Resultaten van de AV meeting

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51
Zoals jullie waarschijnlijk niet ontgaan is, hebben we afgelopen zondag een kleine meeting gehouden met wat mensen uit het AV forum. Helaas was er moeilijk een datum te vinden waarop iedereen kon, en daarom zijn het uiteindelijk deze drie mensen geworden:
- Aatos
- JaapVR
- R (niet zo bekend hier)
En ik (Jag) natuurlijk.

De set die gebruikt is bij alle tests is van mij, en zoals die nu staat aangesloten is die als volgt:

Pioneer PD-505S cd speler
Pioneer Mj-D707 minidisc recorder
Pioneer A-504R versterker (werd alleen voor signal routing gebruikt, niet als versterker)
Allen & Heath GL2 mixer
Crest Vs-1500 Power amp
B&W DM604 speakers
Smart speaker kabel (12m)
Standaard interlinks

Extra hardware:
Sony *** versterker
van den Hul 25,-/m speakerkabel (2.5m)

Doel was om een aantal dingen te testen. Dingen die we getest hebben zal ik hieronder beschrijven, maar eerst wat we helaas niet hebben kunnen testen en waarom niet:

- cd speler vergelijking: gebrek aan tweede cd speler
- orgineel Vs cd kopie: zie hierboven
- Bi-wire Vs Singe wire: Nare man was ziek:( en hij had de bi-wire kabel

Wat we wel hebben getest:
- Aatos Sony versterker met R's 25,- per meter kostende van den Hul verzilverde speakerkabel Vs mijn Crest Vs-1500 versterker met 12m lange Smart speakerkabel:

Deze test was redelijk tricky, omdat we wel snel wilden wisselen tussen de twee versterkers, maar aangezien ze allebei op de B&W's stonden, moesten we bij het wisselen oppassen dat de versterkers niet elkaar gingen "versterken".
We hebben voor deze test een album van Traffic (wie kent ze niet :P) gebruikt, met veel percussie erin.
Wat onlosmakelijk vaststaat is dat de Sony de percussie niet goed weergaf. Het hoog mistte erbij, en daardoor leek het alsof de hele percussie mistte.
Verder zijn er een hoop vage termen in de strijd gegooid zoals "muziekaler" en "meer dynamiek", maar waar het op neer kwam was dat iedereen de Crest beter vond klinken (zelfs onze trebble-hater JaapVR).
Het verschil was zeker niet klein, maar ook onoverkomelijk.

- Cd orgineel Vs Minidisc kopie:
de minidisc kopie was gemaakt mbv de optische ingang, en het was muziek van Dire Straits (love over gold: track 2). Ik liet hun eerst de cd een tijdje horen (cd speler 2 dB verzwakt, omdat ik altijd op -2 dB opneem) en switchte dan een aantal keer op en neer. En bleef daarna rustig switchen op punten waarop de muziek constant was. Waarop zij zouden moeten zeggen of het cd of minidisc was. Er is in het totaal drie keer geprobeerd, 2x fout en 1x goed, of andersom. Maar het was echt gokken: het verschil was niet hoorbaar.

- Scorpion 2.5m lange speakerkabel van 7,- per meter Vs van den Hul 2.5m lange verzilverde speakerkabel van 25,- per meter:
Deze test werd voorafgegaan door een lange discussie. De opsteling was als volgt: de ene speaker kabel was aangesloten op de HF aansluitingen van mijn B&Ws, en de andere op de LF aansluitingen (plaatje ertussen). En dan aan de versterkerkant één op de speaker A uitgang en één op B. Het idee was om te switchen tussen speakers A en B op de versterker, en zo de beide kabels één voor één te gebruiken. Alleen er waren twee discussiepunten:
- ten eerste zou de uitgang voor de B speakers niet geheel afgesloten hoeven worden bij het switchen naar A, waardoor de nul draad van B gebruikt zou kunnen worden door A, en daarmee het verschil tussen beide kebels kleiner maken.
- ten tweede zou een kabel die nog aan de speaker hangt, ook al is er geen stroomkring, invloed kunnen hebben op het geluid, vanwege capacitieve werking oid.

Voor het tweede punt hebben we het volgende bedacht om het te testen. Ik heb namelijk ook power meters op mijn kamer, die je aan de speakers hangt (of eigenlijk aan de versterker), net zoals de speakerkabel. Maar waar de speakerkabel een miniscule capaciteit heeft, heeft die power meter gewoon echte condensatoren. We hebben daarom afgesproken dat als je verschil zou kunnen horen bij het aansluiten van de power meters, we deze opstelling voor het testen van speakerkabels ook zouden verwerpen. Maar niemand hoorde ook maar een enkel verschil.
Voor het testen van het eerste punt moesten we weer allemaal bekabeling los gaan halen en meten met een mutlimeter, maar daar hadden we geen zin in :P, en toen zijn we maar gaan luisteren :). Ik wel weer een hele beschrijving geven van de test methode, maar volgens voldoe ik met te zeggen dat weer niemand een verschil kon waarnemen.

- MP3 test:
dit was natuurlijk een hele belangrijke test die ik gelukkig op het allerlaatste moment nog heb kunnen voorbereiden. Ik heb een cd gemaakt om mee te testen op de volgende manier:
Ik heb eerst 6 audio cd's uitgezocht, allemaal orginelen, met muziek die me geschikt leek. Ik heb daar zes nummer van geript (met Yamp ofzo), en uit die nummers heb ik zo'n 15-20sec geknipt. Die wav was het nieuwe "orgineel".
Van die wav maakte ik drie mp3's, één keer op 64 kbit, één keer op 128 kbit, en een keer op 192 kbit, allemaal met Lame. En vervolgens die weer gedecodeerd naar wave.
Daarmee heb ik een nieuwe cd gebrand op de volgende manier:
eerst de orginele wav, gevolgd door de drie "mp3's" plus het orgineel, in een willekeurige volgorde die alleen ik ken. En dit dan zes keer.
De muziek was van Dire Straits, Phill Collins, Queen, Roger Waters, Sting en Traffic (over het algemeen dezelfde muziek die bij eerdere tests was gebruikt en die ze dus een beetje kenden).

Dit was de uitslag (de echte volgorde van de tracks hou ik geheim omdat ik deze cd nog vaker wil gebruiken), waarbij de eerste kolom de gekozen bitrate is, en de tweede degene die het echt was (volgorde is willekeurig):

Dire Straits:
128 - 128
wav - 192
192 - wav
64 - 64
Phil Collins:
64 - 64
128 - 192
wav - wav
192 - 128
Queen:
wav - 192
192 - wav
128 - 128
64 - 64
Roger Waters:
192 - wav
wav - 192
64 - 64
128 - 128
Sting:
128 - 192
192 - 128
wav - wav
64 - 64
Traffic:
64 - 64
192 - 192
128 - 128
wav - wav

Hieruit volgt dat de testers (bij deze test alleen JaapVR en Aatos) het orgineel en de 192 kbit mp3 niet konden onderscheiden. Maar wat verder interessant is, is dat ook de 128 kbit niet vlekkeloos benoemd werd, aangezien er twee keer een 192(voor hun gelijk aan het orgineel) voor 128 aangezien is.

Ik wil de test ook nog een keer doen bij R thuis, met zijn dure B&W 801 speakers. Maar weer is duidelijk geworden dat mp3 gewoon ontzetten goed is, ook op 128 kbit.

Sja, en toen was het 23:00 geworden, en moesten Aatos en JaapVR naar huis. Het was iig een leuke meeting, en zeker ook leerzaam.

Jag

Verwijderd

zo , klinkt gezellig :)

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Maar weer is duidelijk geworden dat mp3 gewoon ontzetten goed is, ook op 128 kbit.
Maar zou het ook zo kunnen zijn dat dat van muzieksoort tot muzieksoort verschild. Ik bedoel dat MP3 met hardrock ofzo wel "aardig" klinkt op 128/196 kbs, maar dat echte klassieke muziek voor geen meter klinkt :?

Verder: Cool! Volgende keer wil ik er ook bij zijn, en dan zal ik wel mijn cd-speler meenemen :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op Wednesday 14 March 2001 05:06 schreef Darkman het volgende:
zo , klinkt gezellig :)
Zal het vele bier het gehoor aangetast hebben ? :9

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:39
Op Wednesday 14 March 2001 03:58 schreef Jag het volgende:
Sony *** versterker
was ie zo slecht?
Het verschil was zeker niet klein, maar ook onoverkomelijk.
ik hoop dat je bedoelde 'ook niet onoverkomelijk'
ik vond de versterker voor de prijs die ik ervoor heb betaald verrassend goed klinken, in combinatie met jouw boxen. daarnaast is de vergelijking met een crest van 2.500,- niet helemaal eerlijk.
Hieruit volgt dat de testers (bij deze test alleen JaapVR en Aatos) het orgineel en de 192 kbit mp3 niet konden onderscheiden. Maar wat verder interessant is, is dat ook de 128 kbit niet vlekkeloos benoemd werd, aangezien er twee keer een 192(voor hun gelijk aan het orgineel) voor 128 aangezien is.
64 bit is duidelijk herkenbaar, het verschil tussen 192 en echt duidelijk niet.

het verschil tussen 128 en 192 is tricky, daarvoor hebben we eigenlijk te weinig tests gedaan. wat een leuk detail is is dat we wel 2 x een 192 voor een 128 hebben aangezien, maar geen enkele keer origineel voor 128, terwijl we tussen 192 en origineel geen verschil horen... :P >:) apart in ieder geval.

de volgende keer moeten we veel testen doen tussen 128 en 192, voor een relevant resultaat.

edit: typo

Verwijderd

Op Wednesday 14 March 2001 03:58 schreef Jag het volgende:
................. maar waar het op neer kwam was dat iedereen de Crest beter vond klinken (zelfs onze trebble-hater JaapVR).

Jag
Kan me bijna niet voorstellen dat iemand hier anders over denkt.
Dat is toch ook geen vergeleiking ,
je vergelijkt toch ook geen Mercedes met een Lada:?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

een mooie uitgebreide review/test. Vakwerk!!
maar toch even een vraagje/opmerking. denk je dat het bij een speaker kabel van 2.5 meter veel uitmaakt welke kwaliteit het is??? volgens mij is de test pas echt duidelijk ij kabels van >10 M o.i.d. maar ja 2*10 meter*F25,--p/m=F500,-- en dat had je vast niet. verder ben ik beniewd naar het vervolg :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Jag
was ie zo slecht?
Oh, dat bedoelde ik niet met die sterretjes hoor. Met die sterretjes bedoel ik dat ik niet weet welk type het is. Dat mag jij invullen.
ik hoop dat je bedoelde 'ook niet onoverkomelijk' ik vond de versterker voor de prijs die ik ervoor heb betaald verrassend goed klinken, in combinatie met jouw boxen. daarnaast is de vergelijking met een crest van 2.500,- niet helemaal eerlijk.
Ik bedoelde idd "niet onoverkomelijk".

Over de vergelijking, natuurlijk is die niet eerlijk. Maar het ging me ook niet om welke versterker het beste klonk, maar of er nou veel verschil zit tussen verschillende versterkers. En dit waren de enige versterkers die ik kon gebruiken.

Overigens is het verschil tussen deze twee nog veel groter. Die Crest is 4000,- nieuw, en dat is, ff voor de duidelijkheid, alleen een stereo eindversterker. Terwijl die Sony uit vier voorversterkers plus vier eindversterkers, plus nog de hele routing met bronnen en nog wat DSP shit erin, bestaat. En dat voor een veel lagere prijs.

Met die Crest is het natuurlijk wel zo dat het een high power PA versterker is, met ook nog eens een heleboel beveilgingscircuits erin. Dus niet al het extra geld dat hij kost gaat zitten in een betere klank.
het verschil tussen 128 en 192 is tricky, daarvoor hebben we eigenlijk te weinig tests gedaan. wat een leuk detail is is dat we wel 2 x een 192 voor een 128 hebben aangezien, maar geen enkele keer origineel voor 128, terwijl we tussen 192 en origineel geen verschil horen...
We hebben in de test kunnen zien dat er geen waarneembaar verschil is tussen 192 en orgineel door jullie op deze set. Dus dat er geen 128 voor orgineel aan is gezien is gewoon toeval, aangezien je 192 en orgineel gelijk kan stellen.
Maar ik had gewoon die 64 eruit moeten laten, en 160 moeten gebruiken.
Op Wednesday 14 March 2001 15:38 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Zal het vele bier het gehoor aangetast hebben ? :9
Ik ben helemaal vergeten om bier aan te bieden :). We hebben wel een paar liter thee op met zijn vieren :).
Op Wednesday 14 March 2001 23:20 schreef Illusion het volgende:
een mooie uitgebreide review/test. Vakwerk!!
maar toch even een vraagje/opmerking. denk je dat het bij een speaker kabel van 2.5 meter veel uitmaakt welke kwaliteit het is??? volgens mij is de test pas echt duidelijk ij kabels van >10 M o.i.d. maar ja 2*10 meter*F25,--p/m=F500,-- en dat had je vast niet. verder ben ik beniewd naar het vervolg :)
Als je de meeste mensen moet geloven dan zijn de verschillen ook erg goed te horen bij kleine lengten.

Ik zeker nog een meeting organiseren, met daarin een verbeterde mp3 test. En uiteraard wil ik ook andere dingen aan de kaak stellen, zoals het nut van speakerkabels en/of interlinks, bi-wiren, het verschil tussen cd-spelers en het verschil tussen versterkers.

Wel opvallend trouwens dat niemand iets zegt over dat er geen verschil waarneembaar is tussen minidisc en orgineel. Ik vind het presoonlijk best schokkend dat je zoveel kan weglaten (3/4) zonder een waarneembaar verschil te veroorzaken (hetzelfde geldt nog sterker voor mp3).

Jag

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

Wel opvallend trouwens dat niemand iets zegt over dat er geen verschil waarneembaar is tussen minidisc en orgineel. Ik vind het presoonlijk best schokkend dat je zoveel kan weglaten (3/4) zonder een waarneembaar verschil te veroorzaken (hetzelfde geldt nog sterker voor mp3).
Sta ik niet zo van te kijken aangezien er al vaker dergelijke testen met MD zijn uitgevoerd door Sony zelf. Ik moet zeggen als ik gewoon netjes met mijn optische kabel opneem van cd-speler -> MZ-R90 ik ook geen verschil hoor!

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Captain Pervert
  • Laatst online: 26-02 17:43
Zeer interessant. Hieruit zou je voorzichtig de conclusie kunnen trekken, dat je met MP3's met een bitrate van 192 kbit of meer, een nagenoeg perfecte kopie van het origineel kan maken.

Misschien hadden jullie nog tests kunnen doen met muziek waarbij bitrate heel erg belangrijk is. Ik noem muziek met een wat klassieke inslag, piano, snaredrums. Die klinken al gauw "onder water-achtig".

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• aatos
de volgende keer moeten we veel meer nummers gebruiken, en denk ik toch ook 160 kbit testen, omdat die best veel wordt gebruikt op internet

Verwijderd

Goed werk, Jag ! Eindelijk een beetje een ontmytologiserende test. Dat geleuter over "muziekale" kabels ! Ga zo door...

• Jag
Dank je, het was ook leuk om te doen. Over dat demythelogiseren (oid), dat vind ik altijd heel belangrijk, en dat was ook min of meer de inslag van de meeting. Met het doel om je bezig te houden met dingen die wel veel verschil maken.
Wat betreft kabels, er zijn mensen die er hele theorieen over hebben gemaakt. Die met name berusten op dingen als het skin- en Maxwell effect. Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn dat nog al omstreden begrippen. Maar ook al bestaan die effecten echt, dan nog, het punt is dat kabels gewoon weinig invloed hebben (zou eigenlijk veel meer kabels moeten proberen). Ik zou dus graag zien dat mensen stoppen zichzelf voor de gek te houden, en gewoon rationeel kijken naar wat het beste geluid geeft voor hun geld.

Jag

Verwijderd

Ik vind het idd ook een eng idee dat mp3's en cd's zo weinig verschil hebben. Ik denk niet dat e muziekstijl erg veel zal uitmaken, hoogstens zewaar klassiek oid. Want de dingen die we gehoord hebben waren toch redelijk "lastig" om te comprimeren naar mijn idee...

Het kabelverschil vond ik ook geweldig, het scheelt mij veel geld in de toekomst denk ik ;)...

• Jag
We moeten alleen nog ff Aatos een kleine meting laten verrichten. Als hij namelijk een keer wat muziek hard aanzet, zonder speakers aangesloten, en hij meet, met alleen speakers A geselecteerd, tussen de + van A en de - van B, kunnen we meer zeggen over de uitslag. Als hij namelijk een spanning meet, wordt de uitslag minder relevant, omdat een gedeelte van het geen verschil horen verklaard zou kunnen worden door de dubbele nul draad (dat de kabels elkaars nul gebruikten dus).

Verder heeft Kaj (was er ivm review) vandaag ook nog een gedeelte van de mp3 test gedaan (een gedeelte omdat we niet alle tijd hadden). Hij had de eerste nummer alles goed, maar degene erna 128 als orgineel en daarna 192 als orgineel. Vergelijkbaar resultaat dus.

Jag

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 15 maart 2001 17:24 schreef Jag het volgende:

We hebben in de test kunnen zien dat er geen waarneembaar verschil is tussen 192 en orgineel door jullie op deze set. Dus dat er geen 128 voor orgineel aan is gezien is gewoon toeval, aangezien je 192 en orgineel gelijk kan stellen.
Maar ik had gewoon die 64 eruit moeten laten, en 160 moeten gebruiken.
Misschien is het ook een goed idee om VBR mp3's erbij te nemen. Het nummer Push It van Salt 'n Peppa moet je voor de grap eens encoden. Op 128kbit zijn de hihats bagger, op 192 stukken beter, en op 256kbit nog steeds makkelijk te onderscheiden van origineel. Op napster kon ik niet een mp3 van dat liedje vinden die lekker klonk.
Met Lame vbr (-V 1 -b 128 -h -m j -q1) encodeert ie zo'n 10% van het liedje op 320kbit. Uiteindelijk is de mp3 gemiddeld iets van 190kbit, maar klinkt ie beter dan een 192 constant bit rate versie.

Verder nog een opmerking over verzilverde kabels: ik heb veel enge verhalen gehoord over die kabels dat het hoog door het zilver zou gaan, en de rest voor het koper. Schijnbaar rennen de electronen sneller door zilver, en krijgt hoog/laag daardoor een faseverschil. Of is dit maar een fabeltje?

Siditamentis astuentis pactum.

• aatos
Op maandag 19 maart 2001 10:24 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Misschien is het ook een goed idee om VBR mp3's erbij te nemen. Het nummer Push It van Salt 'n Peppa moet je voor de grap eens encoden. Op 128kbit zijn de hihats bagger, op 192 stukken beter, en op 256kbit nog steeds makkelijk te onderscheiden van origineel. Op napster kon ik niet een mp3 van dat liedje vinden die lekker klonk.
Met Lame vbr (-V 1 -b 128 -h -m j -q1) encodeert ie zo'n 10% van het liedje op 320kbit. Uiteindelijk is de mp3 gemiddeld iets van 190kbit, maar klinkt ie beter dan een 192 constant bit rate versie.

Verder nog een opmerking over verzilverde kabels: ik heb veel enge verhalen gehoord over die kabels dat het hoog door het zilver zou gaan, en de rest voor het koper. Schijnbaar rennen de electronen sneller door zilver, en krijgt hoog/laag daardoor een faseverschil. Of is dit maar een fabeltje?
het krijgen van een faseverschil kan niet. in ieder geval niet zodanig, dat je het hoort. de lichtsnelheid in koper en zilver zal best wat verschillen, maar stel dat het in koper 300000 km/sec is, en in zilver oneindig snel, dan nog is het verschil bij kabels van 10 meter lang maar 1/30000000 sec. vergelijk dit met een faseverschil van 1/300 seconde als je hoofd 1 meter dichter bij de ene dan bij de andere box zit, en je ziet dat het snelheidsverschil tussen koper en zilver niets uitmaakt.

en dit is dan aangenomen dat het hoog door het zilver gaat, en het laag door het koper. geen idee waarom dat zo zou zijn..

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 19 maart 2001 10:44 schreef aatos het volgende:

[..]

het krijgen van een faseverschil kan niet. in ieder geval niet zodanig, dat je het hoort. de lichtsnelheid in koper en zilver zal best wat verschillen, maar stel dat het in koper 300000 km/sec is, en in zilver oneindig snel, dan nog is het verschil bij kabels van 10 meter lang maar 1/30000000 sec. vergelijk dit met een faseverschil van 1/300 seconde als je hoofd 1 meter dichter bij de ene dan bij de andere box zit, en je ziet dat het snelheidsverschil tussen koper en zilver niets uitmaakt.

en dit is dan aangenomen dat het hoog door het zilver gaat, en het laag door het koper. geen idee waarom dat zo zou zijn..
Stroom gaat zeker niet met lichtsnelheid, ik geloof dat elektronen ongeveer 2/3e daarvan halen. Maar okee.. da's nog steeds erg hard.

Maar wat is nou de grap van verzilverde kabel? En waarom is dan niet die hele kabel van zilver? (is wat duurder, maar niet onbetaalbaar toch?)

Siditamentis astuentis pactum.

• Jag
Helemaal van zilver is wel onbetaalbaar, waar ik zou niet weten waarom je dat zou willen.

Stroom loopt zeker wel met de lichtsnelheid, voor zover je er zo over kan praten. Als de versterker een spanning geeft, dan zal de conus na speakerkabellengte / c versneld worden dus. Van dat fase verschil is dan ook onzin.
En Varienaja, je moet je test manier van die mp3 op de verschillende bitrates toch echt nader toelichten. Heb je het wel blind getest (zo nee -> waardeloos)? Heb je de wavjes op een cd gebrand? Heb je de mp3's zelf geencodeerd?

Jag

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Paar opmerkingen
Wat aatos al zei, verschil is te horen tussen 192 Kbit/s en 256 Kbit/s. Verschild overigens per nummer, maar ik ga persoonlijk niet lager dan 256 Kbit/s, omdat ik het op mijn set wel hoor.

En over het snelle switchen...
Ik heb het idee dat je eerst (desnoods lekker met de ogen dicht) een goede, "musikale" cd (zie [topic=139101] :) ) helemaal moet beluisteren, dan kabels wisselen, en opnieuw luisteren.
Helaas zijn er ook maar 2 kabels getest...

Over het algemeen een beetje magere tests...

Maar het was gezellig toch? :+

• Jag
Tuurlijk, jij hoort natuurlijk wel heel goed verschil. En onze tests zijn mager. In plaats van dit soort claims te doen, kom zelf eens met goed uitgevoerde tests. Ik heb misschien wel niet veel getest, maar mijn conclusies zijn in iig niet uit de lucht gegrepen. Ik probeer het een beetje wetenschappelijk te houden.

Jag

Verwijderd

Ik heb het niet gemeten of zo , maar ik pak als het ff kan toch ook min. 192.
In de meeste gevallen hoor ik dus wel verschil tussen die 2. Dit kan echter ook aan de kwaliteit liggen van de opname voor converteren naar mp3:?

• DarkHelmet
  • Laatst online: 15-08 17:11
Sidonias of hoe je ook moge heette, ik vind dit nogal een lompe kleinerende hautaine houding die je aanneemt..
"op MIJN set hoor ik" blablaalbalbabl

Als ik het zo lees zijn de tests goed uitgevoerd, en er is over nagedacht.
En het goede is ook dat de MD/MP3 'blind' is uitgevoerd.
En voor mij betekend deze test door 'gewone' stervelingen (waar jij blijkbaar niet bijhoort...) dat ik niet veel geld hoef uit te geven voortaan aan speakerkabel (kocht koperkabel van ca. 5 a 6 /m) en dat me MD opnames van zeer goeie kwaliteit zijn.
Dat MD zulke goeie kwaliteit heeft verbaasd me niks trouwens. Maar er blijven altijd mensen volhouden dat MP3 onder de 192kbit gewoon NIET goed kan klinken, en dat MD niet in de buurt kan komen van een CD speler, en zeker niet van een 'NAD' of wat dan ook.
Ik vind het wel best zo...
Ben blij met me audio set ookal hangen er simpele Magnat zuiltjes aan van 'maar' 300/st...

Jag
Aatos
JaapVR
puik werk en ik ben benieuwt naar een complete MP3 test. Misschien dat je dan ook verschillende soorten Encoders kunt gebruiken, en ook VBR zoals al werd genoemd.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• DarkHelmet
  • Laatst online: 15-08 17:11
Misschien ook een ID om een test uit te voeren om te kijken hoe vaak je een 192kbit MP3 opname overnieuw kunt 'opnemen' voordat ie hoorbaar slechter wordt.
Dus copie van copie van copie van kopie van kopij etc....

En hebben jullie de mogelijkheid om MDLP te testen? Hier ben ik ook wel benieuwt naar eigenlijk wat het resultaat zou zijn....

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Het was niet mijn bedoeling om af te kraken of wat dan ook, sorry als het zo is overgekomen.

Ik moet toegeven dat ik meer had verwacht van deze minimeeting. Ik had er even bij moeten stilstaan dat het ook een MINImeeting was.

Ik had het trouwens wel heel erg leuk gevonden als die bi-wiring test was doorgegaan. (ik vraag me alleen af waarom je geen bi-wiring test hebt gedaan met de kabels die je had).

En over mp3... dat ik het op mijn set wel hoor, is ook omdat ik gewoon erg picky ben. Ik geef grif toe dat de set waarop deze test is gedaan zeer lekker is :) , en ik wilde er ook alleen maar mee zeggen dat je wel verschillen kunt horen op dit soort sets van 3000+ gulden. Ik vind het alleen erg jammer dat mij eigen ervaringen zo ondergewaardeerd worden.

Kleinigheidje, wat bedoelen jullie met "standaard interlinks" ?

Verwijderd

Ik denk niet dat hetveel zin heeft om een test te doen met een heel lang geluidsfragment. Dan ga je namenlijk veelt eveel op het algemene geluidsbeeld letten, en niet meer zo erg op subtiele dingetjes als een hihatje wat net eventjes wat minder klinkt etc

• Jag
De reden dat we de bi-wire test niet meer hebben gedaan is omdat onze tijd ook eindig was. Het is ook een zeer lastige test om uit te voeren.
Iets met LP had ik ook wel willen doen, maar er was niemand met een LP speler, dus...
Kijk, het liefst zou ik een hele stapel versterkers regelen, en dan met een switchbox gaan switchen, en mensen blind een lijstje laten maken van welke ze het mooist vinden. Maar zoiets is gewoon onuitvoerbaar. Daarom heb ik het aantal tests beperkt, en die iig goed gedaan.
En nog over de mp3's. Met deze manier van testen is er al makkelijker verschil te horen, en is het orgineel ook makkelijker aan te wijzen, vergeleken met lange stukken muziek. Ook heb ik geprobeerd een beetje selectieve muziek uit te zoeken (wat niet altijd gelukt is). Vergeleken met een eerdere test waaraan ik ook zelf heb meegedaan, is de uitslag ook anders. Bij deze test was 128 iig nog (enigzins) te onderscheiden van het orgineel. Bij een eerdere test, waaraan echt een hele rits audiofielen meededen (in jouw ogen waarschijnlijker audiofielere mensen dan ik), werd 128 kbit geencodeerd met Xing gewoon aangewezen als orgineel! En niemand had het goed. En er was iemand bij met een set van ik denk 10K+. Met zelfs speciale power cords (wat een onzin, maar goed). Ik ga met een beetje mazzel de test vanavond weer afleggen, nu bij iemand met B&W 801's (matrix).

Jag

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:15

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Iets met LP had ik ook wel willen doen, maar er was niemand met een LP speler, dus...
Is dat een uitnodiging?
Klasse zo'n meeting, je eigen ervaring zijn echt belangrijk.
Ik ben wel bang dat ik door de mand zal vallen mijn gehoor loopt erg snel achteruit.;(
Nog veel luister plezier vanavond.

No news is bad news.

Pagina: 1