Toon posts:

Zelf LED verlichting maken

Pagina: 1
Acties:

• x140
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-04-2018
Hey,

Ik zou graag zelf een strip leds maken voor op mijn kamer, maar ik heb weinig ervaring met elektronica.
Op eBay heb ik 100 groene en 100 blauwe 5mm leds gekocht.
Ik ben van plan deze elkens per 3 in serie te plaatsen (BBB - resistor - GGG - resistor - BBB resistor... etc) en zo 66 schakelingen achter elkaar te plaatsen (=198 leds)
Ik heb ook een 12V (2A) dc adapter gekocht met 2.1 mm pin en hoop hiermee mijn leds energie te kunnen geven.

Zo komen we bij mijn eerste vraag. Ik hoopte mijn 2 draden hierop (CD008 aan te sluiten. Maar deze sockets hebben 3 aansluitingen, hoe moet ik dan mijn + en - draad aansluiten? (adapter is inside positive)

Verder ben ik nog niet zeker waar ik de leds best in plaats. Gordijnrails zijn vrij duur en meestal vrij smal. In de doe-het-zelf zaak kwam ik sierstrips tegen voor het plafond (afbeelding) van isimo, die vrij goedkoop zijn. Ik hoopte misschien de leds er vooraan door te kunnen prikken en ze achteraan te solderen. Maar ik weet niet of de aansluitingen misschien te warm gaan worden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Moest ik toch voor gordijnrails gaan, wilde ik de leds vastlijmen met een lijmpistool. Weet iemand of ik deze lijm ook kan gebruiken zonder de verbindingen te isoleren? gewoon zo erover spuiten? Of zal de lijm dan smelten/lossen/...?

Sorry voor de lange post, maar ik heb dit nooit eerder gedaan, en zou graag zeker zijn van een paar dingen voor ik materiaal koop of dingen begin aan te sluiten op het stopcontact :P

Alvast bedankt :)

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n standaard jack connector (die CD008 waar je naar refereert) heeft inderdaad 3 contacten, 1 is voor de pin, 1 voor de ring en 1 is schakelcontact.