Slechte en trage WIFI verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe desktop met ingebouwde wifi antenne. Nu ondervind ik echter problemen met de internetverbinding. Zo af en toe valt de verbinding weg en de downloadsnelheid is ver beneden het maximum. Met mijn laptop haalde ik makkelijk downloadsnelheden van 1MB/s waar ik met mijn desktop slechts 100 tot 400 KB/s haal. Dit heb ik getest op speedtest.nl en speedtest.net. De uploadsnelheid van mijn desktop komt zelfs boven mijn downloadsnelheid uit.

Ik heb de antenne al eens de andere kant opgezet en verplaatst maar dit helpt niet. Als ik in onze router het WIFI channel aanpas (er zijn 13 mogelijkheden) dan wordt het alleen maar slechter. Er zijn twee kanalen waarop de huidige snelheid gehaald wordt ( 7 en 8 ). Op de andere kanalen zakt de snelheid nog meer. 20MHz only is de andere instelling (weet zo even niet hoe dat genoemd wordt).

Wanneer ik echter verbinding maak met het draadloze netwerk van de buren (ik weet hun wachtwoord) dan haal ik snelheden van rond de 700KB/s. Dit is ongeveer de max. snelheid dat op hun netwerk gehaald kan worden.

Ik vermoed dat het dus ligt aan de combinatie van mijn netwerk en de wifi antenne omdat ze allebei wel goed lijken te werken. Ik heb echter 0,0 kennis van netwerken dus ik hoopte dat iemand mij een mogelijke oplossing kan aanbieden.

Router en Wifi ondersteunen allebei Wireless N. De buren hebben denk ik G maar dit weet ik niet 100% zeker. Mijn router is een Linksys, exact type weet ik op dit moment niet. De buren hebben een Zyxel router.
Ik heb een geintegreerde WIFI aansluiting op mijn moederbord (Asus AT3IONT-I Deluxe).

[ Voor 10% gewijzigd door Wes46 op 05-11-2010 10:52 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

Desktops horen niet draadloos. Wat ondersteund je router en wat ondersteund die kaart? Wireless N, B, C etc etc.

Welk merk kaart is het en welk merk router heb je? En welk merk router hebben de buren?

[ Voor 9% gewijzigd door Bouli op 05-11-2010 10:46 ]

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 07:21
Hoeveel netwerken zie je vanuit je desktop?

Zet het kanaal vast, en hoop erop dat andere netwerken op 'auto' channel staan, zodat zij vertrekken...meer kun je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Ik zie ongeveer 5 tot 6 netwerken. 2 hele zwakke, 1 ongebruikte (oude van ons), onze eigen, het netwerk van de buren. Zo af en toe ook een ander verdwaald netwerk.

Zou het kunnen dat als ik onze oude router helemaal uitschakel, het beter wordt? Dit bedenk ik me nu net zo.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 23:20

RvL

@Bouli
Je conclusie vind ik een beetje te kort door de bocht. Natuurlijk een desktop heb je bij voorkeur bedraad aan internet hangen maar niet iedereen kan/wil met draden aan de slag.

@Wes46
Download en installeer het programmaatje inSSIDer eens. Je kan daarmee zien welke netwerken je allemaal ontvangt en op welke kanalen deze zitten. Aangezien veel mensen het kanaal niet aanpassen, zullen er waarschijnlijk een aantal netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Het kiezen van een andere niet (of minder) gebruikt kanaal kan dan heel veel schelen.

Daarnaast kun je inSSIDer ook gebruiken om te kijken hoe sterk je signaal is. Door je antennes/apparatuur te verplaatsen kun je hier mogelijk ook iets aan doen.

Als je het oude draadloze netwerk niet meer gebruikt zou ik deze inderdaad uitschakelen. Als deze namelijk op hetzelfde (of een overlappend) kanaal zit, kan deze je nieuwe netwerk in de weg zitten.

Lees ook deze pagina eens over het kiezen van het beste kanaal.

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 05-11-2010 11:05 . Reden: Post van TS ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Ik heb dit programma al eens gedownload. De sterkte van het signaal was ongeveer -70dB kan dit ongeveer kloppen?

Ik gebruik op dit moment hetzelfde kanaal als de buren omdat dit voor mij nog een enigzins bruikbare snelheid oplevert. Als ik een kanaal kies dat niet gebruikt wordt dan zakt de snelheid drastisch met uitzondering van kanaal 8 ( kanaal 7 wordt op dit moment gebruikt).

Ik kan op dit moment niet alles even nakijken aangezien ik niet thuis ben.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

@RvL; het was geen conclusie, was een feit gebaseerd op mijn eigen mening ;)

@Wes46; Gebruik je de netwerkkaart en de router van verschillende merken? Dit kan ook problemen opleveren, aangezien er nog niet echt een standaard is voor wifi.

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 23:20

RvL

En feit gebaseerd op een mening is überhaupt geen feit ;) Dat terzijde ben ik het wel met je eens wat betreft desktops en de keuze bedraad/draadloos, maar in sommige gevallen heb je weinig andere keus.

Wat standaarden betreft ligt het er volledig aan. Voor 802.11B/G zijn er wel degelijk standaarden en deze worden ook door alle fabrikanten gebruikt voor zover ik weet.

Alleen 802.11N is tot voor kort draft geweest en nog niet zo lang final. Wat oudere apparatuur zou dan nog draft kunnen zijn en daar zijn dan ook weer verschillende versies van geweest. In sommige gevallen kan een driver/firmware update hierbij helpen, maar in veel gevallen niet. Hetzelfde geldt voor compatibiliteit: het kan goed werken maar het kan ook niet werken. Bij draft apparatuur is het wel aan te raden om hetzelfde merk te nemen. Bij final N zou het niet uit mogen maken.

Overigens, -70dB is niet heel sterk. Wat is de positionering van je router? En waar staat je computer? Wellicht valt hier nog wel iets te winnen.

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 05-11-2010 11:42 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Mijn router staat op de beneden verdieping en mijn desktop staat 1 verdieping hoger. Ze staan schuin tegenover elkaar met een verdieping hoogte ertussen. Maar hier kan ik niks winnen want het is niet mogelijk deze te verplaatsen.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Uitsluiten.

Je moet stapsgewijs dingen uitsluiten. Bijvoorbeeld dat het een hardware of software compatibiliteits probleem is.
Verplaats je computer naar je router, of je router naar je computer zodat ze zo'n beetje bovenop elkaar staan en doe dan een test. Doe bij voorkeur een test op alleen je lokale netwerk om uit te sluiten dat het toch aan je internet verbinding ligt. Door het kopieren van een bestand van je computer naar een andere client en weer terug en dat te timen kun je de snelheid berekenen. Zorg er wel voor dat die andere client bedraad aan is gesloten omdat je test anders niet eerlijk verloopt.
Als het geen hardware of software compatibiliteits probleem is gaat het kopieren van dit bestand met een fors hogere snelheid dan de door jouw genoemde 100 tot 400 KB/s. In theorie zou je mogelijk ongeveer de helft van de linkspeed halen; als de linkspeed b.v. 54 Mbps is, dan zou je 27 Mbps kunnen halen (alleen onder ideale onstandigheden, en die zijn er niet want er zit lucht tussen). Maar je zou in deze test setup b.v. zeker boven de 10 Mbps moeten kunnen komen.
En natuurlijk deze test doen als de rest van je Wifi clients even stil staan of uitstaan, anders beinvloed dat fors de snelheid en de test.

Vergeet overigens niet dat Wifi netwerken gebruik maken van met regels vrijgegeven frequenties. Ook andere digitale en analoge apparatuur gebruiken die frequenties en geen enkele SSID scanner of tool op je computer ziet die dingen. Denk aan sommige babyfoons, wireless video en audio linkjes, DECT, Bluetooth, enz. Dat stoort allemaal en dan met name de wireless video en audio linkjes. Ook als die bij de buren staan...

Verder ben ik het eens met de mening dat een desktop aan een kabel dient te hangen. In 1 klap alle problemen opgelost, stabielere en snellere verbindingen met kortere responstijden en full duplex.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 05-11-2010 13:38 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1