Toon posts:

Berekening NL investeert 2,2 miljoen in Symbian

Pagina: 1
Acties:

• robert-jaap
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20-09 17:17
Beste redactie,

In het bericht "Nederlandse overheid investeert 2,2 miljoen in Symbian" door Arnoud Wokke van dinsdag 2 november 2010 11:34, komen jullie tot de conclusie dat Nederland 2,2 miljoen investeert in het Symbeose project. Bits&Chips vermeldt dat er geen Nederlandse deelname is aan dit specifieke project en ook uit documenten van Artemis blijkt dit, waarbij volgens mij uit die zelfde documenten blijkt dat Nederland dan ook geen financiële bijdrage levert aan dit project. Volgens mij is jullie conclusie dus niet correct. (En helaas door andere media zonder controle overgenomen)

Met vriendelijke groet,

Robert-Jaap

• Rataplan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Heb jij voor ons een linkje naar die bewuste documenten van Artemis? Alleen op basis van de claim van Bits&Chips kunnen we hier weinig over zeggen...

Gaat trouwens over nieuws: Nederlandse overheid investeert 2,2 miljoen in Symbian

[Voor 29% gewijzigd door Rataplan op 04-11-2010 11:34]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• robert-jaap
Bladzijde 9

Uit nieuwsgierigheid: Hoe kwamen jullie tot die 2,2 miljoen (terwijl jullie op basis van de Bits&Chips claim weinig kunnen zeggen)?

mvg,

RJ

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Interessant, hoe reken je zoiets uit?

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:35

arnoudwokke

Redacteur
Dit is verwarrende materie Robert Jaap, ik zal het proberen uit te leggen :)

Waar jij over spreekt is bijdrage van bedrijven in de publiek-private samenwerking. Die staat hierbuiten, loopt via andere wegen en daar doen dus kennelijk geen NL of BE-bedrijven aan mee: bijdrage van bedrijven is ook geen subsidie. Ik heb het puur over het geld dat de lidstaten betalen: dat is in totaal zoals gemeld 60,3 miljoen in totaal, waarvan 6 miljoen NL-geld. Daarvan gaat 22 miljoen naar Symbian, dus naar rato 2,2 miljoen euro aan Nederlands geld. Dat staat allemaal in het artikel (maar als het niet duidelijk genoeg was, excusez-moi) :)

Interessant dat je om dit topic te openen voor het eerst iets hebt gepost. Welkom :)!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:08

Rukapul

Moderator General Chat
Weet je zeker dat je alles goed geinterpreteerd hebt?

Artemis lijkt namelijk een van de subsidieprogramma's te zijn waarbij centraal over het project besloten wordt, maar waarbij het (meeste) subisidiegeld van de nationale overheden komt. Nationale overheden subsidieren daarbij alleen maar deelnemers uit het eigen land.

• robert-jaap
Dat is precies hoe Artemis werkt, via de link kom je ook op een tabel met daarin per project en deelnemer de (requested) eligible costs en de requested en allocated Public Funding. Voor Symbeose geen NL kosten en NL funding in de tabel.

Maar je gaf al aan het verwarrend te vinden ;) Misschien moeten ze bij Artemis beter uitleggen hoe het in elkaar steekt.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@Rukapul
Heb je een bron daarvan? Ik kan bij Artemis alleen vinden dat lidstaten aparte afspraken kunnen maken over wat ze financieren :)

Artikel inmiddels wel aangepast :)

• robert-jaap
Ga naar call2010 en kijk bij Financial contribution of the ARTEMIS Joint Undertaking to participants in projects: en Financial contribution of the ARTEMIS Member States to participants in projects:

Men subsidieert dus per projectdeelnemer waarbij geld van de ARTEMIS JU en van de Member States via gescheiden wegen bij de deelnemers terecht komen.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
arnoudwokke schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:27:
@Rukapul
Heb je een bron daarvan? Ik kan bij Artemis alleen vinden dat lidstaten aparte afspraken kunnen maken over wat ze financieren :)
Eerder eigen ervaring met subsidieprojecten en van horen zeggen. Gelukkig heb ik voor de de saaie details collega's :)

Hierboven wordt echter al wel een bron genoemd.
Artikel inmiddels wel aangepast :)
M.i. slaat het artikel de plank volledig mis.

Uit https://www.artemis-ju.eu...EMIS-PAB-2010-D.05_v6.pdf kun je afleiden dat het enige project waar NL aan participeert IoE is. De 1.1 miljoen daarvan klopt ook ongeveer met de 6 miljoen en de 4.8 miljoen ongeallocceerd.

De enige bijdrage van NL aan het symbian project zou dus mogelijk via de directe EU funding lopen, maar dat is een zeer beperkt percentage van de totale funding ("taking into consideration the JU funding percentage (16.7% of total eligible costs)") en dan zou NL ook nog eens een zeer beperkte bijdrage daaraan leveren (uitgaande dat alle EU leden plus Zwitserland, Israel, Noorwegen, Turkije etc. ook meebetalen).

Uiteraard is dit even snel bij elkaar geplakt, maar het illustreert wel dat het artikel in de huidige vorm niet klopt (en er eigenlijk geen artikel kan zijn tenzij je gewoon het project wilt noemen zonder relatie tot NL) en dat meer research in deze materie nodig is. Alle bronnen zijn openbaar beschikbaar.

edit:
argh. dit is een twee dagen oud artikel. ik zou 'm terugtrekken en verder weinig tijd meer aan besteden.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 04-11-2010 16:30]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor de tijd die jullie hierin hebben gestoken om ons te helpen :)

Europese projecten zijn weliswaar vaak openbaar, maar bronnen zijn lastig te vinden en je moet de weg weten om zaken te vinden. Dan bestaat soms de kans dat je niet zoveel kan vinden als nodig is - en hoewel ik op zoek ben geweest naar de precieze documentatie op het gebied van de financiering van de projecten, is me dat niet gelukt. Mijn schuld en ik schaam me diep daarvoor :(

Ik heb het artikel herschreven en jullie nog even expliciet bedankt in het naschrift, waarin uitgelegd staat wat ik heb aangepast. Het artikel blijft nieuwswaarde hebben vanwege de investering om Symbeose te ontwikkelen - een aan Symbian gelinkt project waar ik ook zonder Nederlandse insteek over geschreven zou hebben :)

• Rataplan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Rukapul schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:21:
argh. dit is een twee dagen oud artikel. ik zou 'm terugtrekken en verder weinig tijd meer aan besteden.
Artikelen terugtrekken doen we in principe nooit.

Als het ouder was geweest en als niet de volledige insteek van het artikel abuis was geweest, hadden we waarschijnlijk alleen een korte rectificatie geplaatst en bij de eerstvolgende gelegenheid betere info online gezet, maar in dit geval was een herziening wmb nog wel aan de orde - en Arnoud heeft zich zorgvuldig van deze taak gekweten, dunkt mij :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Rataplan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:54:
Arnoud heeft zich zorgvuldig van deze taak gekweten, dunkt mij :)
Dat dunkt mij zeker. De opmerking sloeg dan ook vooral op het feit dat het misschien wel teveel werk zou zijn, maar het resultaat is na vlugge lezing netjes :)
Zeker niet nodig. Ik heb ook slechts klokken horen luiden en vaar op de subsidietijgers wat betreft de details van alle verschillende Europese subsidieprogramma's.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee