troubleshoot versterker/decoder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Mijn creative inspire 5700 DTS/DD decoder begint na 8 jaar trouwe dienst opeens wat problemen te geven, en ik wil toch kijken of het eventueel simpel op te lossen is. Electronische schakelingen zijn niet mijn sterkste kant, dus ga ik hier even polsen voor suggesties.

symptomen:
Het geluid op digitale inputs valt weg. De speakers blijven een (normale) zachte ruis produceren dus versterker blijft werken. Op analoge input hoor ik op dit soort momenten opeens een midden/hoge ruistoon die aan blijft houden (audio blijft spelen). Dit treed vaak op binnen enkele seconden na het inschakelen van het apparaat. Als dit gaande is blijkt ook de bediening niet of nauwelijks meer te reageren. Versterk en decoding, en inputs zitten allen op een eigen print in de behuizing en freezen dus tegelijk. Vlak na inschakelen werkt het apparaat zoals het moet.

vermoeden:
Ik vermoed dat er 1 of meerdere condensatoren de pijp aan maarten hebben gegeven. Is dit aannemelijk? (Dit omdat zowel de versterker, decoder, als controller/input print tegelijktijdig hetzelfde probleem lijken te geven).
Het apparaat word gevoed door een 15v externe voeding. Is het waarschijnlijk dat ik de oorzaak hier moet gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan beide. Schroef het device in de eerste instantie eens open en kijk of je slechte condensatoren kan vinden. Mocht je bang zijn dat je ze niet kan herkennen, probeer dan goede, scherpe (macrostand!) foto's te maken en zet die in een hoge resolutie hier neer, kunnen wij zien of er iets aan te ontdekken valt. Mocht je trouwens nog een andere 15V voeding hebben die ongeveer evenveel of meer stroom kan leveren kan je die er ook nog aanhangen, kijken wat er gebeurt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
Voeding vervangen en het probleem is verholpen. Het was zon oud type voeding met een ton wegende trafo. Enig idee wat hier stuk aan kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
never mind, duurde even maar probleem is weer terug. :S
Het probleem is wel een stuk minder geworden. Af en toe glitch het geluid nu 1-2 seconden ipv geheel weg te vallen. Aangezien dit type switching powersupply een behoorlijkere schonere output heeft dan mn oude "Brick" moet er toch in de eventuele spanningsregulator van de receiver zelf wat mis zijn lijkt me.
Toch wat filter caps overleden mischien? (10 jaar oud ondertussen).
.
Heb hier helaas geen multimeter en/of scope bij de hand.

[ Voor 61% gewijzigd door gravitone op 05-11-2010 15:45 ]