Toon posts:

Zelf LED verlichting maken

Pagina: 1
Acties:

• x140
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-04-2018
Hey,

Ik zou graag zelf een strip leds maken voor op mijn kamer, maar ik heb weinig ervaring met elektronica.
Op eBay heb ik 100 groene en 100 blauwe 5mm leds gekocht.
Ik ben van plan deze elkens per 3 in serie te plaatsen (BBB - resistor - GGG - resistor - BBB resistor... etc) en zo 66 schakelingen achter elkaar te plaatsen (=198 leds)
Ik heb ook een 12V (2A) dc adapter gekocht met 2.1 mm pin en hoop hiermee mijn leds energie te kunnen geven.

Zo komen we bij mijn eerste vraag. Ik hoopte mijn 2 draden hierop (CD008 aan te sluiten. Maar deze sockets hebben 3 aansluitingen, hoe moet ik dan mijn + en - draad aansluiten? (adapter is inside positive)

Verder ben ik nog niet zeker waar ik de leds best in plaats. Gordijnrails zijn vrij duur en meestal vrij smal. In de doe-het-zelf zaak kwam ik sierstrips tegen voor het plafond (afbeelding) van isimo, die vrij goedkoop zijn. Ik hoopte misschien de leds er vooraan door te kunnen prikken en ze achteraan te solderen. Maar ik weet niet of de aansluitingen misschien te warm gaan worden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Moest ik toch voor gordijnrails gaan, wilde ik de leds vastlijmen met een lijmpistool. Weet iemand of ik deze lijm ook kan gebruiken zonder de verbindingen te isoleren? gewoon zo erover spuiten? Of zal de lijm dan smelten/lossen/...?

Sorry voor de lange post, maar ik heb dit nooit eerder gedaan, en zou graag zeker zijn van een paar dingen voor ik materiaal koop of dingen begin aan te sluiten op het stopcontact :P

Alvast bedankt :)

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n standaard jack connector (die CD008 waar je naar refereert) heeft inderdaad 3 contacten, 1 is voor de pin, 1 voor de ring en 1 is schakelcontact.
Als er geen stekker in zit is zijn contacten van de ring en het schakelcontact met elkaar verbonden en deze verbreken als je er een stekker in drukt.
Het achterste contact is de pin, de aansluiting aan de zijkant is het schakelcontact en het contact aan de onderkant is de ring.

Die sierstrips zijn meestal van gips, wat niet heel sterk is om bijv een paar honderd gaatjes in te boren, bijna een garantie dat ze kapot gaan/lelijk worden voor je er klaar mee bent.
Ikzelf zou eerder iets van een aluminium strip pakken of een mdf strip, dat is wat steviger.

Lijm van een lijmpistool is een prima oplossing hiervoor, het vult de contacten, is waterbestendig en enigsinds flexibel en isoleert nog ook ;)
In je voorbeeldje hebben ze wel vrij veel gebruikt, het kan met een stuk minder ook prima vast zitten. Maar het spul is goedkoop dus veel maakt het ook niet uit.

Klok is stuk :(

• x140
Kan iemand hier misschien op tekenen hoe ik de + en - op de dc socket aansluit? :P

• godofal
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

wat ik altijd doe (ookal "weet" ik de + en - op een contact al) is ff doormeten
dus dat ding aan je adapter hangen (zonder ledjes oid eraan) en dan met een multimeter meten waar de + en - zit
ook handig om te weten dat het daadwerkelijk 12V is, met een hoop goedkopere laders/adapters wil het nogal eens afwijken (en dan bedoel ik niet dat het 11,8V wordt ofzo, heb het meegemaakt dat 12V 19V werdt)
meten=weten ;)
en aluminium is idd erg handig, bij de praxis liggen een hoop van dat soort aluminium gootjes voor een redelijke prijs

• x140
Moet ik op het schakelcontact iets aansluiten?

• godofal
  • Niet online

godofal

niet om te meten, nee

• x140
en achteraf?

• godofal
  • Niet online

godofal

achteraf? dan weet je wat de + en - is
als je bedoelt tussen de 12V en de LED's, gewoon het juiste weerstandje

• maarud
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:01
schakelcontactje is niet nodig, dus je gebruikt alleen 2 van de 3 contactjes.

als ik dat zo zie gok ik dat het voorste contactje de - is, de zijkant is schakel en de achterkant is +.

maar, meten = weten!

[Voor 46% gewijzigd door maarud op 08-11-2010 23:19]

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:13
Let ook even op hoe veel stroom je adaptor kan leveren. Een kleine 200 LED's (per 3 in serie) is zo'n 70 x 20mA vragen nog heel wat stroom van een adaptor. Hou er dus rekening mee dat je adaptor genoeg stroom kan leveren.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee