Toon posts:

PATA = dood

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views

• Tiesemans
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 27-06 03:17
Mijn hemel wat een schok kreeg ik vandaag toen ik na uitvoerig speuren op het internet de conclusie opgedrongen kreeg dat Pata Dvd writers en spelers min of meer dood zijn.
Zit je dan met je overleden IDE brander ... De nieuwste Sata brander van Sony is alleen in Sata te krijgen.
Ik als trotse eigenaar van een Silveren Hightower kast van CoolerMaster ben hoe ik het ook keer of draai, aangewezen op sata dvd brander en speler.
Op zich nog niet zo'n groot probleem ware het niet dat mijn 6 SATA aansluitingen bezet zijn door een Intel matrix software Raid 1 opstelling en een SSD schijf, een Esata aansluiting en twee 1 tb backup schjiven.
Kortom daar zit je dan met je PATA aansluiting en geen SATA aansluitingen meer over.
Dus maar gaan zoeken naar interne PCI 1x kaartjes .. *kuch* wat een klote ervaring *kuch*.
Of je krijgt dure raid oplossingen (heb geen behoefte aan hardware matige raid want die SSD in mijn systeem rules) of je word aangewezen op 2x SataII intern en 2x Esata extern kaartjes uit China waarvan je eigenlijk niet weet of Windows 7 64bit ze wel ondersteunt.
Fijn als je dus zoiets overkomt ..
Mochten mensen dus een zelfde ervaring hebben of tenminste een betaalbaar bijzet kaartje kennen houd ik mij aanbevolen.
Ik heb nou eenmaal geen vertrouwen in het kaartje wat uit China moet komen en wat ik via Ebay zojuist gekocht heb.
http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=180556079268
Er staat dus bij Windows 7 compatible.
Echter hetzelfde kaartje bij een andere verkoper zegt iets anders:
http://cgi.ebay.com/2-eSA...ain_0&hash=item519616d17b
*zucht*
Lang leve vooruitgang.

Ties Thee

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Het doel van je topic is me niet geheel duidelijk, maar heb hier een kaartje (PCIe x1) op basis van een Silicon Image Sil3112 en die werkt uitstekend op Windows 7 64-bit. Die komt overigens ook van eBay :)

Hier zelfs een linkje naar de officiele drivers voor de chip.

[Voor 36% gewijzigd door spone op 06-11-2010 20:34]

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
De Samsung branders die bij oa de Dixons liggen hebben ze daar in zowel PATA als SATA uitvoering hoor.

ff gekeken op de site. daar staan ze niet op. In de winkel liggen ze zeker. En ik weet ook zeker dat als je een willekeurige mediamarkt binnenloopt er 100% nog PATA branders te vinden zijn.

[Voor 48% gewijzigd door Maverick op 06-11-2010 20:35]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• El Cid
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Je kan toch ook gewoon een tweedehands PATA-brander kopen? Daarvan zijn er nog genoeg te vinden.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Er staan toch nog in elk geval 2 (types) IDE DVD branders in de Pricewatch met voldoende stores die ze nog leveren...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Blackspot
  • Laatst online: 24-01-2018
Kunt toch zat PATA drives vinden in de pricewatch?

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=dvd+rw+pata

[Voor 38% gewijzigd door Blackspot op 06-11-2010 20:35]

• Marcelvdsteen
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 26-09 18:27
Ik heb min of meer het zelfe probleem gehad... heb er nu deze bij zitten:
pricewatch unsorted: DawiControl DC-324E RAID werkt perfect onder win 7 X64

• Wiethoofd
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-08 00:26
Er zijn ook nog genoeg PATA-branders te vinden in de Pricewatch hoor, kwestie van de juiste vinkjes zetten...

offtopic:
Dat de nieuwste sata brander van sony alleen in sata te krijgen is, is niet meer dan logisch, anders had het wel een pata/ide-brander geheten :+ :Y)

Wiethoofds meuk en 'overige'

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:21
Genoeg pata drives te krijgen nog ik zie het probleem niet helemaal ?
probeer maar is zif drives veelzijdig te kopen dat is meer een probleem ;)

[Voor 35% gewijzigd door Mektheb op 06-11-2010 20:37]

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:37

Aganim

I have a cunning plan..

Bij de lokale pc boer kan je vaak ook verloopstukjes van PATA naar SATA krijgen. Zien eruit als deze: http://www.amazon.com/PAT...ice-Adapter/dp/B001JQHJSU

• Spaiker
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-06 00:47
Ik dacht dat dat vaak problemen opleverde? Ik kan mis zijn, maar ik meen dat ergens gehoord te hebben.

Drive it like you stole it.

• wvdlinden
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-09 14:33
Toen ik het zijn verhaal las, dacht ik meteen aan een blog ipv een post op het forum.
Heeft de TS zijn bericht soms verkeerd geplaatst?

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:21
Spaiker schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:40:
Ik dacht dat dat vaak problemen opleverde? Ik kan mis zijn, maar ik meen dat ergens gehoord te hebben.
Nog nooit last van gehad :), maar pata is gewoon te krijgen nog en zijn niets duurder dan een sata

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Pata is niet dood, de verkoop van PATA branders wordt wel minder. Alles switcht over naar S-ata inderdaad. Waarom vraag me niet, PATA was altijd robuuster dan S-ata met connectoren in ieder geval, qua interfacesnelheid heb je met S-ata veel meer, alleen is er geen enkele brander die de volle 100MB p/s halen kan. Verplicht S-ata is eigenlijk meer bedoeld om de markt zo weer een nieuwe impuls te geven.

Zelf heb ik nog 2 PATA branders hier liggen van elk 16x, welk rap zat is. Als nieuw niet meer te verkrijgen valt is er altijd nog wel 2dehands. :)

M'n magische bol werken.

• Asjemenou
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:42

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:37

Aganim

I have a cunning plan..

Gaat dat over die verloopstukjes? Nog nooit problemen mee gehad namelijk, ik gebruik ze wel vaker bij mensen die een nieuwe brander of HDD willen hebben in een oude pc. Qua prijs zit er vaak geen verschil tussen PATA of SATA, maar de laatste is uiteraard wel een stukje toekomstgerichter.

Edit: je moet uiteraard alleen niet vergeten om op het verloopstuk aan te geven of je Master of Slave wilt draaien, kan vaak via een schakelaar of jumper.

[Voor 16% gewijzigd door Aganim op 06-11-2010 20:47]

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 26-09 21:21
En Afuture verzend voorlopig alles boven de 20E gratis, dus een brandertje voor 23euro en klaar is Kees.
Wat moet je er uberhaupt nog mee? Tijden geleden dat ik voor het laatst nog een schijfje brandde.
Niet pata = dood, maar cd/dvd=dood :P

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

ROFL ROFL, TS propt z'n kast vol met mooie (e)SATA meuk en is daarna niet content dat zijn moederbord geen SATA poorten meer over heeft? :?

Het eerste kaartje gebruikt een Sil3132 chipset, waarbij er wel problemen zijn te vinden icm Win7 64bit...

Om TS te steunen in dit hels dillema, alvast de link naar de nieuwste drivers voor de Sil3132 http://www.siliconimage.c...results.aspx?pid=32&cat=3

2e link doet zeer geheimzinnig over gebruikte chipset

[Voor 7% gewijzigd door fridgeman op 06-11-2010 20:52]

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Overigens heb ik hier een Promise PCI controller met wel 4 S-ata poorten draaien, welk ik overgenomen had van een Tweaker hier op GoT voor 25 euro. In totaal 10 S-ata poorten, met 1 E-S-ATA bijgeteld. Even goed zoeken en je vind wel wat hoor :>

M'n magische bol werken.

• Tiesemans
Hey gasten wat relaxed dat jullie de moeite überhaupt nemen om te reageren.
Ja ik zie zelfs trouwens ook dat het een beetje naar BLOG riekt ..
Echter ik dacht bij mijzelf laat ik nou mijn vragen op z'n minst origineel verpakken.
Mijn vragen zijn overigens grotendeels beantwoord al wil ik wel benadrukken dat ik perse een zilveren brander wil immers wie wil nou een zwarte of een beige brander in z'n zilveren kast ?!
Verder ben ik erg blij (deel van de beantwoorden vragen) met de link naar die Silicon drivers ..
Verlengstukjes etc. kan ik niets mee.
Wel wil ik benadrukken dat ik mij serieus afvraag hoe mensen met meerdere schijven die niet in raid hoeven te draaien voorkomen dat hun "sata meuk" alle sata poorten opslokken ..
Jism schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:56:
Overigens heb ik hier een Promise PCI controller met wel 4 S-ata poorten draaien, welk ik overgenomen had van een Tweaker hier op GoT voor 25 euro. In totaal 10 S-ata poorten, met 1 E-S-ATA bijgeteld. Even goed zoeken en je vind wel wat hoor :>
Wauw en weet jij ook zo uit je hoofd wel type en merk ?
Klink reuze handig ..

[Voor 22% gewijzigd door Tiesemans op 06-11-2010 21:00]

Ties Thee

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:18

F.West98

Alweer 12 jaar hier

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 27-09 11:06

Q

Inactief

Wat is er mis met een extern USB DVD brandertje voor die paar keer dat je 'm gebruikt? Probleem opgelost.

• JvW
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 27-01 14:43

JvW

On my way home...

My 2 cents:

Je zit met 2x 1TB backupschijven in je computer. Mooi om te zien dat je back-ups maakt, maar als er iets met je computer gebeurt dan is het goed mogelijk dat je je data en je back-ups in 1 keer kwijt bent. Wellicht kun je beginnen met je back-up schijven in een NAS onder te brengen o.i.d. en je hebt 2 sata poorten vrij. (En een betere bewaking van je data)
En PATA branders zijn er nog voldoende. Ik had er misschien nog wel 1 op zolder gehad voor je (en nog 2 in gebruik), maar nieuw zijn ze nog gewoon te koop hoor.

Eventueel was een externe via USB ook nog een optie, maar dat zal wel minder lekker presteren.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Tiesemans
Uh heb je (genietend van je sugar rush) wel nog even de tijd genomen om het topic door te lezen of ben je er all Adhd enzo in gedoken met je schaarse 2 cents ?! :D
Q schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 21:00:
Wat is er mis met een extern USB DVD brandertje voor die paar keer dat je 'm gebruikt? Probleem opgelost.
Nou om eerlijk te zijn sinds den beginne der interne cd en dvd branders en spelers ben ik best wel gecharmeerd van intern verwerkt materiaal.
Het oogt en voelt mijns inziens nogal "gehandicapt" als er zo'n extern monstertje naast staat.. O+

Ties Thee

• Tiesemans
MediJack schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 21:01:
My 2 cents:

Je zit met 2x 1TB backupschijven in je computer. Mooi om te zien dat je back-ups maakt, maar als er iets met je computer gebeurt dan is het goed mogelijk dat je je data en je back-ups in 1 keer kwijt bent. Wellicht kun je beginnen met je back-up schijven in een NAS onder te brengen o.i.d. en je hebt 2 sata poorten vrij. (En een betere bewaking van je data)
En PATA branders zijn er nog voldoende. Ik had er misschien nog wel 1 op zolder gehad voor je (en nog 2 in gebruik), maar nieuw zijn ze nog gewoon te koop hoor.

Eventueel was een externe via USB ook nog een optie, maar dat zal wel minder lekker presteren.
Hey dat is een idee !
Daar ga ik mij ook eens even in verdiepen ja !
Een NAS bouwen ..
Overigens doel je op brand in de kast of iets dergelijks ?!
Ik snap namelijk niet waarom ik dan zelf niet ook alarm bellen hoor als ik mij realiseer dat mijn backups in mijn kast aanwezig zijn ?!
Overigens zonder verwaand te willen klinken ... Gaarne een brander uitgerust met een zilverkleurig gespoten frontje zodat het mooi bij mijn zilveren CM 840 kast past .. :D

Ties Thee

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

Geen puik plan om die backup drives in een NAS te proppen (of een ander gedeelte van je storage cluster)? dan heb je dat ene SATA poortje vrij voor een flitsend zilveren brander.

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:18

Ed_L

Crew Council
Wat
een
doelloos
gezwets
.

Slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee