Toon posts:

SBS 2008 Exchange mailserver opzetten, wie helpt me verder?

Pagina: 1
Acties:

• Tommy_W
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-03-2012
Binnen onze gezellige kleine stichting zouden we graag Exchange functionaliteit hebben. Dus met volwaardige Outlook Web Acces, Agenda's en naadloze Office integratie.

Daarvoor heb ik een aparte server beschikbaar (die net aan de minimale eisen van SBS 2008 voldoet). Hij is alleen met een eigen ADSL lijn met vast ip adres verbonden. Dit omdat onze software ook toegang vereist met oude Windows versies tot de file server en application server en een domein dus helaas geen optie is. Door via Internet te werken kan ik voor de E-mail toch een mooie recente versie gebruiken.

Het meest logische product daarvoor lijkt mij Windows SBS 2008. Enkele dagen geleden heb ik de SBS 2008 demo geïnstalleerd.

Nu het probleem, ik kan na lang zoeken het instelscherm van Exchange nog steeds nergens vinden, terwijl Microsoft aangeeft dat het wel in mijn versie moet zitten.

(Remote desktop connectie lukt wel prima naar mijn werkstation, dus de Internetverbinding doet het al.)

Links naar goede beginnershandleidingen voor Exchange in SBS 2008 zijn natuurlijk ook zeer welkom. Via Google lukte het mij niet om ze te vinden namelijk.

Nu gebruiken we al jaren Mdeamon. Die wel gelijk out of the box duidelijk is, alleen is hij het steeds net niet voor de eindgebruikers. Mijn opdracht is dan ook niet om een volgend alternatief te vinden, maar het moet een "echte" Exchange server worden. Dus wie helpt mij puzzelen om dit voor elkaar te krijgen?

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Heb je het Exchange management console nog niet gevonden? EN heb je Exchange al wel geinstalleerd?

Je moet de server aparte rollen toebedelen!

[Voor 45% gewijzigd door Aapie op 04-11-2010 18:55]

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:46

Ethirty

Who...me?

Beetje beter Googlen zou geen kwaad kunnen. De eerste link op de eerste pagina verwijst al naar de officiele Microsoft handleiding. Daarnaast zijn er letterlijk tientallen handleidingen van behulpzame wereldburgers te vinden, sommigen zelfs met video stappenplan.

Neem die eens door zou ik zeggen en stel dan nog eens wat gerichte vragen, eigen inzet wordt hier wel verwacht ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:11
is dit niet iets voor jou ?

http://domains.live.com/

domeinnaampje claimen voor 7,50 pj zodat ieder zijn eigen mailadres heeft en koppelen die handel 8) 10min werk en volgens mij tot +/- 100 gebruikers gratis .

Wil je hier eventueel wel mee helpen.

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:15
joosthaarman schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:53:
Heb je het Exchange management console nog niet gevonden? EN heb je Exchange al wel geinstalleerd?

Je moet de server aparte rollen toebedelen!
ooit wel eens een SBS2008 machine gezien :? of de installatie :? exchange hoef je niet te installeren, dat gebeurd namelijk 'automagisch'

alles gaat via de SBS console of als je wilt via de exchange console... maar dat heb je niet nodig als het om basiszaken gaat (like: mailbox aanmaken)

A wise man's life is based around fuck you

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:58
Als het puur om exchange gaat, waarom niet Microsoft Exchange Online proberen?

Wij zetten het steeds vaker voor klanten in en het werkt prima naar mijn mening.

• gentillekes
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18-08 09:46
niet geheel offtopic, maar kun je dmv het aanzetten vd POPservice zelf POP hosten? dit doen wij nu extern en dat kost per adres natuurlijk geld. Lijkt me logisch dat dit mogelijk is, anders zie ik het nu van een exchange server niet echt in, al kan het dat ik achter het net vis.
ontopic: start > alle programma's > Microsoft Exchange 2008 > de MMC..

• Tommy_W
Na de nodige updates en herstarts kwam de Exchange Management Console inderdaad in het menu programma's, dus ik ben weer een stap verder. Bedankt daarvoor.

Nu heb ik de mogelijkheid om mailadressen aan te maken, om OWA aan te zetten en nog veel meer, alleen kom ik van buitenaf niet in het vers aangemaakte mailadres als ik het IP adres van de server opgeef en Outlook verder voor POP toegang instel met de account gegevens. Hij vind de connectie wel maar geeft aan dat ik geen toegang heb. Dus hoe zorg ik ervoor dat mijn mailserver benaderbaar is van buitenaf?

De firewall uitzetten heb ik al geprobeerd (zonder succes) en weer aangezet daarna en remote desktop doet het nog steeds prima. SSL heb ik al gevonden en uitgezet in de Exchange console.

@ gentillekes:
Met POP services (wat onderdeel uitmaakt van bijvoorbeeld Exchange) kun je inderdaad je eigen POP mailadressen hosten, zolang internetprovider poort 110 maar niet blockt (wat vaker voorkomt met smtp poort 25). Hoewel een handige webhost (die je domeinnamen beheert) daaromheen kan werken met een ander poortnummer. Onze huidige Mdaemon mailserver host al jaren POP en SMTP. Daarvoor is het belangrijk dat je webhost zijn instellingen afstemt met je mailserver, daarna heb je zelf vrije controle over alles wat je aan wilt maken voor het @. Tot een eventuele limiet in mailadressen van je mailserversoftwarelicentie. En dan kan je vervolgens met POP mail ophalen met elke computer of gsm die toegang heeft tot je server, door je vaste IP adres op te geven als mailserver en dan met een geldig POP account ermee te verbinden. Met Exchange komt daar bovenop nog OWA, dat je op elke internetbrowser wereldwijd na inloggen een interface geeft die erg op Outlook lijkt met ook vrijwel alle functies daarvan. Komt erg professioneel over op de gebruikers en als je SBS2008 toch al hebt dacht ik zonder meerprijs inbegrepen.

@ MADG0BLIN:
Voor Exchange Online heb ik ook geinformeerd, maar daarbij is het niet mogelijk om te testen of langzaam over te gaan, omdat ze gelijk al je domeinen waarvan je wilt kunnen verzenden of ontvangen ook opeisen. Terwijl ik met onze oude mailserver elk domein wat ik wil kan opgeven als standaard afzender. Wat zolang dat domein in ons bezit is ook logisch is. Verder kan die ook relayen. Ik hoop dat Exchange dat ook gaat kunnen, zodat we beide servers volledig werkend naast elkaar kunnen hebben in de overgangsfase. Waarbij we dus per gebruiker over kunnen stappen.

@ ljarutten:
Domains.live bied zeker ook goede diensten, maar qua Outlook integratie en agenda's lijkt Microsoft dit toch voor te behouden aan Exchange. Daarom kijk ik liever verder of ik Exchange overeind kan krijgen.

@ Ethirty:
Bedankt voor de link. Ik had deze inderdaad ook al gevonden. Alleen bevat hij geen handleiding maar een soort van FAQ waartussen ik mijn vraag of iets wat daarop lijkt niet kan vinden. Deze zou zijn; "Welke stappen moet ik volgen om SBS2008 netjes te installeren en alle aanverwante programma's in te stellen voor gebruik als Exchange mailserver?".

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tommy_W schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:38:
@ Ethirty:
Bedankt voor de link. Ik had deze inderdaad ook al gevonden. Alleen bevat hij geen handleiding maar een soort van FAQ waartussen ik mijn vraag of iets wat daarop lijkt niet kan vinden. Deze zou zijn; "Welke stappen moet ik volgen om SBS2008 netjes te installeren en alle aanverwante programma's in te stellen voor gebruik als Exchange mailserver?".
Uh, next, next, finish? Echt, de SBS setup neemt je al het werk uit handen. Je moet uiteraard wel de checklist aflopen die je na installatie gepresenteerd krijgt. Krijg je het standaard niet aan de praat of wil je af stappen van de SBS wizards, dan is beheer van Exchange wellicht nog wat hoog gegrepen. Over beheer van Exchange 2007 is online ook meer dan genoeg te vinden, maar dat is wel wat meer om te bevatten dan SBS.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Tommy_W
Ethirty schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 20:58:
[...]

Uh, next, next, finish? Echt, de SBS setup neemt je al het werk uit handen. Je moet uiteraard wel de checklist aflopen die je na installatie gepresenteerd krijgt. Krijg je het standaard niet aan de praat of wil je af stappen van de SBS wizards, dan is beheer van Exchange wellicht nog wat hoog gegrepen. Over beheer van Exchange 2007 is online ook meer dan genoeg te vinden, maar dat is wel wat meer om te bevatten dan SBS.
De wizards doen het vaak pas als ervoor handwerk is uitgevoerd. Probeer het zelf maar eens. Klik je gelijk op een wizard, komt er een melding met dingen die nog moeten zonder wizard. Ook is Exchange niet voorzien van een wizard. Bijvoorbeeld wizard netwerkverbinding maken die zegt "geen netwerkverbinding aanwezig, maak eerst verbinding voordat u deze wizard uitvoert". Dus dan moet je toch op zoek naar netwerkomgeving om zelf de ip adressen in te stellen. Waarna de wizard wel lukt en aangeeft dat het netwerk inderdaad verbonden is.

• Tommy_W
Verder nog de vraag, welke instellingen zijn er nodig om te zorgen dat Exchange gebruikers kan ontvangen die vanaf Internet inloggen?

• Aapie
  • Niet online
Tommy_W schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:49:
Verder nog de vraag, welke instellingen zijn er nodig om te zorgen dat Exchange gebruikers kan ontvangen die vanaf Internet inloggen?
Als er een router voor zit, poort forwarding 25(mail) 80(site) 443(webmail Owa) 987(Online work space)

Een domeinnaam? En een geldig certificaat is ook wel handig.

Werk Owa intern al wel?

Nu heb ik nog een vraag: Is er een mogelijkheid om Owa premium versie te gebruiken in combinatie met Firefox en Chrome? Ik kan nu alleen de light versie gebruiken in Chrome in Internet Explorer gaat dit wel goed. Of is dan de enige optie Exchange 2010?

[Voor 4% gewijzigd door Aapie op 08-11-2010 14:19]

• Gamerkoe
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09-06 14:11
Voor certificaten kan ik www.certificatesforexchange.com adviseren. Prima certificaat, en ondersteund SBS 2008 i.c.m. OWA, OMA en Outlook. Ik gebruik het zelf ook. Ze hebben handige handleidingen omtrent het aanmaken en installeren van een certificaat plus dat ze volgens mij 1 van de goedkoopste zijn.

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

• Tommy_W
joosthaarman schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:36:
[...]

Als er een router voor zit, poort forwarding 25(mail) 80(site) 443(webmail Owa) 987(Online work space)

Een domeinnaam? En een geldig certificaat is ook wel handig.

Werk Owa intern al wel?

Nu heb ik nog een vraag: Is er een mogelijkheid om Owa premium versie te gebruiken in combinatie met Firefox en Chrome? Ik kan nu alleen de light versie gebruiken in Chrome in Internet Explorer gaat dit wel goed. Of is dan de enige optie Exchange 2010?
We hebben op deze verbinding inderdaad een router, die de poorten forward. Op dit moment wordt geen webadres gebruikt, maar een publiek ip adres. Daarop doet de terminalserver verbinding het wel, maar Outlook nog niet.

Een certificaat is nog niet aanwezig, daarvoor staat ssl nu uit.

Intern is er niet, omdat wij geen domein hebben en SBS daarzonder geen intern netwerk ondersteund. In plaats daarvan is de Exchange server alleen met een router verbonden. Het IP adres van die verbinding wordt dus ook over Internet benaderd. Voor OWA geeft ik dan in de browser "http://(publiek ipadres):443/". Ook dat werkt helaas nog niet (terwijl Mdaemon dat wel zo pakte met zijn web acces). Moet ik hiervoor iets aanzetten of vrijgeven?

Op jouw vraag:
Voor zover ik weet biedt alleen Internet Explorer volwaardige functionaliteit, ongeacht het Exchange pakket dat OWA doet. Dit lijkt mij probleemloos, omdat dat ook de enige browser is die op elke zakelijk gerichte PC standaard zit. Uitgezonderd Open Source omgevingen, maar het lijkt me sterk dat die gebruikers wel Exchange zouden willen gebruiken.

Trouwens zijn er wel mobiele apparaten van bijvoorbeeld Nokia (zoals de 5230, hun UMTS touchscreen smartphone van E115,-) die een speciale Exchange applicatie hebben en zo ook overal bij kunnen. Deze staan ook bij mij op de wensenlijst als Exchange hier overeind komt.

• wilhelmstroker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-05-2012

wilhelmstroker

Space is the Place

Op jouw vraag:
Voor zover ik weet biedt alleen Internet Explorer volwaardige functionaliteit, ongeacht het Exchange pakket dat OWA doet. Dit lijkt mij probleemloos, omdat dat ook de enige browser is die op elke zakelijk gerichte PC standaard zit. Uitgezonderd Open Source omgevingen, maar het lijkt me sterk dat die gebruikers wel Exchange zouden willen gebruiken.
Exchange 2010 biedt de volledige OWA functionaliteit in elke browser, niet alleen IE:
http://help.outlook.com/e...5%28EXCHSRVCS.140%29.aspx

• Aapie
  • Niet online
wilhelmstroker schreef op donderdag 11 november 2010 @ 13:41:
[...]

Exchange 2010 biedt de volledige OWA functionaliteit in elke browser, niet alleen IE:
http://help.outlook.com/e...5%28EXCHSRVCS.140%29.aspx
Ik wist dat 2010 dat wel deed, maar ik heb hier sbs2008 draaien met dus exchange 2007 ik vraag me af of je deze makkelijk kan updaten naar 2010?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

joosthaarman schreef op donderdag 11 november 2010 @ 14:34:
Ik wist dat 2010 dat wel deed, maar ik heb hier sbs2008 draaien met dus exchange 2007 ik vraag me af of je deze makkelijk kan updaten naar 2010?
Nee, SBS is een compleet product. De enige manier om te upgraden naar 2010 is een migratie naar normale Windows DC's en een losse Exchange server (met bijbehorende licentiekosten)
Tommy_W schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:46:
De wizards doen het vaak pas als ervoor handwerk is uitgevoerd. Probeer het zelf maar eens. Klik je gelijk op een wizard, komt er een melding met dingen die nog moeten zonder wizard. Ook is Exchange niet voorzien van een wizard. Bijvoorbeeld wizard netwerkverbinding maken die zegt "geen netwerkverbinding aanwezig, maak eerst verbinding voordat u deze wizard uitvoert". Dus dan moet je toch op zoek naar netwerkomgeving om zelf de ip adressen in te stellen. Waarna de wizard wel lukt en aangeeft dat het netwerk inderdaad verbonden is.
Ik installeer en beheer al jaren oa SBS servers, Windows servers en Exchange dus ik ken de meeste schermpjes wel ;) Natuurlijk zijn er randvoorwaarden voor je bepaalde wizards kan draaien, maar bijv de setup van SBS kan je al niet normaal voltooien als je geen SBS-approved manier voor internet heb (router zonder dhcp). Vervolgens geef je aan met welke domeinnaam je wil mailen in een wizard en Exchange wordt ingesteld voor dat doeleinde (versimpeld gesteld).

Krijg je op deze manier Exchange al niet aan de praat om de functionaliteit te testen dan krijg je het imo waarschijnlijk nog lastig. Je vraagt van SBS meer dan waar het voor bedoeld is. Om Exchange te gebruiken heb je AD en users nodig, maar daar wens je geen gebruik van te maken binnen de rest van je netwerk. Daarnaast probeer je om zonder SSL verbinding te maken met poort 443. Dit zijn allemaal zaken die je buiten de wizards van SBS om moet regelen en hiervoor heb je toch echt wat meer kennis nodig van hoe Exchange 2007 in elkaar steekt. Sommige zaken zijn alleen via de Powershell te regelen, andere weer via een combinatie tussen de shell en de console.

Exchange is een complex product als je er niet gewend bent mee te werken. De wizards van SBS moeten het je makkelijker maken, maar alleen als je binnen de functionaliteit blijft die de wizards je bieden. Wil je afwijken dan ben je functioneel beter uit met een losse Exchange server en bijbehorende losse DC, maar daarmee nemen de implementatie kosten aanzienlijk toe.

Kijk voor de grap eens bij MS wat er allemaal komt kijken om een examen voor het configureren van Exchange 2007 te behalen.

#team_UTC+1

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Eens met bovenstaande.
Binnen onze gezellige kleine stichting zouden we graag Exchange functionaliteit hebben. Dus met volwaardige Outlook Web Acces, Agenda's en naadloze Office integratie.
Is Kerio Connect geen optie in dit geval?
  • Local user DB mogelijk
  • client op pc's
  • pushmail en webmail out-of-the-box werkend
  • minimale kennis nodig om te beheren
PS:
Zit voor mijn werk veel achter exchange dozen maar heb thuis Kerio op mijn WHS draaien.
low maintanance, file backup ipv DB en goedkoop :P
Heb thuis weinig zin om veel tijd in mijn servertjes te stoppen.

[Voor 73% gewijzigd door arjants op 11-11-2010 15:20]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Tommy_W
Ethirty schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:06:

[...]

Ik installeer en beheer al jaren oa SBS servers, Windows servers en Exchange dus ik ken de meeste schermpjes wel ;) Natuurlijk zijn er randvoorwaarden voor je bepaalde wizards kan draaien, maar bijv de setup van SBS kan je al niet normaal voltooien als je geen SBS-approved manier voor internet heb (router zonder dhcp). Vervolgens geef je aan met welke domeinnaam je wil mailen in een wizard en Exchange wordt ingesteld voor dat doeleinde (versimpeld gesteld).

Krijg je op deze manier Exchange al niet aan de praat om de functionaliteit te testen dan krijg je het imo waarschijnlijk nog lastig. Je vraagt van SBS meer dan waar het voor bedoeld is. Om Exchange te gebruiken heb je AD en users nodig, maar daar wens je geen gebruik van te maken binnen de rest van je netwerk. Daarnaast probeer je om zonder SSL verbinding te maken met poort 443. Dit zijn allemaal zaken die je buiten de wizards van SBS om moet regelen en hiervoor heb je toch echt wat meer kennis nodig van hoe Exchange 2007 in elkaar steekt. Sommige zaken zijn alleen via de Powershell te regelen, andere weer via een combinatie tussen de shell en de console.

Exchange is een complex product als je er niet gewend bent mee te werken. De wizards van SBS moeten het je makkelijker maken, maar alleen als je binnen de functionaliteit blijft die de wizards je bieden. Wil je afwijken dan ben je functioneel beter uit met een losse Exchange server en bijbehorende losse DC, maar daarmee nemen de implementatie kosten aanzienlijk toe.

Kijk voor de grap eens bij MS wat er allemaal komt kijken om een examen voor het configureren van Exchange 2007 te behalen.
Dat er een officieel cursustraject bestaat is mij bekend, maar bij eerdere navraag bleek dat die alleen een standaardstappenplan leren waarbij je netwerk totaal niets mag bevatten wat Microsoft niet als hun huidige standaard beschouwd. Dus eigenlijk werkt die cursus alleen in combinatie met een compleet nieuw netwerk met al hun duurste licenties. Dat soort luxe kan ik gewoon niet verantwoorden.

Ik begrijp daarom ook wel dat wat ik vraag niet makkelijk is, maar daarom vraag ik het ook. Doel is om binnen ons beperkte budget toch alle mooie samenwerkingsopties in onze gezellige stichting te brengen en wel in het bij iedereen bekende Outlook.

Zou je kunnen kijken of je de tijd kan vinden om uit te zoeken hoe ik Exchange via Internet over het publieke ip adres van de server kan benaderen? Want daar zit ik momenteel op vast.

@Arjants:
Graag de eerste post geheel lezen. Daarin geef ik aan dat we al een pakket hebben wat erop lijkt en heel goed te beheren is, maar waar de details in de gebruikerservaring niet kloppen met wat van Exchange verwacht wordt. Ik vrees dat ook Kerio niet exact de gebruikersinterface kan bieden van Exchange.

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tommy_W schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:48:
Dit omdat onze software ook toegang vereist met oude Windows versies tot de file server en application server en een domein dus helaas geen optie is.
Hoe interessant de bovenstaande discussie ook is: even terug naar de kern van de vraag.

- Welke software?
- En waarom (de exacte reden) is een domein geen optie?

[Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 12-11-2010 20:21]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tommy_W schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:54:
Dat er een officieel cursustraject bestaat is mij bekend, maar bij eerdere navraag bleek dat die alleen een standaardstappenplan leren waarbij je netwerk totaal niets mag bevatten wat Microsoft niet als hun huidige standaard beschouwd. Dus eigenlijk werkt die cursus alleen in combinatie met een compleet nieuw netwerk met al hun duurste licenties. Dat soort luxe kan ik gewoon niet verantwoorden.
Het ging me er ook niet om dat je die cursus moet gaan volgen, maar om een beetje inzichtelijk te maken hoe complex Exchange is en dat je dat niet 1-2-3 kan gaan beheren. Exchange bestaat uit meerdere rollen die je op 1 of meerdere machines kan installeren, in- en uitgaande connectors, security policies, default user settings en afwijkende settings per user, etc etc. Hoe ga je troubleshooten als je niet weet hoe een pakket is opgebouwd?

Vandaar dat het me beter lijkt om ervoor te zorgen dat je het eerst werkend krijgt op de SBS manier, dan kan je users vrij simpel beheren via de SBS wizards.
Zou je kunnen kijken of je de tijd kan vinden om uit te zoeken hoe ik Exchange via Internet over het publieke ip adres van de server kan benaderen? Want daar zit ik momenteel op vast.
Nofi, maar aangezien je kennelijk niet echt geGoogled hebt: kijk eerst eens naar deze post (en dan met name de verschillende stappen onderaan) en vertel ons maar eens wat je anders hebt gedaan, dan kunnen we misschien aangeven wat je moet doen om het werkend te krijgen. Of je doorloopt de wizards nog eens, kans is groot dat het dan al werkt.

Als je de setup van SBS goed heb doorlopen dan moet je de server namelijk intern in ieder geval kunnen benaderen via https://<serverip>/owa
Als dat werkt moet je in je router port forwarding voor poort 443 aanzetten richting je Exchange server. Ik neem even aan dat je wel weet hoe je een router aanpast.

Zonder SSL en over poort 80 zou ik niet eens aan willen beginnen, dan gaan al je usernames en passwords in plain text over het internet. Dus als dat echt is wat je wil dan kan (en wil) ik je daar niet mee helpen.

Kom je er nu nog steeds niet uit, dan zou je misschien hosted exchange moeten overwegen, wel alle mogelijkheden die je wilt, maar niet het beheer of de investeringen.

Daarnaast sluit ik me aan bij alt-92. Als je meer dan een paar computers en een server hebt snap ik überhaupt niet waarom je geen domein wil. Ik kan me niet voorstellen dat je software gebruikt die hiermee niet overweg kan aangezien Windows domeinen al meer dan 15 jaar gemeengoed zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 12-11-2010 18:44]

#team_UTC+1

• Tommy_W
De server intern benaderen kan niet, omdat er geen PC's aanhangen en ik ook niet over een client beschik die op een domein kan aanmelden.

Echter, na overleg heeft mijn internethost een webadres gekoppeld aan het ip adres en daarover komt in elk geval OWA nu goed door. Dus ik ben weer een stap verder. Bedankt ook voor de nuttige links en tips.

Het ging niet gelijk, poort 1111 bleek nog open te moeten en er waren services die om mij onbekende redenen niet liepen, dus die heb ik handmatig ingeschakeld. Ook geeft hij natuurlijk aan dat het certificaat ongeldig is, dus daar wordt er 1 voor geregeld.

Nu ga ik op zoek naar mogelijkheden om de afzender in te stellen en om domeinen heen en weer te forwarden met de andere mailserver, zodat ze straks allebei bij alle mails en verzendaliassen kunnen en dus naadloos in elkaar over kunnen gaan.

Tips zijn altijd welkom natuurlijk, hoewel ik momenteel dus ook nog druk aan het proberen ben.

@ Alt-92:
Onze boekhoudsoftware was tot vorig jaar nog uit het DOS tijdperk, dus daarvoor kan Windows 98 nodig zijn tot 7 jaar na de laatste boeking. En dat boekhoudpakket is geen stand alone applicatie. Bovendien, omdat er nooit een domein was, was het nooit een probleem om willekeurige PC's als werkstation in te zetten. En die hebben dus geen pro versies van Windows. Verder heeft alles nu een eigen server, omdat er voor elke nieuwe functie 1 bijgezet is. Dus 1 voor het nieuwe boekhoudpakket, 1 voor het oude boekhoudpakket, 1 voor de mail en 1 voor de data. Geen daarvan heeft een domein (voor zover er al Windows opzit) en de IP adressen + firewall worden verzorgd door een los apparaat. De meeste daarvan zijn al ouder, maar allemaal nog prima voor wat ze doen en met goede backups.

Resultaat: Een domein past niet in dit netwerk zonder heel veel goede apparaten te moeten vervangen, waarbij sommige oude ernaast moeten blijven voor het oude boekhoudpakket.

Mijn oplossing is om Exchange dan via Internet te verbinden, omdat 1 van de redenen dat hij gepland is toch zou zijn dat we er overal bijkunnen en er toch Internet capaciteit bij zou moeten, waarbij 2 ADSL lijnen goedkoper zijn dan 1 speciale lijn met 2x de snelheid.

Externe Hosting is ook moeilijk, omdat de bedrijven die ik sprak alleen standaard omstandigheden ondersteunen zonder dedicated server. Met dedicated server en maatwerk zijn de kosten voor zover ik kan nagaan veel hoger dan 1 intern opzetten.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tommy_W schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:35:
De server intern benaderen kan niet, omdat er geen PC's aanhangen en ik ook niet over een client beschik die op een domein kan aanmelden.
In welk netwerk hangt je server dan? Ik neem aan dat je de server wel kan pingen en een browser sessie starten moet toch ook kunnen. En anders doe je op de server https://127.0.0.1/owa :?
Het ging niet gelijk, poort 1111 bleek nog open te moeten en er waren services die om mij onbekende redenen niet liepen, dus die heb ik handmatig ingeschakeld. Ook geeft hij natuurlijk aan dat het certificaat ongeldig is, dus daar wordt er 1 voor geregeld.
Wat ga je met die poort doen dan? Heel SBS heeft poort 1111 niet nodig. Regel 1 van beveiliging: zet alleen open wat je nodig hebt. Een certificaat zou ik nog even mee wachten tot je zeker weet dat dit is wat je wil.
Onze boekhoudsoftware was tot vorig jaar nog uit het DOS tijdperk, dus daarvoor kan Windows 98 nodig zijn tot 7 jaar na de laatste boeking. En dat boekhoudpakket is geen stand alone applicatie. Bovendien, omdat er nooit een domein was, was het nooit een probleem om willekeurige PC's als werkstation in te zetten. En die hebben dus geen pro versies van Windows. Verder heeft alles nu een eigen server, omdat er voor elke nieuwe functie 1 bijgezet is. Dus 1 voor het nieuwe boekhoudpakket, 1 voor het oude boekhoudpakket, 1 voor de mail en 1 voor de data. Geen daarvan heeft een domein (voor zover er al Windows opzit) en de IP adressen + firewall worden verzorgd door een los apparaat. De meeste daarvan zijn al ouder, maar allemaal nog prima voor wat ze doen en met goede backups.

Resultaat: Een domein past niet in dit netwerk zonder heel veel goede apparaten te moeten vervangen, waarbij sommige oude ernaast moeten blijven voor het oude boekhoudpakket.
Ik heb nog een aantal klanten die stug blijven volhouden met Exact voor DOS of Muis voor DOS en dat draait prima op een netwerk met domein en XP clients. Als de applicatie nog ouder is dan die, dan zijn die 7 jaar waarschijnlijk al wel voorbij :P

Als je XP Home heb kan het opzetten van een domein wat meer geld kosten, maar dat bespaar je op beheer. Aan de andere kant is er kennelijk wel geld als er voor alles een aparte server neergezet wordt :?

Niet om het een of ander, maar ik zie nog heel wat haken en ogen in het waarom je nu per se op deze manier wil werken. Ik proef namelijk een gemis aan basiskennis over hoe Windows netwerken in elkaar steken. Windows servers kan je prima achteraf in een domein hangen en ook non-Windows servers zijn vaak wel te koppelen. Ook een aparte firewall is geen argument, sterker nog dat wil je juist.

#team_UTC+1

• Tommy_W
Ethirty schreef op maandag 15 november 2010 @ 18:49:
[...]

In welk netwerk hangt je server dan? Ik neem aan dat je de server wel kan pingen en een browser sessie starten moet toch ook kunnen. En anders doe je op de server https://127.0.0.1/owa :?

[...]

Wat ga je met die poort doen dan? Heel SBS heeft poort 1111 niet nodig. Regel 1 van beveiliging: zet alleen open wat je nodig hebt. Een certificaat zou ik nog even mee wachten tot je zeker weet dat dit is wat je wil.

[...]

Ik heb nog een aantal klanten die stug blijven volhouden met Exact voor DOS of Muis voor DOS en dat draait prima op een netwerk met domein en XP clients. Als de applicatie nog ouder is dan die, dan zijn die 7 jaar waarschijnlijk al wel voorbij :P

Als je XP Home heb kan het opzetten van een domein wat meer geld kosten, maar dat bespaar je op beheer. Aan de andere kant is er kennelijk wel geld als er voor alles een aparte server neergezet wordt :?

Niet om het een of ander, maar ik zie nog heel wat haken en ogen in het waarom je nu per se op deze manier wil werken. Ik proef namelijk een gemis aan basiskennis over hoe Windows netwerken in elkaar steken. Windows servers kan je prima achteraf in een domein hangen en ook non-Windows servers zijn vaak wel te koppelen. Ook een aparte firewall is geen argument, sterker nog dat wil je juist.
De Exchange server hangt nu aan een 2e internetlijn (die vast onderdeel uitmaakt van ons voip pakket en normaal backuplijn is) met verder alleen een reserverouter die ik nog had liggen. Die lijn zal wel opgewaardeerd worden als Exchange echt gaat lopen.

De applicatie is inderdaad Exact en wordt gevoed door een Novell 4 server. Probleem is dat er enkele clients gewenst zijn die alles kunnen, dus connecten met Novell 4 en met mail en de rest. Novell 4 heeft ook een inlogscherm, dus ik zie geen eenvoudige mogelijkheid om daar een domein naast in te loggen.

Wat XP home betreft, losse XP pro licenties zijn voor zover ik prijzen kon opvragen duurder dan clients waar er 1 bij zit. Zeker als ook refurbished met garantie een optie is. Dus dat zou neerkomen op vervanging van het netwerk. Los van de kosten, die hoeveelheid werk zie ik niet terug bespaard worden, de clients updaten automatisch, hebben een goede recente virusscanner die ook zelf updates doet en kunnen dus vaak jaren zonder onderhoud. Hooguit moet er af en toe een mailadres verschoven worden van de ene client naar de ander.

En server klinkt denk ik duurder dan ze bij ons zijn, ook omdat de meeste geen Windows hebben, het geen dure hardware is en ze lang meegaan.

De reden dat het zo gekomen is, heeft er ook mee te maken dat ik er pas inkwam toen het meeste al zo was, dat ik alle techniek doe en eigenlijk nog meer, dus niet alleen systeembeheer, maar ook voertuigen, lift, brand voorzieningen, internet/websites en telecom en dat ik daarnaast ook bijspring waar het nodig is. In de tijd die ik kan vrijmaken (en met de middelen die tot mijn beschikking staan) probeer ik wel zo veel mogelijk Windows op te pakken. De bedoeling is zo geleidelijk mogelijk overgaan. Dus wat toch al aangekocht moet worden wel voorzien van pro versies en andere domein compatible onderdelen, maar ik verwacht dat we nog wel 5 jaar verder zullen zijn voordat dat zo ver is, zeker als ik het zo kan houden dat de gebruikers geen last hebben van eventuele omwegen en we geen relevante kosten moeten maken om het zo te houden, aan dingen die anders niet nodig zouden zijn.

Trouwens wil SBS 2008 voor zover ik zie altijd zelf de IP adressen verdelen en het netwerk aansturen, of is er een manier om hem netjes in een werkgroep netwerk toe te voegen zonder dat hij zelfstandig ip adressen wil toewijzen of resources wil blokkeren?

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:03
Even een waarschuwing: SBS 2008 met exchange installeren is gewoon een kwestie van de handleiding volgen, e.e.a. installeren gaat vrij eenvoudig, je kunt dit wel laten doen maar als je e.e.a. zelf wilt onderhouden dan zal je toch echt met Exchange en SBS2008 moeten leren omgaan voordat je dit in productie gaat nemen!!!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je weet dat dat uit 1993 is :o :/

Verder een duidelijk verhaal, maar om 5 jaar te doen over de overstap van IT-oertijd naar tegen die tijd al weer IT-middeleeuwen is veel kostbaarder voor de organisatie. Wat als je Novell server ermee op houdt? Mensen die daarin goed thuis zijn worden zeldzaam schat ik zo. Hetzelfde voor je DOS applicatie. Bij mijn klant die stug aan Muis voor DOS blijft vasthouden moeten ze bij Muis zelf voor support iedere keer een gepensioneerde consultant inschakelen :S Da's ook niet goedkoop ;)

De SBS server heb je al, wat nieuwe werkplekken met downgrade naar XP en een strakke planning en er gaat een wereld voor jou en en je collega's open.

Niet persoonlijk bedoeld, maar bedrijven die nu nog met pre-XP OS'en werken krijg ik altijd een beetje de kriebels van. Een uitzondering voor een of ander zeldzaam iets kan nog nét, maar dat is het dan eigenlijk wel.

#team_UTC+1

• Tommy_W
Ethirty schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:53:
[...]

Je weet dat dat uit 1993 is :o :/

Verder een duidelijk verhaal, maar om 5 jaar te doen over de overstap van IT-oertijd naar tegen die tijd al weer IT-middeleeuwen is veel kostbaarder voor de organisatie. Wat als je Novell server ermee op houdt? Mensen die daarin goed thuis zijn worden zeldzaam schat ik zo. Hetzelfde voor je DOS applicatie. Bij mijn klant die stug aan Muis voor DOS blijft vasthouden moeten ze bij Muis zelf voor support iedere keer een gepensioneerde consultant inschakelen :S Da's ook niet goedkoop ;)

De SBS server heb je al, wat nieuwe werkplekken met downgrade naar XP en een strakke planning en er gaat een wereld voor jou en en je collega's open.

Niet persoonlijk bedoeld, maar bedrijven die nu nog met pre-XP OS'en werken krijg ik altijd een beetje de kriebels van. Een uitzondering voor een of ander zeldzaam iets kan nog nét, maar dat is het dan eigenlijk wel.
Iets uit 1993 wat het 10 jaar of langer volhoud zonder support en toch precies doet wat het moet doen vind ik niet verouderd. In de techniek ben ik nog wel veel langere levensduur gewend van diverse systemen. Maar het is geen primair proces meer ook, net als Exact, alleen nog naslag. En ik heb de handboeken, mocht het ooit nodig zijn.

Verder is het niet de bedoeling om alles op 1 server te zetten als dat geen geld bespaard, want het is niet alsof ik me verveel. En als er 1 server storing heeft, heb ik er liever meer, dan is er 1 dienst uit ipv het hele netwerk plat. Ook noem je "een wereld opengaat". Onze gebruikers zijn meestal zeer gehecht aan datgene wat ze hebben, alleen het gebruik van de e-mail buiten het pand en agendafunctie is nu te omslachtig. En diverse mensen hebben dat elders beter gezien met Exchange, wat mij een mooie gelegenheid geeft om dat aan de laatste standaard te laten voldoen.

Als er voordelen zijn van sneller een domein uitvouwen die niet zitten in beheerbaarheid (wat momenteel nauwelijks tijd kost), vernieuwingen voor de gebruiker (want die willen ze niet) of flexiblele werkplekken (idem), noem ze gerust.

Trouwens ook nog het voor mij meest interessante stukje uit mijn vorige post: Is SBS ook zo in te stellen dat hij binnen een domeinloos netwerk niets veranderd, behalve dat hij op een vast lokaal IP adres zit en het Internet daarvan gebruikt? Want dat maakt de omgeving flexibeler.

• Tommy_W
Inmiddels kan ik mail verzenden en ontvangen met OWA, zorgt Mdaemon ervoor dat ik per gebruiker kan bijschakelen naar exchange (waarbij Mdaemon zelf ook netjes de mails opslaat als backup) en heb ik controle over het aanmaken en instellen van accounts.

Alleen Outlook werkt nog niet mee, als ik daarin een nieuw Exchange account aan wil maken accepteert die het OWA webadres van de server niet. Ook het ip adres invullen werkt niet.

Wat zou ik normaal in moeten vullen in het venster "instellingen van de Exchange server" voor een Outlook/Exchange connectie via Internet?

Of kan dat alleen via VPN (en zoja hoe stel ik dat dan in)?

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03-06 12:46
1) stel een forwarder in de dns server van je SBS bak naar de dns van bijvoorbeeld je provider
2) stel keihard de dns server van je sbs server in als enige DNS server van je clients op al je clients.

connect daarna met het outlook profiel van je clients (zeg dat je exchange server gebruikt, dan legt hij een MAPI connectie, dat is wat je wilt) naar je exchange/sbs server naam.
laat ze inloggen met domeinnaam (van je sbs domein)\username
alles werkt dan als een zonnetje.
Tommy_W schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:40:
Iets uit 1993 wat het 10 jaar of langer volhoud zonder support en toch precies doet wat het moet doen vind ik niet verouderd.
Dat is jouw mening. Het grootste gedeelte van alle IT-ers heeft een andere mening. Feit is dat je niet een echte IT-er bent. Misschien is het verstandig naar mensen te luisteren die er wel hun brood mee verdienen en het dagelijkse kost is om dit soort puin te ruimen problemen op te lossen
Onze gebruikers zijn meestal zeer gehecht aan datgene wat ze hebben
Daar zijn jouw gebruikers niet uniek in, dat is mens eigen. Bij verandering zeikt altijd meer dan 50%. het oude was altijd beter. Ook als je een jaar later weer veranderd, dan was je vorige situatie (die je dus nu zou veranderen) beter zijn. Daar moet je doorheen prikken.
behalve dat hij op een vast lokaal IP adres zit en het Internet daarvan gebruikt?
dat is zelfs best practice
Wat zou ik normaal in moeten vullen in het venster "instellingen van de Exchange server" voor een Outlook/Exchange connectie via Internet?

Of kan dat alleen via VPN (en zoja hoe stel ik dat dan in)?
MAPI kan alleen via vpn of lokaal, outlook over the internet kan wel via internet mits je dus poort 443 forward en een certificaatje plakt die valid is.

[Voor 60% gewijzigd door Razwer op 19-11-2010 18:24]

Newton's 3rd law of motion

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee