NAS met usb in raid 1?

Pagina: 1
Acties:

• rdkraker
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik heb momenteel een externe 1tb HDD.
Ik wil eigenlijk naar een nas server in raid 1 met 2x 1tb.

Nou zie ik een paar opties;

1) externe hdd op marktplaats verkopen en nas kopen met 2 hdd
2) disk uit drive uitbouwen (maar kan dit? en past dit in de nas want weet (nog) niet wat voor schijf erin zit)
en in nas plaatsen naast reeds aanwezige drive
3) nas met 1 disk die voorzien is van USB aansluiting.

Denk dat de laatste de goedkoopste is en budget is nogal belangrijk... maar is het mogelijk? Zijn er NASsen met USB die raid 1 kunnen doen?

Zijn er ook NAS servers die geen schijven hebben maar als server dienen voor een externe USB schijf?

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Optie 2 moet geen probleem zijn, je hebt gewoon een standaard harde schijf in je USB-behuizing zitten, dus die schijf kan je zo uit die behuizing halen en in je NAS stoppen. Let er dan wel op dat dit een 3,5'' schijf is, dus die zal dan niet passen in een 2,5'' slot.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarom niet 2x 1 TB in je NAS stoppen en dan de huidige schijf met usb aansluiten voor de backup?

• rdkraker
Q schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 09:35:
Waarom niet 2x 1 TB in je NAS stoppen en dan de huidige schijf met usb aansluiten voor de backup?
Ik wil mn nas gaan gebruiken om 1) automatisch een backup van mn PC te maken 2)video op te gaan zetten voor mn mediaplayer.

Ik heb aan 1 tb voorlopig meer dan genoeg maar wil wel raid1 omdat ik wel eens een bende data ben kwijt geraakt en dat gaat me niet nog een keer gebeuren :-)

En zoals gezegd is budget nogal belangrijk, dus heb geen geld over voor extra's :-) (zoals 3 hdd's.. :-) )

Schijf in de USB behuizing is overigens een WD10EACS, volgens mij gewoon sata300

[ Voor 8% gewijzigd door rdkraker op 06-11-2010 09:42 ]

• rdkraker
Gezien mijn krappe budget;
ik zie dat de netgear ms2000 nog geen 80 euries kost.
Deze er in + extra schijf van 60 eu is nog geen 150 eur.
Klopt dat of mis ik dan iets....?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb aan 1 tb voorlopig meer dan genoeg maar wil wel raid1 omdat ik wel eens een bende data ben kwijt geraakt en dat gaat me niet nog een keer gebeuren :-)
Ja, je mist iets. Raid1 is geen backup. Raid 1 is voor redundantie, die zorgt dat je server in de lucht blijft als je schijf crashed.
Statistisch gezien raak je de meeste data raak je kwijt doordat je per ongeluk de verkeerde files wist. Daar beschermt je raid array je niet tegen. Verder is de kans dat twee schijven tegelijk crashen groter als ze in dezelfde behuizing zitten (hebben dezelfde voeding, die stuk kan gaan en de schijven meeneemt, vallen altijd samen op de grond, als ze vallen, ...).
Dus als je data je lief is, ben je beter af met een singledisk NAS met een losse USB disk waar je backups op maakt.

• rdkraker
allright, duidelijk verhaal.

Kan sowieso beter losse usb eraan hangen dan 2 interne schijven dus.

Maar dan kom ik dus eigenlijk op mijn eerste vraag terug...
Zijn er NASsen die naast een interne schijf ook een USB extrene schijf aansturen?
(zal even kijken of ik kan vinden of die netgear dat kan)

• Mijzelf
  • Niet online
Ja, vrijwel iedere NAS kan dat. Wel kan het lastig zijn om er iets anders mee te doen dan er een netwerk share van maken.
Een snelle Google leert dat die Netgear een heel leuk nasje is, met mogelijkheid tot ssh, dus je kunt je backupacties lokaal op de NAS uitvoeren. Wiki

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als budget echt een probleem is kun je beter twee losse USB disks gebruiken waarbij je zelf periodiek data van disk 1 naar disk 2 overzet, al dan niet geautomatiseerd. Je hebt niet RAID1 dus bij verlies van een disk zal mogelijk een beetje dataverlies optreden, maar je beschermt jezelf wel tegen jezelf.

Neem dus gerust een nas met ruimte voor 2 disks, maar stop er 1 in, waarbij je de externe schijf via usb aansluit oid.

• rdkraker
Q schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 12:23:
Als budget echt een probleem is kun je beter twee losse USB disks gebruiken waarbij je zelf periodiek data van disk 1 naar disk 2 overzet, al dan niet geautomatiseerd. Je hebt niet RAID1 dus bij verlies van een disk zal mogelijk een beetje dataverlies optreden, maar je beschermt jezelf wel tegen jezelf.

Neem dus gerust een nas met ruimte voor 2 disks, maar stop er 1 in, waarbij je de externe schijf via usb aansluit oid.
Dat laatste leek me gezien het advies van Mijzelf ook het beste idd. Als ik toch geen tweede disk inbouw kan ik me afvragen of ik een MS2000 (dual bay) nodig heb.

Iemand een tip voor een single bay NAS die ik makkelijk kan backuppen dmv een usb aan de NAS?
(makkelijk= geen kennis van linix etc dus op basis van applicatie... :D)

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 21:20
Denk er aan dat je ook een backup van je NAS maakt indien mogelijk. Een NAS kan zodanig defect raken dat je niks aan RAID 1 hebt en niet meer bij je data kan.

Verwijderd

Ik had precies dit zelfde vraagstuk, na veel lezen ben ik het volgende van plan:

Netgear MS2000
met 2 TB disk

Hieraan hang ik een externe disk (MyBook 2tb die ik nog heb staan) waarmee ik via een SSH command m'n schijf in de NAS constant laat backuppen. Als de NAS m'n interne HD verknalt heb ik dus alles nog op een extra schijf!

Het mooiste zou alleen nog zijn dat ik af en toe gewoon die NAS ook met een USB kabel kan aansluiten op m'n laptop, maar volgens mij kan dat niet met die van Netgear, heeft iemand misschien nog een NAS die dit wel kan?

• Mijzelf
  • Niet online
Ik ben me bewust van 3 verschillende typen NASsen die je ook via USB op je PC kan aansluiten:

- Een RDC 2882 of 2891 gebaseerd geval. Kenmerk: erg goedkoop. Deze wil je niet. Ondersteund alleen FAT32, en draait een vaag OS, NAS-BASIC. Ssh onmogelijk.
- Een Lacie oud type. Bijvoorbeeld de EdMini V2. Wat deze in feite doet is een USB netwerkkaart aan je PC toevoegen, dus er is niet echt nut boven een netwerkkabeltje.
- Een Lacie nieuw type, bijvoorbeeld de Networkspace 2. Deze heeft op de data partitie een grote file staan die via USB als disk wordt aangeboden. Wanneer er de NAS niet via USB is aangesloten probeert het OS de file te loopmounten, en als dat lukt wordt hij als netwerkshare aangeboden. (Het loopmounten zal niet lukken als je er een exotische partitietabel of filesysteem op hebt gezet).

Voor beide Lacie's geldt dat je er wel een SSH daemon op kunt zetten, maar dat je daarmee wel je garantie verspeelt.
Pagina: 1