Toon posts:

Nieuwe PC Temperatuur hoog.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb zojuist een pc in elkaar gezet maar ik heb het gevoel dat er iets misgaat onder stress :)

Mijn pc:

i7 930
P6X58D-E mobo 1366
6gb corsair 1333 mhz
Arctic-Cooling Freezer 7 Pro Rev.2
Thermaltake V9 Behuizing
Coolermaster M700 700W
Samsung HD502HJ SpinPoint F3

Er staat eigenlijk nog vrij weinig op.

Ik heb Realtemp gebruikt en het programma wat bij het mobo zat om de temperatuur te meten.
na opstarten ligt het rond de 28-38 graden celcius

maar als ik bijv met prime 95 een torture test doe degene die standaard staat aangevinkt dan zijn mijn cores binnen 5/6 minuten rond de 79-82 graden..

Iemand tips of aanvullingen wat ik het beste kan doen. Ik heb nog niks ingesteld alle instellingen in bios en van me cpu/gpu staan op standaard.

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-01 11:07
Niet teveel koelpasta gebruikt ?

apt-get moo

Verwijderd

Topicstarter
Nee, bij de artic freezer zit standaard koelpasta op.. dit is wel een beetje verspreid over me cpu omdat de koeler moeilijk deed bij vastzetten :@

En zodra ik de prime95 test stop valt de temp ook binnen een sec van bijv 80 weer naar 54 is dit normaal ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 12:43 ]

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-01 11:07
Als je de test gedaan hebt en je start dan opnieuw op. Wat geeft hij dan in de bios als temperatuur weer ?

Als je koelpasta heb zou ik hem toch nog is erafhalen en opnieuw monteren zodat je zeker weet dat de koelpasta goed verdeeld zit...

edit:
Geeft onderstaand programma dezelfde uitkomsten ?
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

edi2:
Voel je het koelblok ook heet worden of blijft deze "lauw" ?

[ Voor 26% gewijzigd door Marmotje op 05-11-2010 12:49 ]

apt-get moo

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het vanavond even testen ik ben nu niet thuis. Maar ik heb wel het asus programma gebruikt wat bij me mobo zat Asus PC Probe heet dat. Deze gaf dezelfde waardes aan.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
En zodra ik de prime95 test stop valt de temp ook binnen een sec van bijv 80 weer naar 54 is dit normaal ?
Dat is normaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Nieknikey op 05-11-2010 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij is idle nu rond de 40 al.. is dit te hoog ?

en met prime95 looptie nog steeds snel op naar 84 graden.
wel trilt me koeler lichtelijk door de fan van 23 mm erboven Thermaltake V9 kast. Maar hij zit met een goede montage vast op me cpu.

Het koelblok wordt overigens snel lauw/warm als ik prime 95 torture test draai

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:11:
Het koelblok wordt overigens snel lauw/warm als ik prime 95 torture test draai
Dat is juist goed, de warmte moet naar dat blok zodat de fan en/of case-airflow de warme lucht er tussen uit kan blazen.
Als dat blok niet warm wordt is de "verbinding" tussen de cpu en koeler niet goed.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:17
Hij moet ook niet te heet worden, anders koelt hij niet hè :7 .
Maar bij mij wordt die max 50 graden bij prime, met een arctic cooler freezer pro 7 ofzoiets.
Heb zelf een core2duo E4500 @2,8 ghz. Maar bij mij gaat die tempratuur dan meestal van 25 idle naar 45 onder de test en als ik de test stop zakt hij vrij snel binnen 2 minuten naar weer 25.
Mijn koelblok wordt helemaal niet warm ;) , alleen als ik de fan uitzet of op 30 % :p .
Maar ik haal makelijk 2 uur strestest zonder de fan aan te houden en dan houd ik temps van ~65 graden over.
Vind ik nog vrij goed.

Maar kijk even of er niet te veel pasta op zit, mijne is laatst uitgedroogd :/ .
en laat je fan tijdelijk iets sneller draaien, misschien staat er iets fout bij cool'n'quiet en draait de fan te langzaam.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik vraag me af of die Arctic-Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 wel goed genoeg is voor mijn i7 930 :(

Maar mijn koelblok is na 3 minuten Prime95 torture test al redelijk lauw zeg maar :P en met coretemp zijn alle 4 me cores boven de 82 graden met asus PCprobe wat bij het mobo zat staatie dan op 77/78 graden.

Probleem me koelpasta kan dit toch niet zijn ?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2010 18:31 ]

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Als je eigen koelpasta hebt zal ik het gewoon proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Iemand anders hier op GoT had ook hele hoge temps, en na het vervangen van koelpasta werden ze ineens normaal.
Als je nog geen koelpasta hebt kun je overwegen een tube'tje aan te schaffen. De 'beste' zijn dan Arctic Silver 5 of Arctic Cooling MX-3.

Succes en post je bevindingen ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koelpasta eraf gehaald arctic silver 5 erop gedaan en de koeling opnieuw geplaatst ofc

temps blijven hetzelfde :(

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:49
zijn normale temps.

Verwijderd

Topicstarter
82 graden na 1,5 minuut temp95 torture test blend ?

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
40 idle lijkt mij wat aan de hoge kant en 82 graden load lijkt me ook hoog
Mischien kan die cooler 92 mm niet genoeg warmte wegkrijgen(de 930 is een hoge tdp)
Ikzelf heb procs op 2,26 ghz 80w tdp met coolermaster hyper plussen op 26 idle en 56 load.
Ik raad je aan koelpasta vervangen gladstrijken met creditcard of stukje papier en dan in het midden een klein dotje doen.
En mischien is overschakelen op een 120mm cooler een goed idee.
Ik weet niet hoe het met de airflow in je kast zit maar er van uit gaande dat die goed is is een extra fan op de koeler geen slecht idee.

Verwijderd

Topicstarter
maarten12100 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 01:12:
40 idle lijkt mij wat aan de hoge kant en 82 graden load lijkt me ook hoog
Mischien kan die cooler 92 mm niet genoeg warmte wegkrijgen(de 930 is een hoge tdp)
Ikzelf heb procs op 2,26 ghz 80w tdp met coolermaster hyper plussen op 26 idle en 56 load.
Ik raad je aan koelpasta vervangen gladstrijken met creditcard of stukje papier en dan in het midden een klein dotje doen.
En mischien is overschakelen op een 120mm cooler een goed idee.
Ik weet niet hoe het met de airflow in je kast zit maar er van uit gaande dat die goed is is een extra fan op de koeler geen slecht idee.
ik heb de koelpasta net vervangen voor arctic silver 5. Op de Arctic-Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 zit standaard al koelpasta die heb ik eraf gehaald met gedenatureerde alcohol, zo ook van me cpu gehaald en op me cpu en de plaat van me koeler een dun laagje mbv een pasje aangebracht.

Mijn kast is een thermaltake v9 met 1x 23 cm en 2x 12 cm fan. Dit lijkt me genoeg voor een redelijke airflow.

Het is gewoon vreemd dat binnen 30 sec me cores boven de 78 graden zijn en 2 minuten wil ik hem niet eens aan laten want dan zitten ze dik boven de 83. Dit met een torture test blend van prime 95.

Mocht ik een andere koeler kopen dat kan toch geen 30/35 graden verschil op leveren onder 100% load.

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Dat klinkt eerder als te weinig contact omdat een van beide oppervlaktes hol/bol staat.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Verwijderd

Topicstarter
thieske-bc schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:24:
Dat klinkt eerder als te weinig contact omdat een van beide oppervlaktes hol/bol staat.
ik zou je willen geloven maar je kan die koperen plaat van een koeler toch niet zomaar kromtrekken ?
wel zit de koeler met een soort beugel vast en die schroeven gingen echt vrij lastig. Dus je zegt even de koeler helemaal opnieuw bevestigen ?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kromtrekken? nee, dat doe je niet makkelijk. Maar krom gefabriceerd komt wel vaker voor, van zowel CPU als koeler. Leg eens een liniaal op de koeler (het oppervlak wat in contact komt met de CPU) en kijk hoeveel marge je hebt. Als het oppervlak flink hol of bol is, of gebobbeld/whatever, zal de koeler niet goed werken en zou ik aanspraak maken op garantie als ik jou was.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• DTHUGGA
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 13:41
Ik raad je inderdaad net als de rest aan om je koelpasta te vervangen.

Ik heb het zowiezo niet op het standaard prut :X en ik gebruik de OCZ Freeze die overal erg goed uit de bus komt en zelfs beter koelt dan AS :*)

Review

Pricewatch

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En de standaard cooler wat doet die?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koelpasta al vervangen voor Arctic Silver 5

Met de standaard koeler looptie uiteindelijk ook op tot boven de 90 in core temp en tot 80 graden in Asus PCProbe dit duurt nu 2/3 minuten..

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2010 23:25 ]

Verwijderd

Bios flashen naar de nieuwste versie..
Een vriend van mij had hetzelfde met een E8400 icm een asus mobo & was opgelost daarna :) Temp werd volgens zijn oude bios zo hoog dat hij uit viel, nu niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 00:50:
Bios flashen naar de nieuwste versie..
Een vriend van mij had hetzelfde met een E8400 icm een asus mobo & was opgelost daarna :) Temp werd volgens zijn oude bios zo hoog dat hij uit viel, nu niet meer.
Maar dit zou toch niet van invloed moeten zijn op programma's als coretemp ?

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Als de bios zelf de gegevens fout uitleest zullen die programmas echt niet goddelijk zijn.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
welke bios versie draai je? Ik zie dat er bij asus een 0303 versie is. Het kan zijn dat je bios je CPU niet helemaal lekker ondersteund.

Description P6X58D-E 0303 BIOS
1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability
3. Support new CPUs. Please refer to our website at:

[ Voor 35% gewijzigd door muppet99 op 11-11-2010 15:45 ]

Carpe Diem

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58
Ik denk dat het probleem je koeler is. Immers een artic freezer pro voor een i7 is niet de beste optie.
Misschien even een paar centen investeren voor een Scythe mugen 2

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:44:
welke bios versie draai je? Ik zie dat er bij asus een 0303 versie is. Het kan zijn dat je bios je CPU niet helemaal lekker ondersteund.

Description P6X58D-E 0303 BIOS
1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability
3. Support new CPUs. Please refer to our website at:
ik heb net ge update naar 0405 die al op de asus site te krijgen is sinda eergister hiervoor draaide ik 0303 maar de temps blijven hetzelfde.. waar me cpu na 2/3 minuten in Asus PCProbe nog 77/78 graden is staat de eerste core in coretemp al op 91 graden :(
dit is met de standaard koeler atm.

wat zou aan te raden zijn als koeler max 65 euro ofzo.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:19:
ik heb net ge update naar 0405 die al op de asus site te krijgen is sinda eergister hiervoor draaide ik 0303 maar de temps blijven hetzelfde.. waar me cpu na 2/3 minuten in Asus PCProbe nog 77/78 graden is staat de eerste core in coretemp al op 91 graden :(
dit is met de standaard koeler atm.

wat zou aan te raden zijn als koeler max 65 euro ofzo.
Als je tot 65 euro kan gaan raad ik je de Prolimatech Megahelm aan en dan met bv 2 Scythe Gentle Typhoons erop in push/pull ( enkele fan is ook al voldoende ) en dan ben je wel klaar voor rond de 65 euro. Ook de Noctua NH-D14 is zeer zeker aan te raden en zelfs beter als de Prolimatech maar dan zit je toch weer een stukje boven de Prolimatech qua prijs.

http://www.highflow.nl/cp...olimatech-megahalems.html
http://www.highflow.nl/fa...0rpm-d1225c12b4ap-14.html

[ Voor 10% gewijzigd door Roel1966 op 12-11-2010 02:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar overstap op stikstof koeling :P
Pagina: 1