Speedtouch 780WL 10mbit WAN cap?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
We zijn recent overgestapt van Telfort 8Mbit ASDL naar Ziggo 22mbit. Ik dacht dat in het standaard Ziggo pakket wel een router zou zetten ... my bad ... niet dus. Alleen een modem. Modem <-> PC haalt een snelheid van 22mbit, maar wil ik ook graag kunnen internetten op mijn eMac. Dus van de Speedtouch 780 WL een router gemaakt met de info op: http://www.chelloo.com/up...33021.msg387277#msg387277

Werkt allemaal prima. Echter haal ik geen snelheden hoger dan 8Mbit meer! Terwijl een 100mbit kabeltje tussen modem en router zit (van circa 80cm), de speedtouch backend keurig 100mbit WAN poort aangeeft.

Dus mijn vraag is ... zit er nu toch stiekem een 10mbit cap op die WAN/LAN poort? En hoe krijg ik toch 22Mbit met deze setup? Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat er nog ergens een telfort setting verkeerd staat, maar dat is een totaal andere poort. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

Wat voor WiFi gebruik je? B/G/N?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
bekabeld ... 100mbps cat5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

My bad, ik was even iets te snel aan het lesen en dacht dat je het over WLAN had.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
nuh, maar dat gelijk ook even getest. Werkt ook prima. Het is dus alleen dat ik niet voorbij de 8Mbit kom. En dus 14Mbit niet benut :(

Heb even in de CLI zitten snuffelen:

{Administrator}=>eth device iflist
Interface Type Result State
ethif1 auto 100BaseTFD UP [forwarding]
ethif2 auto 100BaseTFD UP [forwarding]
ethif3 auto Not connected UP [forwarding]
ethif4 auto 100BaseTFD UP

Dus ook daar zit het probleem niet. Nou .. schiet mij maar lek. Tenzij de modem opeens maar communiceert op 10Mbit ... maar dat zou gek zijn, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Rhy op 05-11-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Synchroniseert je netwerkkaart ook op 10Mbit of geeft hij daar wel netjes 100Mbit aan? Kan je in Windows zien bij de status van de netwerkkaart.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:42:
Synchroniseert je netwerkkaart ook op 10Mbit of geeft hij daar wel netjes 100Mbit aan? Kan je in Windows zien bij de status van de netwerkkaart.
Dat is ook keurig 100mbit. Ik heb ondertussen voor de grap de ST780 opnieuw geflashed met een firmware die ik vond op speedtouch.nl (zelfde versie nummer), en de router config zonder sip gebruikt, en haal waarempel 8.5Mbit op Speedtest.net ... een halve Mbit meer! nog 13.5 Mbit te gaan. Nog suggesties?

update1: De eMac haalt trouwens 8.8Mbit. Tja vreemd dat ik niet hoger kom dan 10Mbit. :(
update2: ST780 FW versie 6.1.7.2 (meest recent zover mij bekend)

[ Voor 11% gewijzigd door Rhy op 05-11-2010 18:07 . Reden: eMac internet benchmark & ST780 FW versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hoe is de snelheid bij bestandsoverdrachten tussen computers in het lokaal netwerk?
De laatste firmware is overigens 6.2.T.2 (geen idee wat de T voor nummer is, maar het lijkt recenter).

[ Voor 60% gewijzigd door Petervanakelyen op 05-11-2010 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
T=29 :) deze draait nu ... 7Mbit snelheid. Hoe hoger de firmware hoe brakker de snelheid. Nouja het is natuurlijk ook al later op de avond. ;)

Het interne netwerk? FTP sessietje draait op circa 8-10MB/s, dus dat is het ook niet. :( Ik leg me er maar bij neer, tenzij er nog iemand is met een supertip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Heb je al eens geprobeerd een andere poort in te stellen als WAN-poort? Normaal zou dat niets mogen uithalen, maar misschien heb je gewoon een brakke poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
net geprobeerd .. zelfde resultaat. Ook nog op via deze pagina (http://www.speedtouchforum.de/viewtopic.php?t=1089) de 5.4.0.14 FW versie uitgeprobeerd. En min of meer zelfde resultaat. Met Google de hele dag Internet afgestruind en of ik ben (weer) de enige met dit probleem, zie iets enorm doms over het hoofd, of moet toch Ziggo blij gaan maken met 100 euro voor een draadloze kabel/modem router unit.

hmm in het kader van "opgeven-is-voor-mietjes" heb ik iets gevonden wat ik eigenlijk al jaren zocht :)
http://download.modem-hel...v5/Manuals/Release-Notes/
Alle release notes en changelogs van Speedtouch firmwares. Dieper in die site ook alle firmwares (zowel dutch,internetionaal en generic). Geniaal. Zo leer ik ondertussen dat mijn upload snelheid ook belabberd is, en het dus mogelijk een ARM CPU probleempje is, en niet zozeer een net interface issue. Nouja ... vette pech.

[ Voor 76% gewijzigd door Rhy op 05-11-2010 20:53 . Reden: shizzle ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Dat is interessant! Ik ben zelf ooit eens begonnen met het doorlezen van de 54 pagina's command line-parameters die mijn SpeedTouch 706WL heeft, maar dit kende ik nog niet :P

Je kan overigens ook gewoon een router kopen uit de T.net PriceWatch, meestal staan er daar bij die beter aan je wensen voldoen en minder kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 05-11-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
54 maar? ST780 CLI manual is 914 pagina's ... maar ook daar kon ik niet in vinden wat ik zocht.

Die release notes shizzle is ECHT VET. Het is alleen balen dat je maar 1x per dag wat van die site kan downloaden.

Juh ik denk dat dan inderdaad maar terugval op het Ziggo topic hier op GOT, bij het uitzoeken van een nieuwe router van de kerstman :) In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp. Toch weer heel wat wijzer geworden vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Holy shit, je hebt gelijk :P Het zijn er inderdaad 914 :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 19:50
Gebruik je de 780 als router of als switch?
Of op een andere manier verwoord: is alles in huis hetzelfde /24 netwerk?
Of nog anders gezegd: Staat DHCP aan op de Speedtouch 780, en ook op het Ziggo modem?

De meeste van dit soort routers zijn veel minder snel als ze
van netwerk 1 (bijv. het IP adres wat je van het Ziggo modem krijgt) naar het andere
(bijv. in de adres-range die de Speedtouch uitdeelt) moet 'routeren'.

Ik heb ook een speedtouch, en haalde op het internet 100Mbit netwerk toch
echt wel rond de 100 Mbit (tussen twee computers).
Inmiddels heb ik voor intern een nieuwe WiFi router met Gigabit porten, dus
gaat het intern nog sneller, maar naar buiten toe (via mijn Speedtouch )
haal ik de volledige 16 Mbit mijn ADSL snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Volgens mij krijg je maar één IP-adres, dus heeft hij hem als router ingesteld. Als switch zou eigenlijk niet erg nuttig zijn, aangezien je maar één PC zal kunnen verbinden. De snelheid die hij haalt op zijn intern netwerk is overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
kh65 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:35:
haal ik de volledige 16 Mbit mijn ADSL snelheid.
en daar gaat het niet om. Aangezien ik de gehele Annex-B ADSL poort niet gebruik, en puur en alleen de ethernet LANpoortjes gebruik. Dat kan niet als switch, aangezien de Modem van Ziggo geen DHCP server heeft, m.a.w. kan niet anders dan C class ... kortom fungeert de ST780 met een /24 masking.

Ik denk niet dat het aan routeren ligt. Eerder aan NAT. De vraag blijft ... hoe lossen we het op :) Zou een el-cheapo Sweex routertje het bijvoorbeeld wel kunnen?

Maar wel typisch dat je 16mbit haalt. Welke type speedtouch heb je precies? En welke firmware versie?

[ Voor 7% gewijzigd door Rhy op 05-11-2010 22:57 . Reden: tegen vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
De meeste routers halen 20 a 30 Mbps zonder teveel moeite, ook de el-cheapo spullen. Het wordt lastiger bij 100Mbit, bijvoorbeeld. Smallnetbuilder heeft een performance test met WAN <-> LAN snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
JAAAAA! OPGELOST! 8) Zoals ik eerder aangaf. De release notes zijn echt GENIAAL! _/-\o_ In de release notes van FW versie 6.2.T.2 = 6.2.29.2 wordt een unsolved bug besproken met een work around.

Onder Speedtouch -> Configuration staat een optie "Web Browsing Interception". Deze staat standaard op enabled.Geen flauw idee wat het doet, maar er wordt omschreven dat dat nogal een invloed heeft op de performance (aantal TCP poorten). Zit die op disabled en de snelheid schiet omhoog!

down: van 7-8Mbit naar 18-21Mbit/s
up: van 0.25-0.4Mbit naar 3.5-4Mbit/s

Dank KH65 voor het aanwakkeren van mijn oplossingsenthusiasme :9

P.S. die WBI optie schijnt iets een soort van schil om Parental Control te zijn. Maarja ... toegang tot dat type sites heb ik nou juist wel 'nodig'. :D tjonge ik ben echt zo blij als een kind.

[ Voor 18% gewijzigd door Rhy op 05-11-2010 23:18 . Reden: up/down snelheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Web Browsing Interception is een setting die ik enkel ken van de momenten dat je DSL-verbinding eruit ligt. Als die aan staat, en je probeert een webpagina te laden terwijl je DSL-verbinding eruit ligt, wordt je geredirect naar een webpagina van de SpeedTouch zelf waar in koeien van letters "Check your DSL-connection" opstaat.

Zet je de instelling in kwestie uit, wordt je webpagina niet geredirect naar een SpeedTouch-pagina, maar krijg je gewoon een time-out en zal je browser je wel een error op je neus duwen.

Ik had overigens geen enkel idee dat het meer deed dan dat. Hier staat het al tijden uit omdat ik het irritant vond dat ik altijd de URL van de website die ik wilde bezoeken kwijt was wanneer de DSL-verbinding eruit vloog.

Pagina: 1