Toon posts:

Willekeurige crashes

Pagina: 1
Acties:

• smonjirez
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-12-2017
Hoi mensen,

Mijn pc doet sinds een paar maanden vaag en ik dácht het probleem te hebben gevonden, maar mooi niet dus.
Huidige rig:
- MSI X48C Platinum
- Core 2 duo e8500 @ 4,2 ghz
- 4 GB Corsair 1333 ghz
- Radeon HD5770
- Zalman e9500 koeling
- OCZ 400W voeding

Hij heeft het nooit écht lekker gedaan. Toen ik hem kreeg; zelf in elkaar gezet; hij wou niet aan. RMA terug gestuurd naar Azerty, zij deden hetzelfde, ding deed het wél nadat ze de bios hebben geupdate. Maar altijd is hij lichtelijk instabiel met opstarten, er is een kans van 70% dat ie gelijk op start, zo niet dan valt ie binnen 10 secondes uit (dan heb ik geen beeld) en reboot ie (uiteindelijk start ie altijd wel op).

Tijdens het gamen ging het de laatste tijd ook steeds vaker mis, hij blijft dan hangen en dan is er een kans dat ie na een minuut gewoon verder gaat, soms sluit het programma opeens af en soms krijg ik een melding dat m'n driver hersteld is. Met m'n vorige videokaart (9500gt) had ik hetzelfde probleem, en gezien het eigenlijk alleen voorkwam bij gamen dacht ik dat het de videokaart was. Blijkbaar dus niet?

Orthos wil gewoon lekker stabiel lopen dus m'n processor en RAM kunnen het ook niet zijn lijkt me. Hebben jullie een idee wat het kan zijn?

(temperatuur van mn processor is onder load btw 65 graden, m'n gpu 60 graden @ load)

• jbkappirossi
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-09 16:56
lijkt me je processor wel te zijn te lage vcore, of gewoon terug clocken.

[Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 06-11-2010 13:00]

• smonjirez
Naja dat vind ik dus raar gezien Orthos compleet geen fouten oplevert. Eerst liep ie trouwens op 4,4, terug gezet naar 4,2 en maakte geen verschil.
Tijdens andere dingen heb ik er ook een last van, zoals bij films kijken, browsen etc. Alleen met gamen, en soms met 3d modelleren (renderen gaat altijd wél goed). VCore heb ik ook al mee zitten klooien, geen verschil.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18-09 15:56
En ook al stock gedraaid? Gewoon om eens te kijken of het 'echt' niet ligt aan het OC'en?

• smonjirez
Volgens mij maakte dat geen verschil maar ik zal het straks wel ff uitgebreid testen :).

EDIT: Oke, net mn pc uitgezet, bios gereset met mn leuke knopje, hij start op en ik laad de default settings, windows wil niet opstarten, ofwel ik rebooten, wil mn pc HELEMAAL niet meer opstarten, na nog 2x bios resetten en de datum weer goed gezet start ie nu eindelijk weer "normaal" op.
En nu begint het testen.

[Voor 64% gewijzigd door smonjirez op 06-11-2010 14:30]

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

Singular1ty

EV Evangelist

Als je Windows 7 draait, kan je in device manager even je GPU drivers controleren. Ik heb problemen gehad met het draaien van 3D applicaties, bleek dat Windows eigenwijs 2 verschillende drivers voor dezelfde kaart probeerde te draaien. Just a hunch, gaf ook driver restore berichten.

Check ook even de snelheid, latencies en het voltage van je RAM. Kan zijn dat dat meer prik nodig heeft om goed te functioneren, en weet je zeker dat het met die overklok wel op 1333Mhz loopt?

• smonjirez
Heb even gekeken en ik zie alleen maar de juiste driver erbij staan.
DRAM freq. staat nu op 667 mhz zie ik met FSB:DRAM 1:2 (automatische settings)
Toen ie overgeklokt was zat ie op 1100 mhz ongeveer met een verhouding van 1:1.2
Voltage van mn ram heb ik altijd op auto gehouden.
Latency is trouwens 9-9-9-24

[Voor 5% gewijzigd door smonjirez op 06-11-2010 15:12]

• SlowikPL
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-09 17:49
- OCZ 400W voeding , kijk of dit voeldoet aan dit systeem.

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

• smonjirez
al gedaan...

• jbkappirossi
wat voor geheugen draai je ddr2 of ddr3. Ik neem aan ddr3 omdat jou ordt uit mn hoofd allebei ondersteun.

Bij ddr3 geld een maximum voltage van 1.65. Wat je dus nooit op auto mag laten staan, omdat dit mee schaalt met overclocken en dan dus ver boven het maximum komt.

ga je geheugen eerst per bankje testen doormiddel van memtest86.
Daarna Prime95 de hele nacht op blend laten draaien. en vervolgens een middagje Linx dan weet je zeker dat je over clock stabiel is. Maar my ques is, dat je geheugen nog wel eens gefried kan wezen.

Je ram voltage kun je onder windows uitlezen met Everest.

[Voor 91% gewijzigd door jbkappirossi op 06-11-2010 18:57]

• smonjirez
Oke thanks, ik heb btw DDR3 (ddr2 1333 bestaat niet eens dacht ik?:P).
Ga het vandaag allemaal even testen en dan laat ik de resultaten wel weten.

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10-09 21:35

Dark

who tweaked the light?

De voeding lijkt me toch vrij licht hoor voor een overclocked systeem... hoeveel amp heb je op de 12v? hoe oud is de voeding, en hoe warm wordt hij?

• smonjirez
+12V1 = 16A en +12V2 = 16A
samen goed voor 276W
Lijkt me toch voldoende te zijn? Hij is 1 jaar oud en ik heb geen idee hoe warm ie word. Volgens mij valt dat best mee.

• Harm30
  • Laatst online: 11-08 10:31
jbkappirossi schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:46:
wat voor geheugen draai je ddr2 of ddr3. Ik neem aan ddr3 omdat jou ordt uit mn hoofd allebei ondersteun.

Bij ddr3 geld een maximum voltage van 1.65. Wat je dus nooit op auto mag laten staan, omdat dit mee schaalt met overclocken en dan dus ver boven het maximum komt.

ga je geheugen eerst per bankje testen doormiddel van memtest86.
Daarna Prime95 de hele nacht op blend laten draaien. en vervolgens een middagje Linx dan weet je zeker dat je over clock stabiel is. Maar my ques is, dat je geheugen nog wel eens gefried kan wezen.

Je ram voltage kun je onder windows uitlezen met Everest.
1.65 volt is voor de i7's dit is geen i7.. hierbij mag het geheugen best wat meer hebben.

ik zou zeggen probeer eens te stresstesten op stock, is hij dan nog instabiel dan moet je daar veder zoeken.
kun je ook aan een ander mobo komen? lenen of wat dan ook? dan kun je zien of het daar aan ligt.

[Voor 5% gewijzigd door Harm30 op 07-11-2010 16:53]

gametag: estruqiarixs

• Dark

Dark

who tweaked the light?

smonjirez schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:07:
+12V1 = 16A en +12V2 = 16A
samen goed voor 276W
Lijkt me toch voldoende te zijn? Hij is 1 jaar oud en ik heb geen idee hoe warm ie word. Volgens mij valt dat best mee.
In theorie zou het net moeten kunnen denk ik, maar je zit echt op het randje. Als ik jouw systeem door een psu calculator gooi komt eruit dat je 300-400w piek nodig zou kunnen hebben, en aangezien het meeste toch wel van de 12v moet komen tegenwoordig, is 276w op 12v krap aan.

• rows
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:07
De waarde van je voeding zegt helemaal niets. OCZ is dat ook geen A merk met voedingen maar een b/c merk.

Hoe draait het systeem zonder OC?

• smonjirez
Zonder OC draai ik nu pas in totaal een paar uur en heb nog niet echt gegamed. Probeer zo nog wel even wat spellen uit. Tot nu toe is ie stabiel iig. Stresstesten lijkt me niet nodig, want ik heb nog nooit een fout gehad tijdens stresstesten. 't doet zich alleen voor bij gamen.
Ander mobo gaat hem niet worden helaas...

• SupremeRick
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-09 12:02

SupremeRick

Muse Fan

Harm30 schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:46:
[...]

1.65 volt is voor de i7's dit is geen i7.. hierbij mag het geheugen best wat meer hebben.

ik zou zeggen probeer eens te stresstesten op stock, is hij dan nog instabiel dan moet je daar veder zoeken.
kun je ook aan een ander mobo komen? lenen of wat dan ook? dan kun je zien of het daar aan ligt.
intel heeft de waarde verhoogd naar 1.8 volt

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• jbkappirossi
Harm30 schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:46:
[...]

Dit is niet cpu gebonden, maar maximaal ddr3 voltage.

maar ik denk ook niet dat iets meer volt erg is. Ik heb na aanleiding hier, vanmiddag even een tempratuur censor tussen mijn ram gemaakt. en op 1.65v fulload gestrest en kwam de temp max op 42graden dus valt mee dacht ik zo. sensor was ook aardig geeikt mijn tong was 36.7 :9

• SupremeRick
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-09 12:02

SupremeRick

Muse Fan

jbkappirossi schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:26:
[...]

Dit is niet cpu gebonden, maar maximaal ddr3 voltage.

maar ik denk ook niet dat iets meer volt erg is. Ik heb na aanleiding hier, vanmiddag even een tempratuur censor tussen mijn ram gemaakt. en op 1.65v fulload gestrest en kwam de temp max op 42graden dus valt mee dacht ik zo. sensor was ook aardig geeikt mijn tong was 36.7 :9
bij intel i7-8xx series is het idd cpu gevonden, eop de core 2 mag je tot 2,3 volt, heb ik hier ook ze worden wat warm maar het werkt

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• smonjirez
Hij is nu inderdaad stabiel.
Ik zat effe te denken, tijdens het gamen met mn cpu overclock kreeg ik soms ook te zien dat mn driver er ff mee was gekapt, zou het kunnen dat mn processor zoveel stroom trok dat mn voeding mn hd5770 niet meer stabiel genoeg kon laten draaien?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

dat of de overclock was gewoon toch niet helemaal stabiel...

• smonjirez
Waarom leverde orthos dan geen fouten op... :P.
Want na uren draaien, niks geen fout. Bij spellen, om de 1-5 minuten.

[Voor 43% gewijzigd door smonjirez op 08-11-2010 02:33]

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
smonjirez schreef op maandag 08 november 2010 @ 02:32:
Waarom leverde orthos dan geen fouten op... :P.
Want na uren draaien, niks geen fout. Bij spellen, om de 1-5 minuten.
Simpele vraag; Heb je al getest met een verse OS? En je BIOS het laatste gegeven?

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Orthos test voornamelijk de cpu en een beetje het geheugen subsysteem, maar het grafisch subsysteem blijft geheel buiten beschouwing.

Met andere woorden, de cpu wil best rekenen op die snelheid, maar kennelijk gaat er iets mis wanneer er met de grafische kaart gecommuniceerd moet worden... Het zou kunnen zijn dat met wat verhogen van het chipset voltage je overclock ook 3d stabiel is, want vaak is het dat als 3d-games of hd-filmpjes vast lopen terwijl prime/orthos/ibt wel werken...

edit: Orthos is ook niet een absolute garantie dat de overclock stabiel is, een programma dat dit garandeerd is er ook niet. Met overclocken is het dus zaak meerdere progs te gebruiken om de diverse subsytemen onder druk te testen.

edit:
@ onder: de cpu trekt zo'n 120w op 4,2ghz met 1,4v, er vanuit gaande dat de pwm op het bord 75% efficient is in het omzetten van 12v naar 1,4v word er dan 160w uit de voeding getrokken. Deze doet dan weer hetzelfde richting 220v, weer uitgaande van 75% efficientie komt het dan op 213w uit het stopcontact. maar nooit geen 250w hoor ;)

[Voor 38% gewijzigd door Dark op 08-11-2010 10:45]

• jbkappirossi
Zou inderdaat de voeding wel eens kunnen wezen ja!, want je trekt met zon overclock zo 250wat uit de cpu.

Dus als je dan strest kan het wel, want dan verbruikt de videokaart maar +- 10 idle, zogauw je de 3d clock belast kan het tdp (zonder overclock) 108 wat zijn van je 5770, wat er dan ook nog bij komt.

Ik haal zelf ook pieken van 470wat uit het stopcontact, met alleen mijn cpu OC'ed.

• smonjirez
Dank voor jullie reply's!
@ Modest71; ja heb ik getest, bios is trouwens vorig jaar geupdate en naar mijn weten zijn er geen andere updates
@ Dark; Dat zou het best eens kunnen wezen ja. Moet ik toch maar aan de gang gaan met m'n chipset overklokken enzo vrees ik :P. Eens kijken hoe dat uitpakt. Want inderdaad, sinds ie weer op stock draait heb ik geen fouten meer meegemaakt.
@ jbkappirossi; naja, ik ga eest eens checken of dat chipset-overklokken iets uithaalt ;). Wel stom trouwens dat voedingen niet gewoon een data-kabeltje hebben (via SATA ofzo) die je aan je moederbord kunt aansluiten zodat je al die gegevens gewoon makkelijk kunt uitlezen (qua verbruik enzo).

• Dark

Dark

who tweaked the light?

smonjirez schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:21:
... Wel stom trouwens dat voedingen niet gewoon een data-kabeltje hebben (via SATA ofzo) die je aan je moederbord kunt aansluiten zodat je al die gegevens gewoon makkelijk kunt uitlezen (qua verbruik enzo).
bestaat wel hoor: http://www.gigabyte.eu/pr...uct-page.aspx?pid=2492#kf

• jbkappirossi
overclocken is niet voor niks een sport :9

probeer HW monitor eens (gratis) dan heb je een indicatie van het opgenomen vemogen.
Ik ben op dit moment een bluray aan het renderen en me cpu is 95 tot 100 belast op 4.0ghz.
En zoals je kunt zien, me cpu alleen trekt nu al 290wat van de voeding. terwijl dat de videokaart nog idle draait. http://img560.imageshack..../chgjcfjhfcjfchjnfcjn.png

[Voor 81% gewijzigd door jbkappirossi op 08-11-2010 11:53]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee