Toon posts:

Computer blijft restarten...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• lujo
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:11
Het gaat om een wat ouder Pentium IV computer van een vriend van mij.

- Asus P4800 SE moederbord
- Pentium IV 2,6 GHz
- 2,5 GB
- VGA videokaartje
-AOpen voeding 400 Watt

Ik had niet echt veel tijd om pc uitgebreid te testen en bij gebrek aan "test" onderdelen kon ik bepaalde zaken ook niet zo een twee drie uitsluiten.

Computer blijft zich resetten zelfs als die in BIOS staat. Weer opstarten, dan weer resetten enz.

Ik heb geprobeerd om live dvd van Ubuntu 10.10 te gebruiken en het was me een keer gelukt om van die live dvd op te starten maar en computer was 10 min. stabiel waarna die zich weer ging resetten.

Daarna volgden er meerdere opstart pogingen, wat resulteerde in POST scherm en daarna weer een reset.

Uiteindelijk opnieuw geprobeerd op te starten met een reepje geheugen en videokaart maar dat hielp ook niet.

Waardes in de BIOS waren als volgt:

5V lijn = 4,99V
12V lijn = 11,77V

Dus als ik dat mag geloven is voeding nog steeds ok.

Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat moederbord stuk is maar ik wou eerst graag weten wat jullie ervan vinden. Ik heb helaas niet kunnen constateren dat er sprake is van lekkende condensatoren.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Asus P4P800 toevallig?
Kijk eens of je geen brandvlekken ziet aan de onderkant van het bord. De P4P serie van Asus is zo episch slecht dat me het weinig zou verbazen als je bord gewoon opgefikt is en daardoor instabiel loopt.

30" monitor te koop

• lujo
Bedankt voor de tip. Ik weet niet 100% zeker of het een P4P800 betreft maar denk het wel eigenlijk. BIOS op het bordje is van 21-07-2003 dus toch 7 jaar oud.
Eigenlijk best wel oud voor een standaard bordje.
Als ik weer in de gelegenheid ben zal ik zeker kijken of ik geen brandvlekken zie.

[Voor 47% gewijzigd door lujo op 06-11-2010 23:25]

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 05:31
Kontroleer de condensators, of deze bol of open gesprongen zijn.

Pc schoonmaken van binnen?

Bios de battery vernieuwen.
Voeding kan toch slecht zijn, ook al meet je de voltage goed, dus enigste manier om te testen is, een andere lenen en inbouwen.

Koppel zoveel mogelijk hardware los, kontroleer de stekkers/kabels.

[Voor 55% gewijzigd door jan99999 op 07-11-2010 02:09]

• lujo
Heren,

Het betreft inderdaad een P4P800 Asus moederbord. Ik heb alle condensatoren goed nagekeken en ik heb ontdekt dat er één condensator die net naast de socket zit klein beetje bol is. Condensator is nog steeds dicht en er lekt niks. In ieder geval niks zichtbaars.

Ik heb zelf nog het volgende gedaan:

- Alle componenten uit de kast gehaald en los op tafel getest.
- Alles schoongemaakt
- Nieuwe koelpasta gebruikt
- Windows 7 geinstalleerd + alle updates

Nadat alles "stabiel" leek te zijn heb ik weer alle onderdele in de behuizing geplaatst en voor zekerheid ging ik nog verder met testen.

Echter computer begon weer spontaan te restarten. En toen werd ie weer "stabiel".

Ik heb toen Prime95 gedraaid en na 1 min. kreeg ik weer een restart. Verbruik op dat moment was rond 140 Watt.

Na restart opnieuw Prime95 geprobeerd en weer na ongeveer 1 min. kreeg ik een restart.

Dus nu zit ik te twijfelen dat die beetje bolle condensator toch voor de problemen zorgt of is er sprake van kortsluiting in de behuizing zelf....?

Want als ik pc gewoon normaal laat draaien dan lijkt het alsof die stabiel blijft. Zelfs installatie van Windows 7 is gelukt.

Om welke condensator het gaat is op de foto te zien. Er zit een rood vierkantje omheen:

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:13

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

wat je kan doen, soldeer bout pakken en eruit solderen,
en nieuwe erop solderen.

of nieuw bordje kopen,

V&A aangeboden: Lite-On nr138 socket 478

...

• lujo
Helaas is solderen niet mijn sterkste punt. Misschien dat ik dan maar toch moet proberen om een goed werkend moederbord te vinden of als iemand anders zou willen solderen zou ook erg mooi zijn.

• lezzmeister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-09 00:08
Niet slecht bedoeld of zo, maar een nieuwe bak kost ook weer niet zoveel en dat bespaar je waarschijnlijk wel op de energierekening(P4 is geloof ik niet de zuinigste). Tenzij je de energierekening niet betaalt natuurlijk.
En een nieuwe zal ook wel een lekker stuk vlugger zijn, al neem je maar een budget dingetje. reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010
Daarbij zul je het nodige vast kunnen recyclen. (Beeldscherm, toetsenbord, muis, dvd-rom?)

Edit: @hieronder: Overheen gelezen. Excuseer.

[Voor 3% gewijzigd door lezzmeister op 18-11-2010 15:47]

• lujo
@ lezzmeister

Ik snap je reactie echter is deze computer zoals ik het al eerder had vermeld van een vriend en in dat geval ben ik niet degene die bepaalt of er een nieuwe computer komt of niet.

[Voor 4% gewijzigd door lujo op 17-11-2010 21:28]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee