Een paar dagen geleden bleek plotseling de bestandsoverdrachtsnelheid van en naar een van mijn computers in elkaar gezakt te zijn. Eerst naar onder de 1MB/s en in de opvolgende dagen naar enkele honderden KB/s en uiteindelijk naar onder/rond de 100KB/s en enkele tientallen KB/s. Systeem XP Pro SP2. Vaste IP adressen. 100Mbit netwerk.
- Alle netwerkhardware uit en aangezet en routerinstellingen nagelopen. Geen effect.
- Apparaatbeheer meldt geen problemen.
- Voor de zekerheid herstelpunt van enkele dagen eerder en een ander van een week eerder teruggezet zonder effect.
- Diverse zaken met ipconfig of netsh gereset. Geen resultaat.
- Drivers eens geupdate (Realtek chip). Ook niets.
- Services nagelopen. Enkele aangezet. Zelfde.
- Firewall uitgezet. Zonder resultaat.
- Kaart gedeïnstalleerd en opnieuw laten herkennen/ingesteld. Nada.
- Instellingen met TCPOptimizer gecheckt. Nop. MTU van 1500 is fragmented. Staat op 1492.
- Kabel met kabeltester gecheckt. Is goed. (ik kreeg af en toe balloons dat bedrade verbinding weg was).
- Toch andere kabel geprobeerd. Maakt niets uit.
- Andere poort in Zyxel modem/router/switch. Geen effect.
- Netwerkkaart verwijderd en weer teruggezet. Weer niets.
- Andere netwerkkaart erin (3Com). Geen verbetering.
- Waarschijnlijk nog een aantal andere dingen gedaan die ik me zogauw al niet meer herinneren kan.
Nu bleef de computer de laatste (paar?) keer met de oude kaart lang op zwart staan tijdens booten voordat Windows eindelijk opkwam. Met vanmiddag/avond de 3Com kaart de eerste keer niet maar na het opgeven van een vast IP-adres(?) leek het weer langer te duren. Ik weet dat Windows bij het opstarten in bepaalde gevallen ergens op kan wachten totdat dit een timeout doet maar kan me niet meer herinneren wat dit ook weer is en of dat hier evt. mee te maken heeft. Daarvoor heb ik er te weinig mee te maken (gelukkig). Dan raak je dat weer kwijt.
De Remote Desktop die uiteindelijk maar niet meer wou werken doet het met de 3Com ook weer. Snelheid nu zo'n 350-500KB/s.
Malware lijkt me onwaarschijnlijk. Ben altijd zorgvuldig en heb eigenlijk nog nooit een echte besmetting meegemaakt. Wireshark laat zonder internet browsing ook alleen lokale rustnetwerkactiviteit zien.
Vreemde is dat diverse functies vaak niet allemaal tegelijk werkten en soms niet dezelfde.
Zoals:
- Andere computers benaderen en bestanden overhalen.
- Contact met NDAS schijf.
- Internet.
- Remote Desktop.
Vooral RD was op het laatst steeds niet functioneel. Nu met 3Com kaart zoals gezegd weer wel. Alles werkt nu weer, maar nog steeds traag.
Zoeken op internet levert veel mensen met traag netwerk op maar nog geen oplossing.
Hinderlijk hardnekkig probleem.
Welke netwerkguru heeft de oplossing?
Ook evt. suggesties voor nuttige diagnostische utilities.
En aan "alles opnieuw installeren" heb ik natuurlijk niets.
- Alle netwerkhardware uit en aangezet en routerinstellingen nagelopen. Geen effect.
- Apparaatbeheer meldt geen problemen.
- Voor de zekerheid herstelpunt van enkele dagen eerder en een ander van een week eerder teruggezet zonder effect.
- Diverse zaken met ipconfig of netsh gereset. Geen resultaat.
- Drivers eens geupdate (Realtek chip). Ook niets.
- Services nagelopen. Enkele aangezet. Zelfde.
- Firewall uitgezet. Zonder resultaat.
- Kaart gedeïnstalleerd en opnieuw laten herkennen/ingesteld. Nada.
- Instellingen met TCPOptimizer gecheckt. Nop. MTU van 1500 is fragmented. Staat op 1492.
- Kabel met kabeltester gecheckt. Is goed. (ik kreeg af en toe balloons dat bedrade verbinding weg was).
- Toch andere kabel geprobeerd. Maakt niets uit.
- Andere poort in Zyxel modem/router/switch. Geen effect.
- Netwerkkaart verwijderd en weer teruggezet. Weer niets.
- Andere netwerkkaart erin (3Com). Geen verbetering.
- Waarschijnlijk nog een aantal andere dingen gedaan die ik me zogauw al niet meer herinneren kan.
Nu bleef de computer de laatste (paar?) keer met de oude kaart lang op zwart staan tijdens booten voordat Windows eindelijk opkwam. Met vanmiddag/avond de 3Com kaart de eerste keer niet maar na het opgeven van een vast IP-adres(?) leek het weer langer te duren. Ik weet dat Windows bij het opstarten in bepaalde gevallen ergens op kan wachten totdat dit een timeout doet maar kan me niet meer herinneren wat dit ook weer is en of dat hier evt. mee te maken heeft. Daarvoor heb ik er te weinig mee te maken (gelukkig). Dan raak je dat weer kwijt.
De Remote Desktop die uiteindelijk maar niet meer wou werken doet het met de 3Com ook weer. Snelheid nu zo'n 350-500KB/s.
Malware lijkt me onwaarschijnlijk. Ben altijd zorgvuldig en heb eigenlijk nog nooit een echte besmetting meegemaakt. Wireshark laat zonder internet browsing ook alleen lokale rustnetwerkactiviteit zien.
Vreemde is dat diverse functies vaak niet allemaal tegelijk werkten en soms niet dezelfde.
Zoals:
- Andere computers benaderen en bestanden overhalen.
- Contact met NDAS schijf.
- Internet.
- Remote Desktop.
Vooral RD was op het laatst steeds niet functioneel. Nu met 3Com kaart zoals gezegd weer wel. Alles werkt nu weer, maar nog steeds traag.
Zoeken op internet levert veel mensen met traag netwerk op maar nog geen oplossing.
Hinderlijk hardnekkig probleem.
Welke netwerkguru heeft de oplossing?
Ook evt. suggesties voor nuttige diagnostische utilities.
En aan "alles opnieuw installeren" heb ik natuurlijk niets.