Toon posts:

PC fan op 17V

Pagina: 1
Acties:

• Wouter.S
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-09 23:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
Situatieschets:
Momenteel hebben we een 'open' haard. Deze is zo gebouwd dat er kanalen rondom de gietijzeren constructie lopen waarin de lucht kan circuleren. Dit werkt door de vrije convectie (warme lucht stijgt). De lucht wordt aangezogen via 2 roosters.
Onlangs wou ik eens kijken of een pc fan krachtig genoeg was om de vrije convectie wat te helpen en dus gedwongen convectie te creëren. Ik had dit gedaan door een pc fan simpelweg aan te sluiten op een 12V batterij. Het resultaat was indrukwekkend, logisch want gedwongen convectie is véél effectiever dan vrije convectie.

Nu is het vrij lelijk om een 12V batterij te hebben staan in de woonkamer, bovendien moet je die ook opladen en momenteel heb ik daar geen lader voor. Maar toevallig zit er naast het rooster een grondspotje in de vloer. Hier zit een trafo in 220V~ naar 12V~.
Mijn plan is om een bruggelijkrichter te plaatsen in combinatie met één of meerder capaciteiten parallel om de rimpel af te vlakken. Maar dit levert natuurlijk wel bij benadering 17V DC op over.

Mijn vraag is nu of het schadelijk is voor de PC fan om op 17V te werken. Ik plan ook nog om iets in de trant van een zalman fanmate tussen te schakelen zodat de fan geregeld kan worden. Deze zou dus in principe ook op hoger voltage moeten werken dan normaal. In theorie kan ik de fan dus wel op ongeveer 12V krijgen als ik met de fanmate bijregel.

Iemand nog beter advies of andere tips/ideeën ?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Psyveira
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Je zou kunnen kijken of je het met een aantal weerstanden op kunt lossen... Om op die manier 12v over te laten. Of dat moet in dit geval niet mogelijk moeten zijn... Mijn elektronische kennis is alweer wat weggeslibt :P

[Voor 35% gewijzigd door Psyveira op 05-11-2010 20:32]

Get Schwifty

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 26-09 16:34
Je kunt ook een simpel schakelingtje maken met een 7812. Zoiets dus:
http://www.circuitsonline...edingen/78xx-voeding.html

Met weerstanden red je niet, daarvoor gebruikt de fan teveel...

[Voor 18% gewijzigd door DP Kunst op 05-11-2010 20:34]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:46

keur0000

-------- N O N E --------

koop een 7812 er bij, zet die na je bruggelijkrichter en je hebt 12V DC ;)
http://www.rangerusa.com/techtips.html

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• _Ernst_
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:02

_Ernst_

Mark It Zero!

Werk alleen met een trafo en brugcel, en laat simpelweg de afvlak condensatoren weg. Een fan werkt prima op een niet afgevlakte gelijkspanning voor zover ik weet :)

Een 12 volt pc fan op 17 volt lijkt mij op de lange duur geen succes, dat is toch een behoorlijk verhoging van het vermogen van de fan.

[Voor 29% gewijzigd door _Ernst_ op 05-11-2010 21:37]

Last.fm

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

probleem is dat het voltage 5v boven de normale werkspanning is van de ventilator. meeste aparatuur vind het niet leuk als je het voltage met 40% verhoogt ;)

9v zou trouwens netter zijn, draait de ie wat langzamer en is ie ook een stuk stiller...

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
Hoe heet wordt die lucht? Veel plastic kan niet echt goed tegen hogere temperaturen...

Is het vervangen van de trafo wellicht een optie?

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
230v fan ergens vandaan halen? ben je tenminste een van de weinige met een blauwe open haard.

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
@DP Kunst en Werner:
Dat is inderdaad de ideale schakeling voor mijn doeleinden. Die zal ik dan ook maken.
In het schema van circuitsonline staat dat C4 enkel nodig is bij als de last verder dan 15 cm van de 7812 afligt. Bij mij zal dit zeker het geval zijn maar volgens mij kan ik deze gewoon weglaten zonder erg, of vergis ik mij ?
Ik heb nu de volgende onderdelen in gedachten bij conrad:

Silicium-bruggelijkrichter B250R 1,5A
Spanningsregelaar IC 7812 TO-220 ST (tot 1A moet volstaan voor gewone fan)
Radiale elco Snap-In 25V 4700µF
2* Condensator keram. C316C104K5R5TA 100nF
Wipschakelaar R13-66A-02

@_Ernst_:
Blijft wel dat de fan dan pieken van 17V krijgt, gewoon de sinus van 12V RMS omgeklapt.

@Bloodshot:
De haard wordt wel een paar honderd graden natuurlijk. Maar dat is geen probleem, aan de ingang wordt constant koude lucht aangezogen en bovendien wordt het er totaal niet warm ;) ik heb dit al gecontroleerd.

@DECOY88:
Het punt is dat de trafo al aanwezig is, het is zo een extern geval dus dat is gewoon makkelijk. Kan ik gewoon 12V AC aftakken en daarmee verder werken. Het handige is dat ik dan met de schakelaar van de spot de fan ook aanzet. Een pc fan heb ik overigens nog wel liggen ook.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:01
Ik weet niet hoe de constructie in elkaar zit maar de reactie van flippy.nl zal ik zeker nog even over nadenken.

Zelf heb ik hier voor mijn vriendin een afzuigsysteem in elkaargeknutseld voor haar zuurstof brander (+- 1200 graden volgens mij). En daar heb ik in eerste instantie ook een pc fan op weggesmolten.

Laat maar hangen, moet beter lezen.

[Voor 6% gewijzigd door Craven op 05-11-2010 22:08]

• _Ernst_
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:02

_Ernst_

Mark It Zero!

Wouter.S schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:02:
@_Ernst_:
Blijft wel dat de fan dan pieken van 17V krijgt, gewoon de sinus van 12V RMS omgeklapt.
Uiteraard, maar de effectieve spanning blijft 12 volt, dus het nominale vermogen van de fan zal daarmee niet worden overschreden. Die pieken van 17 volt moet een computer fan wel aankunnen afaik.

Last.fm

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
4700uF is een beetje veel, zie hier voor het uitrekenen van de juiste waarde. 100 of 220 uF lijkt me genoeg. Verder kloppen de gekozen componenten.

• strandbal
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:42

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je kunt ook een 24VDC fannetje pakken, die draaien ook op 12V wel, en dan is 17V geen probleem in ieder geval.

Hier stond een dode link.

• TweakPino
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Een 7812 is enorme overkill voor deze situatie. Een simpele weerstand voldoet prima.

Rekenvoorbeeld:
  • Voedingsspanning: 17V
  • Spanning fan: 12V
  • Spanning weerstand: 5V
  • Stroom fan: 100mA (even meten / fan specs bekijken)
  • Weerstandswaarde: 5V / 0.1A = 50ohm
  • Weerstandsvermogen: 5V * 0.1A = 0.5W
Klaar voor 52 cent.

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
@strandbal:
Daar heb ik ook al aan gedacht maar dan moet ik wel een nieuwe fan kopen. Terwijl ik nu voorlopig nog een pc fan op overschot kan gebruiken als ik die 7812 schakeling maak.

@TweakPino:
Je hebt wel gelijk ja. Ik wist ook dat je met een spanningsdeler de juiste spanning over een fan kon krijgen. Maar het probleem hierbij is dat ik weinig vrijheid heb. Als ik de fan wil veranderen naar een krachtiger model moet ik terug de weerstand wijzigen.

Met die 7812 schiet ik misschien wel met een bazooka op de spreekwoordelijke mug, maar ach zoveel kost het ook weer niet :) Bovendien heeft de schakeling voor mij persoonlijk iets meer 'tweakergehalte' :Y)

• Bloodshot
  • Laatst online: 22-09 16:27
Andere suggestie: 2 gelijke 12V-fans in serie. ~8,5V per fan.

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 26-09 16:34
TweakPino schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:07:
Een 7812 is enorme overkill voor deze situatie. Een simpele weerstand voldoet prima.

Rekenvoorbeeld:
  • Voedingsspanning: 17V
  • Spanning fan: 12V
  • Spanning weerstand: 5V
  • Stroom fan: 100mA (even meten / fan specs bekijken)
  • Weerstandswaarde: 5V / 0.1A = 50ohm
  • Weerstandsvermogen: 5V * 0.1A = 0.5W
Klaar voor 52 cent.
Waarbij de stroomopname door de fan ook nog afhangt van hoe hard ie moet blazen enz... Als ie meer druk moet zetten gebruikt ie meer stroom.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Rubu
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30
Bovendien kost een 7812 ook geen drol, niet veel meer dan 52ct in ieder geval. :)

• Wouter.S

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Topicstarter
Even een update.
Ondertussen heb ik de onderdelen binnen en ik heb eindelijk de tijd gevonden om even te knutselen.
Ik heb de schakeling gebouwd maar zit toch nog steeds met wat vragen.

Als de spanning meet over de uitgang van de transformator meet ik geen 12V RMS maar iets rond de 5V RMS terwijl de spot brand. Mijn multimeter is wel al redelijk oud maar daar kan het niet aan liggen denk ik... dus dit snap ik helemaal niet. De mulimeter meet verder alles wel normaal voor zover ik heb getest.

Als ik de uitgangsspanning meet na de 7812 is dit ongeveer 12.3V dus dit lijkt mij normaal. De ventilator werkt ook perfect. Het enige waar ik mee zit is dat de bruggelijkrichter echt 'gloeiend' heet wordt, zelfs na een paar seconden. Is dit normaal of kan ik ergens iets verkeerd geschakeld hebben waardoor er een ergens een kortsluiting loopt? De kabels worden overigens niet warm :p

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:06
Waarom geen 24 volt fan?

Scheelt weer een aantal stappen in je electro schema

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gloeiend heet mag die niet worden 2x.6xwat is het 100mA ? is 1,2watt.

Iperf

• 3xhaas
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:58
Hierboven wordt gevraagd waarom geen 24V fan, maar je kunt ook gewoon een 220V fan bestellen. Die zijn er ook in overvloed. (bv. deze, 80mm 20dB 24m3/h a €16,-)

Verder mag de diodebrug niet heet worden. Een normale diodeovergang is meestal 0,6V.
Verder zijn er altijd 2 actief in een brugcel en 2 niet actief, dit komt de warmteafvoer hiervan zeer ten goede.
Uitgaande van 2x 0,6V (diodeovergang) x 0,1A(stroom fan) = 60mW.
Dat is niet bijzonder veel en de brugcel mag dus niet heet worden.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:10
De diodebrug mag zeker niet heet worden.
dat wordt hij alleen op hoge vermogens, maar dat krijgt hij absoluut niet.

wordt de 7812 heet?

kun je de stroom meten die uit de diodebrug komt?
en hoe heb je hem aangesloten? (kijkend naar de datasheet van conrad)

12.4v vind ik aardig hoog trouwens. 78xx jes zijn redelijk precies. maar dat kan ook een afwijking zijn in de multimeter
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee