Toon posts:

[FreeNAS] Maximum grootte voor Copy Paste?

Pagina: 1
Acties:

• Goku33
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 14:48
Ik loop tegen een opmerkelijk probleem aan bij het gebruik van mijn nieuwe FreeNAS thuisserver.
Het lijkt erop dat ik per keer maximaal (ongeveer) 18,3 GB aan data van mijn PC naar de netwerkshare mag kopiëren. Als ik meer probeer te kopiëren krijg ik de melding dat er onvoldoende schijfruimte is.
Overigens is er nog 4,4TB vrij op mijn raid5 array, dus de ruimte kan het probleem niet zijn.
Ik kan nu bijvoorbeeld zonder problemen 6 keer achter elkaar 17GB kopiëren naar de share, maar als ik bijvoorbeeld probeer 22,8GB te kopiëren, krijg ik de volgende melding:

Mijn idee is dat Windows niet door heeft hoeveel ruimte er op de share beschikbaar is, en om de één of andere reden daarom maar 18,3GB heeft gekozen als resterende ruimte. Maar hoe los ik dit op?

Server:
4x2TB in raid 5
2GB DDR3
AMD Athlon X2 245e
FreeNAS 0.7.2 (Sabanda)
CIFS/SMB en NFS Services geactiveerd.

Verbonden via 1Gbit LAN met mijn PC op Windows 7.

• Goku33
Kan iemand mij helpen? Alvast heel erg bedankt!

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Je bent in ieder geval niet de enige die er last van heeft.

Wat ik kan vinden:
the main share in Disks > mount point is in an error state
Toevallig bij jou ook het geval? :)

[Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 07-11-2010 14:59]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Goku33
Bedankt voor je zoektocht! Maar nee, alle drives hebben gewoon een OK-status. Daar kan de issue dus niet zitten.
In één van die topics zag ik ook dat het een probleem kon zijn als je teveel in de root had staan, ook dat is het niet. Ik heb slechts 4 mappen in de root, verder staan alle bestanden in die mappen.
Iemand nog andere ideeën?

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

had dat niet iets te maken met de ruimte op je c: schijf oid, dat die werd aangenomen omdat het onbekend was

Iperf

• Crazius
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 27-08 21:57
Wat is het filesysteem van je freenas server?

Loopt je lokale C:\ schijf toevallig terwijl je aan het kopieren bent?

Wat ik gemerkt heb is als je iets naar het netwerk gaat kopieren dat windows het eerst even lekker gaat cachen op zijn eigen schijf en daarna wegkopieerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld met het unrarren van bestanden naar een netwerk schijf.

• garp
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 15:40
Crazius schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:54:
Wat is het filesysteem van je freenas server?

Loopt je lokale C:\ schijf toevallig vol terwijl je aan het kopieren bent?

Wat ik gemerkt heb is als je iets naar het netwerk gaat kopieren dat windows het eerst even lekker gaat cachen op zijn eigen schijf en daarna wegkopieerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld met het unrarren van bestanden naar een netwerk schijf.
Dat is ook mijn eerste gedachte: soms lijkt e.e.a. 'via' je systemroot partitie te lopen. Hoeveel ruimte heb je daar vrij?

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Crazius schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:54:
offtopic:
Dat gebeurt alleen als je het via drag&drop doet.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Goku33
Hmm het kan maar zo dat die 18,3GB gelijk is aan de ruimte die ik nog vrij heb op mijn C-schijf in de Windows 7 PC. Als dat cache verhaal klopt, dan lijkt me dat het probleem inderdaad hier zit... Wel vreemd aangezien ik kopieer vanaf mijn D-schijf waar nog 500GB vrij is. De C-schijf zou er eigenlijk helemaal niet aan te pas moeten komen...

Ik doe het niet via drag&drop, maar via knippen/kopiëren en dan plakken op de netwerkschijf.

Mijn Fileserver heeft een UFS filesystem binnen de raid 5 partitie. (dat is het enige wat erin zit, de Freenas software draait op een 4GB USB stickje). De windows PC draait op NTFS.

Mocht het inderdaad zo zijn dat de vrije ruimte op mijn C-partitie de beperkende factor is, hoe los ik dit dan op? En dan bedoel ik niet het vrijmaken van ruimte op de C-schijf, maar kan ik voorkomen dat de C-schijf als buffer gebruikt wordt?

• Goku33
Sorry dat ik dit topic weer kick, maar het probleem blijft me dwars zitten... Ik moet toch gewoon grote hoeveelheden data rechtstreeks van mijn D-schijf naar mijn NAS kunnen kopiëren, zonder dat de vrije ruimte op mijn C-schijf daar een beperking voor vormt?

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ja, natuurlijk kan dat. Je probleem is explorer-only, dus als je een andere manier van kopieren kiest, zal het wel lukken (commandprompt, total commander, ...)

• Goku33
OK, je kan die caching via de C-schijf dus niet uitschakelen als je gewoon explorer gebruikt?

Total commander is een interessant programma, maar indien mogelijk gebruik ik het liefste gewoon de explorer. Ik zie geen noodzaak om externe software te gebruiken.
Anders ga ik maar eens kijken of ik mijn C schijf kan vergroten ten koste van mijn D schijf. Is ook geen oplossing natuurlijk, maar het probleem wordt wel minder.

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Misschien beter om TEMP dan op D te zetten (iig makkelijker lijkt mij).
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee