Laserprinter of inkjetprinter bij 20 vellen per jaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.680 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352655

Topicstarter
Zal ik een laserprinter kopen of beter een inkjetprinter? Ik zal per jaar gemiddeld maar 20 vellen (A4) printen denk ik.

Ik lees regelmatig dat inkjet-printers en inkjet-cartridges verstopt raken als je ze langer dan een maand niet gebruikt. En ik zal mijn printer regelmatig minstens een half jaar lang niet gebruiken. Daarom denk ik dat ik het beste een laser-printer kan kopen. Maar waarom zijn laser-printers zo weinig op voorraad in winkels? Er zijn toch veel meer consumenten die heel weinig printen?

Ik hoef niet in kleur te printen. Ik wil liefst wel ook kunnen scannen met dit apparaat, want dan kan ik hem ook gebruiken om fotocopieën te maken van ondertekende brieven die ik verstuur.

Dit zijn de printers waar ik uit kan kiezen denk ik:

A http://alatest.nl/gebruik...30/pu3-61136615,31/?all=1

B laserprinters die kunnen scannen tot 250 euro.
http://tweakers.net/price...z1uWuxUKbVptVdS8pUikjbPbw

C http://www.printer.com/re...3mgc3a0u895dcmh7jfhvq1j00

Ik hoor heel graag jullie gedachten hierover

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 352655 op 06-11-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je maar 20 vellen per jaar print, waarom dan een printer kopen? Kan je dat niet op het werk of zo printen, of een copyshop?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:45:
Als je maar 20 vellen per jaar print, waarom dan een printer kopen? Kan je dat niet op het werk of zo printen, of een copyshop?
Dat is wel een terechte opmerking. Maar als je in een copyshop print of in een bibliotheek, dan denk ik dat er misschien een kopie van mijn persoonlijke prints in die computer kan achterblijven en ik wil zeker weten dat niemand anders dat kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Toner blijft echt jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren goed, en met 20 pagina's per jaar kun je zowat de komende 20 jaar printen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:07:
Toner blijft echt jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren goed, en met 20 pagina's per jaar kun je zowat de komende 20 jaar printen.
Dus jij adviseert mij een laserprinter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:19
Waarom zo duur? Deze is toch voldoende? pricewatch: Samsung SCX-3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 352655 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:08:
[...]
Kijk wat een inktcartridge kost nadat je hem hebt op hebt laten drogen ? tenzij het regelmatig 1 elke 2 weken printen is is het wellicht te doen. ik liep altijd te kutten met inktjets. ik heb op zolder een laser staan van, pak hem beet 12 jaar oud, still ging strong. Ok ik heb ook al weer een nieuwe, omdat het gratis was. maar deze blijven het gewoon doen imho

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 352655 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:08:
Ik wil niet eens een inktjet meer hebben, al zou die gratis zijn. Laserprinter FTW.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53
De vraag is of je graag in kleur print of niet. Zo ja, dan inkjet, zo nee, dan laserprinter. Zelf vind ik laserprinters ook veel fijner, vanwege de scherpere afdruk en minder gekloot met cartridges.

Maar als je 'm zo weinig gebruikt, zou ik er geen €250,- voor uitgeven. Je hebt prima goedkope laserprinters die weinig bijzondere features hebben, maar waar ook weinig mis mee is. Behalve de Samsung bijvoorbeeld ook de Brother HL-2035 voor rond de €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Soultaker schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:53:
De vraag is of je graag in kleur print of niet. Zo ja, dan inkjet, zo nee, dan laserprinter. Zelf vind ik laserprinters ook veel fijner, vanwege de scherpere afdruk en minder gekloot met cartridges.

Maar als je 'm zo weinig gebruikt, zou ik er geen €250,- voor uitgeven. Je hebt prima goedkope laserprinters die weinig bijzondere features hebben, maar waar ook weinig mis mee is. Behalve de Samsung bijvoorbeeld ook de Brother HL-2035 voor rond de €100,-
Volgens mij kan die HL-2035 niet scannen, toch? http://www.brother.nl/g3....el/22710/s_product/HL2035

En ik vind printen met zwarte inkt genoeg.

Als die inkjetcartridges inderdaad zo snel uitdrogen, waarom hebben alle computerzaken die ik ken dan geen laserprinters die kunnen scannen op voorraad? Want misschien zie ik dan toch een voordeel van inkjetprinters over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 12:53
Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:04:
Volgens mij kan die HL-2035 niet scannen, toch?
Ah, nee, dan moet je inderdaad de DCP-7030 overwegen die je al had gevonden.

Waarom computerzaken ze weinig op voorraad hebben snap ik ook niet echt. Misschien omdat ze liever inktcartridges met een grote winstmarge verkopen? Of omdat klanten laserprinters meer iets voor in een kantoormgeving vinden? Of omdat klanten meer onder de indruk zijn van de mogelijkheid om in kleuren te printen dan van de langetermijnvoordelen van een laserprinter?

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 07-11-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:04:
waarom hebben alle computerzaken die ik ken dan geen laserprinters die kunnen scannen op voorraad?
Sinds wanneer is de domheid van winkeliers maatgevend?

Laserjet 2000TN (69 euro op de hcc-dagen) en CanoScan LiDE 20 (10 euro op de hcc-dagen). Oh, die van 2002. Dus voldoet al 8 jaar, met de eerste toner.

Ik heb ook nog een Epson Stylus Photo RX 520, maar de scanner ging stuk voordat ik 'm ooit 'echt' gebruikte (zwarte streep midden over de pagina) en ik heb inmiddels riant meer dan 79 euro aan cartridges uitgegeven voor misschien wel 30 foto's. M'n lokale fotoboer doet een A4 op zijn fotoprinter voor 79 cent. Kun je rekenen? Inktjet is pure oplichting tenzij je 'm dagelijks gebruikt en nadenkt over wat je koopt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb zelf een HP laserjet 1010 staan (toner, ideaal; droogt niet uit ook niet na 7 maanden uitstaan)
TIP: via marktplaats al te koop voor 30 euro.

Eventueel aansluiten op een Asus WL-500G (als printerserver) (heb hem daarom zelf ook) en dan kan je gemakkelijk draadloos printen. Ideaal! geen gedoe met opgedroogde cardridges en de toner heb al zeker 1000 vellen mee geprint. (en nog niet op) Toner zat bij de aankoop inbegrepen.

De HP laserjet 1020 kan je ook gebruiken maar deze heeft een andere chip welke niet kan communiceren met printerservers. Gelukkig kon ik mijn 1020 ruilen tegen een 1010 van een vriend. Toners zijn universeel dus de deal was snel gemaakt :)

In het verleden vele inktjet gehad maar die dingen koop ik niet meer vanwege de dure cartridges. En dan moet je nog flink door printen om te voorkomen dat die dingen opdrogen.

[ Voor 21% gewijzigd door willy1986 op 07-11-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

willy1986 schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:32:
Ik heb zelf een HP laserjet 1010 staan (toner, ideaal; droogt niet uit ook niet na 7 maanden uitstaan)
TopTip: niet-uitgedroogde ofwel natte toners werken niet. Nooit. Je toner moet uitgedroogd zijn om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:40:
[...]

TopTip: niet-uitgedroogde ofwel natte toners werken niet. Nooit. Je toner moet uitgedroogd zijn om te werken.
Het leuke is dan wel weer dat toner zo fijn is dat het zich net als water gedraagt als je het in een doorzichtige pot stopt.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:40:
[...]

Scherp; bedoelde het eigenlijk als argument. inktjet cardridges drogen op na een paar weken niet gebruiken en zijn daarna onbruikbaar (misschien nog te reanimeren door de kop in een laag water of azijn te plaatsen, maar vaak is de kwaliteit al belabberd) Laserprinters blijven maar door printen zonder gedoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 352655 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 23:03:
[...]Maar als je in een copyshop print of in een bibliotheek, dan denk ik dat er misschien een kopie van mijn persoonlijke prints in die computer kan achterblijven en ik wil zeker weten dat niemand anders dat kan lezen.
Klopt het dat copiëren in een copyshop of bibliotheek enz. niet 100% veilig is qua privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja je weet niet wat er op die pc's aanwezig is qua rommel.

Aan de andere kant: security is een afweging tussen gemak en de mogelijke extra veiligheid die je kunt krijgen.
En hoe belangrijk is de geheimhouding van die data en hoeveel gemak mag het kosten?

[ Voor 63% gewijzigd door Boudewijn op 07-11-2010 01:15 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:12:
Klopt het dat copiëren in een copyshop of bibliotheek enz. niet 100% veilig is qua privacy?
Niets is 100% veilig. Overschat je je eigen belangrijkheid hier niet een heel klein beetje? Het komt nogal paranoide over.
burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:29:
Laserjet 2000TN (69 euro op de hcc-dagen) en CanoScan LiDE 20 (10 euro op de hcc-dagen). Oh, die van 2002. Dus voldoet al 8 jaar, met de eerste toner.
Eensch. Brother HL22xxDN voor dubbelzijdig printen (heb mijn trouwe Brother HL21xx aan moeders gegeven) en een losse scanner die aangesloten wordt indien nodig. Mijn moeder mist die inktjet totaal niet, en is heel blij met mijn oude Brother laserprinter, nog steeds de toner die ik haar bijna 4 jaar terug heb gegeven. Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:12:
[...]
De vraag is hoe graag iemand achter de inhoud van de prints van de TS wil komen en hoe erg de TS daar schade van zou leiden. Ik denk dat beide nogal miniem zijn. Als het zo geheim is, waarom het dan digitaal of op papier vereeuwigen? En als toch niemand anders het mag zien, kan je het toch ook gewoon met een pen op een papiertje schrijven?

Bij een printer die bij jou thuis staat zijn er ook genoeg mogelijkheden om achter geprinte documenten te komen. En als je computer aan het internet hangt is er ook altijd een risico dat mensen meelezen. Zoals gezegd, hoe belangrijk is het? Zijn het de lanceercodes voor Nederlandse WMD's waar verder niemand iets van af weet? Dan zou ik het niet in de openbare bieb af gaan drukken, maar anders...

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 07-11-2010 01:21 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:14:
Ja je weet niet wat er op die pc's aanwezig is qua rommel.

Aan de andere kant: security is een afweging tussen gemak en de mogelijke extra veiligheid die je kunt krijgen.
En hoe belangrijk is de geheimhouding van die data en hoeveel gemak mag het kosten?
Je bedoelt dat er op een computer in een copyshop of bibliotheek eventueel spionage-software kan zijn geïnstalleerd? Die veiligheid van een eigen printer mag me wel 150 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:20:
[...]
Je bedoelt dat er op een computer in een copyshop of bibliotheek eventueel spionage-software kan zijn geïnstalleerd? Die veiligheid van een eigen printer mag me wel 150 euro kosten.
Dat kan , maar is je spul zo belangrijk?

1: Bevat je printer geen spionage software (ze zijn *wel* herleidbaar, voor als je wederrechtelijke dingen uit wil voeren: http://www.instructables....-Your-Printer-Spying-on-/).
2: Is je OS wel safe?
3: Gebruik je wireless keyboard?

Noem nog maar wat op, ik denk dat je je tijd beter kunt besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

willy1986 schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:32:
TIP: via marktplaats al te koop voor 30 euro.

Eventueel aansluiten op een Asus WL-500G (als printerserver) (heb hem daarom zelf ook) en dan kan je gemakkelijk draadloos printen. Ideaal! geen gedoe met opgedroogde cardridges en de toner heb al zeker 1000 vellen mee geprint. (en nog niet op) Toner zat bij de aankoop inbegrepen.

De HP laserjet 1020 kan je ook gebruiken maar deze heeft een andere chip welke niet kan communiceren met printerservers. Gelukkig kon ik mijn 1020 ruilen tegen een 1010 van een vriend. Toners zijn universeel dus de deal was snel gemaakt :)

In het verleden vele inktjet gehad maar die dingen koop ik niet meer vanwege de dure cartridges. En dan moet je nog flink door printen om te voorkomen dat die dingen opdrogen.
Met ^^

Ik heb al 4 of 5 jaar een LaserJet 1018 en ben nog steeds met de originele toner bezig. Ik begin me zelfs af te vragen of ik die twee reservetoners niet zou moeten verkopen, want het ziet er naar uit dat ze de printer gaan overleven :x Ding werkt nog steeds perfect en wordt ondersteund in Win7 x64. Het is wel een monochrome printer, maar ik vermoed dat je, als je even weinig print als ik, ook wel met monochroom genoeg zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:27:
[...]

Dat kan , maar is je spul zo belangrijk?

1: Bevat je printer geen spionage software (ze zijn *wel* herleidbaar, voor als je wederrechtelijke dingen uit wil voeren: http://www.instructables....-Your-Printer-Spying-on-/).
Niets wederrechtelijks en niets belangrijks. Het gaat gewoon om privacy van de gegevens en niet om de identificatie van de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 22:44
laser, ik heb hier een laserjet 6l met een toner van 8 jaar geleden ofzoiets en die doet het nog steeds.
Ik zou een HP nemen die PCL ondersteunt, ik heb een aantal van die dingen gezien die hopeloos zijn qua drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bastian433 schreef op zondag 07 november 2010 @ 01:40:
laser, ik heb hier een laserjet 6l met een toner van 8 jaar geleden ofzoiets en die doet het nog steeds.
Ik zou een HP nemen die PCL ondersteunt, ik heb een aantal van die dingen gezien die hopeloos zijn qua drivers.
pcl 5 ? 6 ? volgens mij is die 6l een host based printer ofnie ?

Ik zou alle hp printers met een (nagenoeg) vertikale papierinvoer mijden, tijnzij je van plan bent het papier na verloop van tijd 1 voor 1 in te voeren) ok moet kunnen met 20 per jaar ;P. maar ik daar gewoon vaak problemen mee gezien. gek he ze maken de laatste tijd ook eigenlijk geen printers meer met vertikale invoer afaik

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 07-11-2010 01:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zeg laserprinter! Zouniet voor de duurste gaan. En over het algemeen kiezen consumenten een inktjet omdat deze goedkoper is in aanschaf, meestal weten ze niet dat de inkt verstopt/uitdroogt na een half jaar. Dat kan dus een rede zijn waarom "goedkope" laserprinters weinig opvooraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

ik zou een 2e hands printern dan kopen, dan kun je het eerste jaar bekijken of je misschien toch meer gaat printen (als je hem hebt staan, ga je er misschien ook meer gebruik van maken). Dan kun je altijd nog een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fotografie999 schreef op zondag 07 november 2010 @ 08:40:
Ik zeg laserprinter! Zouniet voor de duurste gaan. En over het algemeen kiezen consumenten een inktjet omdat deze goedkoper is in aanschaf, meestal weten ze niet dat de inkt verstopt/uitdroogt na een half jaar. Dat kan dus een rede zijn waarom "goedkope" laserprinters weinig op voorraad zijn.
Jullie bevestigen mijn sombere vermoedens over inkjet die ik al had. Het valt me op dat de meeste verkopers in elektronicawinkels niets zeggen over uitdroging bij inkjetprinters, misschien omdat ze veel verdienen aan inkjet-cartridges. En het is onbegrijpelijk dat consumenten daar kennelijk jarenlang in meegaan.

Ik heb de indruk dat veel consumenten uiteindelijk veel goedkoper uit zouden zijn met een goedkope zwartwit-laserprinter die eventueel ook kan scannen. En dat in combinatie met af en toe een kleurenprintje maken in een copyshop of bibliotheek. En foto's kun je ook in printshops laten afdrukken. Want ik denk dat veel consumenten niet heel veel foto's per jaar laten afdrukken. En een zwart print-print kun je desgewenst ook wat bijkleuren met kleurpotloden of fluo-stift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 69767 schreef op zondag 07 november 2010 @ 08:46:
ik zou een 2e hands printern dan kopen, dan kun je het eerste jaar bekijken of je misschien toch meer gaat printen (als je hem hebt staan, ga je er misschien ook meer gebruik van maken). Dan kun je altijd nog een nieuwe kopen.
Een tweedehands laserprinter. Ja, dat zou ook kunnen. Maar tweedehands elektronica blijkt soms niet goed te werken. En misschien zit er inmiddels een virus op de cd waar de printerdriver opzit? Of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:32:
[...]
Een tweedehands laserprinter. Ja, dat zou ook kunnen. Maar tweedehands elektronica blijkt soms niet goed te werken. En misschien zit er inmiddels een virus op de cd waar de printerdriver opzit? Of kan dat niet?
Over paranoia gesproken 8)7 . Als je serieus wilt worden genomen, moet je toch iets meer moeite gaan doen. Er kan tenslotte ook een al-Qaida toner in zitten die ze gemist hebben vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
Schaf een laserprinter aan van 60 euro. En je zult hier geen spijt van krijgen.
Al snap ik niet hoe je aan 20 blaadjes per jaar komt :D

Ik ken werkelijk niemand die maar zo weinig print. Maar daar gaat het hier niet over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maar tweedehands elektronica blijkt soms niet goed te werken.
Het leuke van de meeste printers is dat ze een zelftest hebben, en ook zonder computer ter plekke een zelftest kunnen printen. Voor het hoe moet je even in de handleiding kijken. HP's printen bijvoorbeeld een zelftest waar het totaal afgedrukte aantal pagina's opstaat, en wanneer de laatste storing was, en wat voor storing dat was.
En misschien zit er inmiddels een virus op de cd waar de printerdriver opzit? Of kan dat niet?
Op een cdrom kan dat niet. En anders download je toch een verse driver bij de fabrikant vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:13:
[...]

Over paranoia gesproken 8)7 . Als je serieus wilt worden genomen, moet je toch iets meer moeite gaan doen. Er kan tenslotte ook een al-Qaida toner in zitten die ze gemist hebben vorige week.
Een deel van de computers is besmet met virussen, dat is algemeen bekend. Mijn vraag is of zo'n virus de driver-cd van een printer kan besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb 2 2dehands laserprinters staan beide kwamen met toner voor 700pagina's en ze kosten beide 25euro per stuk maar sommige mensen hebben iets tegen 2de hands ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gambieter schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:13:
[...]

of misschien scanned de postbode stieken alle post in

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:33:
[...]

Het leuke van de meeste printers is dat ze een zelftest hebben, en ook zonder computer ter plekke een zelftest kunnen printen. Voor het hoe moet je even in de handleiding kijken. HP's printen bijvoorbeeld een zelftest waar het totaal afgedrukte aantal pagina's opstaat, en wanneer de laatste storing was, en wat voor storing dat was.
Ja, dat is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:42:
Een deel van de computers is besmet met virussen, dat is algemeen bekend. Mijn vraag is of zo'n virus de driver-cd van een printer kan besmetten.
En hoe weet je dat je eigen PC niet besmet is? Heb je je uberhaupt wel verdiept in hoe een CD gemaakt wordt? Ga svp niet met "algemeen bekend" komen, zonder dit te onderbouwen en aan te tonen dat dit uberhaupt relevant is.

Voorzichtigheid is een goed iets. Wat jij uitstraalt is dat je niets durft voordat je 100% zekerheid hebt. Dan moet je ook niet brieven ontvangen, want die zijn absoluut niet zeker qua privacy (sorteercentrums, postbodes), je mobiel kan worden afgeluisterd, je internetverkeer is helemaal niet goed beschermd etc.

Bottomline: je bent niet belangrijk, dus de kans dat iemand jouw vuile was wil controleren is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:06

itarix

404 soul not found

Een CD is read only en kan niet geinfecteerd worden met een virus.
Of dat moet in de fabriek gebeurd zijn waar de cd is gedrukt.
Als ze een zelf gebrande cd meegeven heb je kans op een virus.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon bij de website van de fabrikant de driver downloaden.
((maar de website kan gespoofd zijn, of er kan een virus in het bestand op de officiele website staan))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]
Wat ook algemeen bekend is: Als je iets tweedehands koopt is het handig om eerst te kijken of het wel werkt. En wat ook bekend is: Een product dat al ergens een jaar heeft staan werken is niet hetzelfde als een product wat nieuw uit de fabriek rolt, met alle gevolgen van dien.
Daarbij moet je natuurlijk altijd rekening houden met de kans dat er kaboutertjes in de printer zitten die jouw printjes bekijken, dus neem altijd een goede loep mee als je een printer gaat kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
itarix schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:01:
Een CD is read only en kan niet geinfecteerd worden met een virus.
Of dat moet in de fabriek gebeurd zijn waar de cd is gedrukt.
Als ze een zelf gebrande cd meegeven heb je kans op een virus.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon bij de website van de fabrikant de driver downloaden.
((maar de website kan gespoofd zijn, of er kan een virus in het bestand op de officiele website staan))
Dank je. Is een officiële driver-cd van de software-leverancier beslist altijd read only? En hoe kan ik dat zelf controleren?

De printer-driver downloaden kan niet, want de pc waarmee ik wil printen is niet aangesloten op internet, juist om virusproblemen en dataverlies te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 352655 schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:11:
Dank je. Is een officiële driver-cd van de software-leverancier beslist altijd read only? En hoe kan ik dat zelf controleren?
Kom op zeg. Toon nu even een beetje eigen inzet en zoek op wat een CD is, en wat er wel en niet op kan? Het staat notabene in de quote die je aanhaalt.
De printer-driver downloaden kan niet, want de pc waarmee ik wil printen is niet aangesloten op internet, juist om virusproblemen en dataverlies te voorkomen.
Dan download je het toch op een andere PC en gebruik je een floppy of USB-stick? Ik krijg een sterk klok en klepelgevoel bij je teksten, alsof je iemand bent die een atoombomschuilkelder ingaat als er iemand vuurwerk afsteekt.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 07-11-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Dan lijkt me toch de beste optie om zelf de drivers te gaan schrijven. Anders weet je maar nooit wat je krijgt, of je het nou download of van een CD'tje haalt: http://www.infoworld.com/...printer-drivers-again-693

Stel je nou eens voor dat je net dat Funlove virus te pakken krijgt. Dan krijg je gewoon een pop-up met de tekst "Fun Loving Criminal" en probeert ie je PC te rebooten. The horror.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 07-11-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik denk zomaar beter dat je een typemachine moet kopen, dan weet je zeker dat je geen last hebt van virusen etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 07-11-2010 15:41 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar dan wel het lint verbranden na gebruik he! Anders kan daar nog de tekst van afgehaald worden.

On-topic: ik ben érg tevreden over mijn brother HL-2140. Doet het nu al anderhalf jaar en meer dan duizend printjes op de basistoner. Prima printer dus (en de laserkwaliteit bij tekstprintjes zie je echt niet zo snel terug bij inktjet!)

[ Voor 55% gewijzigd door bartvl op 07-11-2010 15:51 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je weet dat laserprinters en inkjets altijd een unieke (onzichtbare) id meeprinten op het papier he, dus wat je print is sowieso altijd herleidbaar tot jouw printer. Dus je doet er sowieso verstandig aan een ander voor jou die printer te laten kopen, en niet met je eigen pinpas (=op jouw naam) af te rekenen bij de winkel. Zie bv:
WASHINGTON — The affordability and growing popularity of color laser printers is raising concerns among civil liberties advocates that your privacy may not be worth the paper you're printing on.
More manufacturers are outfitting greater numbers of laser printers with technology that leaves microscopic yellow dots on each printed page to identify the printer's serial number — and ultimately, you, says the San Francisco-based Electronic Frontier Foundation, one of the leading watchdogs of electronic privacy.

The technology has been around for years, but the declining price of laser printers and the increasing number of models with this feature is causing renewed concerns.

The dots, invisible to the naked eye, can be seen using a blue LED light and are used by authorities such as the Secret Service to investigate counterfeit bills made with laser printers, says Lorelei Pagano, director of the Central Bank Counterfeit Deterrence Group
http://www.usatoday.com/t.../2008-07-13-printer_N.htm

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 07-11-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:15

Lulukai

God's gift to women

Wat is eigenlijk het beste als je Powerpointpresentaties en andere collegeslides wilt afdrukken? Ik gebruik nu een oude zwartwitlaser, maar het zou toch leuk zijn om titels of grafieken in kleur te hebben.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:15

Lulukai

God's gift to women

Anoniem: 69767 schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:01:
je weet dat laserprinters en inkjets altijd een unieke (onzichtbare) id meeprinten op het papier he, dus wat je print is sowieso altijd herleidbaar tot jouw printer. Dus je doet er sowieso verstandig aan een ander voor jou die printer te laten kopen, en niet met je eigen pinpas (=op jouw naam) af te rekenen bij de winkel.
Ik weet niet of je dit meent of niet, maar op elke print staat er inderdaad een unieke id. :P

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, en vergeet ook niet een shredder bij je printer te kopen. Zodat je mislukte of overbodige prints kunt gaan vernietigen...dat niet iemand per "ongeluk" je afval onderzoekt en jouw geheime afdrukken ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Shredder? Veel te onveilig. Jij kijkt zeker nooit CSI: daar leggen ze die geshredde reepjes sneller weer aan elkaar dan jij ze kan shredden. Dus nee, niet shredden: verbranden en de as uitstrooien over zee.

Ontopic: 20 vellen per jaar printen is voor mij nog veel. Heb daarom ook een laserprinter staan (al dan niet toevallig ook de al eerder genoemde HP LaserJet 1010). Waarom zo weinig printen? Simpel: ik doe vrijwel alles electronisch. Er is echter nog een enkel bedrijf uit de middeleeuwen waar je nog via een brief een abonnement moet opzeggen of waar je een kopie van je paspoort moet inleveren (die ik uiteraard allang gescand en al klaar heb staan).

En dan is een printer toch net even wat handiger dan eerst naar een winkelcentrum moeten om een copyshop te vinden om daar één printje à 10 cent te moeten maken.

[ Voor 60% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-11-2010 16:19 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
ruyckske schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:03:
[...]

Ik weet niet of je dit meent of niet, maar op elke print staat er inderdaad een unieke id. :P
Serieus? waar dan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Yellow Dots of Mystery: Is Your Printer Spying on You?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik melde het vorige pagina al ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dit gaat ondertussen nergens meer over :o

Mbt CD:
Wikipedia: CD-ROM
CD-ROM (pronounced /ˌsiːˌdiːˈrɒm/, an acronym of "compact disc read-only memory") is a pre-pressed compact disc that contains data accessible to, but not writable by, a computer for data storage and music playback
Dit had je zelf ook kunnen vinden als je de moeite gedaan had om "CD-Rom" in Wikipedia in te vullen. Of als je dat niet vertrouwt willekeurig welke andere bron erop nageslagen had.

Er kan dus niets op geschreven worden, maar je moet de vendor maar vertrouwen dat de oorspronkelijke bestanden secuur zijn...

Verder gebruikte men in het verleden zaken als floppy disks om data van een genetwerkte PC naar een niet-genetwerkte PC te krijgen. Tegenwoordig worden USB-sticks, CD-R(W) en externe harde schijven ervoor gebruikt. En ja, daarmee kun je een virus of anderssoortige malware binnen krijgen, maar dat geldt ook voor een bestand dat door de fabrikant op een read-only CD-rom gebrand is.

Vertrouw je dat niet genoeg? Dan kun je open-source software (incl driversoftware) gebruiken waarvan iedereen de broncode kan inzien en controleren. Compileer het van broncode die je zelf gecontroleerd hebt. Daarvoor moet je wel zelf (o.a.) C en andere programmeertalen leren, maar voor het niveau van 'veiligheid' waar jij het over hebt is er weinig alternatief.

Maar goed, dat jij hier een probleem van maakt is geheel jouw eigen keuze. Het gaat in dit topic al lang niet meer over printers of Overige Hardware, en sowieso gaapt er een enorm gat tussen de zeer verregaande eisen die je blijkbaar hebt mbt beveiliging en jouw eigen inzet om kennis erover te vergaren.

Ik zou je met name willen aanraden om je eisen en je kennisniveau wat meer op elkaar af te stemmen. Maar dat is iets wat je zelf zult moeten doen, dit topic is er niet de plek voor, en waar dan ook op GoT geldt dat je pas hoort te posten nadat je zelf fatsoenlijk de moeite gedaan hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.