koelprobleem na installatie AMD x2 6000+ processor

Pagina: 1
Acties:

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01 21:21
Hallo,

Heb al sinds 2007 een pc die heerlijk draait met een 4200+ processor, 3 gb ram enzovoort.
Nu wou ik maar eens een upgrade uitvoeren om er weer even tegenaan te kunnen komend jaar.

Ik heb hiervoor een AMD Athlon 64 x2 6000+ processor aangeschaft, die 125watt snoept en 2gb extra RAM. RAM is goed. Processor wordt alleen erg warm, heb hem geinstalleerd en in de bios draait hij idle na 2 minuten al 60 graden. Heb zelf maar besloten Windows er niet mee op te starten want dan zal hij nog heter worden.

Ik had al een vermoeden omdat ik de cpu 2e hands heb gekocht en ik geen koelpasta erbij had. Nu las ik op internet dat deze cpu altijd al erg warm wordt. Zal morgen koelpasta kopen, alleen vraag ik me af of koelpasta alles wel voldoende omlaag kan brengen? Ik las via google dat koelpasta de cpu temperatuur maar met maximaal 5-10 graden kon laten zakken, nu is 50-55 graden idle ook nog steeds erg hoog.

Wat kan ik het beste doen? Of moet ik gelijk hele nieuwe zalman coolers aanschaffen? Of klopt de sensor van de cpu niet? Liefst zo goedkoop mogelijk.

Gr. Frank

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:50
Begrijp ik nu dat je de koeler zonder pasta gemonteerd heb?
Indien dit het geval is. Dat hoort er wel tussen, het zorgt immers voor een goede warmte geleiding over het gehele oppervlak.
Ten aanzien van de temps, op een stock cooler niet warmer als een graad of 45, onder 3th party coolers niet warmer als een graadje of 30 a 35. Allen met pasta uiteraard....

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 18:19
1 je moet zeker koelpasta kopen
2 je gebruikt voor 99.9% zeker weten ene cpu koeler die gemaakt is op 65W

Wakker worden!

Laden doe je met je zonnepanelen

• FrankJ91
Klopt, koop er morgen pasta voor. Maar omdat de hele processor al een hittemonster is, vraag ik me af of pasta wel voldoende is? 5-10 graden?

• FrankJ91
gekke-gerrit schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:02:

2 je gebruikt voor 99.9% zeker weten ene cpu koeler die gemaakt is op 65W
65watt? wat bedoel je daarmee?

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 18:19
je hebt je oude processor a 65watt vervangen voor 1tje van 130 heb je daarbij een nieuwe koeler geplaatst of de oude gebruikt?

Laden doe je met je zonnepanelen

• FrankJ91
Klopt, heb de nieuwe cooler erop gezet, was een boxed versie namelijk dus zag geen reden om de oude erop te zetten. ;)

Qua uiterlijk zie ik ook aan de nieuwe cooler dat hij een stuk geavanceerder is, buisjes rechtstreeks van de onderste laag naar boven enzo.

Maarja, dan lijkt het erop dat hij ervoor gemaakt moet zijn, maar zal dan alleen koelpasta zoveel graden verschil kunnen opleveren?

• CQC AnacondA
Ja, dat doet het, heel eenvoudig, die dingen zijn niet helemaal plat. (Deukjes krasjes ed)
Je CPU heeft een heatspreader die niet helemaal glad is en je koeler ook niet.
Vandaar dat je mensen met iets te veel tijd hebt die ze lappen (hetgeen het contact verbeterd, en dan nog heb je pasta nodig....)

Indien je de 2 domweg op elkander zet maken ze niet voldoende contact om de hitte af te voeren hetgeen er voor zorgt dat de boel in de soep draait...

Maar goed je kan het ook niet doen uiteraard, wellicht ben je de uitzondering op de regel.

Ps.
Indien je er geen pasta tussen doet wel ff foto's draaien/filmpje... ik weet van de oude athlons/durons nog dat er geen temp beveiliging op zat, die bliezen zo leuk op.... fantastisch als je een cpu moest slopen heerlijke tijden van overclocken met potloodstreepjes... ik weet eigenlijk niet of die x2tjes het nu wel hebben...

• FrankJ91
Mooi bedankt voor je nadere toelichting.

Ik kan me eigenlijk niet echt voorstellen dat het voor zoveel verschil zorgt. Maar ik zal morgen als de winkels weer open zijn wat koelpasta halen en het uitproberen. Mijn vorige CPU had namelijk een stickertje die ik los moest trekken en zo op de cpu kon leggen. Dat merkte ik net ook tijdens het afkoppelen dat hij er nog aan bleef kleven, maarja die werd maar 40 graden idle, heel wat anders.

Haha, ik ga er wel vanuit dat er nu wel een beveiliging op zit. Vroeger kon je de temperaturen ook zeker niet eens aflezen, processoren zonder sensor?

Maar ik zal morgenavond wel even verslag doen als ik uit mijn werk kom en ik de pasta heb.

• CQC AnacondA
Ik moet naar waarheid melden dat ik het niet meer weet,
Ik denk het wel, met een sensor op het mb.

Het was een Duron van mijn eerste zelf gekocht machine (schrijnend als 14 jarige maar ja, met een potlood kon je dan verbinden leggen om de lock te omzeilen, en dan kon die van 600 hrz in mijn geval naar 900.
Die streepjes hielden het natuurlijk niet oneindig vol en dan moest de boel weer open om ze opnieuw te trekken... en in mijn haast vergat ik nog wel eens de nodige zorg te betrachten. Hij blies letterlijk uit de socket. Toen uiteraard dikke tranen, achteraf bezien leuk :) Overigens de enige keer dat ik een CPU echt genield heb per ongeluk dan...

Gelukkig was niet alles vroeger beter, men kan zeggen dat er vooruitgang is.

Even over de pasta, geen dikke klodders maar een dun laagje. Anders als bij Intel over de hele heatspreader van de cpu een dun laagje, goed uitsmeren en de cooler er op. Goed aandrukken, als je het netjes wil doen even de koeler er af dan zie aan de afdruk op de koeler of er goed contact gemaakt word (geen kale plekken)

Dan moet het weer op orde zijn.

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Ik gebruik altijd maar 1 rijstkorreltje koelpasta en zet dan mijn CPU er weer op. Er zijn 100 verschillende verhalen over wat de beste manier is. Maar dit werkt voor mij het best!

Heb je het al geprobeerd?

Specs

• FrankJ91
Ik zit nu op de pc. Heb er koelpasta zilver van 20euro op gedaan zo groot als een rijstkorreltje in eerste instantie.

Probleem, ik wou het uitsmeren met een pasje, alleen alles komt dan aan de zijkant van het pasje te zitten. Op internet zie je alles mooi grijs worden dat je de letters niet meer kan lezen op de CPU, dat lukte bij mij niet, dus heb er maar nog een kloddertje zo groot als een rijstkorrel opgedaan en weer geprobeerd. Alles bleef namelijk aan het pasje plakken. Uiteindelijk was het spul redelijk verdeeld en redelijk grijs dat ik de koeler er maar weer opzette.

Na alles weer aangesloten te hebben ben ik de bios gaan kijken en idle kwam de processor rond de 46 graden volgens bios.
In Windows houd ik de temperatuur ook even in de gaten via speedfan, alleen ik heb geen idee wat de juiste temperatuur is.

Printscreen Speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/1725/temperatuur.jpg

Is het nou Temp1 of Core? Want temp1 werd vroeger met m'n oude 4200+ lang geen 52 graden?

Eerlijk gezegd lijkt me 50graden nog steeds een beetje hoog? weet niet of dit een standaard waarde is of dat ik de pasta toch verkeerd erop heb gespoten?

• FrankJ91
4 min stress test m.b.v. prime95 wordt temp1: 61 graden en cpu ook 61 graden volgens speedfan?

Is dat normaal of erg hoog en ik weet nog steeds niet wat temp1 moet voorstellen :|

-herstel-
Ik kom erachter dat m'n moederbord (ookal heb ik qfan optie op disabled staan) de fan speed regelt. Heb prime95 weer aangezet en hops de fan ging van 3100rpm naar 4200rpm met als temp 55 graden stressed 4200rpm, en idle is hij ook nu 46 graden (3100rpm). Snap niet waarom hij dat net niet deed.

Zal dat goed zijn en waar kan ik dan de percentages instellen van de fan speed m.b.t. de temperatuur als hij toch koeler moet zijn?

[ Voor 73% gewijzigd door FrankJ91 op 05-11-2010 21:12 ]

• CQC AnacondA
Artic zilver deed ik altijd ik altijd met een rubber handschoen en dan inwrijven, zowel op de cpu als de koeler.
61 graden load is mij veel te hoog, ik heb even mijn 6000 even opgesnord die draait op load 43 met stock koeler. (nu een lan bakje)

Met een zalman 9500 nooit boven de 35 graden.

Die temp 1 is waarschijnlijk je southbridge (koelblokje onder je cpu)
De andere is je HD, zit er een out fan in de kast? (120mm fan ofzo die voor uitlaat speeld?)

• FrankJ91
Okee dus het kan vele malen beter.
Misschien moet ik morgen maar weer even de koelpasta opnieuw aanbrengen met een handschoen. Pasjes werken echt niet daarvoor, vooral niet in een volle kast, maar ze zeggen allemaal doe het met pasjes o.i.d.

Maar ik blijf de southbridge dan erg verdacht vinden, hij werd vroeger nooit zo warm dat er zelfs een vlammetje bij komt. Of de naamgeving klopt niet want wat opvalt is dat beide temperaturen ongeveer even snel omhoog gaan met prime95.

Er zit een outfan in (fan3 op speedfan printscreen), 120mm fan is dat standaard in de aopen kast gemonteerd, qfan is hierop enabled, hij kan 3000rpm aan maar draait eigenlijk altijd 1100rpm door qfan.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:27
Installeer Speccy eens, dan heb je de temperaturen wat duidelijker. Het is wel zo dat bij Speccy het gemiddelde van alle cores als CPU temp wordt weergegeven.

Addicted to silent computing

• FrankJ91
Speccy geinstalleerd onder full loaded met prime95:

http://img573.imageshack.us/img573/8927/speccy.jpg

Zelfde waarden. alleen de temp1 van 63 graden van speedfan is niet terug te vinden in speccy. Dat is dus niet de cpu? Maar hoe kan de southbridge dan ineens zo hoog worden..... :?

[ Voor 3% gewijzigd door FrankJ91 op 05-11-2010 22:21 ]

• CQC AnacondA
ik zou het inderdaad nog een keer proberen.
Succes ermee in ieder geval!

• FrankJ91
[Nov 5 22:03] Worker starting
[Nov 5 22:03] Setting affinity to run worker on logical CPU #1
[Nov 5 22:03] Beginning a continuous self-test to check your computer.
[Nov 5 22:03] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Nov 5 22:03] Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using FFT length 1024K.
[Nov 5 22:06] Test 2, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922943 using FFT length 1024K.
[Nov 5 22:08] Test 3, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19374367 using FFT length 1024K.
[Nov 5 22:11] Test 4, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19174369 using FFT length 1024K.
[Nov 5 22:13] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Nov 5 22:13] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Nov 5 22:13] Torture Test completed 3 tests in 10 minutes - 1 errors, 0 warnings.
[Nov 5 22:13] Worker stopped.

Dit klinkt niet zo goed op 1 kern :(

• ploffie144
  • Laatst online: 25-01 00:03
productreview: AMD Athlon 64 X2 6000+ review door Rene2322

Misschien heb je hier wat aan...

Ook hier WAREN temperatuur problemen, door een andere koeler werd dit opgelost.

Succes, hoop dat het ook bij jouw gaat werken :*)

[ Voor 28% gewijzigd door ploffie144 op 06-11-2010 03:06 ]

• FrankJ91
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Het is opgelost, heb er opnieuw koelpasta op gesmeerd.

Temperaturen:

Idle: 30 graden cpu. (5% processorverbruik)
Stressed: 50 graden cpu. (100% processorverbruik)

Volgens mij liggen die foutmeldingen van prime95 of aan het geheugen, want deed een blend test, of aan mijn voeding, voltage 12v ging drastisch omlaag en zat mijn videokaart gelijktijdig te belasten tijdens de test.

Die short FTP tests ofzo dat hij alleen je cpu test, ging wel een uur vlekkeloos.

Bedankt allemaal voor je hulp, met deze temperaturen kan ik wel weer leven.

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/644/idlew.jpg
Pagina: 1