Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Topicstarter
Mijn broertje en ik zijn bezig met een bordspel. Niet om echt om uit te geven. Maar gewoon voor familieavonden. We hebben het spel met zijn tweeën verzonnen, alles is klaar. Behalve het fysieke bordspel.

Nu is het bijna sinterklaas en wil ik het bordspel graag fysiek aan mijn broertje cadeau doen. Ik zou het graag in hout of plastic willen laten uitwerken. Het gaat in totaal om 9 vierkante vlakken van 100x100x8mm, 8 verbindstukken van 25x10x8 mm. En in totaal 32 pionnen. De vierkante vlakken moeten aan twee kanten worden "gegraveerd" met meerdere dieptes.

Ik heb de tekeningen in Illustrator getekend. Een vriend van mij zet deze om naar CAD tekeningen.

Ik heb twee vragen. Wat adviseren jullie op het gebied van materiaal? Ik wil het nog kunnen verven etc. Hout, plastic, misschien wel glas?

En waar kan ik dit laten doen? Het gaat helaas niet om een oplage van 1000 stuks, maar gewoon om 1. Het mag best wat kosten, als het er maar goed uitziet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mog op 07-11-2010 10:26 ]

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Misschien laten maken door middel van rapid prototyping? Alleen heb ik geen idee wat het kost :+

Er zullen vast wel mensen zijn op dit forum die betere ideeën hebben, maar toch dat je weet dat het bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175028

Pionnen zou je ook uit een ander spel kunnen halen, afhankelijk van wat voor eisen je aan de pionnen stelt. Een 100-in-1-spellendoos is vast voor niet al te veel ergens te halen, en daar kan je denk ik wel dergelijke aantallen pionnen in vinden.

Zijn nog wel wat dingen die mogelijk van belang zijn bij de materiaal en productiekeuze:
- In hoeverre moet het nog geverfd worden? Ga je complete onderdelen van kleur veranderen, of moeten er details op geschilderd worden? Eén kleur voor alle onderdelen, elk onderdeel een andere kleur, verschillende kleuren per onderdeel?
- Wat is daarnaast het doel van de vlakken, moeten die tijdens het spel gewoon blijven liggen, of worden ze continu verplaatst etc?
- Wat voor iets moet er in de vlakken gegraveerd worden? Is het op alle vlakken hetzelfde, of steeds wat anders? Is het simpele tekst of hele ingewikkelde afbeeldingen?
- Zijn de vlakken in hun omtrek volledig recht, of zitten er nog uitsparingen o.i.d. in voor bijvoorbeeld de verbindingsstukken?
- Kan je enige indicatie geven van je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 16:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Een redelijk betaalbare optie is om het bij een printshop op vellen A4-sticker te laten printen.
Let wel op dat die vellen stickers niet exact 29,7x21 zijn. De sticker heeft marge, en de printer waarschijnlijk ook. Bij iedere keer dat je print, kan die laatste marge iets anders liggen. Zaak is dus om voor een groot bord meerdere stickers te printen, die je naadloos over elkaar plakt. Bij de printshop kun je eerst een volvlakprint (grijs met wat tekens, kun je ook gelijk scherpte beoordelen) laten maken en dan uitkienen hoe je de kleurenprints mooi gelijkmatig over het bord kunt verdelen. Kost ongeveer 3 euro per A4, kleur. Niet elke printshop biedt het aan.

Wat je ook kunt doen is het juist op heel dun papier laten uitprinten. Waar dat kan weet ik niet. Een print van het hele speelvlak, als dat groter is dan A3, kan al gauw aardig prijzig worden (denk aan 15-40 euro). Ook wordt zo'n print vaak uitgedraaid op een inktjet-printer, waardoor je dus een oppervlak krijgt dat gevoelig is voor vocht- zweet- en vetvlekken. Niet handig voor 'n speelbord dat een paar jaar mee moet. Je plakt het speelbord vervolgens op 'n plaat dik karton of op een oud speelbord dat je met een schuurpapiertje wat opgeruwd hebt. Voordeel is dat je dan wel gelijk 'n mooie vouw erin hebt. Dit kan trouwens ook met de sticker, als je het niet te dik wordt.

Misschien kun je een bedrijf vinden dat eigen puzzels print, en waar je inspraak in het proces hebt. Je kunt dan vragen of je de puzzel terug mag voordat hij gesneden wordt. Als het bedrijf niet al te grote opdrachten achter elkaar door door de cutter gooit, kon dat nog wel eens een mooie oplossing zijn. Je hebt dan wel één speelbord dat je niet kunt vouwen.

Pixum doet wel leuke dingen:
http://www.pixum.nl/shop/83-spel-plezier.html
Die gamermuismat is ook al leuk om te bedrukken; stevige ondergrond, leuk formaat. :)
Pixum zal wel geen persoonlijke verzoekjes doen voor puzzels vrees ik.
De fotoposters van ze zijn daarentegen wel weer mooi om op 'n stuk karton te plakken, denk ik!

Als ik zo op Google zoek op Bordspel maken kom op op oplossingen dat je met breed tape en 'n cm afstand wel een dik kartonnen bord vouwbaar kunt maken. Je bord kun je uiteindelijk waterbestendig maken met vernis, liefst een paar lagen over elkaar, niet hobbelig want dan blijven je pionnen niet staan :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Sjaak_Afhaak

Bleh!

is drukken Dibond geen optie?

Je zult 'm achteraf zelf op maat moeten zagen, maar het spul is heel duurzaam en enigszins hufter-proof. :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-07 13:55

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

3dprinten is een relatief goedkope manier om modellen te maken die ook beschilderbaar zijn, het materiaal is vrij stevig, het wordt vaak gebruikt voor prototypen.
Misschien is het iets voor jou, let wel op: het ene bedrijf is duurder dan het andere!
Even goed zoeken en vooral overal (bij voorkeur telefonisch) contact opnemen is de moeite waard!

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Dark Blue schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:25:
Zaak is dus om voor een groot bord meerdere stickers te printen, die je naadloos over elkaar plakt.
Nooit over elkaar heen plakken, een goede plakker of maker van een dummie maker zou ze over elkaar leggen op een lichtbak. Met een scherp mes er doorheen gaan en ze dan tegen elkaar plakken,

3D printing is wel super geschikt voor leuke custom made pionnen en eventueel dobbelsteen. Prijs is bij kleine objecten prima te doen en je kan zelfs full color printen. Zie mijn sig. Dat model is door http://i.materialise.com geprint. Sowieso een erg toffe techniek. Overigens gebruiken ze meerdere materialen.

Ik weet niet hoe je spel eruit ziet maar voor mijn gevoel zou je ook met lasercutting erg ver kunnen komen en ziet er heel tof uit.Check bv http://www.ponoko.com/ allerlei materialen mogelijk. Of je sinterklaas dan redt is de vraag maar kan wel tof worden :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1