• nielzkuh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-11-2018
Voor mijn Logitech Z-5500 speakerset zoek ik een losse geluidskaart die het maximale uit de set haalt voor het beluisteren van muziek. Een echt budget heb ik niet.
Tussen de bomen zie ik het bos eigenlijk niet meer, moet ik kiezen voor een Xonar (en welke), een X-Fi van een bepaald merk of weer iets anders?
Ik heb namelijk gelezen dat als je de Z-5500 digitaal aansluit de DAC van de speakerset gebruikt wordt en dat schijnt slechter te zijn?
Kortom, welke geluidskaart moet ik kiezen en sluit ik hem het beste analoog of digitaal aan?

Ps. Eventueel is het handig als ik er een microfoon op kan aansluiten (XLR/Jack) maar dat is geen vereiste.

• sinner2stroke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Voor dit soort setjes maakt je geluidkaart niet uit. Beter niet onboard, maar gewoon iets goedkoops van creative. Als het hi-fi zou zijn, of als het binnenkort een serieus setje wordt, zou je naar auzentech kunnen kijken. X-fi instructieset, maar dan met fatsoenlijke electronische componenten. Op een mooi setje hoor je hier wel verschil mee.

Succes!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:42

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Denk je nu echt dat een 5.1 set van €250,- heel veel baat heeft bij een geluidskaart van ongeveer hetzelfde bedrag? Voor een Z-5500 zou ik niet meer kopen dan een Club 3D Agrippa. En dan zou ik die alleen kopen omdat die Dolby Digital Live! en DTS Connect heeft, niet omdat de Z-5500 dat dus nodig heeft.

Als je de Z-5500 digitaal aansluit heb je nog minder aan een dure geluidskaart, want dan gebruik je inderdaad de DAC's van de Z-5500. Plus dat een kaart als een Xonar vooral duur is vanwege de analoge componenten die er op zitten. En als je dan alles digitaal aan gaat sluiten dan gebruik je die componenten niet. Dat lijkt mij redelijk zonde van het geld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Inderdaad, digitaal onboard is de beste oplossing. Iets anders ga je geen kwaliteitsverschil mee merken.

• nielzkuh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-11-2018
Bedankt voor de reacties. Momenteel heb ik hem digitaal onboard aangesloten.
Kan ik dat het beste zo laten of behaald ik nog winst door hem aan te sluiten op een relatief eenvoudige (nog aan te schaffen) losse geluidskaart?

Laatst was ik namelijk bij iemand die hem op een X-Fi had aangesloten analoog en dat klonk een stuk beter. Al was dat een andere revisie speakerset en een andere omgeving. Toch vraag ik me af of ik daarmee ook enige winst kan behalen. Met name de lage tonen kwamen daar goed tot z'n recht.

• Wiethoofd
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-08 00:26
Analoog is de X-fi inderdaad 'goed' in het upscalen van stereo geluid, dit lukt digitaal wat minder, dan moet het namelijk door de set zelf gedaan worden.

Verder zou je je satellieten opnieuw kunnen positioneren en de instellingen van je Z-5500 console eens induiken en die finetunen.

Wiethoofds meuk en 'overige'

• vleesjus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-09 10:40

vleesjus

echte vleesjus!

Als het al digitaal is aangesloten ga je denk ik niet heel veel verschil meer merken. Verschil in geluid kan heel goed te maken hebben met de ruimte waar ze in staan. Mijn speakers geven op mijn kamer behoorlijk veel bass, soms teveel. Zet ik ze in de woonkamer neer, dan klinken ze erg leeg omdat ze niet voldoende vermogen hebben om de ruimte te vullen.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:42

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Wiethoofd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:30:
Analoog is de X-fi inderdaad 'goed' in het upscalen van stereo geluid, dit lukt digitaal wat minder, dan moet het namelijk door de set zelf gedaan worden.
Pak dan gewoon zo'n Agrippa. Nog geen 60 euro voor een geluidskaart die on the fly stereogeluid kan converteren naar meerkanaals digitaal geluid. En wellicht is de goedkopere Dolby Digital Live! versie ook nog wel te vinden. De Z-5500 ontvangt dan gewoon Dolby Digital of DTS en hoeft dan niets zelf te scalen van 2.0 naar 5.1.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-09 11:50
Het lijkt me dat die dac in de Z-5500 zo is gekozen dat je een optimale prijs/kwaliteit-verhouding hebt. Een betere geluidskaart nemen en de Z-5500 analoog aansluiten zal het geluid dan wel iets verbeteren, maar die winst in kwaliteit weegt dan niet op tegen de kosten (tenzij je nog het geluid wilt upscalen misschien).

En als je de bas niet goed vindt klinken moet je eens proberen de subwoofer ergens anders neer te zetten. Een manier om te vinden waar die het beste kan staan is 'm op je luisterplek zetten op oorhoogte en dan rondkruipen door je kamer. Waar de bas het beste klinkt zet je de subwoofer dan neer.

[Voor 40% gewijzigd door TBTL op 07-11-2010 15:19]

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-09 16:48
Ik vind dat TBTL wel een punt heeft. Ik denk dat je met een andere DAC of geluidskaart geen fenomenale dingen gaat bereiken bij deze set. Spelen met plaatsing en eventueel EQ kost je niks en levert waarschijnlijk meer op. Sowieso lijkt een Z-5500 me niet ideaal voor muziek, ik vind de sub maar een beetje een bonkdoos, en de satelieten wat schel. Ik denk dat daar de echte bottlenecks zitten, en dat je met wat EQ instellingen meer gaat bereiken.

• Marc H
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20-09 17:27

Marc H

- Mr. Burstmode -

Verkoop de z-5500, leg het geld erbij wat je wilde gebruiken voor de upgrade van de geluidskaart, en koop er een stereo versterker met leuke boxjes erbij.

Heb je veel beter geluid dan je z-5500

• skndd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 05-07 11:06

skndd

aka skeej

Marc H schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 16:07:
Verkoop de z-5500, leg het geld erbij wat je wilde gebruiken voor de upgrade van de geluidskaart, en koop er een stereo versterker met leuke boxjes erbij.

Heb je veel beter geluid dan je z-5500
QFT.

Of ga inderdaad bewegen met je sub in je kamer, het verschil kan immens zijn.

• Jamievanm
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-09 15:21
Poeh poeh, ik heb er niet al teveel verstand van.
Echter heb ik dit setje al jaren i.c.m. een Theatron Agrippa DTS kaartje. Dit voor de optische uitgang etc. (Onboard niet aanwezig.)

Nu heb ik er last van dat me center spreaker en me rear-right kraken. Bij slechte bron kraken ze echt heel erg.

Dit is de tweede set waarbij dit is, de tweede set had slechts enkele dagen nodig voordat deze ging kraken.
Speakerdraad omwisselen heeft geen nut, het blijven deze tweee speakers die kraken. Op zijn minst curieus.
Zelfde geldt voor wanneer ik alels via de 3 tulpjes aansluit.

Hoe zou dit kunnen?!

En in de drivers kun je kiezen uit PCM, Dolby Digital, DTS.

Ik heb hem vrijwel altijd op DTS staan, kan dit slecht zijn voor je speakers als ik hierop altijd muziek luister?!

Daarnaast ben ik ook helemaal niet zo onder de indruk van de z-5500 zijn volume :o!

[Voor 5% gewijzigd door Jamievanm op 12-12-2010 15:23]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee