PC loopt vast en start vervolgens niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Beste

Ik had onlangs al een topic geopend maar deze is gelockt door een admin omdat ik zogezegt niet genoeg informatie gaf. Als ik duidelijk mag zijn stond mijn bericht vol met informatie. Maar nu wil ik het goed doen want de pc is ondertussen wel weer af en toe vastgelopen. Het is vooral bij game dat het soms gebeurt, maar het is onregelmatig. De temperaturen van mijn pc zijn perfect. Niets op aan te merken. Wat er dus gebeurt: de pc blijft hangen (ook het geluid) en je kan niets meer doen. Het enige wat ik dan kan doen is de knop 5 seconden in drukken. Als ik vervolgens de pc wil herstart lukt dit soms niet. Meestal wel, maar soms niet. Dan draaien de fans wel maar blijft het beeldscherm 'no signial' aangeven.
Iemand gaf me de tip dat het misschien stof tussen het ram kon zijn. Maar daar zie ik niets van.

Mijn specs:
HP m9000
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
ASUSTeK Computer INC. Berkeley (CPU 1)
2.0GB Dual-Channel DDR2 @ 333MHz
NVIDIA GeForce 8500 GT
MS Windows 7 Ultimate 64-bit

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik had de pc naar een pc vermaker gedaan en zij zijden dat het moederbord kapot was :o Hoe kan het dan dat ik de pc nog 'goed' kan gebruiken?

Alvast zeer erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07 18:36

Sosabowski

nerd

Een van de eerste dingen die je makkelijk kan uitsluiten is je geheugen. Download een willekeurige linux live-cd (bv ubuntu) en start mem-test. Foutjes in het geheugen manifisteren zich als compleet willekeurige foutmeldingen/vastlopers.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Heb je toevallig een andere videokaart? Dan zou ik die eens proberen. De 8xxx serie staat er om bekend om dood te gaan, hoewel dit vaker optreed bij de 8800 serie en de 8600m's. Is het een passief of actief gekoelde kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Actief gekoeld want er zit een kleine fan op. En ik heb al met windows een mem-test gedaan en er waren geen enkele problemen gevonden.

EDIT: En ik heb nog een probleem wat hier heel misschien mee te maken heeft?
Het is namelijk als ik de pc opstart, plots hoor ik zo van 'tudu'. Dat geluid als er een nieuw usb apparaat wordt aangesloten. Dan hoor ik dat nog een stuk of 3x na elkaar. De pc blijft dan ook heel even haperen. Als ik op het moment dat dat gebeurt naar Start -> apparaten kijk zie ik dat 'Beanbag Emulation Device' weg gaat en weer terug komt. Ik heb dit apparaat al verwijder en geherinstalleerd enzo maar blijkt niet te helpen? En dat is blijkbaar een infraroodscanner voor de afstandsbediening die ik bij de pc kreeg.

Mischien iemand een idee? Maar volgens mij heeft dit niet echt te maken met het probleem dat ik al heb? Of misschien toch?

Ik heb wel een andere video kaart, maar deze voeding kan hem niet trekken vrees is :p En is teveel werk om hem te versteken. Maar ik heb ook een onboard gpu. Maar daarmee kan ik niet gamen en dus ook niet testen? Want tijdens gewoon windows loopt hij bijna nooit vast.

[ Voor 86% gewijzigd door Qlii256 op 05-11-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Wat zei mem-test ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Geen fouten. Ik heb ook eens één ram-kaartje er uit gehaald, maar hetzelfde probleem. Dan de andere kaart maar ook het probleem. Het ligt dus niet aan het RAM. Nog ideeën?
Ik dacht misschien aan de GPU, maar het rare is dat het geluid ook hapert. Dus als de pc vast staat blijft het geluid zich herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Qlii256 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 18:38:
Actief gekoeld want er zit een kleine fan op. En ik heb al met windows een mem-test gedaan en er waren geen enkele problemen gevonden.
Dat is dus niet de manier om je geheugen te testen, probeer deze eens: http://www.memtest.org
Geheugentesten moet je niet draaien terwijl er al een OS gestart is, er kan dan een deel (dat wat ingebruik is) niet getest worden... ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik zal het even proberen. Dank u, dus ik moet dat ISO-bestand op een CD branden en dan met de cd de pc starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep :)

Na het starten begint de test meteen te lopen, die blijft lopen totdat je zelf de test stop zet. Deze minimaal 8 uur laten lopen voor een goed resultaat. Zie je na die 8u geen fouten, dan is je geheugen goed :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
8u is wel heel erg lang? Is het goed als ik deze bv 3 of 4 uur laat lopen?
En wat kan ik verder nog proberen? Als het niet het ram zou zijn? Is het mogelijk dat dit een fout is in het moederbord? Dit lijkt me toch niet meteen het probleem. Kan het zijn dat door een kapotte GPU het geluid dan ook hapert als hij vastloopt?

Bedankt voor de hulp in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327097

Qlii256 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:03:
En wat kan ik verder nog proberen? Als het niet het ram zou zijn? Is het mogelijk dat dit een fout is in het moederbord? Dit lijkt me toch niet meteen het probleem. Kan het zijn dat door een kapotte GPU het geluid dan ook hapert als hij vastloopt?

Test je GPU in een andere pc (als dat mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ja dat zal ik anders even proberen. Maar hoe moet ik dat dan doen? Mijn oude gpu drivers verwijderen via veilig modus? Dan pc uitschakelen. Mijn GPU er uit halen en die GPU van die 'kapotte' pc er in. PC starten en dan drivers van die GPU installeren en dan wat gamen? Dit is toch de juiste manier he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Qlii256 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:03:

Er kan na 3-4u nog wel een fout komen, als ie na 8u niks aangeeft dan weet je tenminste zeker dat het goed is.

Misschien de HDD? Weet niet welk merk het is, maar op de site van de fabrikant staan wel tools voor testen, ook van het soort die op een cd gebrand moeten worden waar je pc van opstart.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Oke, de HDD zal ik anders eerst een proberen na de memtest. Maar ik zie op die memtest staan: Pass 53 %, en daaronder: Test 33 %. Die test gaat tot 100 % en dan begint hij weer hernieuw (van 0). Dus die Pass is dus als ik het goed versta het totaal? En als die op 100 % komt, is de test dan afgelopen? En zo ja, hoe kan ik die langer laten verder gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zoals ik al zei, memtest blijft gewoon doorgaan met testen totdat je zelf de boel stopzet ;)
Die pass kun je als totaal zien, maar 1 pass is niet genoeg om te zien of je geheugen echt 100% ok is.
Dus echt minimaal een uur of 8 om er zeker van te zijn dat er geen fouten in zitten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hij draait nu al 2u zonder fouten. Ik ga nog zo'n 2u door ofzo. Dan zien we wel of het al wat opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Geen fouten gevonden, 5:30u gelopen. Is wel genoeg denk ik? Zal ik morgen eens de GPU in een andere pc testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, okee. Mwah, als het echt goed mis was hadden er al wel fouten langs moeten komen.
Lijkt me een goed idee :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Oke, ik zal morgen eens kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik weet niet echt het juiste model nummer van mijn HDD. De fabrikant is Western Digital.
Op de website zoek ik dan. Ik weet dat het een Desktop/WD Caviar® is. Ik zie daar dus staan:

- WD Caviar Green / GP
- WD Caviar Black
- WD Caviar Blue / SE / SE16 (SATA II)

Welke moet ik kiezen uit deze 3?

Hier onder wat meer informatie over mijn HDD:

Manufacturer Western Digital
Form Factor GB/3.5-inch
Business Unit/Brand Desktop/WD Caviar®
RPM/Buffer Size or Attribute 7200 RPM with 8 MB cache
Interface/Connector SATA 3 Gb/s with 22-pin SATA connector/SATA 1.5 Gb/s with 22-pin SATA connector (Mobile)
Serial Number WD-WCARW0553322
Interface Unknown
Capacity 313GB
Real size 320.072.933.376 bytes

EDIT: Ik heb het al, het is een WD3200AAJS

[ Voor 3% gewijzigd door Qlii256 op 14-11-2010 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb dat gedownloade ISO-bestand (Data Lifeguard Diagnostic for DOS (CD)) wat dus volgens mij de HDD moet controleren op fouten in de MS-DOS. Dus ik starte de pc op met de cd en er stond iets van Starting Lifeguard....

Copyright... blabla

En dan gaat het scherm zwart en gebeurt er niets meer. Mijn monitor geeft niet aan dat er geen signiaal is ofzo. Het is gewoon zwart beeld dat ik doorgestuurd krijg. Ik heb dan ook 10 minuten gewacht, maar geen reactie. Als ik 1x kort op de knop druk van mijn pc dan herstart hij. Ik heb het 3x geprobeert en telkens hetzelfde. Is dit normaal, moest ik het gewoon zo laten op zwart scherm? Of niet? Ik kan ook eens de Windows versie proberen. Waarbij hij in windows zelf op fouten controleert. Of zal hij dan de fout misschien niet vinden?

In elk geval al heel erg bedankt voor al jullie hulp!

EDIT: Ik ben nu bezig in Windows zelf met een Extended Test. Deze test zoekt heel de HDD af naar fouten in de sectors ofzo. Dus ik hoop dat hij fouten vindt. Dan weet ik dat het waarschijnlijk de HDD is. Maar ik denk dat het wel iets anders zal zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Qlii256 op 14-11-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij is je grafische kaart aan het doodgaan / dood. Probeer deze eens in een andere PC of test een andere in jouw PC. Als dat niet gaat helpen... Zou ik op zoek gaan naar een andere PC

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik zal wel eens (woensdag) als ik dus tijd heb die GPU in een andere pc testen. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
De GPU is inmiddels al 2u verstoken en ik heb het probleem op de andere pc nog niet meegemaakt. Ik heb nu 1:30u non-stop Bad Company 2 gespeeld en hij is nog niet vast gelopen...

Zou het dus kunnen dat het toch niet een GPU probleem is? Ik had trouwens op de 'kappotte' pc ook als een FurMark 3D gedraaid en toen liep hij ook niet vast. Maar ik zal nog wat blijven proberen. Op die 'kappotte' pc liep hij ook niet altijd meteen vast.

Nog ideeën...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:17
Yep: wat voor soort voeding heb je, en heb je de beschikking over een andere om mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

Mogelijke oorzaken op een rijtje:

- Geheugen, test: Memtest86 draaien. Toevallig laatst zelf dit probleem ondervonden. Spontane crashes die nergens terug op te voeren leken te zijn, tot ik Memtest86 draaide en er op die manier achter kwam dat één van mijn twee geheugen modules een fout vertoonde. Vervangen en sindsdien helemaal geen probleem meer.
- PSU, test: andere PSU.
- GPU, test: heb je al uitgevoerd. Voor de volledigheid - andere GPU of GPU in andere PC.

CPU lijkt me op voorhand al relatief gemakkelijk uit te sluiten, daar een CPU probleem ook idle op je desktop nog wel op zou treden. Temeer daar je zelf aangeeft dat de temperaturen in orde lijken.

- HDD. Ja, zeg ik expres. Denk hierbij bijvoorbeeld aan problemen die het Windows onmogelijk maken om naar de pagefile te schrijven, etc. Onwaarschijnlijk maar niet geheel onmogelijk.
- Software. En hier wordt het dan gecompliceerd. Uitsluitsel zou het gemakkelijkst komen door een herinstallatie, maar is misschien wat extreem zo in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik wil maar even zeggen bedankt voor de reacties!
@ArnieNFW: Voeding kan het niet zijn he. Moest de voeding kapot zijn valt pc gewoon uit en blijft hij niet hetzelfde stilstaande beeld vertonen met hetzelfde herhalende geluid.

@Kharay1977: Geheugen lijkt me niet echt het probleem. Ik heb 2 kaartjes van 1GB. Ik had er 1 uit gehaald. PC liep vast, die ene er weer in en andere er uit en liep ook vast. Anders zouden ze bijden moeten kappot zijn.

PSU? Kan je wat meer uitleg geven?

GPU ben ik nu nog mee aan het testen, ik ga nu weer even Bad Company 2 spelen om te kijken of hij vast loopt op deze pc (heb de kaart in een andere pc gestoken).

CPU lijkt mij ook niet echt het probleem omdat ik wel nog goed kan werken met de pc.

HDD heb ik dus al getest vandaag en gaf 0 fouten. Geen idee of het dus de HDD is, maar volgens mij ook niet.

Software kan het ook niet zijn. Want het was dus eerst, en ik heb heel de schijf vorige week geformateerd om te kijken of dat het probleem niet zou verhelpen. Maar niet dus. (Windows 7 Ultimate x64 installatie erop weer op natuurlijk).

Dus iemand nog een idee? Lijkt me toch raar dat een moederbord kapot kan zijn. Bedoel, als hij kapot is dan werkt mijn hele pc toch gewoon niet meer. En niet alleen bij games ofzo? Dus het lijkt mij erg sterk dat het de GPU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PSU - Kan zijn dat de PSU wat zwak is voor de load, aangezien het probleem zich voornamelijk under load lijkt voor te doen. Kan ook zijn dat de PSU dus gewoon aan het sterven is. PSU = Power Supply Unit. Je voeding dus.

Hoe heb je de HDD getest?

En, voor het geheugen toch echt gewoon heel simpel Memtest86 draaien. Gewoon Ubuntu iso ophalen, branden naar CD/DVD, opstarten en Memtest86 laten draaien gedurende... nou ja, een tijd in ieder geval. Theoretisch zouden ze namelijk inderdaad allebei kapot kunnen zijn. Of erger, de bank waar ze in gaan... en dat zou trouwens gewoon inhouden dat je een nieuw mobo nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb die Memtest86 voor 4,5u gedraaid hoor. Iets terug kan je dat lezen in een bericht van mij. En ik denk niet echt dat die PSU aan het sterven is. Al zou het wel kunnen. Maar die GPU doet in ieder geval niet raar in deze pc. Raar he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:19:
Ik heb die Memtest86 voor 4,5u gedraaid hoor.
Excuses, overheen gelezen dan. My bad, ik ben een luiwammes. ;)
Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:19:En ik denk niet echt dat die PSU aan het sterven is. Al zou het wel kunnen.
Only one way to find out.
Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:19:Maar die GPU doet in ieder geval niet raar in deze pc. Raar he.
Zo vreemd is het niet, geeft gewoon aan dat de GFX kaart in orde is. Zo gaan we dus door met het proces van eliminatie. Tot de schuldige is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hoe kan ik dan teweten komen of het de PSU is? En het probleem was daarom ook niet door eens 5 minuten te spelen. Maar het is een beetje random. Ik heb wel nog een PSU liggen hier hoor. 450 watt als ik me niet vergis, maar die zal het wel aankunnen denk ik. Maar wat zou ik doen? De GPU al uitsluiten? Of zal ik nog wat zaken gaan proberen?
De pc is nog maar 2,8 jaar oud dus dat de PSU nu al kapot gaat... :S

Ik vindt het erg tegenwoordig. Mijn pc van 1,2 jaar oud was de HDD al kapot. Dan van diezelfde pc was plots de GPU kapot enzo. En dan heb ik bv nog een oude pc van het jaar 2001 zoiets. En daar is alleen nog maar de HDD 1x van kapot geweest en 1x een nieuwe GPU erin (vorige was niet kapot, gwn een betere).

Dus ik vindt dat de kwaliteit echt serieus achteruitgaat tegenwoordig met de pc's.

Maar wat zou ik nu doen? De GPU al terug plaatsen en die andere PSU er eens in steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:06
En toch heb ik het vermoeden dat het je CPU is.
Ik heb enkele weken geleden een pc gehad van iemand waarvan het systeem vast liep, het beeld zwart werd welke vervolgens na het uitzetten niet wilde starten (zwart beeld, no signal). Hier was toch echt de CPU kapot. Andere cpu er in, geen probleem weer gehad. Oude cpu in ander systeem, met als gevolg dat deze ook steeds uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hij valt niet meteen uit. En ook is het geen zwart scherm. Hij blijft gewoon stilstaan bij het laatste beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:29:
Hoe kan ik dan teweten komen of het de PSU is?
Andere PSU. Of deze PSU in een andere PC. Gewoon hetzelfde geintje als je met je GPU uithaalde. Gewoon heen en weer blijven testen, componenten uitwisselen om betrouwbaarheid te verifiëren.

Over de rest van je post - het hangt heel sterk van de fabrikant/brand. Destijds, toen ik mijn huidige PC kocht, was de 8800 GTX the card to beat. Maar waren er veel problemen rond de betrouwbaarheid ervan.

En toch, EVGA 8800 GTX's kwamen er iedere keer uit als erg betrouwbaar. Daarom had ik er dus ook twee. Uiteindelijk stierf er een toch wèl, maar, dat was waarschijnlijk mijn eigen schuld.

Wat mij opvalt is niet zozeer het gebrek aan betrouwbaarheid. Nee, de variatie in betrouwbaarheid valt mij op. Sommige fabrikanten/brands pompen er echt heerlijke componenten uit terwijl anderen er juist echt absolute junk uit pompen.

Enfin, het kan ook gewoon domweg zijn dat je een zwak exemplaar hebt. Niet iedere PSU van fabrikant X is hetzelfde als iedere andere PSU van fabrikant X. Er zit, en dit is onvermijdelijk, enige variatie tussen exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ok, ik ben nu bezig met het switchen van de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Oke, zonet aan het spelen geweest met de 'nieuwe' PSU. 20 minuten Bad Company 2 gespeeld en bam. PC stond weer vast. Dus er blijft nog maar 1 iets over. De CPU volgens mij? Maar als deze kapot is. Ik vindt het toch raar dat hij dan tijdens windows normaal doet...

Iemand nog een ander idee? En de CPU zomaar even uit een andere pc halen zie ik niet meteen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 20:49:
Oke, zonet aan het spelen geweest met de 'nieuwe' PSU. 20 minuten Bad Company 2 gespeeld en bam. PC stond weer vast. Dus er blijft nog maar 1 iets over. De CPU volgens mij? Maar als deze kapot is. Ik vindt het toch raar dat hij dan tijdens windows normaal doet...

Iemand nog een ander idee? En de CPU zomaar even uit een andere pc halen zie ik niet meteen zitten.
CPU rigoreus testen - Wikipedia: Prime95

Even je CPU dus echt door de wringer halen. Gewoon het ding tijdje onder zware load gooien terwijl je hem in de gaten kan houden. Terwijl je een game speelt gaat dat wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hoe kan ik het dan wel doen? Kan je een voorbeeld van een programma geven?

EDIT: Ow ik zag nu pas dat je dat al gezegt had. :P

Oke ik zal dat even bekijken. Maar ik zie dat er bij test ook staat dat hij RAM gebruikt. Stel dat het ram dan toch...

Of niet? Welke test moet ik kiezen?

[ Voor 59% gewijzigd door Qlii256 op 14-11-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 21:00:
Hoe kan ik het dan wel doen? Kan je een voorbeeld van een programma geven?

EDIT: Ow ik zag nu pas dat je dat al gezegt had. :P

Oke ik zal dat even bekijken. Maar ik zie dat er bij test ook staat dat hij RAM gebruikt. Stel dat het ram dan toch...

Of niet? Welke test moet ik kiezen?
RAM hadden we al uitgesloten middels Memtest86. Dus, gewoon Prime95 draaien om je CPU nu stevig door de wringer te halen. Als er iets mis is met je CPU dan zou dat er relatief snel uit moeten komen met Prime95. Omdat Prime95 doorgaans je CPU een stuk harder gebruikt dan een game dat doet.

Draai er meteen iets naast waarmee je de temp van de CPU in de gaten kan houden. Voor het geval toch de temp is waar het hem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb hem nu 10 min laten draaien ongeveer en mijn CPU kwam niet hoger dan 65 graden. En liep ook niet vast. Dus denk niet dat het de CPU zal zijn. Maar nu is nog maar de vraag. Wat is het dan wel...

Lijstje:

- RAM: OK
- GPU: OK
- PSU: OK
- HDD: OK
- CPU: ? waarschijnlijk ook OK

Dus wat blijft er nog over dan?

EDIT: Ik las zonet op een forum dat PHYSX uitschakelen kan helpen. Maar ik vindt deze optie nergens terug in het NVIDIA-configuratiescherm? Deze stond toch onder 3D-instellingen dacht ik? Ofwel ondersteund mijn GPU dit niet? (GT 8500)

EDIT2: Ik zie net op de website van NVIDIA dat mijn GPU dit niet ondersteund... Iemand nog ideeën? Het lijk me toch erg sterk dat het probleem bij de GPU ligt hoor. Want het gebeurt alleen bij wat zwaardere games. Dus zou niet weten wat het anders is.

[ Voor 44% gewijzigd door Qlii256 op 14-11-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb zonet even lopen zoeken nog op internet. Maar nu wil ik even weten. Is mijn GPU (NVIDIA GeForce 8500 GT) een PCI of een PCI x16 kaart? Een PCI x16 dacht ik toch? Want in de BIOS stond dat op PCI en ik heb dat even op PCI x16 gezet. Zal dit uitmaken? Of heeft dit er niet veel mee te maken?

EDIT: Als ik het goed heb zie ik op internet dat het PCI Express is? En op wat moet ik dat dan zetten? PCI of iets anders?

EDIT2: Ik zie net met het programma Speccy staan: PCI Express x16.
Dus het is wel PCI x16 die in de BIOS moet staan? Maar of dit zal uitmaken dat hij niet meer freezed... Daar vrees ik voor.

[ Voor 35% gewijzigd door Qlii256 op 14-11-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eén vraag van mij had je nog niet beantwoord - hoe heb je de HDD getest? Niet dat ik verwacht dat het probleem daar in zit, maar, voor de volledigheid.

Enfin, als de configuratie van de PC niet had geklopt - dus een PCIe x16 kaart in een niet-x16 slot, etc, etc, dan had het hele ding sowieso niet gewerkt. Even terug naar de basis - wat loopt er nou precies vast? Alleen games? Alleen één specifieke game? Zo ja, welke game? Zo nee, welke games nog meer?

Software is vooralsnog niet helemaal uit te sluiten. Het is denkbaar dat het software is. Gedurende enige maanden na aanschaf van mijn huidige PC liep het ding, toentertijd nog state-of-art, domweg gewoon vast op een game (WoW) waar het voor de rest als een heet mes door boter zich doorheen werkte. Zuiver omdat er een fout zat in de driver die een infinite loop veroorzaakte in de driver. Waardoor de game vastliep en vervolgens ook Windows maar domweg vastliep.

Edit: Tijdelijke fix die ik toen toepastte terwijl ik aan het wachten was op een driver zonder de bug in kwestie was het volledig uitschakelen van AA tijdens WoW.

Ik zeg niet dat dat exact is wat er zich bij jou aan het voordoen is, maar, gewoon ter illustratie hoe verstrekkend softwarefouten kunnen zijn.

Heeft Speccy je trouwens ook nog iets verteld over het model moederbord? Je vertelt in post 1 dat het een HP m9000 is. Heb je daar zelf nog upgrades aan uitgevoerd, etc?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 379651 op 14-11-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Heb geen upgrades aan de pc uitgevoerd. De pc is zonet weer vastgelopen dus dat van PCI naar PCI x16 verzetten in de BIOS helpt niet.

Laat ik nog alles eens hellemaal mooi en duidelijk uitleggen:

Mijn pc loopt alleen vast bij games. Wel heb ik 1x gehad dat ik gewoon na een tijdje de pc niet gebruikt te hebben terug kwam en met de muis bewoog en deed hij ook niets. Stond hij ook stil. Maar het gebeurt eiggenlijk voor de rest alleen bij games. Bij Bad Company 2 omdat dit eigenlijk buiten COD4 de enige game is op deze pc omdat ik deze geformatted had. Bij COD4 heb ik 1x al een freeze gehad (speel het ook bijna nooit). Dus na zo'n 15 à 20 minuten spelen loopt het spel vast. Het lijk mij niet een overhit probleem want de GPU komt maar hoogste op 75 graden.

Specs:

MS Windows 7 Ultimate 64-bit
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
2.0GB Dual-Channel DDR2 @ 333MHz
512MB GeForce 8500 GT (ASUStek Computer Inc)
ASUSTeK Computer INC. Chipset Model: P35/G33/G31

Ik heb mijn HDD getest met een programma van de fabrikant zelf. Data Lifeguard Diagnostic for Windows, heet het.

Hopelijk heb je hier wat aan? Als er nog wat nodig is vraag het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe lang vertoont de machine dit gedrag al? Sinds kort pas of al tijden? Voor de volledigheid trouwens één kleine opmerking - waarom 64 bit met ruim minder dan 4Gb geheugen?

De games die je speelt zijn niet native 64 bit, die zijn gewoon native 32. En zouden theoretisch beter moeten draaien in 32-bit OS. Klein detail.

Enfin... ik moet nu even achter mijn oor krabben, want, het is een beetje een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zei dat de computer winkel zij dat de moederbord stuk zou zijn en aangezien je zon beetje alles lijkt te hebben uitgeprobeert ga ik denken dat ze misschien gelijk hebben kan best dat de chipset op de moederbord niet meer 100% is ,
en dit de vage problemen veroorzaakt zoals het niet altijd willen opstarten of opeens uitvallen bij gamen.

maar je hebt wel een schone installatie van windows gedaan ? en eventueel cmos gereset van je moederbord ? heb namelijk eens gehad met een computer dat deze vage problemen had met opstarten totdat ik de cmos gereset had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
CMOS? Wat is dat precies en hoe reset ik dat? Wel ik heb dus een juiste complete reinstall van windows 7 x64 gedaan. Omdat ik alleen maar x64 had heb ik die geinstalleerd. Maar als ik hem weer goed werkend krijg is het de bedoeling dat ik er x32 op zet. Maar ik ga die niet kopen als hij toch niet goed werkt. Snap je?
Ja, maar als het moederbord kapot is. Waarom dan alleen bij gamen? Het lijkt mij echt de GPU, maar het rare is, we hebben hem getest en niets gevonden? Maar voordien was het Vista 32 bit en ook dit probleem. Dus het ligt niet aan de Windows versie of type.

Het probleem is nu iets langer dan 1 maand denk ik. Of 2 maanden eigenlijk al.

[ Voor 16% gewijzigd door Qlii256 op 14-11-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem is nu iets langer dan 1 maand denk ik. Of 2 maanden eigenlijk al.
Korte vraag - bij beide PCs waar je de GPU in hebt getest gebruik gemaakt van dezelfde versie van de driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ja, dat denk ik wel. Maar toen het probleem zich voor het eerst vertoonde. Had ik niets aan de drivers geupdate ofzo denk ik. En omdat hij in die andere pc niet vastloopt kan het al zeker niet aan de drivers liggen. Want dat waren dezelfde versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qlii256 schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:26:
Ja, dat denk ik wel. Maar toen het probleem zich voor het eerst vertoonde. Had ik niets aan de drivers geupdate ofzo denk ik. En omdat hij in die andere pc niet vastloopt kan het al zeker niet aan de drivers liggen. Want dat waren dezelfde versies.
Goed, dan kunnen we dat dus ook uitsluiten. Dan moeten we ons misschien inderdaad maar gaan aansluiten bij de conclusie van de techneut die je er al naar hebt laten kijken - het moederbord. En voordat je vraagt waarom hij het dan enkel/voornamelijk bij games doet - het ene gebruik is het andere niet.

Games zetten meer stress op bepaalde componenten van een PC/mobo dan andere activiteiten dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ja dat weet ik wel. Maar dan toch snap ik niet dat hij niet meteen freezed. En ook, als ik dan een stress test uitvoer is dat toch nog meer dan een game :O Ook Furmark 3D gaf geen freeze. En dat lijkt mij niet echt lichter dan een game toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen een game maakt echt stevig gebruik van alles tegelijk - CPU, RAM, GPU èn HDD. Kan gewoon zijn dat het hem echt daarin zit - gewoon de combinatie van alles tegelijk die ergens gewoon tot verstikking leidt.

Alles afzonderlijk lijkt het namelijk prima te doen, zoals je zelf al concludeerde.

Als het de CPU specifiek was geweest had Prime95 dit wel laten zien.
Als het de RAM was geweest had Memtest86 dit laten zien.

etc...

dan is de conclusie òf dat het software is (zeer onwaarschijnlijk gelet op je antwoorden op mijn vragen daarover) òf een combinatie of all of the above. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Hmm... Dus wat kan ik nog doen/proberen?
Dus software is het bijna zeker niet hoor...
Het is dus waarschijnlijk het moederbord. Maar dan nog vindt ik het raar dat een moederbord zo plots opeens kapot kan zijn :O

Soms iemand nog een idee ofzo wat ik nu kan gaan doen? Want de pc zelf is toch niet echt veroudert lijkt me. Quad Core 2.4 Ghz en 2 GB ram is ook al goed voor wat gewoone games enzo. De GPU is nu niet bepaald goed maar je kan er wel net games als Crysis en Bad Company 2 mee gaan spelen. Dus je zult mij waarschijnlijk ook wel verstaan dat het erg raar klinkt dat ik hier nu via die pc op het forum zit te praten terwijl het moederbord eigenlijk kapot blijkt te zijn :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je nu kan doen? Nou, ja, eerrrh, moederbord vervangen, lijkt mij. Zoek eens in de Pricewatch of het model moederbord dat er nu in hangt misschien nog te krijgen is voor een prikkie.

Meer kun je er niet aan doen, als het inderdaad het moederbord is. Wat het toch wel lijkt te zijn (heb je trouwens nog aan die techneut gevraagd hoe men tot die conclusie kwam, waar het op was gebaseerd?). Ik bedoel, om het ding nou zelf te repareren. Een moederbord repareren is èn een complex klus (want, welk component faalt er dan precies, uit die honderden die er op zitten) èn heb je de vaardigheden om daar überhaupt iets mee te kunnen doen?

Ik zit hier zelf met een QX6700 en inmiddels dus nog maar één 8800 GTX. En, sinds kort, 4Gb geheugen. Was origineel ook maar 2. En, om heel eerlijk te zijn, het begint inmiddels toch wel een klein beetje z'n leeftijd te vertonen. Vooral de GPU.

Enfin, dat is dus een alternatief dat je kan overwegen. Als het inderdaad fysiek blijkt te zijn, het probleem. Om dus gewoon op zoek te gaan naar een nieuwe PC. Want, het is of gewoon domweg goedkoop het bestaande moederbord vervangen of het hele ding vervangen. Upgraden is weinig zinvol voorbij een bepaalde leeftijd.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 379651 op 14-11-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Een nieuw moederbord plaatsen zou geen probleem zijn, dat kan ik zelf wel. Maar ik heb niet gevraagt hoe men tot die conclusie gekomen was. Maar zij hadden dan gekeken en zagen dat het moederbord voor 400 euro ofzo te verkrijgen was. De pc was uit garantie. Ze hadden het nog geprobeert zij hij, maar was te lang uit garantie. Dus hebben ze ons een nieuwe pc laten kopen. Omdat mijn pa dit echt nodig heeft voor zijn werk. Die nieuwe pc draait super. Maar deze had ik eigenlijk liever met een nieuw mobo gezien. Want wat ze zeiden: "Mobo kost 400 euro zonder plaatsen ervan. En een nieuwe pc van 900 euro heb je 3 jaar garantie". Nouja, 3 jaar garantie. Hij zij ook nog: "Stel we plaatsen een nieuw mobo van 400 euro en er is nog eens wat aan de pc heb je geen garantie. Nu met een nieuwe pc van 3 jaar garantie wel".

Nouja, dat klopt wel enegzins maar ik vindt het wel kut dat het moederbord kapot zou zijn. Ik vindt het eigenlijk niet kunnen dat een mobo van 1,8 jaar oud kapot gaat? :O
Maar ik zal nooit meer een HP pc kopen, staat nu al vast. Niet echt problemen mee enzo, maar gwn gaat alles snel kapot. Is nu ook niet echt hp he, dat weet ik wel, maar de fabrikanten die hp gebruikt enzo... Maarja... we dwaalen af :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vindt het eigenlijk niet kunnen dat een mobo van 1,8 jaar oud kapot gaat?
Ik heb het zelf ook niet meegemaakt, een moederbord dat spontaan de geest geeft, zonder invloeden van buitenaf. Maar goed, niets is onmogelijk... en zelfs dàt niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Een moederbord voor €400,- dat heb ik nog nooit gezien. Je hebt een al een nieuw systeempje voor €400,-.

En wat doet je pa met zijn computer als ik vragen mag, want als het wat administratieve dingen zijn heb je echt geen pc van €900,- nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door Wahloh op 14-11-2010 23:54 ]

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat doet je pa met zijn computer als ik vragen mag
Dat vraag je een man niet, net zo min als je een vrouw naar haar leeftijd vraagt. ;) Het is op voorhand al duidelijk wat zijn pa met de PC doet. *whistles*
want als het wat administratieve dingen zijn heb je echt geen pc van €900,- nodig.
Die mening deel ik zondermeer met je.

Enfin, dit wordt wel erg off-topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ja, sorry vind het beetje raar dat er een pc van 900 euro word aangeboden. Terwijl mijn systeem van 500/600 euro elk spel op high fatsoenlijk draait en adobe after effects werk in 10/20minuten rendered.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Nouja, hij koste 700 euro ongeveer. Misschien wat overdreven. Maar daarbij was ook nog een cardlezer en nog wat andere stuff ofzo die me pa wou. Maar toch... Maar zou iemand zo vriendlijk willen zijn om dat moederbord even op te zoeken? Ik vindt het namelijk niet want ik vindt niet echt de juist enaam denk ik om op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Wat is de exacte naam van je pc, in je eerste post zie ik HP M9000 staan als ik dat zoek op Google kom ik hier uit:

http://h20000.www2.hp.com...2454&prodSeriesId=3550541

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als dat hem inderdaad is... dan staat ie niet in de Pricewatch.

http://bit.ly/b1o1aM

Alle 775 Mobo's op basis van de G33. (zie ook HP site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
Voor 36 euro een nieuw moederbord is niet slecht....

http://tweakers.net/price...avsopd4WF7RSs6j9VuonpeX4B

Als je maar een moederbord met dezelfde formfactor (afmetingen) neemt ( in jouw geval micro ATX) en ondersteuning voor jouw geheugen en cpu dan kun je rustig een andere chipset nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door J0J0 op 15-11-2010 00:44 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ok bedankt! 36 euro is echt wel niets. Ik weet niet waarom mijn ouder een nieuwe pc gekocht hebben. Ze hebben dan wel 3 jaar garantie enzo... Maar 700 euro vergeleken met 36 is wel echt veel.

Is een moederbord van 36 euro wel te vertrouwen? Of zal hij het ook al na 2 jaar of vroeger laten afweten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Is deze: Asrock G41C-GS, een goede? Want heb ik dan alles gelijk aan wat ik nu heb? PCI, PCI x16 enzo? Volgens mij wel maar wil echt zekerheid. Deze kost 37 euro is dus best wel een koopje. Maar is deze wel te vertrouwen?

EDIT: Ik zie zonet dat de geluidsuitgangen alleen maar analoog zijn enzo? Maar op mijn moederbord nu zit een Realtek... Geen idee meer precies wat. Maar zou het mogelijk zijn een moederbord te vinden met ongeveer eenzelfde geluidskaart geinstegreerd? Of zal hij dan veel duurder worden?

EDIT2: Om het jullie/mij wat gemakkelijker zoeken te maken zet ik even wat dingen die ik er graag wel op wil op een rijtje. Jullie mogen natuurlijk ook zeggen van dit kan beter of mag slechter ofzo.

- Buget: 60 euro
- Socket: 775
- Chipset: Intel G41, Intel P35, Intel P43, Intel P45
- Form factor: Micro-ATX (μATX)
- Geheugen type: DDR2 (lijkt me toch dat ik nu DDR2 geheugen heb. Of kan ik ook DDR2 geheugen in een DDR3 moederbord steken?)
- Geïntegreerde geluidskaart: 7.1 systeem als dat kan (nu heb ik: High Definition 7.1-kanaals audio, Audiocodec: Realtek ALC888S)
- Geïntegreerde GPU: Maakt niet echt uit.
- LAN-adapter: 1Gbps (Nu heb ik 10/100 Mb/s, dat mag ook omdat dit eigenlijk genoeg is. Maar moest het mogelijk zijn voor en klein prijsverschil mag 1Gbps ook)

Zo dit was toch het meeste waar we op moeten gaan letten. Alleen jammer dat je dit nergens kan aanvinken in de Pricewatch van Tweakers.net. Bv. dat je de GPU enzo kan instellen. Zou wel sneller zoeken zijn. Dus als iemand iets heeft gevonden, laat maar horen!

PS: Als het kan zou ik het liefst hem bij Azerty.nl bestellen. Dit omdat ik in BE woon en al 2x goede ervaring heb gehad met Azerty.nl. Telkens stipte levering en redelijk goedkoop! Tenzij er iemand een winkel kent uit België?

EDIT3: Deze (pricewatch: MSI G41TM-E43) is bijna alles perfect! Alleen zie ik dan weer dat er alleen maar een PCI-e 16x op zit. Ik zou ook een gewone PCI nodig hebben omdat ik nog een TV-Tuner heb die ik daar ook graag weer op zou krijgen. Iemand nog iets gevonden? Ik ga zo naar school dus een reactie kan je deze avond verwachten.

Dit zit nu op mijn moederbord: 1 PCI Express x16-slot, 2 PCI Express x1-sloten, 1 PCI.

EDIT4: Wow, dit bericht wordt al redelijk lang :) Ik zie zonet op de website van Azerty.nl dat dat laatst vernoemde moederbord juist wel alle sloten heeft die ik wil. Dit staat gewoon niet/verkeerd vermeld op de Pricewatch van Tweakers.net.

Het moderbord heeft volgende sloten beschikbaar:
- 1 processor - LGA775 Socket
- 2 geheugen ( 1.8 V ) - DIMM 240-pins (Is dit genoeg? Want ik heb wel maar 2 ram kaartje, maar stel ik wil later nog uitbreiden?)
- 1 PCI Express x16
- 1 PCI Express x1
- 2 PCI ( 3.3 V/ 5 V )

[ Voor 120% gewijzigd door Qlii256 op 15-11-2010 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
Ja, is dan toch een prima bordje.

Met 2 geheugensloten zal de maximum hoeveelheid geheugen op 8GB zitten.

Tegen de tijd dat dit niet meer voldoet zal de rest van de pc ook wel niet meer snel genoeg zijn voor de toepassingen die ZOveel geheugen vragen.

Er zit zo te zien alleen geen optische toslink audio aansluiting op.

[ Voor 12% gewijzigd door J0J0 op 17-11-2010 01:17 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Bedankt, maa rwat is een optische toslink audio aansluiting? En heb ik die nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Iemand die kan helpen of meer uitleg geven? Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Is er nu echt niemand? Ik wil namelijk dit moederbord zo snel mogelijk gaan kopen.
Trouwens, mijn pc - dus niet die kapotte - heeft soms ook hetzelfde probleem. Dus eergisteren ook. Ik speelde gewoon een lichte game en plots stond hij vast. Ik moest herstart doen. Maar heel soms gebeurt dit bij deze pc. En ook is het soms al geweest tijdens ik de pc gewoon opstarte en dan bv naar internet ging. Het moederbord is Asus IPIBL-LB

Ik zou dus toch graag nog even weten of dat moederbord dat ik hierboven toonde dus echt goed is. En kan ik het makkelijk installeren? Koelpasta ofzo heb ik niet nodig toch he? Want dat is tussen de CPU en de koelblok toch?

Bedankt alvast!

[ Voor 23% gewijzigd door Qlii256 op 20-11-2010 12:49 ]

Pagina: 1