Toon posts:

iMac als volwaardige mediacentre

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na een verhuizing ben ik vanalles opnieuw aan het aanschaffen. Een nieuwe TV was een optie, maar aangezien ik practisch geen TV kijk, dacht ik aan een mooie computer om in de woonkamer te hangen.

Mooi en Apple zijn voor mij synoniem. Daarom wil ik de nieuwe 27" iMac kopen en deze in mijn woonkamer hangen. Deze wil ik gebruiken als, tv, dvd/blueray speler, audio/video mediacentre en volwaardige computer.

Nu heb ik een aantal vragen waar jullie mij ongetwijfeld mee kunnen helpen;

1 - Ik vernam op de Apple site dat er wel degelijk een video-input op de nieuwe iMac is. Betekent dat dus dat ik bijvoorbeeld een PS3 aan kan sluiten en mijn iMac als scherm kan gebruiken? Als dit het geval is, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Dit is de beperkende factor.

2 - Is de audio kaart van goede kwaliteit? Ik weet dat de speakertjes niks voorstellen, deze ben ik ook niet van plan te gebruiken. Mijn intentie is om de iMac op mijn H/K stereo set aan te sluiten. Echter zie ik dat de iMac alleen een mini-jag output kanaal heeft. Betekent dit dus dat de iMac alleen 2.0 geluid ondersteunt en dat de kwaliteit niet om over naar huis te schrijven is? Mijn stereo is full surround, maar als de iMac dit niet ondersteunt heb ik hier weinig aan.

3 - Sporadisch TV kijken zou moeten lukken via zo'n goedkoop Haupage usb tunertje toch?

4 - Nu het minst belangrijk. Kun je hier degelijk op gamen? Ik heb een aparte high-end gaming PC, verscholen in een andere kamer. PC's vind ik over het algemeen verschrikkelijk lelijk. Ik zag dat de iMac een Radeon 5750 1gb en een i5 cpu heeft. Zijn dit goede game kaarten en cpus?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en kennis. Naar mijn ervaring zijn tweakers.net lezers veel behulpzamer en eerlijker dan winkeliers en helpdesks!

Groetjes,

Dani

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 20:08

NvM

Ik zal even doen wat jij nagelaten hebt:

1: Connect PS3 to new iMac http://forums.appleinsider.com/showthread.php?t=104008
2: iMac optical out http://macaudiopro.digita.../viewarticle.jsp?id=69934
3: Watch TV on iMac http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-156851.html
4: Gaming on iMac http://uk.gear.ign.com/articles/111/1111039p1.html

Allemaal antwoorden die via Google binnen 5 seconden gevonden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
NvM schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:29:
Ik zal even doen wat jij nagelaten hebt:

1: Connect PS3 to new iMac http://forums.appleinsider.com/showthread.php?t=104008
2: iMac optical out http://macaudiopro.digita.../viewarticle.jsp?id=69934
3: Watch TV on iMac http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-156851.html
4: Gaming on iMac http://uk.gear.ign.com/articles/111/1111039p1.html

Allemaal antwoorden die via Google binnen 5 seconden gevonden zijn.
De ps3 en audio thread had ik al gelezen. Echter was dat een oude thread op een wazig forum. We kunnen dus concluderen dat het niet mogenlijk is om een extern apparaat op de iMac aan te sluiten (zonder een nog te ontwikkelen en extreem dure decoder.)

Kan ik dus ook concluderen dat de iMac geen surround sound ondersteunt? Erg jammer voor zo'n relatief duur apparaat...

De gaming topic was behulpzaam, thanks!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1: PS3 werkt inderdaad niet, want er komt geen displayport signaal uit
2: de iMac heeft wel degelijk ondersteuning voor surround sound, via de optical output. Je versterker zal dit signaal dan moeten decoderen naar een analoog surround signaal. De stereo output (analoog) is niet bijzonder, maar ook zeker niet slecht.
3: ja je kan prima gamen op een iMac

4: je stelt vragen waarop het antwoord vrij eenvoudig te googlen is. Het is zeker niet de bedoeling dat je maar een topic opent en je vragen neersmijt, ook al doe je dat in een ruime lap tekst. We verwachten hier wat meer inzet van je.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:23:
1: PS3 werkt inderdaad niet, want er komt geen displayport signaal uit
2: de iMac heeft wel degelijk ondersteuning voor surround sound, via de optical output. Je versterker zal dit signaal dan moeten decoderen naar een analoog surround signaal. De stereo output (analoog) is niet bijzonder, maar ook zeker niet slecht.
3: ja je kan prima gamen op een iMac

4: je stelt vragen waarop het antwoord vrij eenvoudig te googlen is. Het is zeker niet de bedoeling dat je maar een topic opent en je vragen neersmijt, ook al doe je dat in een ruime lap tekst. We verwachten hier wat meer inzet van je.
Misschien heb je wel gelijk, echter heb ik (zowel in de gelinkte threads, als in andere) geen voldoeninggevend antwoord kunnen vinden op mijn 2 cruciale vragen. Ik dacht mensen met hands-on ervaring te kunnen treffen op dit forum, vandaar mijn thread. Kennelijk is het niet mogelijk om zonder externe apparatuur 7.1 speakers aan te sluiten op je iMac. Met externe apparatuur, kun je voor zover ik begrepen heb, wel geluid krijgen uit al je speakers, maar is dit nogsteeds geen surround sound.

Resumerend;
- Je kan je iMac niet gebruiken als scherm voor externe apparatuur. (geen blueray spelers, geen ps3, xbox etc...)
- 7.1 geluid krijg je niet. Geluid uit alle speakers wel, met appart verkrijgbare decoder.
- Quicktime braodcast geen surround sound. Max 3.0 kanalen

Dit is de informatie die ikzelf heb kunnen vinden. Als dit zo is, is dit apparaat voor mij het geld niet waard. Ik kan waarschijnlijk beter zelf een mini-pc/barebone bowen met een goede geluidsinstallatie icm een led tv.

Ik waardeer jullie hulp. Maar ik moet er wel bij zeggen dat 2 first-hit goodle links pasten zonder deze eerst zelf te lezen niet bepaald behulpzaam is. Vooral niet als je dan ongegrond claimt dat ikzelf zonder enig onderzoek de vragen hier heb 'neergesmeten'.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

ach je moet gewoon niet te veel vragen stellen.. gewoon lurken. kopen wat het je beste lijkt. In deze maatschappij moet je het zelf zien te rooien. Geen kip die om je geeft als je dood op straat ligt.. maar goed..back on topic. volgens mij kan dit op slot..

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Verwijderd

Topicstarter
kevinl schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:30:
ach je moet gewoon niet te veel vragen stellen.. gewoon lurken. kopen wat het je beste lijkt. In deze maatschappij moet je het zelf zien te rooien. Geen kip die om je geeft als je dood op straat ligt.. maar goed..back on topic. volgens mij kan dit op slot..
Daar gaat de socratische methode van kennis opdoen... ehehe anyway, niet geschoten is altijd mis. Ben iets wijzer geworden. Jammer, had graag dat mooi stukje design in m'n woonkamer gehad.

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03-2025
PS3 werkt wel degelijk met o.a.:

Belkin AV360 gewoon in Full HD €149
http://store.apple.com/nl...TY1NDA3Ng&mco=MTk2MTA0MDI

Kanex XD 149 dollar --> €105 excl. verzendkosten)
http://kanexlive.com/products/kanexXD.html

koop een hdmi splitser en voila, je hebt ineens 2 hdmi input poorten (ps3 en digitale tv decoder?)

Geluid uit 5 of 7 speakers krijg je wel maar het blijft geluid wat gemaakt is voor 2 speakers:(

Ik kijk zelf regelmatig films via mijn Z-5500 5.1 Set en daar vind ik de Dolby Theater Sounds nog steeds te gek. (aangesloten via 3,5" jack plug) en als je het echt niet goed genoeg vind zijn er decoders voor die het kunnen aansturen als surround sound;)

[ Voor 75% gewijzigd door rbrouwers123 op 05-11-2010 01:09 ]

• Japie.G
  • Laatst online: 05:50

Japie.G

Colour Classic

?

Heeft je huiskamer boxenset een surround decoder aan boord met een optical in (zoals bijna elke huidige reciever/versterker)? Dan kun je de imac toch gewoon aansluiten en heb je keurig digitaal dolby digital hoor! Althans zo heb ik mijn media centre mac mini aangesloten, werkt als een trein!

Edit: En zucht.. Wat een mentaliteit hier op got af en toe.. Je kan die jongen toch ook gewoon even helpen ipv direct weer om google te gaan mekkeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 05-11-2010 06:41 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat natuurlijk ook werkt is zorgen dat je de iMac-videoingang kan gebruiken als HDMI/DVI (waarschijnlijk heb je daarvoor een verloopstukje voor nodig) aansluiting voor een Digitale TV decoder en daarnaast voor je PS3 (dmv een HDMI/DVI switch).

Je hebt mij in iedergeval op het idee gebracht om dit te gebruiken als vervanging van mijn huidige LCDTV (26inch) en Macbook.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
rbrouwers123 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:50:
PS3 werkt wel degelijk met o.a.:

Belkin AV360 gewoon in Full HD €149
http://store.apple.com/nl...TY1NDA3Ng&mco=MTk2MTA0MDI

Kanex XD 149 dollar --> €105 excl. verzendkosten)
http://kanexlive.com/products/kanexXD.html

koop een hdmi splitser en voila, je hebt ineens 2 hdmi input poorten (ps3 en digitale tv decoder?)

Geluid uit 5 of 7 speakers krijg je wel maar het blijft geluid wat gemaakt is voor 2 speakers:(

Ik kijk zelf regelmatig films via mijn Z-5500 5.1 Set en daar vind ik de Dolby Theater Sounds nog steeds te gek. (aangesloten via 3,5" jack plug) en als je het echt niet goed genoeg vind zijn er decoders voor die het kunnen aansturen als surround sound;)
Heel erg bedankt voor deze info! Het mooie is dat de Belkin 1080p ondersteunt: Kennelik zet de belkin het signaal om in 720p omdat de iMac screen geen 1080p ondersteunt :( Wordt het geluid trouwens ook meegezonden? Of alleen video? Het enige wat nog een beetje onduidelijk is, is het geluid. Stel dat ik met een optische kabel mijn iMac aan zou sluiten op mijn home theater centre (bv http://www.coolsound.nl/p...art_200bk_home_cinema_set), wordt het signaal dan wel in volwaardig surround uitgezonden? Of is dit dan alsof je surround speakers direct aansluit op je iMac dmv een adaptertje (dan krijg je 3 kanaals geluid uit 5 of meer speakers)?

Stel dat je dan alsnog geen surround geluid hebt, kan ik altijd nog mijn ps3 apart op mijn stereo aansluiten. iTunes zal dan geen surround uitzenden maar mijn blueray filmpjes tenmiste wel.

Thanks voor al jullie hulp en inzicht!, jullie hebben mijn dacht gemaakt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 09:57 ]

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het 27" iMac display ondersteunt wel degelijk 1080p, zie ook http://discussions.apple....threadID=2529824&tstart=1

Als het beeld via de Belkin adapter daadwerkelijk gedownsampled wordt naar 720p is daar waarschijnlijk een andere reden voor. Heb je daar trouwens een bron van?

Als je home cinema set een ingebouwde decoder heeft, wat in veel gevallen het geval is, dan werkt het. Overigens is deze vraag al een aantal keer beantwoord in dit topic.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:16:
[...]
Ik waardeer jullie hulp. Maar ik moet er wel bij zeggen dat 2 first-hit goodle links pasten zonder deze eerst zelf te lezen niet bepaald behulpzaam is. Vooral niet als je dan ongegrond claimt dat ikzelf zonder enig onderzoek de vragen hier heb 'neergesmeten'.
Uit je startpost blijkt beslist niet dat je enig vooronderzoek hebt gedaan. Dan kun je nu heel verongelijkt gaan doen dat mensen in jouw ogen ongegronde claims maken over je inzet, maar aangezien het gehalte helderzienden of anderszins telepathisch begaafde mensen op GoT nagenoeg te verwaarlozen is kan je de oorzaak ook in je eigen startpost zoeken.

Als jij zorgt dat je startpost voldoet aan Het algemeen beleid #topicplaatsen komen er ook geen topicreports, en ook geen -in jouw ogen misplaatste- posts van mods. En dan wint iedereen, toch? :)

En nu back ontopic anders kan ik er net zo goed alsnog een slot op hangen ;)

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Whieee schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:43:
[...]
Als jij zorgt dat je startpost voldoet aan Het algemeen beleid #topicplaatsen komen er ook geen topicreports, en ook geen -in jouw ogen misplaatste- posts van mods. En dan wint iedereen, toch? :)

Misschien is het handig om in het grote beleid een checklist op na te houden. Zodat lezers eerst de checklist kunnen afstrepen om te zien of ze aan de voorwaarden (lees meervoud) voldoen. Want het zijn nogal wat regeltjes. We moeten vooral niet tegen het beleid in gaan. Nee zeker niet. Want anders komt over 30 dagen de grote boze man ons ontvoeren naar Spanje.

goed idee om dit op slot te doen. Want de topicstarter heeft z'n antwoord al gevonden.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:37:
Het 27" iMac display ondersteunt wel degelijk 1080p, zie ook http://discussions.apple....threadID=2529824&tstart=1

Als het beeld via de Belkin adapter daadwerkelijk gedownsampled wordt naar 720p is daar waarschijnlijk een andere reden voor. Heb je daar trouwens een bron van?

Als je home cinema set een ingebouwde decoder heeft, wat in veel gevallen het geval is, dan werkt het. Overigens is deze vraag al een aantal keer beantwoord in dit topic.

"The resolution scaling is important due to the limits of the iMac, which Apple only configured to handle certain resolutions through its Mini DisplayPort input. It will accept video sources in its native 2,560x1,440 pixel resolution, but it's not equipped to handle 1,920x1,080, aka 1080p. Instead, the next highest resolution is 1,280x720, or 720p.

With the Kanex XD, that resolution limitation means you need to preset your video source to 720p, which potentially requires you to connect the device to another display first to lower the output resolution. Thanks to its scaler, the Belkin AV360 requires no such intermediate step. You can simply connect an external HDMI video source and the AV360 will automatically adjust the output to iMac-friendly 720p."

bron: http://reviews.cnet.com/c...34122710.html#reviewPage1

Thanks, whiee, dat is nu een stuk duidelijker. Ik zal er in de toekomst rekening mee houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 13:26 ]

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Whieee schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:43:
[...]

Uit je startpost blijkt beslist niet dat je enig vooronderzoek hebt gedaan. Dan kun je nu heel verongelijkt gaan doen dat mensen in jouw ogen ongegronde claims maken over je inzet, maar aangezien het gehalte helderzienden of anderszins telepathisch begaafde mensen op GoT nagenoeg te verwaarlozen is kan je de oorzaak ook in je eigen startpost zoeken.

Volgende keer graag even je eerdere poste editten. 2 posts van de zelfde persoon achter elkaar wordt als onprettig ervaren door sommige personen. 7(8)7

offtopic:
[/mierenneukmodus off]

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:19:
3 - Sporadisch TV kijken zou moeten lukken via zo'n goedkoop Haupage usb tunertje toch?
Nee, want je hebt dan nog geen TV software: Elgato EyeTV kan je los kopen, of je krijgt het bijgeleverd met de iets minder goedkope USB-tuners-for-Mac van Elgato.
Pagina: 1