Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382132

Topicstarter
Hallo,

Met het opstarten krijg ik de melding CPU overtemperature.

Ik heb met het programma "speedfan" gekeken naar de temperaturen en deze zijn rond de 100 graden. Ook zie ik dat mijn CPU fan maar 800 RPM maakt. Ik krijg het echter niet voor elkaar om deze sneller te laten draaien.

Wat heb ik nog geprobeerd:

Ik heb ook geprobeerd in de BIOS te kijken naar de temperaturen en fan speed instellingen. De temperaturen die de BIOS weergeeft zijn hetzelfde. In de BIOS kan Qfan worden aangezet of uitgezet maar dit maakt geen verschil.

Ook heb ik met de programma's van Asus ( Fan Xpert, ) geprobeerd om de fan speed aan te passen maar krijg het niet voor elkaar. Met het programma EPU-6 engine van Asus kan je de pc in verschillende mode zetten (energy saving, high performance etc) maar de fanspeed blijft hetzelfde.

Mijn systeem:
i7 920
asus p6t
hd4870

Hoop dat iemand weet hoe je de CPU fan sneller kan laten draaien want hij word volgens mij veel te warm!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveAEP
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 15:40
Als ik jou was zou ik eerst heel goed naar de koeler zelf gaan kijken of deze wel goed contact maakt met je cpu!
Deze waardes zijn wel erg extreem namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 09:08
IDD. PC uitzetten en direct je koeler controleren. Het lijkt erop dat die geen contact maakt. Voor de zekerheid kan je deze opnieuw monteren.

Het kan ook dat er een sensor defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt je koelblok ook zo heet of blijft deze (relatief) koud? Dat kan er namelijk op wijzen dat het ding er gewoonweg niet goed op vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Even beginnen bij het begin, ik neem aan dat je het koelblok onlangs eraf hebt gehaald of is er niets gebeurd want dat mis ik hier een beetje?
Ik neem aan dat je met het terugzetten van het koelblok na het schoonmaken nieuwe koelpasta hebt gebruikt?
Als je proc meteen 100 graden is kan dit niet aan de koeler liggen maar lijkt dit op montage fout.
Mogelijkheid om je koeler op amx te laten draaien is de aansluiting van je fan op de gele en zwarte ader te drukken van een molex. Hier heb je verloopstekkertjes voor of gebruik een nietje / paperclip.

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ mcsluis: Ik durf de pc niet meer aan te zetten. Hoe kan ikde koeler controleren?

@ Terw_Dan en Maddog McHare : De melding is gekomen nadat ik van een lanparty ben teruggekomen dus idd zou je denken dat het komt doordat er simpelweg iets niet goed vast zit, maar als ik kijk lijkt alles goed vast te zitten.( heb hier geen verstand van). Om het iets ingewikkelder te maken heb ik ook onlangs windows opnieuw geïnstalleerd..

Ik weet wel dat de CPU fan eerder (vporige windows installatie) veel meer rpm maakte. Nu maar 800 , hoor hem ook niet meer dus daarom dacht ik mis zijn het ook verkeerde instellingen nadat ik windows opnieuw heb geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de PC van z'n plek hebt gehad kan het natuurlijk goed zijn dat de koeler wat is losgeraakt. Zet die eens opnieuw vast en kijk of de temps dan nog steeds zo zijn. Maar als de koeler niet goed zit, dan moet deze een heel stuk koeler zijn dan 100 graden, dat kun je makkelijk controleren door eens te voelen hoe heet het ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 14:47
YouTube: Intel Video: 1366-Land Package Integration Guide

even een klein beetje nieuwe koelpasta op de cpu doen. en de vier mounting pootjes goed aandrukken totdat ze vast klikken. het kan aardig wat kracht kosten .

[ Voor 38% gewijzigd door jbkappirossi op 04-11-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Terw_Dan Heb de koeler gecontroleerd en deze zit goed gemonteerd maar is behoorlijk heet als de pc heeft aangestaan.

Maar de CPU is te heet omdat die ventilator maar 800 rpm maakt, dat is gewoon veel te weinig maar krijg het niet veranderd.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327097

Als ik hier QFan uitzet dan draaien de fans op volle snelheid. Of je meot ze op Duty mode en dan handmatig naar 90/100% zetten.

Dit is hoe ik het doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-02 14:07
Wow die waardes zijn abnormaal hoog,

ik zou inderdaad doen wat mensen hierboven zeggen,
er bestaat namelijk een grote kans dat het of aan een sensor ligt. en anders aan de koeler zelf. of dat hij amper contact maakt met de processor.

Ik zou in ieder geval niet doorgaan met het opnieuw aan en uit zetten voor je pc. Anders heb je kans dat je straks nog iets kapot maakt.

en als laatste: Als je pas geleden de spullen gehaald hebt /pc gekocht, dan kun je er beter mee terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 13:02

SupremeRick

Muse Fan

mischien dat je powersupply het begeven heeft ?

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SupremeRick schreef op donderdag 04 november 2010 @ 19:54:
mischien dat je powersupply het begeven heeft ?
De PSU kan alleen voor zulke temperaturen zorgen als 'ie een ontzettend hoog voltage door de CPU jast, dan had de pc niet meer opgestart.

@TS: kan je in de BIOS niet de fanspeed instellen?

Maar ik vraag me af of het daar wel (alleen) aan ligt, want ook met een lager toerental zou de CPU in idle niet zo heet mogen worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

ja, hij hoort rondd e 50 graden te zijn zonder koeler -_-'

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ bwerg: Kan in de BIOS de fanspeed en temperatuur bekijken, niet aanpassen. Kan alleen Qfan aan/uitzetten.

Weet niemand hoe je de CPU fanspeed handmatig kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

ja kan, bij hardware monitor.. als je even rondkijkt in de bios
als je daar bent dan moet je qfan op enabled zetten, en dan kun je naar manual, end aar kun je zeggen dat ie minimaal op 100% draait. zo gaat het op mijn P7p55D-e LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Als de koeler er gewoon goed opzit blijven en niet veel opties over:
- Of er zit zo een dikke laag koelpasta tussen de koeler en de cpu dat dit isoleert, maar dan had je dat eerder moeten merken.
- Of de sensor op je moederbord is kapot.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de cpu naar zulke hoge temperaturen gaat alleen maar door een langzaam draaiende fan, je kan dat trouwens heel makkelijk testen door er handmatig een andere fan bij te houden die wel hard draait, of een tafelventilator.
Hoe is de airflow in de rest van de kast? als de warmte niet word afgevoerd kan je net zo goed geen fan op je koeler zetten, bij wijze van spreken.

Als je er geen verstand van heb zou ik als ik jouw was toch gewoon even naar een zaak gaan, die er (hopelijk) meer verstand van heeft, of zoek iemand op die even de koeler wilt controleren, zo moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ SupremeRick : Ik kan idd op minimaal 100% maar er verandert niks aan het aantal RPM

@ Anonnymous: Ik heb er een tafel ventilator op gezet met kast open en temp zijn dan rond de 50 graden
Airflow in de kast is goed (cm690) . Eerste halfjaar namelijk dit probleem ook niet gehad maar toen draaide die fan ook veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 14:47
ik zou maar uitkijken, want zelfs zonder fan wordt hij nog geen 100graden.
De mijne schommelt nu rond de 30C idle met 600rpm.

haal je stekker eens uit het stopcontact en dan de batterij van je moederbordt even een minuut eruit.
misschien helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

toch even naar je moederbord laten kijken ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 13:13
Kan het zo zijn dat je de boxed koeler gebruikt? deze ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2005/06/03/dual_core_stress_test/new_cooler.jpg

Ook met deze zou hij niet zo hoog moeten komen, maar als de fan op een dergelijke snelheid draait en je gebruikt deze niet zo hele chille heatsink, dan is 1 + 1 = 2 dat je fan vastloopt, waardoor er niet genoeg lucht langs de vinnen loopt en daardoor niet genoeg warmte kan afstaan. dan kan het blok er nog zo goed opzitten, passief redt hij niet.
EDIT: maar al bij het opstarten dergelijke temperaturen hoort niet. hij knalt er niet uit? hij wordt niet warmer dan 100 graden? anders denk ik inderdaad een thermische diode kaduuk... Moet je garantie op hebben, mocht die periode nog niet over zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door naarden 4ever op 04-11-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ naarden4ever hij ziet er idd zo uit. Bij opstarten was het 90 graden, maar ik moet er wel bij zeggen dat hij daarvoor ook al aanstond. Toen werd het 100 graden en knalde de pc uit. Als ik de pc koud opstart dan is het rond de 50 graden, maar word het wel warmer.

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 382132 op 04-11-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Laatst online: 21-06 18:01
jbkappirossi schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:49:
ik zou maar uitkijken, want zelfs zonder fan wordt hij nog geen 100graden.
Dit is natuurlijk pure bullshit. Zonder koeling raakt hij binnen de kortste keren oververhit en gaat hij terug clocken.

Zit de fan goed aangesloten? Heb je misschien nog een andere PWM fan liggen om te kijken of de regeling van de temperatuur nog wel goed werkt, of dat je fan misschien kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Toch een raar probleempje, want als hij bij het opstarten gewoon 50 graden aangeeft dan lijkt het er toch ook niet op dat de sensor kapot is.

Durf je het aan om de koeler er eens af te halen? koelpasta bekijken en er weer (juist) op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

MPeek, dit is geen pure bullshit, als je een goede airflow in je kast heb zou je zelfs met een defecte fan geen temperaturen boven de 100 graden moeten halen binnen zo een snelle tijd, dat is wat jbkappirossi bedoeld.
Ik ga dus ook niet zeggen dat jij pure bullshit kraamt maar wil je er wel op wijze dat je een open deur intrapt, zijn fan draait, en hij kan de snelheid in de bios uitlezen, dat betekent dat de + en de - goed zijn aangesloten en het extra draadje voor het signaal welke de bios herkent als de snelheid ook juist is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Woon je ergens in de buurt van het gooi? anders kan ik eens langs komen om even te kijken. Misschien een beetje direct en ik weet ook niet of het mag van de forumregelementen, maar ik kan goed begrijpen dat je niet nog eens negen euro kwijt wilt zijn aan een tubetje pasta van 3 euro.
In ieder geval als dit niet het geval is, eens langsgaan bij een bedrijf en vragen of ze de heatsink kunnen nakijken. want 800RPM is wel erg laag. volgens mij loopt ie vast en zit het blok er niet goed op / geen pasta / teveel pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Anonnymous! : ik durft het aan, ga het morgen even proberen.

Wat zijn overigens normale temperaturen, in idle ? en tot welke temperatuur is het "veilig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336904

als je in je bios kan komen kun je mischien de snelheden van je fan anders zetten of mischien de cpu cooler even in een andere aansluiting op je moederbord prikken dat draait hij mischien wel wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382132 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:06:
@ Anonnymous! : ik durft het aan, ga het morgen even proberen.

Wat zijn overigens normale temperaturen, in idle ? en tot welke temperatuur is het "veilig"?
ik denk ongeveer rond de 40-50 en veilig 60-70?? mijn proccesor zelf komt niet boven de 40 uit wat je er ook mee doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Ik heb zelf geen ervaring met de i7 maar het lijkt me hetzelfde als vorige intel CPU's, ik zeg altijd dat je niet teveel boven 60/70 (belast) graden moet gaan (voor langere tijd), CPU's zijn wat gevoeliger voor hoge temps dan GPU's.
Natuurlijk kunnen ze die temperaturen makkelijk aan, maar je houd erg weinig speling over, je moet ook een beetje rekening houden met stof dat in de loop der tijd ophoopt.

Ik houd mijn oude vertrouwde 6420 (ja ja, ik loop achter) lekker onder de 30 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anonnymous! schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:11:
Ik heb zelf geen ervaring met de i7 maar het lijkt me hetzelfde als vorige intel CPU's, ik zeg altijd dat je niet teveel boven 60/70 (belast) graden moet gaan (voor langere tijd), CPU's zijn wat gevoeliger voor hoge temps dan GPU's.
Natuurlijk kunnen ze die temperaturen makkelijk aan, maar je houd erg weinig speling over, je moet ook een beetje rekening houden met stof dat in de loop der tijd ophoopt.

Ik houd mijn oude vertrouwde 6420 (ja ja, ik loop achter) lekker onder de 30 graden :)
hmm oud en vertrouwd intel heeft bij mij nooit gewerkt amd wel =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:24
Mijn leerkracht heeft me dit jaar nog wijsgemaakt dat een cpu idle zonder fan kan. Of dit waar is is natuurlijk nog maar de vraag. Ik denk niet dat iemand al gevraagd heeft maar is de cpu misschien overclocked?

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caset
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 19:32
Ik heb ook geen ervaring met een i7, maar heb je niet per ongeluk je voltages de hoogte in gejaagd? Of een flauwe plezante op je lanparty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Anoniem: 336904 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:18:
[...]

hmm oud en vertrouwd intel heeft bij mij nooit gewerkt amd wel =D
Koop ook nooit meer Intel voor mijzelf. dikke overcharge van je centen voor je CPU'tje. AMD'tje goedkoper en meer bang for the buck. Ook veel simpeler. Krijg alleen maar klachten over Intel. Goed, een enkele keer dat ik een nieuw systeem moet bouwen als vervanger voor een Sempron 3000+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 23:24
koeler probleem of sensor (cpu) probleem. ik zou een cheap-ass kopen. dan weet je je antwoord:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Laatst online: 21-06 18:01
Ik heb een i7 920 C0 en deze deed het in ieder geval tot 100 graden prima, hij heeft langere tijd op deze temperatuur gedraaid (core temps dan), de CPU zelf was op dat moment 70 graden en dat is ook de maximum temperatuur. Daarboven zou ik sowieso niet gaan. Dit was overigens met de standaard koeler en de CPU op 3,2Ghz.

De standaard koeler van Intel wil je zeker niet zonder fan gebruiken, hij heeft al moeite met de fan en zonder de fan wordt al helemaal een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
dat is 1 van de redenen dat ik nooit voor een stock koeler ga. het is bekangrijk dat je in een goede koeler investeerd. goede koelers zijn oa: scyte, noctua, tuniq of waterkoeling. zo zijn er nog wel goede fabrikanten op te noemen. er zijn zat round-up reviews te lezen, waar vele cpu koelers met elkaar vergeleken worden (geluidsproductie, koelprestaties, airflow etc). ik ben ervan overtuigd dat de levensduur met 100 graden zeer beperkt is. voor een lange levensduur is 70 graden stressed toch echt de max temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pvg103 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 01:01:
dat is 1 van de redenen dat ik nooit voor een stock koeler ga. het is bekangrijk dat je in een goede koeler investeerd. goede koelers zijn oa: scyte, noctua, tuniq of waterkoeling. zo zijn er nog wel goede fabrikanten op te noemen. er zijn zat round-up reviews te lezen, waar vele cpu koelers met elkaar vergeleken worden (geluidsproductie, koelprestaties, airflow etc). ik ben ervan overtuigd dat de levensduur met 100 graden zeer beperkt is. voor een lange levensduur is 70 graden stressed toch echt de max temperatuur.
maar hier is het probleem niet dat de stock koeler niet goed koelt want anders kunnen ze die net zo goed niet mee leveren met de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
heb je de koeler er nou al eens helemaal af gehad en opnieuw gemonteerd? je schrijft dat alles vast zit maar dat is eigenlijk onvoldoende. Waarschijnlijk moet dan de pc helemaal uit elkaar maar dat is niet zo'n probleem als je weet wat je doet. Als je dat nog nooit hebt gedaan, even kennis er bij vragen om te helpen. de kans dat je koeler zelf stuk is acht ik niet zo heel groot. Als de pc snel oploopt van 50 - 100 graden, dwz je kunt het in bios zo'n beetje volgen zo snel loopt de temperatuur op. Dan zal het wel de montage van de koeler zijn, ook met je lanparty verhaal klopt dat wel. is allemaal niet zo erg maar dan moet je het "overdoen" en nog een keer goed monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
De fan aansluiten op een andere fan aansluiting of direct op de stroomkabel(voeding), dan zou de fan sneller moeten gaan.(met opstarten krijg je nu wel een foutmelding op de fan aansluiting van de cpu fan).
Indien fan niet sneller gaat, dan is de fan vermoedelijk defect.

Aansturen van de fan snelheid.
Je hebt zelf 3 mogelijkheden genoemd, q fan speedfan en moederbord software.
Je kan maar 1 tegenlijk gebruiken, misschien loopt hij daarom langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick

SupremeRick

Muse Fan

jan99999 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 06:53:
De fan aansluiten op een andere fan aansluiting of direct op de stroomkabel(voeding), dan zou de fan sneller moeten gaan.(met opstarten krijg je nu wel een foutmelding op de fan aansluiting van de cpu fan).
Indien fan niet sneller gaat, dan is de fan vermoedelijk defect.

Aansturen van de fan snelheid.
Je hebt zelf 3 mogelijkheden genoemd, q fan speedfan en moederbord software.
Je kan maar 1 tegenlijk gebruiken, misschien loopt hij daarom langzaam.
dat maakt niks uit, hij heeft windows zelfs opnieuw geinstalleerd gehad.

@TS ik denk dat het aan je mobo ligt, maar dat weet ik niet zeker, kzou even navragen aan de winkel waar je hem gekocht hebt en even vragen wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
Anoniem: 336904 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 06:15:
[...]

maar hier is het probleem niet dat de stock koeler niet goed koelt want anders kunnen ze die net zo goed niet mee leveren met de cpu.
jij weet niet of zijn stock koeler wel/niet goed koelt aangezien zn fan op 800 rpm draait. intel levert koelers die net goed genoeg zijn en dat is 1 van de redenen dat ik nooit voor stock ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Spaiker schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:22:
Mijn leerkracht heeft me dit jaar nog wijsgemaakt dat een cpu idle zonder fan kan. Of dit waar is is natuurlijk nog maar de vraag.
Ligt aan de situatie, een atom natuurlijk wel, een i7 zal wel wat airflow nodig hebben, misschien met een dik koelblok en een paar casefans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 20:04
bwerg schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:32:
[...]

Ligt aan de situatie, een atom natuurlijk wel, een i7 zal wel wat airflow nodig hebben, misschien met een dik koelblok en een paar casefans.
Ook dit valt wel mee, ik heb vorige week nog met een PC zitten knoeien waar een C2D E8400 in zit en deze op laten starten zonder koelblok erop en deze start gewoon netjes op. Windows XP bleef gewoon stabiel totdat ik iets zwaars ging doen, dan werd ie rete traag, maar hij bleef het wel doen. Windows crashde op een gegeven moment omdat de beveiliging van de CPU of mobo intrad. Maar daarna koelblok er weer op en de PC draait nu nog steeds.

CPU werd trouwens niet warmer dan hand warm, wat ik wel frapant vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:14
Wat ik überhaupt nog niet heb gelezen (of ik heb er per ongeluk over heen gelezen) is op welke snelheid de CPU nu loopt. Is hij niet overgeclockt?
Verder: is de fan direct aangesloten of zit er nog iets tussen, een adapter of controller o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk zelf wat al eerder aangehaald is dat die pushpins gewoon losgeschoten zijn en dat valt alleen te controleren door die eens goed aan te drukken. Vooral als de pc getransporteerd is kan ik mij dat goed voorstellen en dat is ook een bekend euvel van die pushpin koelers, vandaar dat ik die nooit gebruik.

Overigens kan je Q-Fan wel degelijk op diverse snelheden zetten namelijk wanneer je Q-Fan inschakeld kan je eronder kiezen voor 3 standen, echter wanneer je Q-Fan uitschakeld zou de cpufan normaal gesproken volluit moeten draaien.

Ik neem aan dat je al eens gekeken hebt of de cpufan wel op de goede connector op het moederboard zit namelijk de cpu-fan connector. Wanneer het bovenstaande allemaal niet helpt dan denk ik dat toch die fan op de een of andere manier uit zijn lagers aan het gaan is en daardoor nog maar op 800 rpm draait.

Wanneer dat het geval is dan kan ik je alleen aanraden van pak een aftermarketkoeler zoals bv een Scythe Mugen of mijn persoonlijke voorkeur Noctua. Enfin daarin is wel keuze genoeg maar beter een ietwat zwaardere aftermarketkoeler pakken want een i7 is niet bepaald een koele cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Roel1966: ik heb de koeler eraf gehaald en weer erop gezet en deze zit goed gemonteerd.
Met mijn vorige windows installatie draaiden de CPU fan wel normaal dus ik denk dat het toch instellingen zijn die niet goed staan. Kan er alleen niet achter komen wat nou niet goed is. Bij de winkel waar ik hem heb gekocht zeiden ze alleen BIOS instellingen maar die heb ik al gecontroleerd.

Of hij is gewoon defect. (Hij is een jaar oud, beetje korte levensduur lijkt me? of normaal?)

Ik zou een andere koeler eigenlijk even moeten proberen om te kijken of die wel normaal draait, maar heb op dit moment niks liggen...

Bedankt voor alle reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Anoniem: 382132 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:05:
@ Roel1966: ik heb de koeler eraf gehaald en weer erop gezet en deze zit goed gemonteerd.
Met mijn vorige windows installatie draaiden de CPU fan wel normaal dus ik denk dat het toch instellingen zijn die niet goed staan. Kan er alleen niet achter komen wat nou niet goed is. Bij de winkel waar ik hem heb gekocht zeiden ze alleen BIOS instellingen maar die heb ik al gecontroleerd.

Of hij is gewoon defect. (Hij is een jaar oud, beetje korte levensduur lijkt me? of normaal?)

Ik zou een andere koeler eigenlijk even moeten proberen om te kijken of die wel normaal draait, maar heb op dit moment niks liggen...

Bedankt voor alle reacties !
Ik denk dat je van het laatste gewoon moet uit gaan en de fan gewoon defect is iets wat moeilijk te voorspellen valt hoe lang zo'n koelfan bij een stockkoeler mee gaat. Het is en blijft maar een eenvoudige standaard koeler die Intel er als extraatje bij leverd, en boxed cpu ietwat luxer staat op het doosje.

Persoonlijk raad ik je aan er niet teveel aandacht nog aan te gaan besteden en je beter een goede aftermarketkoeler kan kopen. Voor pak weg 30 a 40 euro heb je bv de Scythe Mugen II die voor zijn geld heel goed presteerd en vele malen beter dan die stockkoelers.

Voordeel is ook van die aftermarketkoelers dat die met gewone 12 cm fans werken die als voordeel hebben dat ze veel beter koelen en vele malen stiller zijn. Ander bijkomend voordeel is ook nog eens dat als een fan defect gaat je die heel eenvoudig kan verwissellen en voor weinig geld ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
andere koeler is dan the way to go, hoeft niet duur te zijn. CPU zelf gaat bijna nooit stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je niet overklokt is 40 euro nogal overkill voor een koelert, er zijn zat CPU's te vinden voor 15-20 euro die het harstikke goed doen en niet veel lawaai maken (zonder overklok dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 07:06
Oke, nog een laatste bijdrage van mij:

- Je hebt hem dus opnieuw gemonteerd? Heb je er nieuwe koelpasta op gedaan? Zo nee, ga dan naar de paradigit en haal voor 2,- een tubetje, en zet de koeler er daarmee opnieuw op. En check of hij goed zit. (Pushpins zijn @%#^&#)

- Update je BIOS. Doe een koude start, en houd je pc idle, kijk of je de temp stabiel genoeg kunt krijgen om te voorkomen dat je pc uitvalt tijdens het flashen. als dat lukt, flash dan je BIOS.

- Reset vervolgens je BIOS. Dat kan via de BIOS zelf.

- Check of het kabeltje van de CPU-fan wel in de juiste aansluiting op het mobo zit. (Vier aansluitpunten, met CPU_FAN eronder) Als dat zo is, probeer hem dan eens op een andere aansluiting (bijvoorbeeld die van de PSU of case fan)

- Als de CPU-fan 800rpm geeft via de CPU_FAN connector, sluit daar dan eens aan andere fan op aan, en kijk wat die doet.

Dit zijn een aantal oplossingen die misschien helpen, en misschien ook niet. In ieder geval zou een i7 nooit 100 graden idle kunnen worden, alleen als de fan het niet doet, of de koeler niet goed zit. Mochten de bovenstaande tips niets uithalen, stuur hem dan gewoon naar de garantie (eventueel met het mobo erbij). Er is dan duidelijk wat mis.

[ Voor 6% gewijzigd door TheMOD op 12-11-2010 23:48 . Reden: Wat extra toegevoegd ]

Pagina: 1