Toon posts:

Windows 7 meer geheugen (nuttig) laten gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Bombtrack
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 29-05 12:47

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Beste mede-tweakerts,
Ik heb deze vraag al eerder gesteld in andere topics, maar na wat interessante comments gingen de gespreken toch weer over op het hoofd-topic. Logisch, maar het leek me dus wel eens tijd er een eigen draadje van te maken.

Ik heb win 7 64 ultimate met 8gb ram. Nu ziet mijn pc de 8gb ram gewoon, dus dat is goed.
Het probleem is echter dat als ik in de gaten houd hoeveel ram ook echt daadwerkelijk gebruikt word door het systeem, dat dit niet over de 2/3 gb heengaat.

Ik krijg overal te horen dat win7 zoveel ram opslurpt als je naar het systeem toe werpt, maar dat zie ik dus duidelijk niet zo. Ik heb zelfs 4gb die nooit gebruikt word.

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is in windows of de bios in te stellen dat het meer (nuttig) gebruik moet gaan maken van mijn overige RAM?

Mijn systeem op het moment:
AMD Athlon 64 X2 6000+
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 6000+
Asus M2N-SLI Deluxe
pricewatch: Asus M2N-SLI Deluxe
8gb DDR2 800 ram (als ik me niet vergis - zit nu op mijn werk)
Sapphire 4870 1gb

Casual Critic op YouTube

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10-09 21:35

Dark

who tweaked the light?

Normaal gesproken zorgt w7 er zelf voor met superfetch. Ongebruikt geheugen wordt vanzelf gevuld met apps die je vermoedelijk gaat gebruiken. Als het geheugen wel nodig is voor programma's wordt dat ook wel gebruikt, met name 64bit apps kunnen meerdere gb's opslokken... 32b apps komen nooit veel verder dan 1,5gb gebruik.

Als je het zelf wilt beheren zou je bv. een ramdisk kunnen gaan draaien, en daar je meest gebruikte bestanden op zetten, zoals een pagefile of userdata. Ramdisk dan wel 1x per uur terug laten schrijven naar hdd natuurlijk...

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Maar is het dan niet raar dat ook al zou superfetch mn ram moeten vullen, dit eigenlijk nooit gebeurd? Kan ik superfetch niet ergens handmatig aan/uitzetten of instellen oid?

Casual Critic op YouTube

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Je kan kijken bij services/superfetch of de superfecth service wel aan staat, maar als het uit staat heeft w7 kennelijk besloten dat er niet veel te superfetchen valt op jouw systeem, wat b.v. bij gebruik van ssd gebeurd.

D'r is helaas niet veel aan in te stellen dat ik weet, hoogstens nog of booten, applicaties of beiden worden geoptimaliseerd, en deze instelling bevind zich in het register:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters\EnableSuperFetch

0 – no prefetch
1 – prefetch applications only
2 – prefetch boot only
3 – prefetch both applications & boot (default)

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Ga naar taskmanager -> performance en klik op de rescource monitor. Als je dan bij memory kijkt zie je wat windows allemaal in je ram heeft gegooid. Ik heb 4GB, hiervan is 1373 MB "in use" terwijl maar 437MB "free" is. De overige 2.5 GB staat "standby" met van alles erin maar wordt niet gemeld als "gebruikt".

Mechwarrior Online: Flapdrol

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Of je hebt gewoon overkill aan ram in je pc zitten?
Je hebt blijkbaar geen toepassing voor al dit geheugen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• catfish
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11-09 09:33
MS heeft er voor gekozen om het geheugen dat gebruikt wordt voor superfetch niet op te nemen in het in gebruik zijnde geheugen (want dan zou men denken dat Windows veel ram verbruikt enzo).
Wat haarbal beschrijft zou bij jou ook moeten zijn.
Vergeet ook niet dat 6GB (ik zeg maar wat) aan bestanden inladen voor "als" ook niet zo slim is, dat inladen zelf vertraagd de computer ook. Windows doet dit aan een traag tempo op de achtergrond zodat je er nauwelijks iets van merkt.

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Zodra ik straks thuis kom ga ik het gelijk even bekijken.
En nee, ik probeer mijn systeem zo schoon mogelijk te houden, dus hij draait inderdaad niet zoveel tegelijk. Maar toch heb ik dan het idee dat het geheel sneller zou kunnen zijn als windows of een ander programma meer geheugen gebruikt.

Mischien doet ie dat al via dat superfetch, dat kan ik nu niet zien.
ik zal ook eens kijken wat er met het ram gebeurt als ik een video ga renderen ofzo.

EDIT:
Jullie hebben helemaal gelijk - er staat 5gb in stand-by, en 0 is free.
Dan deed windows het toch al die tijd goed en heb ik mij zorgen gemaakt om...uh...niks :)
Alsnog enorm bedankt voor de reacties!

[Voor 19% gewijzigd door Bombtrack op 05-11-2010 20:21]

Casual Critic op YouTube

• Dark

Dark

who tweaked the light?

catfish schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:31:
...
Vergeet ook niet dat 6GB (ik zeg maar wat) aan bestanden inladen voor "als" ook niet zo slim is, dat inladen zelf vertraagd de computer ook.
...
juist! met 8gb reutelde de harddisk hier nog wel 10 minuten na, na het booten en bereiken van desktop ... dus of dat nou zo fijn is...

mischien is dat bij jou ook het geval en is dat wat je als trager dan verwacht voorkomt? je zou het eens zonder superfetch kunnen proberen...

edit: zou feitelijk mooi zijn als je superfetch kon beperken in zijn geheugengebruik, een fetch cache van een paar gb is mooi, maar stel voor dat je 24gb hebt oid. waarvan 22gb superfetch ... dan blijft hij heel de dag op de achtergrond laden ...

[Voor 18% gewijzigd door Dark op 05-11-2010 22:57]

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:19
Ik snap het probleem niet helemaal... Dit is toch zoiets als klagen dat je niets hebt aan lege kastruimte? Je hebt er pas iets aan als je het gebruikt!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

RemcoDelft schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:55:
Ik snap het probleem niet helemaal... Dit is toch zoiets als klagen dat je niets hebt aan lege kastruimte? Je hebt er pas iets aan als je het gebruikt!
inmiddels is het ook geen probleem meer geloof ik ;), maar ik probeerde nog ff over het onderwerp door te gaan...

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:53

MsG

Forumzwerver

RemcoDelft schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:55:
Mwoah niet helemaal vergelijkbaar, dat zou meer van toepassing zijn als de TS wilde dat zijn net gekochte 1 terabyte dataschijf niet willekeurig volgezet werd met data.

In dit geval zie je namelijk regelmatig dat de ram niet benut wordt, terwijl zodra je iets start er alsnog meer ram wordt gebruikt. Dat had ook al vanaf het begin gekund, zodat dingen mogelijk sneller kunnen starten e.d.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:19
MsG schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:03:
[...]
In dit geval zie je namelijk regelmatig dat de ram niet benut wordt, terwijl zodra je iets start er alsnog meer ram wordt gebruikt. Dat had ook al vanaf het begin gekund, zodat dingen mogelijk sneller kunnen starten e.d.
Je wilt dus vooraf alle mogelijke programma's alvast op de achtergrond starten, zodat je ze direct kan pakken zodra je ze nodig hebt? Voor zover ik weet is het al zo lang als computers bestaan normaal dat je meer ram gebruikt (uitgezonderd van filecache) zodra je iets opstart.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:53

MsG

Forumzwerver

Het gaat niet altijd om "normaal", als je daar vanuit gaat was er nu niet vernieuwing geweest. Waarom niet veelgebruikte apps alvast inladen als die Ram anders toch ligt te slapen? Als het nodig is voor iets anders kan het gewoon weer vrijgegeven worden ja.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee