• Valigarmanda
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56
Ik zette daarnet mijn PC aan, en deze ging meteen vanzelf weer uit. De fans starten heel even op, het powerlampje gaat aan, maar binnen een seconde is alles weer gestopt. Er zijn dan ook geen moederbord piepjes te horen.

Deze PC is niet overgeklokt, en dit is van de één op de andere dag gebeurt. Er is geen nieuwe hardware toegevoegd o.i.d. Ik ben intussen vrijwel zeker dat het aan het moederbord ligt (Asus M2N32 SLI Deluxe) of de processor (Athloon X2 6400+).

Nu zijn hier meerdere topics over, en dan lag het meestal aan de voeding of een ander aangesloten apparaat. Welnu, ik heb uiteindelijk alles van het moederbord afgehaald (op de CPU met koeler na). Het probleem deed zich nog voor. Ik dacht aan kortsluiting met een stekkertje in de kast, maar ook na het compleet uitbouwen van het moederbord, hetzelfde probleem. Hierna geprobeerd met een andere voeding, zelfde probleem. De powerswitch vertrouwde ik ook niet helemaal, maar ook na het proberen met andere switch geen succes. Vervolgens heb ik de stroom er langere tijd afgehad, de bios batterij er een tijd uitgelaten en moederbord instellingen gereset met het jumpertje, maar nog altijd hetzelfde probleem.

Het lijkt me dus dat ik al het mogelijke gedaan heb om me hieruit te redden maar ik vrees dat het moederbord of de processor het gewoonweg begeven hebben. Beide zijn tenslotte al redelijk oud. Mijn vragen zijn als volgt:
- Heb ik iets over het hoofd gezien?
- Is er een manier om erachter te komen wat de boosdoener is zonder het moederbord / processor los te testen? (Ik heb helaas geen ander AM2 socket moederbord)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:19

Aganim

I have a cunning plan..

Heb je gekeken of de ELCO's op het moederbord nog goed zijn? Als deze bol staan of bruine smurrie lekken, dan kan je er wel vanuit gaan dat het gedaan is met het moederbord. Beide problemen kunnen zich overigens aan de bovenkant en onderkant van een ELCO voordoen. Een ELCO die aan de onderkant begint op te bollen is soms wat moeilijker te ontdekken.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:05
Als je hem helemaal kaal geprobeerd hebt zou ik er vanuit gaan dat het je mobo is. Enige manier om die echt zeker te weten is toch echt het testen van een ander mobo ;) wellicht even in de V&A kijken of er ergens 1 in de aanbieding is voor testwerk? Als je een resultaat hebt kan je hem altijd weer verkopen!

Desktop | Server | Laptop

• Valigarmanda
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56
Bedankt voor de reacties. Heb nog even goed het moederbord bekeken, maar (helaas?) niets kunnen vinden. Geen lekkende ELCO gevonden in ieder geval. Dan toch eens kijken of ik ergens een goedkoop moederbord op de kop kan tikken. Als het de processor is heb ik daarna in ieder geval nog een excuus om over te stappen op een phenom O-)

Verwijderd

ik heb uiteindelijk alles van het moederbord afgehaald (op de CPU met koeler na). zeg je.
Maar zonder geheugen en videokaart erin kun je de pc niet opstarten.
Even in de bios resetten, op fabrieksinstelling.Daarna even de stekker uit de computer trekken.
Dan stekker er weer erin, en kijken wat het doet.
Kan ook de videokaart zijn, je zou een andere videokaart moeten kunnen regelen.
Maar ik ben bang dat het moederbord kapot is.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 14:00 ]

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 22:35
De kans dat je CPU het probleem is lijkt me klein. Je pc zal dan gewoon aan gaan met zwart beeld en niets doen.

Een PC die spontaan uitvalt is eigelijk altijd een electrisch probleem. Bij een hitteprobleem herstart de PC meestal.

Het is je moederbord denk ik.

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

even RMA vragen op je moederbord? ik had dit probleem ook.. precies hetzelfde, terug gestuurd naar azerty en een nieuwe gekregen

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:55
darkliquid schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:54:
Ik zette daarnet mijn PC aan, en deze ging meteen vanzelf weer uit. De fans starten heel even op, het powerlampje gaat aan, maar binnen een seconde is alles weer gestopt. Er zijn dan ook geen moederbord piepjes te horen.
Toevallig ben ik deze week bij een kennis precies hetzelfde defect tegengekomen met een ASUS Rampage II Extreme. :(
Dat bord is nu dan ook RMA.
Dat schijnt wel vaker voor te komen lees ik.
Pagina: 1