Toon posts:

[W7 x64] Explorer.exe herstelt deleted folders en locked ze

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:36

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Een vreemd probleem hier met mijn 64-bits Windows 7 Ultimate. Op mijn D-partitie heb ik een map waar ik regelmatig tegen het rare probleem aanloop dat mappen die ik daar uit verwijder, door Windows automatisch terug worden gezet en dan ook op slot worden gezet-- ik mag er dan niet meer in. Met Unlocker kan ik de boel vervolgens wel unlocken en daarna verdwijnt zo'n map dan weer. Het maakt hierbij trouwens niet uit of zo'n verwijderde map nog in de prullenbak zit of meteen compleet wordt verwijderd middels een SHIFT-DELETE zodat het überhaupt niet in de prullenbak komt.

Het proces dat die automagisch herstelde map gekaapt houdt is explorer.exe -- maar ik heb geen idee waarom. Het probleem doet zich ook niet elke keer voor dus testen op het hoe en waarom is nogal lastig.

Ik maak geen gebruik van recovery software of iets dergelijks, dus dat is iig al geen oorzaak van het probleem.

Ik vind via Google wel enkele anderen die dit probleem ook hebben, maar een oorzaak heb ik niet kunnen vinden.

Iemand enig idee? :?

-- Edit:

Als ik probeer zo'n map te openen komt de volgende melding:

Als ik probeer zo'n map te verwijderen komt de volgende melding (en ja, ik ben dus wel de administrator en hebben wel degelijk admin-rechten):

En als ik Unlocker gebruik om zo'n map te unlocken zie ik het volgende, explorer.exe is het proces dat de boel in het honderd schopt:

[Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 04-11-2010 13:25]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 25-09 18:05
Zijn dit mappen welke toegevoegd zijn in Windows Media Center?

Ditzelfde probleem heb ik ook gehad. Dit bleek bij mij te liggen aan het feit dat ik deze mappen had toegevoegd aan de mediabibliotheek. Ik kon de map wel verwijderen, maar bij een reboot was hij net zo snel weer terug.

Je kunt controleren welke mappen je toe hebt gevoegd door te kijken binnen WMC te gaan naar Taken -> Instellingen -> Mediabibliotheek.

[Voor 20% gewijzigd door The Executer op 04-11-2010 13:16. Reden: Zinsvolgorde aangepast.]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
The Executer schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:15:
Zijn dit mappen welke toegevoegd zijn in Windows Media Center?

Ditzelfde probleem heb ik ook gehad. Dit bleek bij mij te liggen aan het feit dat ik deze mappen had toegevoegd aan de mediabibliotheek. Ik kon de map wel verwijderen, maar bij een reboot was hij net zo snel weer terug.

Je kunt controleren welke mappen je toe hebt gevoegd door te kijken binnen WMC te gaan naar Taken -> Instellingen -> Mediabibliotheek.
Ik gebruik geen Windows Media Center en ook geen bibliotheken. Het probleem heb ik ook nog maar een paar weken, voorheen nooit eerder last van gehad. En ik ben geen andere programma's ofzo gaan gebruiken dan normaal. De Windows Media Player gebruik ik trouwens ook maar zelden, voornamelijk speel ik videobestanden af met ZoomPlayer.

De mappen die dus soms problemen geven zijn mappen waar ik Usenet downloads in zet, dat zijn dus allerlei RAR-, PAR2- en NFO-bestanden.

[Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 04-11-2010 13:22]

• The Executer
Gezien de foutmelding dat je niet in de map mag lijkt dit puur met rechten te maken te hebben. Het zou eventueel kunnen liggen aan het feit dat (eigenlijk net als mijn vorige post) een applicatie deze folders aanmaakt, en zodoende daar de rechten voor instelt. Je zou kunnen kijken wie de eigenaar is van de folder, alhoewel ik vermoedt dat dit System of een administrator is ofzo.

Kleine boef, gauw je post veranderen als anderen posten he >:)

[Voor 12% gewijzigd door The Executer op 04-11-2010 13:28]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
The Executer schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:27:
Gezien de foutmelding dat je niet in de map mag lijkt dit puur met rechten te maken te hebben. Het zou eventueel kunnen liggen aan het feit dat (eigenlijk net als mijn vorige post) een applicatie deze folders aanmaakt, en zodoende daar de rechten voor instelt. Je zou kunnen kijken wie de eigenaar is van de folder, alhoewel ik vermoedt dat dit System of een administrator is ofzo.

Kleine boef, gauw je post veranderen als anderen posten he >:)
Rechten? Daar is hier nooit iets aan veranderd. Kijk, ik download met Newsbin Pro en die maakt dus een map aan als die er voor een bepaalde nieuwsgroep nog niet is. Maar ook Newsbin Pro kan niets meer met zo'n map als dit probleem eenmaal optreedt.

Als ik probeer te kijken wie de eigenaar is, zegt Windows dat dat niet kan, ik zou niet de rechten daartoe hebben? :?

[Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 04-11-2010 13:33]

• The Executer
Dat duidt dus op een ander process wat iets met je rechten uitvreet vermoedt ik.
Draai je een (goede!) virusscanner, en heb je deze onlangs nog laten scannen? Eventueel zou je nog een HijackThis-log kunnen posten, dan is het ook gelijk duidelijk wat er op de achtergrond allemaal draait.

Edit: Wat krijg je te zien bij de eigenschappen -> tabblad beveiliging? Deze zou je wel moeten kunnen zien als het goed is.

[Voor 18% gewijzigd door The Executer op 04-11-2010 13:35. Reden: Edit :P]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
The Executer schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:33:
Dat duidt dus op een ander process wat iets met je rechten uitvreet vermoedt ik.
Draai je een (goede!) virusscanner, en heb je deze onlangs nog laten scannen? Eventueel zou je nog een HijackThis-log kunnen posten, dan is het ook gelijk duidelijk wat er op de achtergrond allemaal draait.

Edit: Wat krijg je te zien bij de eigenschappen -> tabblad beveiliging? Deze zou je wel moeten kunnen zien als het goed is.
Een virus kan ik bij voorbaat al 100% zeker uitsluiten. Ik onderhoud mijn systeem nauwgezet. Ik draai Avast 5 en draai ook regelmatig EmsiSoft Emergency Kit (voormalig A-Squared Free), Malwarebytes Anti-malware, Spyware Terminator en SUPERAntispyware. Ik surf via Firefox met de NoScript extensie, voor de mail gebruik ik Thunderbird en bijlages open ik pas als ik zeker weet dat het OK is, ik draai Comodo Firewall. Al mijn programma's hou ik up-to-date middels de FileHippo Update Checker, Secunia PSI en CNET Update Tracker. Windows is ook altijd up-to-date.

Verder ben ik uiterst voorzichtig op internet en als ik ook maar de geringste twijfel heb over een nieuw programma dan gaat het eerst in VMWare via een virtuele Windows 7 :)

Er schiet me nu wel te binnen dat ik Comodo nog maar enkele maanden draai. Nou weet ik niet of de problemen er ook al voorafgaand aan Comodo waren, maar ik zal de instellingen van Comodo nog eens nakijken om te zien dat die niet ergens iets 'vasthoudt'. Lijkt me sterk, maar je weet maar nooit.

Wat betreft tabblad Beveiliging: daar krijg ik eerst de melding dat ik moet aangemeld zijn met administrator-bevoegdheden (wat ik dus wel ben, ik ben de enige user en ben ook admin). Klik ik daarna op Doorgaan, komt er in dat venster te staan dat de huidige eigenaar niet kan worden weergegeven.

-- Edit: aha! Ik dacht, laat ik maar eens een nieuwe hoofdmap aanmaken waar ik alle downloads naar overhevel. Dat gedaan, en toen wou ik dus de initiële hoofdmap "Newsbin downloads" verwijderen. Toen kreeg ik het volgende te zien:

Nadat ik de lege mappen die nog binnen deze map zaten had verwijderd, kon ik de map wel verwijderen. Weird. WTF Is dat voor useraccount? :?

Eens kijken hoe het nu gaat nu alles onder een andere hoofdmap is ondergebracht.

[Voor 37% gewijzigd door Wildfire op 04-11-2010 13:55]

• The Executer
Dat account valt iig onder de Security Identifier. waar het account precies weg komt durf ik je niet te zeggen, weet wel dat verwijderde account uiteindelijk ook zo'n code krijgen als je bij een map onder de eigenschappen kijkt. Er zullen ongetwijfeld nog andere redenen zijn waardoor zo'n account daarin staat, dat weet ik niet.

Ps: Je bekijkt wel de eigenschappen van de hoofdmap toch?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
The Executer schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:27:
Dat account valt iig onder de Security Identifier. waar het account precies weg komt durf ik je niet te zeggen, weet wel dat verwijderde account uiteindelijk ook zo'n code krijgen als je bij een map onder de eigenschappen kijkt. Er zullen ongetwijfeld nog andere redenen zijn waardoor zo'n account daarin staat, dat weet ik niet.

Ps: Je bekijkt wel de eigenschappen van de hoofdmap toch?
Ik bekeek (of beter gezegd, trachtte te bekijken) in eerste instantie één van de submappen, maar met de hoofdmap had ik dus hetzelfde probleem dat de eigenaar niet kon worden weergegeven.

Afijn, ik heb op dit moment de inhoud van alle mappen naar een compleet nieuw gemaakte hoofdmap overgeheveld en maar eens kijken hoe het voortaan gaat. Van deze mappen kan ik wel de eigenaar bekijken en dat ben ik gewoon zelf zoals het hoort :)

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

de 1000 reeks is normaal gesproken de aanduiding voor een normale useraccount. (Administrator eindigt op -500, normale users beginnen met 1000 en nummeren dan door).
Toevallig ooit een account verwijderd op je install? Of een reinstall gedaan maar niet goed opgelet welke rechten die oude gebruikers op die D hadden?

[Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 04-11-2010 21:47]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:45:
de 1000 reeks is normaal gesproken de aanduiding voor een normale useraccount. (Administrator eindigt op -500, normale users beginnen met 1000 en nummeren dan door).
Toevallig ooit een account verwijderd op je install? Of een reinstall gedaan maar niet goed opgelet welke rechten die oude gebruikers op die D hadden?
Nope op beide vragen. Ik heb in mijn Windows installs altijd maar één user: ikzelf. Ook altijd met dezelfde username. En verder knutsel ik zelf nooit met rechten enzo. Daarom vind ik het ook zo'n vreemde kwestie...

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja, ok.
Maar je hebt het al over Windows installs (meervoud). En als jij op een non-domain PC een herinstallatie uitvoert van Windows krijg je ondanks dat je dezelfde gebruikersnaam en computernamen gebruikt wel degelijk een andere SID.

Kun je eens kijken of het stuk vóór die -10xx op het einde hetzelfde is uit het screenshot als van je huidige installatie?
Als je regedit opstart en de HKEY_USERS tree uitvouwt zie je je huidige RID.

[Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 05-11-2010 12:21]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:20:
Ja, ok.
Maar je hebt het al over Windows installs (meervoud). En als jij op een non-domain PC een herinstallatie uitvoert van Windows krijg je ondanks dat je dezelfde gebruikersnaam en computernamen gebruikt wel degelijk een andere SID.

Kun je eens kijken of het stuk vóór die -10xx op het einde hetzelfde is uit het screenshot als van je huidige installatie?
Als je regedit opstart en de HKEY_USERS tree uitvouwt zie je je huidige RID.
Ik installeer Windows gemiddeld 2x per jaar opnieuw. De huidige install is alweer van een tijd terug maar het belangrijkste: in deze huidige install heb ik dit probleem niet vanaf het begin! Het is enkele weken terug 'spontaan' begonnen. Met een herinstallatie heeft het dus niets te maken, want dat zou ik dus al vanaf het begin dit probleem moeten hebben.

Maar wat je zegt klopt aan de ene kant wel: in het register staat een andere RID dan wat de foutmelding aangaf. Wel raar dus.

Maar goed, ik heb de hele content ondertussen gekopiëerd naar een andere (vers aangemaakte) hoofdmap en tot nu toe is alles weer koek-en-ei.

[Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 05-11-2010 12:26]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee