Toon posts:

Geheugenkaart voor recovery: kaart kwijt

Pagina: 1
Acties:
Graag breng ik het volgende onder jullie aandacht. Onlangs heeft iemand die ik ken problemen ondervonden met zijn sd-kaart (4gb). Hierop stonden zeer belangrijke foto's (o.a. rondom een crematie). Deze sd-kaart is afgegeven bij een bekende elektronicaboer, zodat deze de foto's middels recovery software (wellicht) terug kon halen. Hiervoor is ook een prijs afgesproken en dat staat ook expliciet genoemd op de nota die is meegegeven na inlevering van de kaart.

Na 4 weken niets gehoord te hebben, neemt deze persoon contact op met de elektronicaboer. De elektronicaboer geeft aan dat de geheugenkaart kwijt geraakt is. Ter compensatie willen zij een nieuwe geheugenkaart aanbieden van 4gb.

Mijns inziens is dat geen redelijke compensatie te noemen. De dienst die is afgesproken, betreft een 'recovery dienst' en niet het repareren of vervangen van een geheugenkaart. Naar mijn idee is er sprake van niet nakoming van de overeengekomen prestatie. Het wrange is dat het onduidelijk is of de foto's middels recovery gered hadden kunnen worden, aangezien de geheugenkaart kwijt is geraakt bij de elektronicaboer.

Hebben jullie informatie wat er in zo'n geval gebruikelijk is qua compensatie e.d.? Ik stel deze vraag hier, omdat het gebruik van een geheugenkaart bijzonder groot is onder de fotograferende tweakers. Wellicht heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt (wat ik niet hoop voor je), dan wel hoe te handelen (juridisch) in dit geval. Alle hulp is welkom.

Flickr

• Moby
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Ik gooi je even naar de buren van het shopping forum, daar weten ze meer.

FGA --> SF dus

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:59
Ik denk dat er geen enkel zinnig geldbedrag aan te verbinden is.
Het geheugenkaartje was sowieso al defect; 4GB is ook niet echt indrukwekkend groot dus die heeft geen waarde. Het enige waardevolle zijn de foto's en die hebben geen duidelijk geldbedrag als vergelijkbare waarde.

Het lijkt mij dat je nog steeds veel liever die foto's terug hebt dan een geldbedrag. Geen idee wat er onderling al gecommuniceerd is, maar ik zou op een vriendelijke wijze, liefst persoonlijk of per telefoon (dus *niet* per mail) de electronicaboer laten weten waar het om gaat, 'een zielig verhaal houden'.

Met wat geluk krijgt hij wat meer begrip voor de situatie en heeft 'ie door dat het niet gewoon wat vakantiekiekjes zijn. Dat kan genoeg zijn om hem/haar nog eens extra fanatiek het bedrijf te laten doorzoeken.

Een vraag terug: welk bedrag moet geboden worden om het missen van de foto's afdoende te compenseren? Niet dat ik verwacht dat je ook maar iets zal krijgen wat in de buurt zit, maar gewoon even benieuwd.
Ik ben het met je eens dat zo'n 4gb geheugenkaart nauwelijks waarde heeft, enkele euro's hooguit. Vandaar dat ik vind dat de organisatie er te makkelijk mee wegkomt door een geheugenkaart kwijt te maken om vervolgens een nieuwe van een paar euro aan te bieden.

Aangezien de foto's niet in een geldbedrag uit te drukken zijn, is het ook lastig om een 'claim' neer te leggen. Over de hoogte van het bedrag kan ik dan ook geen zinnige uitspraak doen. De organisatie aansporen om opnieuw te zoeken is een inspanningsverplichting en helaas geen resultaatsverplichting. Maar het is wel iets om mee te nemen.

Flickr

• vanaalten
Dat werkt dus van beide kanten uit zo:
Jij hebt geen idee wat een redelijke vergoeding zou zijn, maar zo zit het bedrijf dus net zo. Stel dat ze al iets zouden willen betalen als vergoeding voor de verloren foto's: ook zij hebben dan geen idee wat een redelijk bedrag is. Enkele tientjes? Da's meer een belediging dan een vergoeding. Duizenden euro's? Da's misschien weer wat buitensporig. Het enige wat enigzins te berekenen is, van hun kant uit, is het vergoeden van het geheugenkaartje, daar kan je nog een beetje een bedrag aan hangen.

Feit is dat niets wat zij je aanbieden je echt gelukkig kan maken - buiten echt onredelijke geldbedragen. Een resultaatsverplichting is uiteraard niet meer mogelijk, een inspanningsverplichting (het 'zielige verhaal' en hopen dat ze nog eens extra goed gaan zoeken) is denk ik het hoogst haalbare.

• coyote1980
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:31
Als klant kun je hier geen geldbedrag aan koppelen. Als winkelier ook niet, maar daar kun je de bal wel neerleggen...

Wat je kunt doen is aangeven dat de foto's voor persoon X heel belangrijk waren en dat persoon X met een defecte kaart zat en dolgraag deze emotioneel ontzettend waardevolle foto's alsnog wilde kunnen terugzien. Vervolgens geef je de webwinkel de contactgegevens van persoon X en verzoekt ze rechtstreeks met persoon X tot een passende oplossing voor deze zware emotionele klap te komen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Xghost
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:43
Op data op een geheugendrager is reëel gezien geen garantie te geven. Ik alleen weet niet of dit wettelijk wel zo zou zijn. Iedereen weet dat belangrijke gegevens, zoals foto's, altijd gebackupt moeten worden. Zeker foto's van een crematie zou ik veel waarde aan hechten, en dan ook meteen op een computer zetten en fikken op een cd'tje. Fijn dat de elektronicaboer een het voor u probeert te recoveren, maar dan is het wel handig om even te melden onder wat voor voorwaarden. Er is waarschijnlijk al aangegeven dat er geen zekerheid is of hij deze terug kon halen. In dit geval is het geval van het verlies van het kaartje namelijk een geval apart. Aangezien er dan waarschijnlijk niets op stond is een vervangend product op zijn plaats, dus een nieuw kaartje. Uit coulance kan hij dan natuurlijk wel extra service verlenen, maar dit is niet verplicht.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

wilmundo schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:51:
Hebben jullie informatie wat er in zo'n geval gebruikelijk is qua compensatie e.d.? Ik stel deze vraag hier, omdat het gebruik van een geheugenkaart bijzonder groot is onder de fotograferende tweakers. Wellicht heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt (wat ik niet hoop voor je), dan wel hoe te handelen (juridisch) in dit geval. Alle hulp is welkom.
Er is imo geen compensatie te verwachten, alleen coulance. Naast een nieuwe SD-kaart zou een bloemetje of zo wel het minste zijn, maar op geld moet je niet rekenen. Het begint namelijk ermee dat je nooit dergelijke belangrijke bestanden alleen op een SD-kaart mag hebben zonder backup. Het verlies van de bestanden is daarmee eigenlijk niets anders dan de eigen schuld, hoe lullig dat ook moge klinken.

Dat de electronicaboer erg slordig is, moge duidelijk zijn, en ik zou als ik jullie was ook geen gebruik meer maken van dat bedrijf.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Jullie vinden nu wel allemaal dat er een backup van die foto's had moeten zijn, ipv dat ze enkel op de SD mochten staan.
Maar wat nu al de kaart corrupt uit het fototoestel gekomen is? Zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt...

• Xghost
Fire69 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:21:
Jullie vinden nu wel allemaal dat er een backup van die foto's had moeten zijn, ipv dat ze enkel op de SD mochten staan.
Maar wat nu al de kaart corrupt uit het fototoestel gekomen is? Zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt...
Dat zou dus betekenen dat het fototoestel dat veroorzaakt heeft. En als zo'n kaartje op een normale wijze behandeld wordt is de kans dat het kapot gaat miniscuul klein. Dus dan is of het toestel gewoon erg brak, of er is onzorgvuldig mee om gesprongen.

• Obiter dictum
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Voor wat betreft je vergoeding; ongeacht de persoonlijke waarde tot de foto's, zal slechts in aanmerking voor vergoeding komen de waarde van de geheugenkaart, en vanzelfsprekend hoef jij de factuur voor de recoverydienst niet te betalen. Verder is in beginsel coulance van de elektronicaboer. In beginsel, want jurisprudentie ken ik hierover niet.
Nou weet ik niet hoever je hiermee bereid bent te gaan, maar mocht je het voor een rechter willen brengen dan zou ik wel wat steekhoudende argumenten aan kunnen dragen om tot méér vergoeding over te gaan. Je brengt de kaart immers naar een recoverydienst. Dit is duur, en impliceert dat de data van grote waarde is. Dit vervolgens legt een hoge zorgplicht op de dienstverlener, en het kan niet de bedoeling zijn dat bij een grote fout als het kwijtraken van dergelijke belangrijke data dat kern vormt van deze dure overeenkomst de dienstverlener vervolgens weg kan komen met een zeer marginaal bedrag aan schadeloosstelling.
Desondanks zou ik het er bij laten als ik jou was. Zelfs áls een rechter over zou gaan tot schadevergoeding boven het bedrag van de geheugenkaart, dan zal dit nagenoeg zeker niet in de duizenden euro's lopen, en zal het zeker, zeker niet opwegen tegen de tijd en energie dat het geheel kost. Laat staan de constante confrontatie van X met hetgeen gebeurd is.
Probeer richting de elektronicaboer op goede voet te communiceren van welk belang de kaart is, en vraag hem alles op alles te zetten de kaart te achterhalen. Laat eventueel contactgegevens achter voor als de kaart in de toekomst nog eens gevonden wordt. En verder is het kut, maar is er niets dat je kunt doen om nakoming af te dwingen of passende schadevergoeding te krijgen.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Xghost schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:26:
[...]

Dat zou dus betekenen dat het fototoestel dat veroorzaakt heeft. En als zo'n kaartje op een normale wijze behandeld wordt is de kans dat het kapot gaat miniscuul klein. Dus dan is of het toestel gewoon erg brak, of er is onzorgvuldig mee om gesprongen.
Wat de reden van kapot gaan van het kaartje is, of wat de reden ook is waarom er nog geen backup gemaakt was van de foto's is niet relevant.
Het gaat om het conflict tussen degene die het kaartje heeft ingeleverd en de electronicaboer.

Zoals gezegd vrees ik ook dat je weinig reen hebt om meer te verwachten dan een nieuw SD-kaartje.
Vreselijk sneu, maar de electronicaboeren zijn wel zo verstandig om een clausule in hun algemene voorwaarden te hebben dat ze in voorkomende gevallen niet meer hoeven te vergoeden dan de waarde van het verloren gegane artikel, in dit geval het SD-kaartje.
Het zou de electronicaboer wel sieren als hij op z'n minst iets erbij doet, al is het maar om aan te geven dat ze snappen dat ze hier hebben lopen prutsen. Ze hadden op z'n minst zelf contact op kunnen nemen om te laten weten dat het kaartje kwijt is geraakt (wat ik overigens ook erg slordig vind). Tegelijkertijd is het wel eerlijk van die figuur: hij had ook een ander kaartje kunnen pakken, daar een magneet op gelegd kunnen hebben en vervolgens kunnen zeggen: "helaas, het is iet gelukt. Hier is de rekening."

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee want ze waren hem echt kwijt dus ze wisten het merk niet. het feit dat ze een kaart van exact dezelfde grootte aanbieden is voor mij al een indicatie dat je weining coulance kan verwachten.
Echt waar grote elektronika concerns (gewoon bruingoed handels dus) zijn imho een stelletje dozen schuivers en niks meer.

die 4 gig. is normaliter de moeite niet om naar om te kijken. En ik durf te wedden dat ze die weggesaused zonder ooit de bon gelezen te hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Fish op 06-11-2010 22:57]

Iperf

• vanaalten
Xghost schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:26:
[...]

Het is off-topic voor deze discussie, maar voor jou toch even: heb niet teveel vertrouwen in flash-kaartjes.
Afgelopen half jaar twee keer meegemaakt dat zo'n kaartje kapot raakte: een SD-kaart van een TomTom en een micro-SD van een telefoon. Die dingen zijn niet zo oer-degelijk als je verwacht.

• Clementine
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15-07 16:19
fish schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:57:
nee want ze waren hem echt kwijt dus ze wisten het merk niet. het feit dat ze een kaart van exact dezelfde grootte aanbieden is voor mij al een indicatie dat je weining coulance kan verwachten.
Echt waar grote elektronika concerns (gewoon bruingoed handels dus) zijn imho een stelletje dozen schuivers en niks meer.

die 4 gig. is normaliter de moeite niet om naar om te kijken. En ik durf te wedden dat ze die weggesaused zonder ooit de bon gelezen te hebben.
De opmerking dat ze weinig moeite zouden hebben gestoken in het recoveren van de data is natuurlijk speculatie. Ik heb bij een zelfstandige computer zaak gewerkt en als klanten daar kwamen met voor hun belangrijke data moesten ze daar aardig wat voor betalen aangezien het vaak toch flink wat manuren kost om alles goed terug te vinden en te recoveren.

Oftewel; Het maakt niet uit of het een 1tb hdd of 4gb sd kaartje betreft, ze zijn allebei handel voor zo'n zaak.

Macbook Pro 15" 

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Catz schreef op zondag 07 november 2010 @ 04:49:
[...]

De opmerking dat ze weinig moeite zouden hebben gestoken in het recoveren van de data is natuurlijk speculatie. Ik heb bij een zelfstandige computer zaak gewerkt en als klanten daar kwamen met voor hun belangrijke data moesten ze daar aardig wat voor betalen aangezien het vaak toch flink wat manuren kost om alles goed terug te vinden en te recoveren.

Oftewel; Het maakt niet uit of het een 1tb hdd of 4gb sd kaartje betreft, ze zijn allebei handel voor zo'n zaak.
Mja ik heb uit eigen ervaring mijn vertrouwen bij dit soort zaken verloren

Iperf

• Xghost
Pietervs schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:47:
[...]

Wat de reden van kapot gaan van het kaartje is, of wat de reden ook is waarom er nog geen backup gemaakt was van de foto's is niet relevant.
Het gaat om het conflict tussen degene die het kaartje heeft ingeleverd en de electronicaboer.
Ja dat weet ik, daarvoor verwijs ik je naar mijn eerdere post.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee