Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amayii
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:35
Beste mede tweakers,

Sinds een week of twee heb ik mijzelf voor 90euro een tweede HD4870 gekocht om deze samen met mijn andere HD4870 in Crossfire X te draaien. Immers, 90euro is een koopje in vergelijking met de 250euro die ik destijds voor mijn eerste HD4870 heb betaald. Dit leek mij dan ook een slimme en goedkope manier om mijn grafische performance (zo goed als) 2x te vermenigvuldigen. Gelukkig geld dit dan ook voor zo goed als elke game (Mafia 2, Civ V, HAWX, DiRT 2, etc). Echter, enkel voor Battlefield Bad Company 2 (steam) niet.

Het valt mij namelijk duidelijk op dat sinds ik twee HD4870's heb geïnstalleerd ik te maken heb met een performance drop in vergelijking met één HD4870. Op het moment zit mijn performance zo rond de 30fps tijdens een game in Multiplayer. Hierbij heb ik dezelfde instellingen aangehouden die ik eerder gebruikte met één enkele HD4870, namelijk alles op Maximum, resolutie op 1680x1050, MSAA 4x en Anisotropic Filtering 8x. Alhoewel ik het destijds nooit uitgebreid heb getest (alles deed het immers prima) heb ik nooit performance problemen ondervonden, uiteraard op een enkele lag stoot na. Op het moment heeft hij echter bij elke rookwolk en uiteenspattend gebouw last van serieuze frame drops.

Nu heb ik al even zitten zoeken op het www en uitgebreid mijn probleem gegoogeld. Hierbij heb geconstateerd dat er meerdere mensen zijn met dit probleem. Echter, de meeste berichten van mensen die hierover iets schrijven zijn al meerdere maanden oud. Op een gegeven moment is er namelijk geloof ik een soort van hot fix uitgekomen. Op het moment dat ik mijn probleem opmerkte was dit al meerdere maanden later, had ik al nieuwere drivers (10.6) dan de drivers waarmee men problemen had (9.x) en heb ik uiteraard de laatste nieuwe Catalyst driver van ATI gedownload (10.10) en vandaag zelfs nog de laatste nieuwe ATI Catalyst Aplications Profiles. Iets wat tot nog toe niet heeft gebaat.

Mijn eerste vraag is dan ook of het dus nog wel zin heeft om die hot fix te installeren? Is deze niet al in de laatste drivers meegenomen? Bovendien, levert het niet problemen op als ik een oudere hotfix instaleer over nieuwere drivers? Mijn tweede vraag is of er mensen zijn die tevens dit probleem hebben gehad of dit probleem (her)kennen? Zo ja, wat was jullie oplossing?

Als laatste wil ik nogmaals benadrukken dat ik tot nog toe enkel dit probleem in BF:BC2 heb. Ook zal ik hieronder mijn complete systeem specificaties aangeven.

CPU: Intel Core2Duo E6600 @2.4GHz
CPU Fan: Scythe Zipang
Memory: Corsair Dominator 2x1024GB 1066MHz 5-5-5-15 @2.1V (met Corsair Memory Cooler)
Mobo: ASUS Maximus II Formula
Grafische kaarten:
1) MSI HD4870 512MB (standaard versie, 2008)
2) XFX HD4870 1024MB (standaard versie, 2010)
Main HDD: Western Digital 500GB 64MB cache
PSU: BeQuiet Straightpower 600W

Verder kan ik jullie verzekeren dat het goed zit met mijn koeling, ik heb een Lian-Li PC60B Plus kast met aardig wat fans en de temperatuur in mijn kast hangt meestal zo rond de 25C; CPU 28C; Geheugen 26C; Mobo 31C maar echter de Grafische kaarten zo rond de 70C (load), alhoewel dit volgens mij een vrij normale temperatuur is voor deze generatie ATI kaarten.

Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat mijn CPU en Geheugen zeker aan de krappe kant zijn maar dit is volgens mij ligt hier absoluut niet de bron van mijn slechte performance in BF:BC2. Andere nieuwe games draaien namelijk zeer goed en komen zelden onder de 60 frames per second. Bovendien was de performance in BF:BC2 eerder prima.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee en zijn er meerdere mensen die dit probleem hebben gehad maar hebben kunnen oplossen. Mochten er nog gegevens ontbreken dan zal ik deze graag aanvullen.

Roelof
a.k.a. =[DL]= Amayii

[ Voor 7% gewijzigd door Amayii op 06-11-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amayii
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-08 20:35
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amayii