Toon posts:

Geen Load balancing met ClearOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Omdat we op 'de zaak' 2 adsl lijnen hebben waarvan er 1 lag te idlen heb ik er vorige week een pc met 3 NIC's en ClearOS tussen gezet, met de bedoeling de internetverbindingen van de pc's in het netwerk te verdelen over die 2 adsl lijnen.
Of dat nu gebeurt op beschikbare bandbreedte of gewoon de ene helft op verbinding 1 en de andere op 2 maakt me weinig uit.

Hoe het nu ingesteld is:
• intern netwerk - eth0
• adsl 1 (kpn) - eth1
• adsl 2 (online) - eth2

Netwerkkaarten waar adsl op binnenkomt staan op dhcp, krijgen adres uit range 192.168.1.x (online) en 192.168.2.x (kpn).
Intern doet de server dienst als dhcp server met ip range 192.168.1.x.

Wat nu wel/niet werkt, het load balancen zelf: iedere pc zit standaard op de Online verbinding, kpn blijft idle, tenzij ik de stekker uit online trek, dan blijkt de failover mogelijkheid te werken en gaat hij wel op de kpn verbinding.

DNS is OpenDNS, waar zowel Online als kpn gebruik van kunnen maken.
Beide verbindingen werken wel gewoon tegelijk, kan via commandline pingen via beide netwerken.

ClearOS forum heb ik al doorgespit, kon ik weinig uit halen. Het enige wat ik me zo snel kan bedenken is dat zowel de Online verbinding als interne netwerk gebruik maken van ip range 192.168.1.x en daarom steeds voor die lijn gekozen wordt?

• djeems
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-06-2014
het gebruik van 2 subnets met dezelfde adresssen (192.168.1.x) geeft altijd problemen. Dikke kans dat hierdoor je loadbalance niet (goed) werkt.

Is er een reden waarom er 2 internetlijnen zijn?

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:37:
Het enige wat ik me zo snel kan bedenken is dat zowel de Online verbinding als interne netwerk gebruik maken van ip range 192.168.1.x en daarom steeds voor die lijn gekozen wordt?
Heuh? Twee netwerken in dezelfde range op 1 PC lijkt mij niet de bedoeling. Weet verder niet zoveel van ClearOS (behalve dat ik het nog steeds moet proberen in een VM :P), maar dat is vragen om problemen.

Verder kan ik het ook niet vinden op de ClearOS website zo snel, maar op andere OSen moet je ook daadwerkelijk aangeven dat uitgaande connecties geloadbalanced moeten worden, d.m.v. een FW/routing commando die betrekking heeft op uitgaand verkeer.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:37
djeems schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:06:
het gebruik van 2 subnets met dezelfde adresssen (192.168.1.x) geeft altijd problemen. Dikke kans dat hierdoor je loadbalance niet (goed) werkt.

Is er een reden waarom er 2 internetlijnen zijn?
2e is een backup ofzo, beide ook met voip en ander nummer.

Ga vanavond als het wat rustiger is interne subnet even omzetten, kijken wat dat doet, hier gaan ze het nu niet prettig vinden als het netwerk even wegvalt.

omgezet, lijkt te werken... weer wat geleerd over netwerken :-)

[Voor 6% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 04-11-2010 18:04. Reden: opgelost]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee