• Gerard1965
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2012
Hallo allemaal,

Na speuren op de diverse forums incl tweakers "Hangen en opstartproblemen troubleshooter" ben ik ten einde raad en post ik hier maar mijn probleem.

Mijn Systeem
P4 3,0 Ghz
P4p800SE mobo
2 GB intern
Video ATI radeon 9800
HD WD 160 GB

Wat is het probleem: na opstarten van XP blijft de aanwijzer na ongeveer 10 min. stil staan en reageert de hele pc niet meer...
De pc is dan alleen nog maar te starten in de veilige modus...Daarna begint de hele exercitie van voor af aan: HD volledig wissen programma installeren en nadat dit geinstalleerd is tot de conclusie komen dat het wederom niet werkt !

Wat heb ik allemaal gecheckt cq vervangen:
Softwarematig:
RAM Mobo gewist (jumper)
HD volledig gewist met de software tool van WD
Daarna XP opnieuw geinstalleerd op een nieuw gemaakte partitie
XP start gewoon op maar na cq 10 minuten treed bovenstaand verschijnsel op...
Toen geprobeerd om Vista te installeren, dit resulteert in een PC die tijdens installatie niet meer reageert

Hardwarematig:
Het moederbord heb ik vervangen door een getest exemplaar
De processor heb ik vervangen door een ander type (was eerst 2,8Ghz nu 3,0 Ghz)
Geheugen intern getest met software tool
Intern geheugen verwijderd en met 1 reepje 512 MB gestart (geen resultaat)
Andere HD geinstalleerd.
Andere DVD speler geinstaleerd op een ander slot

Wat ik ook vervang cq instaleer het lijkt niet te helpen..
Ik ben daarom ten einde raad en heb jullie hulp hard nodig...

Groeten

Gerard

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Ik mis toch echt het vervangen van de videokaart. Ik heb behoorlijk wat 9700/9800's zien overlijden de afgelopen paar jaar (het model is toch alweer een jaar of acht oud), dus test dat even met een pci-videokaartje wat jij of iemand die je kent heeft liggen. :)

[Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 07-11-2010 12:13]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• wc2wc
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10-09 20:48
Ik lees dat je alleen de videokaart nog niet hebt verwisseld
kan het probleem daar liggen?
Voeding misschien?

• Gerard1965
Ik krijg gewoon beeld nadat XP geinstalleerd is, ook tijdens het opstarten in veilige modus blijft het beeld gewoon zichtbaar.

• Gerard1965
Voeding is getest en is volledig in orde.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Gerard1965 schreef op zondag 07 november 2010 @ 12:15:
Ik krijg gewoon beeld nadat XP geinstalleerd is, ook tijdens het opstarten in veilige modus blijft het beeld gewoon zichtbaar.
Dat zegt niet zo heel veel :) En als je verder alles geprobeerd hebt en ten einde raad bent, waarom sla je dan de laatste optie af? ;)

• Gerard1965
Je hebt in pricipe gelijk alleen heb ik geen PCI kaartje liggen .......

• Gerard1965
Hoe verklaar je het verschijnsel dat de pc gaat hangen als ik Vista installeer? Kan dit ook gerelateerd zijn aan de videokaart?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gerard1965 schreef op zondag 07 november 2010 @ 12:21:
Hoe verklaar je het verschijnsel dat de pc gaat hangen als ik Vista installeer? Kan dit ook gerelateerd zijn aan de videokaart?
Ja dat kan.

Je hebt een videokaart die bekend staat dat ze redelijk veel dood gaan, dus een andere testen is wel erg handig.

30" monitor te koop

• brama
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Defecte hardware kan allerlei onvoorspelbare problemen opleveren. Dit is echt een typisch gevalletje 'eliminatie', m.a.w. ook je videokaart even omwisselen met iets wat bekend goed werkt. Even langs de kringloop desnoods, of op vraag & aanbod kijken voor een el-cheapo kaartje. En misschien heeft je lokale computerboer ook nog wel wat in de grabbelbak.

Als zelfs dat niets uithaalt, dan is toch ook je voeding verdacht.

Om een voorbeeld te geven van iets totaal onverwachts als gevolg van defecte hardware: Ik had een cd-rom drive die ongemerkt errors introduceerde tijdens de installatie, wat random crashes tot gevolg had. Dat heeft me ook dagen gekost eer ik daar achter kwam, en ook alleen maar omdat ik uit pure wanhoop ook die maar even vervangen had.

[Voor 37% gewijzigd door brama op 07-11-2010 12:29]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Andere drivers wellicht, waardoor de kaart niet optimaal gebruikt wordt en niet warm genoeg wordt om te crashen? Of bepaald geheugen wat niet wordt aangesproken. Het kan zo veel zijn :)

Ik zeg ook niet dat de videokaart het probleem moet zijn, maar je kunt het niet uitsluiten door te zeggen dat je in Windows XP wel beeld hebt.

[Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 07-11-2010 12:27]

• Gerard1965
Bedankt, ik ga zometeen ff van een ander systeem de videokaart eruit halen en deze monteren.
Hopelijk werkt dit maar ik heb er een zwaar hoofd in.....als dit het niet is .........

• Cayenne
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14-08 15:31
Gerard1965 schreef op zondag 07 november 2010 @ 12:29:
.....als dit het niet is .........
Is het wat anders ;)

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 11:55
Bij hangende pc: Alles eruit wat niet heel erg nodig is.
Alles vervangen en kijken of het daarna nog voorkomt.

(mobo/processor, een enkel geheugenreepje (beiden proberen!) en een opstartschijf (cdromspeler met een ubuntulive is ook goed ;), graka (als er niet een grafische oplossing op het mobo zit, anders proberen), voeding)

Bij jou blijven grafische kaart en voeding over. Het zou je graka kunnen zijn. Maar zelf denk ik dat je je voeding eens diep in de ogen moet kijken. Als je een vergelijkbare computer hebt kan je de voeding even doorlussen. Kan alles gewoon blijven zitten :)

[Voor 22% gewijzigd door wheez50 op 07-11-2010 13:12]

• Gerard1965
Zo andere kaart geinstalleerd , op dit moment XP aan het installeren....
Voeding is doorgemeten en moet ok zijn.....
Wordt vervolgd.

• Gerard1965
En nee hoor werkt nog steeds niet, nu heb ik ongeveer alles vervangen....
Heeft iemand nog andere ideeen ? die van mij zijn namelijk op!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:26

Jimster

A State of Trance

Hoe weet je zo zeker dat de voeding goed is?

• Gerard1965
Is doorgemeten in een computerzaak....

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:26

Jimster

A State of Trance

Gerard1965 schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:59:
Doorgemeten als in 'hij gaf op dat moment de juiste spanningen af' of heeft je voeding een complete stresstest ondergaan.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16-09 22:13

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

IDD, het doormeten wat computerzaken doen is meestal alleen de spanningsniveaus meten.. En niet de voeding stressen door hem naar zijn maximum capaciteit te trekken.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gerard1965 schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:59:
Een computerzaak kan je voeding niet doormeten. Ze kunnen er hooguit een multimeter aanhangen, maar dat is geen garantie voor een stabiele voeding. Wil je dit goed doen moet je er een scoop aanhangen, en die heeft een computerwinkel echt niet zomaar liggen.
Een andere PSU testen is dus sowieso noodzakelijk.

30" monitor te koop

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:52

Ed_L

Crew Council
Titel ontschreeuwd.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Gebruik een Linux LiveCD, bijvoorbeeld Slax of Ubuntu Live. Als dat wel werkt kan je tenminste kijken of al je hardware wel goed werkt met een normale boot.

• Gerard1965
Spanningsniveaus zijn gemeten maar ik vraag me af of ik met de huidige systeemcomponenten de maximum capaciteit benaderd wordt...
Ik heb zojuist misschien iets gevonden... in de aansluiting van de SATA kabel naar de HD op het mobo zijn scheuren te zien in de connector ik ga deze verplaatsen naar een andere aansluiting met een nieuwe SATA kabel.
Pfffffff hopelijk werkt dit....
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee