24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Detachering is niet de énige optie!
Dat heb ik meerdere malen gedaan, maar vanwege gebrek aan ervaring word ik afgewezen.EoG schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:02:
Solliciteren buiten je detacheerder om? Dat lijkt mij toch wel een logische stap in zo'n gevalkijk eens op vacaturesites e.d.
Detachering is niet de énige optie!
Dan zul je in dit geval, denk ik, misschien meer de nadruk moeten leggen op je papieren, deze zeggen natuurlijk wel iets over de persoon. ITIL Foundation bijvoorbeeld, is niet enkel nuttig voor een Senior Helpdesker, maar ook voor de doorgewinterde IT Manager, Systeembeheerder en/of Netwerkbeheerder.racoon schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:04:
[...]
Dat heb ik meerdere malen gedaan, maar vanwege gebrek aan ervaring word ik afgewezen.
Daarnaast weet ik niet op wat voor soort Helpdesk je zit en wat voor gebruikers je ondersteund. Dat kan varieren van Systeembeheerders tot thuisgebruikers; op het moment dat je beheerders ondersteund kan dit voor een potentiele werkgever natuurlijk wel érg interessant zijn!
Ik werk bij een gemeente en ondersteun de gebruikers met alles op het g ebied van computers en printers.EoG schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:07:
[...]
Dan zul je in dit geval, denk ik, misschien meer de nadruk moeten leggen op je papieren, deze zeggen natuurlijk wel iets over de persoon. ITIL Foundation bijvoorbeeld, is niet enkel nuttig voor een Senior Helpdesker, maar ook voor de doorgewinterde IT Manager, Systeembeheerder en/of Netwerkbeheerder.
Daarnaast weet ik niet op wat voor soort Helpdesk je zit en wat voor gebruikers je ondersteund. Dat kan varieren van Systeembeheerders tot thuisgebruikers; op het moment dat je beheerders ondersteund kan dit voor een potentiele werkgever natuurlijk wel érg interessant zijn!
Je zou ook bij je nieuwe wergever als helpdeskmedewerker kunnen beginnen met voorwaarden dat je binnen 6 maanden richting systeembeheer kan gaan.racoon schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:04:
[...]
Dat heb ik meerdere malen gedaan, maar vanwege gebrek aan ervaring word ik afgewezen.
”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
Dat is toch niet meer dan normaal? Gewoon blijven proberen...en ondertussen je CV een beetje opkrikken.racoon schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:04:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 05-11-2010 16:14 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
MCSA begint outdated te worden, MCITP is nu de standaard. Veel bedrijven zitten nog wel op 2003, maar ik zie steeds meer 2008 geimplementeerd worden.
ITIL is leuk maar die heeft elke IT'er bijna standaard in zijn zak.
VM-Ware is leuk, probeer deze ook te behalen.
Probeer daarnaast wat product gerichter te leren, bv Exchange, SCCM, Sharepoint of Citrix.
Met dit soort cursussen kun je je onderscheiden van de meute.
Misschien dekt de titel helpdeskmedewerker niet helemaal de lading van je werk? Bij mijn werkgever ben ik ook een 'helpdeskmedewerker', maar het enige aan mijn werk wat 'helpdesk' is dat ik zo nu en dan het eerste aanspreekpunt ben voor de IT gerelateerde problemen. In feite hou ik me overal mee bezig waar ik mezelf tegenaan bemoei, gelukkig is dat wel zo simpel in onze organisatie. Ik heb door de jaren heen diverse dingen gedaan, maar vooral nu gaat een groot deel van mijn tijd op aan het inkopen van de hardware.racoon schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:00:
Op dit moment ben ik werkzaam als Senior helpdeskmedewerker, echter doe ik dit werk al 7 jaar, onder tussen mijn itil foundation en mcsa behaald, de eerste module van mcitp ook al binnen en bezig met vmware.
Mijn probleem is dat mijn huidige detacheerder geen opdrachten als werkplekbeheerder of junior systeembheerder binnen krijgt, en als ik ergens anders solliciteeer afgewezen word omdat ik geen praktijk ervaring heb.
Als ik solliciteer (zeer zelden) schrijf ik al mijn taken/verantwoordelijkheden (ook in het verleden) helemaal uit. 9 van de 10 keer is het dan meteen duidelijk dat ik niet de hele dag met een headset op m'n kop zit Word probleempjes op te lossen. Ik ben daarom ook nog nooit afgewezen vanwege een te kort aan ervaring enzo... Misschien kun je daar dus extra aandacht aan besteden op je cv? Of als die ervaring ontbreekt kijken of je niet nieuwe taken op kunt pakken bij je huidige werkgever?
Als je mij je CV stuurt zal ik kijken of ik tips heb (ik ben IT recruiter).
Dus werkgever komt de gemaakte afspraak niet na, wat kan ik hiermee doen behalve ergens anders solliciteren.
Als ik al ergens solliciteer word ik afgewezen vanwege gebrek aan ervaring.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Nee daar is helaas geen plek, net een nieuwe begonnen op de afdeling.Frieda schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:51:
is er bij je huidige opdracht geen plek? maak vrienden met de systeembeheerders bij je huidige opdrachtgever, paar dagjes meedraaien, veel vragen stellen, dat soort dingen. dan zien ze dat je geinteresseerd bent en dat wil nog wel eens tot een nieuwe job leiden. beetje lobbyen doet wonderen.
Ik ben in 2005 begonnen op de Helpdesk bij mijn huidige werkgever, en in 2008 ben ik doorgestroomd naar systeembeheer. Verscheidene andere helpdeskers zijn door de jaren heen ook doorgestroomd naar andere functies: 1x helpdesk manager, 2x helpdesk team leader, 2x domino administrator, 2x network administrator, 1x standaardisatie en packaging, 1x AS400 administrator, 2x "NT" server administrator. Van de mensen met wie ik in 2005 op de helpdesk begon zijn er nog maar 3 op de helpdesk, 1 die totaal geen initiatief tentoonspreidt, en 2 die ondertussen een aantal jaren zijn weggeweest (1 wegens zwangerschap en 1 die 2 jaar naar Afrika is geweest voor ontwikkelingswerk) en weer teruggekomen op hun oude plek. Al met al een goede doorstroming dus
Sowieso wordt doorstromen "bij ons" gestimuleerd. Zowel verticaal (richting management), horizontaal (naar vergelijkbare functies in andere business units) als geografisch (behoeft geen uitleg) doorstromen is aan de orde van de dag.
[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 28-12-2010 22:36 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik ga dus ook zelf opleidingen volgen waar ik wat aan heb en niet meer via het bedrijf.
Zelfs opleidingen en certificeringen zijn geen garantie voor doorgroeien. Immers, er spelen ook andere zaken een rol veelal samengevat onder het kopje persoonlijke effectiviteit: hoe functioneert werknemer in een organisatie en hoe wordt dat door de omgeving ervaren. In veel situaties is juist dit de bepaalde factor.
Mijn punt zou dus zijn om eerst de situatie eens te objectiveren. Dat kan bijvoorbeeld door gerichte directe vragen over kwaliteiten, verbeterpunten en loopbaanperspectief in de directe professionele omgeving te stellen.
Het word tijd om je vleugels te spreiden en je heil ergens anders te gaan zoeken. Ik ben nog steeds van mening dat solliciteren naar een servicedeskfunctie i.c.m. harde afspraken dat je binnen een aantal maanden door groeit naar systeembeheer de beste optie is indien verdere sollicitatiegesprekken uitblijven. De deur zit immers muurvast bij je huidige werkgever... so think out of the boxracoon schreef op woensdag 29 december 2010 @ 09:08:
Bij ons word altijd aan het begin van je carrière aangemoedigd om veel te studeren zodat je kan doorgroeien, maar als het eenmaal zover is dan lukt het niet.
Ik ga dus ook zelf opleidingen volgen waar ik wat aan heb en niet meer via het bedrijf.
Helemaal mee eens, maar waar ik ook solliciteer voor junior beheer, ik word afgewezen vanwege werkervaring.MrFX schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:39:
[...]
Het word tijd om je vleugels te spreiden en je heil ergens anders te gaan zoeken. Ik ben nog steeds van mening dat solliciteren naar een servicedeskfunctie i.c.m. harde afspraken dat je binnen een aantal maanden door groeit naar systeembeheer de beste optie is indien verdere sollicitatiegesprekken uitblijven. De deur zit immers muurvast bij je huidige werkgever... so think out of the box
Probeer daarom de overstap eens als servicedeskmedewerker naar een ander bedrijf. Tijdens je sollicitatiegesprekken geef je gewoon aan dit je binnen een x aantal maanden de stap naar functie junior systeembeheerder wilt maken. Gaat de werkgever er in mee dan ... congrats je hebt een nieuwe baan, gaat de werkgever niet akkoord ... up to next ... Op een gegeven moment moet je je conclusies trekken anders zit je met de kerst volgend jaar nog in de huidige uitzichtloze situatieracoon schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:38:
[...]
Helemaal mee eens, maar waar ik ook solliciteer voor junior beheer, ik word afgewezen vanwege werkervaring.
Soms moet je een stapje opzij of terug doen om het volgende stapje hogerop te kunnen maken.
Verwijderd
Op een bepaald moment heb ik de knoop doorgehakt en de overstap gemaakt naar een kleinere firma, waar ik naast support ook instond voor systeembeheer (geleidelijk aan geïntroduceerd).
Ondertussen ook mijn MCSE afgemaakt, en nu weer 2 jaar later werk ik als systeembeheerder bij een heel groot bedrijf.
Dus mijns inziens heb je 2 mogelijkheden:
- Probeer bij een klein bedrijf binnen te geraken, waar je geleidelijk aan kan groeien in systeembeheer (meestal in combinatie met support)
- Solliciteer bij een groot bedrijf voor een support functie, bij de meeste grote bedrijven is doorgroeien (inclusief interne training) heel normaal. Dit kan zowel verticaal (team leading / manager) als horizontaal (beheer / engineering / ...)
Verlos jezelf van de illusie dat detacheerders investeren in hun personeel, zij hebben meestal enkel interesse om je zolang mogelijk bij de klant te houden zodat de vette cheques blijven binnenkomen.