Hulp bij aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-07 07:59
Hallo

Zit met het volgende probleem:

Wil mijn oude home-cinema set op mijn pc aanluiten maar er zitten geen 3.5mm pluggen aan de boxen.
De cinema set bestaat uit 5 boxjes + 1 subwoover en de uitgangen van mijn geluidskaart heeft maar een beperkt aantal uitgangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/connect_forte_sm.jpg

Dit is mijn idee:
center speaker + subwoover op lijn C/SW ( 2 speakers )
front speakers op lijn front ( 2 speakers )
rear speakers op lijn rear ( 2 speakers )

Tot zover kan ik ( als totaal audio noob ) het wel volgen maar hoe verbind ik de losse draadjes van de spekers aan mijn geluidskaart ???

Ik denk zelf met zoiets : 3.5mm Stereo Jack Plug

Afbeeldingslocatie: http://images.suite101.com/823546_com_trspartsds.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.suite101.com/823550_com_trs_sold_d.jpg
# Tip - Mic input
# Ring - +5V supply, (via a limiting resistor usually)
# Sleeve - Ground

Hier stuit ik dus op een probleem want als ik nu de center speaker + de subwoover op zo'n plug wil solderen hoe weet ik dan waar welk draadje op moet. Je zit toch met + of - ?
Het zelfde geld voor 2 front speakers op 1 zo'n plug te solderen je zit toch met links en rechts en de gezamelijke - pool.

Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb je denk je geen versterker nodig, of zit die al in de sub?

En je kunt wel zelf stekkers gaan solderen, maar als de driver van je geluidskaart het niet ondersteunt heb je er nog niks aan. Een geluidskaart die wél 5.1 kan uitvoeren kost twee tientjes en zal je een hoop gedoe besparen.

[ Voor 97% gewijzigd door CodeCaster op 06-11-2010 15:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:39

FeaR

In GoT we trust

CodeCaster schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 15:02:
Dan nog gaat het niet werken, want dan zou je alles via de subwoofer aan moeten sluiten en heeft het solderen van 3,5mm jacks dus geen zin.

Edit:
Als je de complete home cinema set nog hebt kan je beter die koppelen met de PC. En dus niet meteen de speakers op de PC aansluiten, want dat gaat dus niet werken.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 06-11-2010 15:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Hoezo dan ?

En mocht ik een versterker nodig hebben hoe sluit ik dat dan weer aan ?
Heb nog wel een versterker maar die heeft alleen een aux ingang, krijg je dan wel dat surround effect ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
CodeCaster schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 15:02:

En je kunt wel zelf stekkers gaan solderen, maar als de driver van je geluidskaart het niet ondersteunt heb je er nog niks aan. Een geluidskaart die wél 5.1 kan uitvoeren kost twee tientjes en zal je een hoop gedoe besparen.
Volgens mij snap je het niet helemaal.
Heb al een 5.1 geluidskaart, zie foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Truffeltje schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 15:06:
Hoezo dan ?

En mocht ik een versterker nodig hebben hoe sluit ik dat dan weer aan ?
Heb nog wel een versterker maar die heeft alleen een aux ingang, krijg je dan wel dat surround effect ?
Die speakers moeten toch vermogen binnen krijgen om geluid voort te brengen. Die paar 3,5mm jacks gaan niet het vermogen leveren wat je nodig hebt om geluid uit die speakers te krijgen. En daar is die versterker voor. Wat jij wilt doen gaat niet.

Een versterker met alleen een AUX-ingang gaat geen surround geven. Dit doordat een AUX gewoon 2.0 stereo is. Niet meer, niet minder. En aangezien je door 2.0 geen 5.1 kan sturen zal je dus geen surround hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Truffeltje schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 15:09:
[...]

Volgens mij snap je het niet helemaal.
Heb al een 5.1 geluidskaart, zie foto
Volgens mij snap je het zelf niet helemaal.

Wat voor speakerset is het? Type/merk. Ik denk namelijk dat je kleinigheidjes als een 5.1 versterker over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Geluids kaart :
http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_forte.php

Overbodige home-cinema set:
JVC XV-THA30R

FeaR1986 :
"Die speakers moeten toch vermogen binnen krijgen om geluid voort te brengen. Die paar 3,5mm jacks gaan niet het vermogen leveren wat je nodig hebt om geluid uit die speakers te krijgen. En daar is die versterker voor. Wat jij wilt doen gaat niet."

Dus als ik jullie goed begrijp dan kan ik op de geluids kaart zo geen boxen aansluiten ???
Waarom zitten daar dan wel connectoren voor ?
Wat voor nut heeft dan zo'n geluidskaart ?

Nou ben ik het spoor helemaal bijster. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

De geluidskaart sluit je:
Óf aan op een actieve speakerset, een speakerset met ingebouwde versterker dus.
Óf aan op een versterker, waarop je je speakers (met 2 draadjes) weer aansluit.

Je hebt dus eigenlijk 2 soorten speakers: 'kale' speakers, meestal met 2 draadjes en geen connector. Die speakers hebben geen versterker en moeten op een versterker worden aangesloten.
En speakersetjes, een aantal speakers (soms 2, soms 2.1, maar je hebt ze ook in 5.1 en 7.1) met een versterker erbij. Bij 2.1 en 5.1 setjes zit die versterker meestal geintergreerd in de subwoofer.

Het signaal dat uit je geluidskaart komt is simpelweg niet bedoeld om speakers mee aan te drijven. Het moet eerst worden versterkt.

Waarom die connectoren erop zitten? Lijkt me toch logisch, waar wou je anders je (actieve) speakerset of versterker op aansluiten 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 06-11-2010 18:08 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Compizfox schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:05:
De geluidskaart sluit je:
Óf aan op een actieve speakerset, een speakerset met ingebouwde versterker dus.
Óf aan op een versterker, waarop je je speakers (met 2 draadjes) weer aansluit.

Je hebt dus eigenlijk 2 soorten speakers: 'kale' speakers, meestal met 2 draadjes en geen connector. Die speakers hebben geen versterker en moeten op een versterker worden aangesloten.
En speakersetjes, een aantal speakers (soms 2, soms 2.1, maar je hebt ze ook in 5.1 en 7.1) met een versterker erbij. Bij 2.1 en 5.1 setjes zit die versterker meestal geintergreerd in de subwoofer.

Het signaal dat uit je geluidskaart komt is simpelweg niet bedoeld om speakers mee aan te drijven. Het moet eerst worden versterkt.

Waarom die connectoren erop zitten? Lijkt me toch logisch, waar wou je anders je (actieve) speakerset of versterker op aansluiten 8)7
Ja oke grapjas, maar daar zitten toch ook connectoren van rear en front ............. met die mooie kleurtjes en zo.
En bij zo'n 5.1 setje zit inderdaad de versterker in de subw. dus sluit je de surround speakers aan op de subw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Grapjas? Ik denk dat juist jij de gene bent hier die het niet snapt.

Bij een 5.1 setje (met versterker in de subwoofer) zijn de 4 satellieten passieve speakers. Die sluit je inderdaad aan op de subwoofer. Maar de versterker (die in de subwoofer zit) sluit je dan weer aan op de de geluidskaart aan met 3 jack plugs: Rear, front en subwoofer.

Dus als jij een 5.1 versterker koopt voor je speakers zul je die ook weer moeten aansluiten met 3 jack plugs, niet met 1 of zo.
Een versterker die alleen een stereo AUX-ingang heeft is dus niet geschikt voor 5.1.

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 06-11-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Truffeltje schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:16:
[...]

Ja oke grapjas, maar daar zitten toch ook connectoren van rear en front ............. met die mooie kleurtjes en zo.
En bij zo'n 5.1 setje zit inderdaad de versterker in de subw. dus sluit je de surround speakers aan op de subw.
Dat werkt dus alleen voor een 5.1-set en niet voor een home cinema. Die laatste heeft vaak andere aansluitingen om surroundgeluid binnen te krijgen, zoals coaxiaal of optisch (S/PDIF). En de speakers daarvan hebben (vaak) "losse draadjes" zoals jij zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 06-11-2010 18:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je nou even post wat voor inputs erop die overbodige home cinema set zit, liefst met een foto, dan kunnen we je wellicht helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:48

Shunt

Boe

Ok even in uber jip en janneke.

De set die jij hebt zit daar nog een kastje bij waar de speakers op aangesloten kunnen worden ? Of heb je alleen maar een aantal speakers met losse kabels ?

Als je alleen maar een setje losse speakers hebt zal je nog een versterker nodig hebben. De versterker is het apparaat wat het vermogen levert (de stroom om het geluid te maken)

Je geluidskaart maak het alleen mogelijk om zeg maar het bron geluid te maken. dus als jij een MP3'tje afspeelt maakt jouw geluidskaart van de bitjes en bytjes van het mp3'tje afspeelbaar geluid. Dit geluid is echter on versterkt en je kan hier hoogstens een koptelefoon op aan sluiten. alleen de speakers hebben versterkt geluid nodig.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14892

Heb de handleding opgezocht en simpel weg gezegd heb je niks aan die speakers en dvd speler want je hebt een versterker nodig met aparte ingangen voor de geluidskanalen of optisch/coax aansluiting en die zitten niet op de dvd setje van de merk die je aangaf

en de speakers kun je ook niet aansluiten op je geluidskaart zonder versterker

mijn advies is kijk rond naar een leuke computer 5,1 setje of koop een 5,1 versterker met optisch/coax audio ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Truffeltje schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:16:
[...]
Nogmaals: die 3,5mm jacks zijn bedoeld voor actieve speakers (dus speakers met een versterker er al in) of om de geluidskaart te verbinden met een externe versterker. Als je de speakers aan moet sluiten via de subwoofer dan krijgen ze vermogen van de subwoofer. Al met al moet er dus een versterker tussen zitten, er zijn geen passieve speakers te vinden die je rechtstreeks op een geluidskaart aan kan sluiten.

Overigens zal je best wat geluid uit de speakers krijgen als je er gewoon een male 3,5mm jack plug aan soldeert, maar het zal niet hard zijn. Enige "speakers" die rechtstreeks vanaf mini-jack werken zijn oordopjes of hele kleine speakers voor je MP3-speler en dergelijke.

En bijdehante opmerkingen mag je achterwege laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
Sorry dan hoor als we ons aangesproken voelen.
De hulp die jullie aangeboden hebben word zeer gewardeerd ben nu wel tot de conclusie gekomen om een leuk 5.1 setje te kopen.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en hulp.

Andere oplossing :
Als ik nou een home-cinema set met digitale ingang heb en die sluit ik aan op de digitale uitgang van de geluidskaart en vervolgens sluit ik mijn oude 5.1 boxen set weer aan op de versterker heb ik dan wel het surrond effect ?

[ Voor 34% gewijzigd door Truffeltje op 06-11-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jup, dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Truffeltje schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:58:
Als ik nou een home-cinema set met digitale ingang heb en die sluit ik aan op de digitale uitgang van de geluidskaart en vervolgens sluit ik mijn oude 5.1 boxen set weer aan op de versterker heb ik dan wel het surrond effect ?
Nee, dat gaat ook niet.
Want hoe ik het lees wil je het volgende doen:
PC - digitale kabel - home cinema met digitale ingang - kabel - huidige home cinema set

Je huidige home cinema set voldoet gewoon niet aan de eisen (specifieke ingangen) om meerkanaals digitaal geluid te ontvangen. Je moet gewoon een gehele nieuwe home cinema set kopen met digitale ingang en daar zitten dan al speakers bij.

Mocht je je eigen 5.1 set willen houden dan kan dat ook alleen heet het dan een receiver, want een home cinema set zonder speakers bestaat niet. Alleen kan een receiver kopen wel eens lastig worden. Want de JVC XV-THA30R heeft een passieve subwoofer. En receivers verwachten altijd een actieve subwoofer. Je kan dan een mono--block (versterker) kopen om je subwoofer actief te maken. Maar met dit soort setjes is dat meestal het geld niet waard.

Denk dat je het minste geld kwijt bent als je gewoon een nieuwe home cinema set neemt met digitale ingang. De huidige set is gewoon niet meer van deze tijd en is eigenlijk het upgraden niet waard.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 06-11-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
FeaR1986 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:15:
[...]

Nee, dat gaat ook niet.
Want hoe ik het lees wil je het volgende doen:
PC - digitale kabel - home cinema met digitale ingang - kabel - huidige home cinema set
Ik bedoelde :

PC - digitale kabel - tweede handsje reciever - boxen set oude home cinema

Maar goed dat je het zei van die subw. want daar heb je inderdaad een punt.
Mijn vrouw heeft nog wel een subw. op haar pc dan pik ik die wel in. hi hi zal ze leuk vinden.

Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp ( alweer ), het is erg leuk dat mensen hier de tijd nemen om iemand van de nodige informatie te voorzien. TOPPIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik vraag me af of dat wel goed gaat klinken. Je huidige set zal heel veel van de tonen naar de subwoofer sturen omdat de satellieten het bereik niet aankunnen. Dergelijke sets zijn helemaal op elkaar afgestemd. Dus als je daar opeens een subwoofer uit een hele andere set tussen gaat zetten kan het mis gaan. Je kan letterlijk frequenties en bereik missen.

Pagina: 1