laptop geheugen upgrade kan wel/niet ?

Pagina: 1
Acties:

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:26
Hallo
Ik heb een 2e hands laptop gekocht fujitsu siemens amilo pi 2530
Deze heeft 1 module so dimm 667 mhz van 2Gb en 1 vrij slot
Ik wil nog 1module van 2Gb bijplaatsen , maar alle geheugen configurators van kingston crucial en corsair geven aan max geheugen 2Gb
Het is een intel Pm 965 chipset ,wat toch meer dan 2Gb ram moet kunnen gebruiken ?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
De 965PM chipset zelf kan idd max 4GB aan, de bios moet dit echter ook ondersteunen. Kun je niet van iemand even een 2GB so-dimm lenen om het uit te proberen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op diverse plaatsen op internet wordt gewoon 4GB als max voor deze laptop aangegeven, dus het zal wel kloppen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

De pi2530 is wat vreemd m.b.t. werkgeheugen;
http://forum.ts.fujitsu.c...iewtopic.php?f=90&t=41456
http://forum.ts.fujitsu.c...iewtopic.php?f=90&t=31283

Je zou ook nog een SODIMM module kunnen kopen via T.net V&A http://tweakers.net/aanbo...XJQBGgTHKqb2aeklVeaU5OLQA

• wc2wc
Nielson schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:13:
De 965PM chipset zelf kan idd max 4GB aan, de bios moet dit echter ook ondersteunen. Kun je niet van iemand even een 2GB so-dimm lenen om het uit te proberen?
Dat lijkt me de verstandigste zet

@fridgeman
Forum had ik idd ook gelezen vandaar de vraag
2e hands is er niet zoveel te krijgen 2gb modules pc2-5300 (of net zo duur als nieuw €40)

is zoiets te zien in het bios ? fujitsu is hierin ook niet erg duidelijk

bedankt iedereen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2Gb = 256MB, het ding zal sowieso meer aankunnen dan dat. Niet B en b door elkaar halen, zeker als je naar chipgroottes gaat kijken klopt er al snel helemaal niets meer van.

Je loopt tegen een paar beperkingen op (mogelijk). Als je naar 4GB gaat zul je mogelijk minder zien in de bios op het moment dat deze geen memoryremap ondersteunt. Ik heb het hier op een notebookje gezien die max 3GB van de 4GB ziet. daarbij moet je er ook rekening mee houden dat ook al ziet je bios de volle 4GB, je dat niet allemaal ziet als je een 32b OS draait.

Verder zijn de specs van notebooks vaak achterhaald. Je kunt het gewoon proberen, werkt het niet, dan stuur je je geheugen weer terug.

• Nielson
  • Laatst online: 21:47
wc2wc schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:34:
[...]
2e hands is er niet zoveel te krijgen 2gb modules pc2-5300 (of net zo duur als nieuw €40)
Nieuw zijn ze zelfs nog wat goedkoper. Overigens hoeft er niet persé PC2-5300 in, 5400 of 6400 kan ook, dat wordt gewoon naar beneden geklokt.

• wc2wc
Terw_Dan schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:35:
2Gb = 256MB, het ding zal sowieso meer aankunnen dan dat. Niet B en b door elkaar halen, zeker als je naar chipgroottes gaat kijken klopt er al snel helemaal niets meer van.

Je loopt tegen een paar beperkingen op (mogelijk). Als je naar 4GB gaat zul je mogelijk minder zien in de bios op het moment dat deze geen memoryremap ondersteunt. Ik heb het hier op een notebookje gezien die max 3GB van de 4GB ziet. daarbij moet je er ook rekening mee houden dat ook al ziet je bios de volle 4GB, je dat niet allemaal ziet als je een 32b OS draait.

Verder zijn de specs van notebooks vaak achterhaald. Je kunt het gewoon proberen, werkt het niet, dan stuur je je geheugen weer terug.
Bits en bytes je hebt gelijk
Ik dacht dat de gpu ( ati 2300 ) ook een gedeelte van het geheugen reserveerd dus dat ik met 4GB net goed zat
Is het ook niet beter ivm dual channel geheugen om 2 gelijke modules te gebruiken ipv 1 van 2GB en 1 van 1 GB

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gewoon Kingston KVR800 module 2 GB So-dimm erin zetten en klaar. Meestal moet dat gewoon werken. Ik upgrade zo vaak laptops en ik heb alleen bij de Centrino Pentium M cputjes met DDR2 gezien dat daar PC3200 in moet. Dat is vrij zeldzaam en moeilijk maar de CPUs daarna kan je gewoon DDR2 PC5300 vaak erin zetten en vaak gaat PC6400 ook zonder problemen erin.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1