NIETES! Anoobix schreef op woensdag 03 november 2010 @ 20:42:
nieuws: Google: Amerikaanse overheid trekt Microsoft voor
"Het aantal organisaties die dat Google Apps als alternatief voor Microsoft Office gebruiken gebruikt, is erg klein."
In sommige gevallen zou het mogelijk zijn om na "aantal" "die" te krijgen, maar in dit geval lijkt me dat niet.
WELLES! Delpozo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 08:57:
[...]
'die' en 'gebruiken' slaan in deze zin terug op 'organisaties' en niet op 'Het aantal'.
NIETES! Barleone schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:28:
Dat geloof ik niet. In ieder geval, niet in mijn Zuid-Hollands taalgebied
Ontleden: onderwerp = Het aantal organisaties (dat telt 1, namelijk 'het aantal'.)
Dus ook ik meen dat het twee spellingsfoutjes zijn.
Het zou anders zijn in dit geval, maar daar veranderd dan wel de zin mee:
Er zijn weinig organisaties die Google Apps als alternatief (···) gebruiken.
NIETES!WELLES! Rataplan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:07:
Geloof het maar wel"Het aantal [organisaties die Google Apps als alternatief voor Microsoft Office gebruiken], is erg klein." is gewoon goed. Je kan voor de duidelijkheid 'van' tussen aantal en organisaties zetten: niet het aantal organisaties gebruikt Google Apps, het zijn alleen de organisaties die dat doen
Vanwege de discussie, dit topic. Discussie mag niet in Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 39.
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.php:
Bij het aantal past uitsluitend een enkelvoud:
• Het aantal geweldsdelicten is licht toegenomen.
• Het grote aantal muskusratten baart ons zorgen.
✓Check!"Het aantal (···), is erg klein."
✗ De auteur gebruikt die als referentie aan organisaties, maar gebruikt daarna toch een enkelvoudig 'is'.http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1330:
Bijzonderheid
Als het betrekkelijk voornaamwoord naar het onderwerp van de hoofdzin verwijst, komen het betrekkelijk voornaamwoord en de persoonsvorm van die zin overeen in getal. Als het betrekkelijk voornaamwoord (dat) naar het (enkelvoudige) hoeveelheidsaanduidende woord terugverwijst, is een enkelvoudige persoonsvorm gebruikelijk.
(7a) Een aantal kinderen dat stout geweest was, moest nablijven.
(8a) Het soort problemen dat hij heeft, is mij niet bekend.
In zinnen waarbij het betrekkelijk voornaamwoord (die) verwijst naar het zelfstandig naamwoord in het meervoud, wordt een meervoudige persoonsvorm gebruikt.
(7b) Een aantal kinderen die stout geweest waren, moesten nablijven.
(8b) Het soort problemen die hij heeft, zijn mij niet bekend.
Het strookt dus niet met elkaar.Het aantal organisaties die Google Apps als alternatief voor Microsoft Office gebruiken, is erg klein.
De oplossing lijkt mij dus voor de hand liggen:
die veranderen in dat → zodat dat terugwijst op aantal:
Het aantal organisaties die dat Google Apps als alternatief voor Microsoft Office gebruiken, is erg klein.
✓Check!
Na deze spellingcorrecties, moet alleen nog het woord 'gebruiken' meeveranderen om de zin helemaal kloppend te krijgen.
Het aantal organisaties dat Google Apps als alternatief voor Microsoft Office gebruikt, is erg klein.
✓Check!

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?