Toon posts:

[Windows 7] Gaan Vista drivers werken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pbean
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12-12-2013
Sorry voor het feit dat dit ongetwijfeld een dubbelpost is, maar ik kon met de zoekfunctie helaas niet echt een correct antwoord vinden, en via Google lukte het ook niet echt heel goed.

Ik heb een Dell Inspiron 530S computer en de Windows Vista die daar standaard op stond is echt super traag, loopt vaak vast en kent legio andere problemen (naast het feit dat het Vista is). Deze wil ik dus graag opnieuw installeren, maar dan niet met Vista maar met Windows 7. Echter op de Dell website staat nergens dat deze computer eventueel geschikt is voor Windows 7 en er staan ook geen drivers voor.

Mijn vraag is dus of Windows Vista drivers ook werken op Windows 7? Werken ze uberhaupt (of uberhaupt niet)? Kan ik er veel problemen mee verwachten?

Het enige alternatief zou namelijk Windows XP zijn (ik wil écht van Vista af) en daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Dat voelt als een grote stap terug. Ik heb Windows 7 ook al op een andere PC en mijn laptop en vind het echt zeer goed werken.

Overigens heb ik Windows 7 ook op mijn PC geïnstalleerd en die is ook redelijk "oud" (Core 2 Duo, Nvidia 8000-reeks videokaart, etc) maar ik kan mij eigenlijk niet meer herinneren hoe ik dat gedaan heb.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het gewoon.
Zoek drivers voor de apparaten die erin zitten (en dan niet bij Dell, maar bij de chipfabrikant) en dan kom je er vanzelf achter of alles werkt of niet.

30" monitor te koop

• BiLo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:29

BiLo

PSN: toiletcleaner

cdtje erin en gaan met die banaan.. windows zelf zal de meeste ( zoniet alle)drivers wel voor je vinden

Ryzen 3700x | AMD Radeon 6700XT | Gigabyte X570 AORUS Pro | 32GB 3466Mhz C16 | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa BEAR V2 MK3 | Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• pbean
Probeer het gewoon? Tsja ik ga niet helemaal Windows 7 installeren, dan proberen of ik allemaal drivers wel of niet kan vinden om er vervolgens achter te komen dat het helemaal niet werkte. Dat kost bakken met tijd en die heb ik niet echt. :)

Er is vast wel een indicatie mogelijk in de vorm van "nee, het gaat totaal niet werken", of "ja het gaat zeker weten wel werken" (of iets er tussen in zoals "waarschijnlijk", of "misschien").

Als het sowieso niet gaat werken of als de kans zeer laag is ga ik het ook niet proberen natuurlijk.

• strandbal
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Laat Windows Update de meeste dingen gewoon installeren, en als je echt apparaten overhoudt die niet werken dan is mijn ervaring dat je gewoon Vista drivers kunt gebruiken.

Op mijn vriendin d'r laptop heb ik voor de videokaart ook gewoon de Vista x64 drivers geinstalleerd. Win7 drivers waren er niet. Werkte prima.

Hier stond een dode link.

• boesOne
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08:14
pbean schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:45:
Als het sowieso niet gaat werken of als de kans zeer laag is ga ik het ook niet proberen natuurlijk.
De kans is zeer groot dat alles out of the box werkt onder 7. Verder haalt 7 bij missende drivers ze vaak op van winupdate. 7 en Vista verschillen niet veel kwa drivers dus dikke kans dat 7 alles gewoon aan boord heeft. Verder is een install van 7 zo gedaan.
Niet zo zeuren: dvd erin en gaan.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• pbean
strandbal schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:49:
Laat Windows Update de meeste dingen gewoon installeren, en als je echt apparaten overhoudt die niet werken dan is mijn ervaring dat je gewoon Vista drivers kunt gebruiken.

Op mijn vriendin d'r laptop heb ik voor de videokaart ook gewoon de Vista x64 drivers geinstalleerd. Win7 drivers waren er niet. Werkte prima.
Mijn ervaring uit het verleden is dat de drivers van Windows Update altijd heel outdated en slecht waren... is dat nog steeds zo, of zijn ze tegenwoordig gewoon prima en altijd de laatste versies? Ik moet zeggen dat ik drivers uit Windows Update niet meer gebruikt heb sinds die ene keer dat ik "nieuwe" netwerkdrivers ervandaan haalde en m'n hele systeem (XP toen) overhoop lag.
boesOne schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:56:
[...]

De kans is zeer groot dat alles out of the box werkt onder 7. Verder haalt 7 bij missende drivers ze vaak op van winupdate. 7 en Vista verschillen niet veel kwa drivers dus dikke kans dat 7 alles gewoon aan boord heeft. Verder is een install van 7 zo gedaan.
Niet zo zeuren: dvd erin en gaan.
Ah kijk, dat is wel mooi om te horen. Dan houdt ik gewoon de Vista drivers paraat in het geval ik die nodig heb.

PS: ik snap dat veel van jullie dit zien als een minor issue, maar een complete reinstall van een PC zie ik zelf toch wel als een hele operatie en het neemt gewoon tijd in beslag. Als het niet blijkt te werken is die tijd gewoon verspild en had ik die tijd beter kunnen besteden. :)

Misschien ben ik wel te voorzichtig hoor, dat kan ook.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:00
pbean schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:15:
[...]

Mijn ervaring uit het verleden is dat de drivers van Windows Update altijd heel outdated en slecht waren... is dat nog steeds zo, of zijn ze tegenwoordig gewoon prima en altijd de laatste versies? Ik moet zeggen dat ik drivers uit Windows Update niet meer gebruikt heb sinds die ene keer dat ik "nieuwe" netwerkdrivers ervandaan haalde en m'n hele systeem (XP toen) overhoop lag.
De drivers zijn zover ik weet altijd de laatste WHQL gecertificeerde drivers van de fabrikant. Dus altijd drivers die fatsoenlijk zijn getest en geen problemen horen te geven, tenzij je zelf met aan Windows hebt zitten kloten op 1 of andere manier.

• boesOne
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08:14
pbean schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:15:
[...]
PS: ik snap dat veel van jullie dit zien als een minor issue, maar een complete reinstall van een PC zie ik zelf toch wel als een hele operatie en het neemt gewoon tijd in beslag. Als het niet blijkt te werken is die tijd gewoon verspild en had ik die tijd beter kunnen besteden. :)

Misschien ben ik wel te voorzichtig hoor, dat kan ook.
Vista moet er gewoon af. 7 is werkelijk veel fijner. Mijn ervaring is dat voor alles waarvoor Vista drivers bestaan er ook drivers voor 7 zijn en dat 7 die dan gewoon van winupdate trekt als nodig.

edit: als ik specs van je pc even bekijk ziet er het er niet spannend uit heeft ie gewoon een intel chipset die zeker door 7 herkend gaat worden.

Ook plempt 7 tijdens de install gewoon een image op de harddisk waardoor de install max 30 mins duurt.

[Voor 15% gewijzigd door boesOne op 06-11-2010 13:33]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Haaglander
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
pbean schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:27:

Mijn vraag is dus of Windows Vista drivers ook werken op Windows 7?
Maak eerst hier gebruik van, lees de resultaten en trek je conclusies:
http://windows.microsoft....downloads/upgrade-advisor

• pbean
Haaglander schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 15:37:
[...]

Maak eerst hier gebruik van, lees de resultaten en trek je conclusies:
http://windows.microsoft....downloads/upgrade-advisor
Oh ja, die was ik helemaal vergeten! Die had ik toen ook voor mijn PC en laptop gebruikt om te kijken of die compatible waren. Meteen maar even downloaden en checken. Thanks voor de tip!

Edit: in de Advisor stond ook een link naar de Dell Windows 7 Support pagina, waar ik vervolgens deze lijst gevonden heb. Volgens die lijst is mijn computer "Tested for Basic Windows 7 Functionality", wat staat voor:
If your computer is in the Tested for Basic Windows 7 Functionality column, Windows 7 will likely install native drivers for your hardware. If a piece of hardware does not install correctly, you may need to install Vista drivers. For information on installing Vista drivers from Drivers and Downloads, Click here for further instructions.
(Althans ik neem aan dat de 530 niet wezenlijk verschilt van mijn 530S). Ook geeft het rapportje van de Advisor zelf dat er geen problemen zijn, dus dat komt allemaal goed! :)

[Voor 52% gewijzigd door pbean op 06-11-2010 15:57]

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
En anders doe je eerst een test door Windows 7 in een .VHD te installeren ? :)
De disk is dan wel virtueel maar de rest van je installatie maakt gewoon gebruik van alle aanwezige hardware die er is :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Beetje zoeken en er zijn meerdere mensen die het al geinstaleerd hebben:

http://en.community.dell..../p/19300552/19574311.aspx

Zo op het eerste oog zijn er geen problemen, alleen iets met de NIC driver, maar daar is een oplossing voor;

tip: [url=hhttp://www.google.com/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=Inspiron+Desktop+530S+windows+7]Google[/url] en dan de eerste hit.

[Voor 31% gewijzigd door KRGT op 06-11-2010 19:06]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee