1 naar elke controller tot daar zo goed.
Als ik dan op de SAN een LUN aanmaak en die map op de 2 poorten van node 1 gaat alles nog goed, ik zie in disk management het volume verschijnen en er is 1 identiek volume offline omdat er een redundant pad bestaat. Als ik op die ene node dan vervolgens de failover cluster test laat lopen dan krijg ik geen fouten.
In pre w2k8 tijd zou ik gezegd hebben dat dit fout is. Zodra het OS de disk dubbel zit is er iets mis gegaan in of met de MPIO filter driver. Hoe dat in w2k8 werkt ben ik niet bekend mee, maar als de door jouw gevonden MPIO en de interne drivers van w2k8 er niks mee kunnen lijkt me dat je daar naar kijken moet.
Misschien een driver of firmware issue.
Rijst ook gelijk de vraag hoe die enkele node omgegaan is met Multipathing toen er nog geen sprake was van een failover wens en cluster?
Map ik vervolgens die LUN ook naar node 2 , dan zie ik die daar ook wel verschijnen maar dan beginnen er rare dingen te gebeuren, plats was ik op node 1 mijn volume kwijt en na het unmappen van node 2 op die LUN kwam het weer terug. Wanneer ik dan op de 2 nodes een cluster test laat lopen krijg ik fouten op m'n storage er zijn geen geldige cluster disks gevonden omdat Multipath I/O niet werkt.
Wat mijn bovenstaande verhaal dus bevestigd > FIX MPIO. Evenwel voor een functionele test zou je een enkel pad voor beide servers kunnen gebruiken
Ik heb dan gisteren zelf zitten zoeken op de site van HP en software gevonden die MPIO doet voor die HBA maar daar kom ik er niet mee uit, ook de feature in W2K8R2 geinstalleerd (MPIO) maar ook daar kom ik er niet aan uit.
Waar kom je niet uit, wat heb je gevonden welke foutmeldingen?
Omdat dit m'n eerste SAN setup is met failovercluster op 2 nodes, vraag ik me eigenllijk wel af of ik goed bezig ben, ik laat nu 2 machines kijken naar dezelfde LUN waarop dan m'n virtuele machines staan is dat een correcte denkwijze ?
Als je niet zeker van je zaak bent haal je er iemand bij. Dat beide servers naar 1 LUN kijken is overigens een redelijk standaard configuratie. Het artikel wat je aanhaalt zijn de stappen die je dient te doen op MS gebied maar laat de vendor handelingen achterwege.
En wat kan de reden zijn waarom ik m'n volume verlies al ik de 2 nodes map aan dezelfde LUN, ik vermoed dat dit is omdat de 2 nodes kijken naar dezelfde lun en niet weten welke acties erop gebeuren door de andere.
Zonder active clustering service, zijn het gewoon twee nodig die naar de zelfde disk kijken en om controle vechten
Wanneer ik gisteren bv op node 1 een file verwijderde op de LUN en ik ging naar node 2 dan stond die file er nog gewoon.
Caching van de tweede node

[Voor 93% gewijzigd door SpamLame op 07-11-2010 16:01. Reden: toevoeging 1600]

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee