Ik ben me aan het oriënteren op een eventuele vervanging van mijn huidige apparatuur (iMac mid 2007 + 19" externe monitor). Er spelen een aantal factoren mee, waaronder kosten en flexibiliteit van de nieuwe apparatuur.
* De prestaties zijn dan beter dan die van de Mac Pro, verwacht ik. De Mac Pro heeft een zwaardere CPU, maar ik verwacht niet dat deze opweegt tegen de winst van een goede videokaart in de PC.
* Ik kan mijn 19" nog verkopen voor een klein beetje winst en heb dan twee keer 24" tegenover mijn huidige 19" en een nieuw scherm dat ik koop bij de Mac Pro.
Daarnaast moet ik mijn game-PC met analoge audio op mijn speakers aansluiten, aangezien de twee digitale ingangen al in gebruik zijn. Dit is absoluut geen show stopper voor mij, maar het is wel een nadeel.
Wat de keuze ook wordt, ik ga dit voorlopig nog niet aanschaffen. Er moet sowieso eerst nog wat extra geld opzij gezet worden. Tegen die tijd zijn er geheid betere videokaarten voor de Mac Pro beschikbaar (Radeon 6xxx ipv de 5xxx series?), maar dan zal een eventuele PC ook iets goedkoper zijn.
Wat raden jullie aan? Meer kosten, power en flexibiliteit en minder hardware, of goedkoper, minder flexibiliteit en reken-/opslagpower, maar meer videopower?
Doel
Ik wil graag OS X blijven gebruiken op mijn hoofdcomputer. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor web development, dagelijkse taken (mail, chat, web browsing) en af en toe wat grafisch werk. Daarnaast mag ik af en toe graag een spelletje spelen. Call of Duty 4 draait nu redelijk goed op mijn Radeon HD2600 Pro, maar ik mis dingen als AA, plus nieuwere games draaien er niet goed op.Mogelijke oplossingen
Mac Pro
Ik kan mijn iMac verkopen en een Mac Pro met een los scherm aanschaffen. Hier wil ik dan de videokaart van upgraden en zelf los geheugen en een SSD bijkopen.Voordelen
Één computer voor alles. Een eventuele SSD kan voor de apps in OS X én die van Windows gebruikt worden om snel te booten. Data en hardware (monitoren, audio) zijn in beide besturingssystemen beschikbaar.Nadelen
Duur. Een basic Mac Pro kost €2400. Daar moet nog een videokaartupgrade bij. Er zijn wat manieren om korting te krijgen bij Apple, maar dan zit ik alsnog op €2100-2200. Daar bovenop komt nog de losse aanschaf van een extern scherm, extra RAM en eventueel een SSD.iMac & PC
Ik houd mijn iMac voor de dagelijkse taken en web development en koop er een budget gaming PC bij. Voor €1700-1800 kan ik in de toekomst dan een nieuwe iMac kopen.Voordelen
* Goedkoper. Een losse PC met 24" scherm is volgens de best buy guide voor 800 euro te doen.* De prestaties zijn dan beter dan die van de Mac Pro, verwacht ik. De Mac Pro heeft een zwaardere CPU, maar ik verwacht niet dat deze opweegt tegen de winst van een goede videokaart in de PC.
* Ik kan mijn 19" nog verkopen voor een klein beetje winst en heb dan twee keer 24" tegenover mijn huidige 19" en een nieuw scherm dat ik koop bij de Mac Pro.
Nadelen
Twee aparte computers om mee te werken. De iMac kan beide schermen gebruiken, middels een KVM-switch, maar de PC kan dat niet. Ik kan de nieuwe, krachtigere hardware ook niet gebruiken voor mijn dagelijkse taken. Ik merk dat ik mijn iMac wat langzamer vind worden (ligt aan verouderde hardware. De software is laatst nog vers geïnstalleerd). Hoewel dit nog niet stoort, voelt het wel als een zonde om te investeren in iets dat ik niet voor mijn voornaamste taken ga gebruiken.Daarnaast moet ik mijn game-PC met analoge audio op mijn speakers aansluiten, aangezien de twee digitale ingangen al in gebruik zijn. Dit is absoluut geen show stopper voor mij, maar het is wel een nadeel.
Dilemma
Als ik een Mac Pro aanschaf die qua gameprestaties net zo goed presteert als de hierboven vermelde PC, dan ben ik enkele honderden euro's meer kwijt. Zeg zo'n 2700 euro voor de Mac Pro met scherm, extra RAM, Radeon 5870 en een SSD, tegenover 2500 tegenover de optie met een nieuwe iMac (die ik dan voorlopig nog niet aanschaf, maar later pas) en een PC met een zwaardere videokaart, maar beide zonder SSD. De optie iMac+PC levert meer schermruimte op, maar de vraag is of ik twee keer 24" nodig heb.Wat de keuze ook wordt, ik ga dit voorlopig nog niet aanschaffen. Er moet sowieso eerst nog wat extra geld opzij gezet worden. Tegen die tijd zijn er geheid betere videokaarten voor de Mac Pro beschikbaar (Radeon 6xxx ipv de 5xxx series?), maar dan zal een eventuele PC ook iets goedkoper zijn.
Wat raden jullie aan? Meer kosten, power en flexibiliteit en minder hardware, of goedkoper, minder flexibiliteit en reken-/opslagpower, maar meer videopower?