Toon posts:

LCD tv: 50 hertz of 100 hertz?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.319 views

• wit_product
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:22
Beste Tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuwe LCD televisie kopen voor op mijn kamer. Mijn budget ligt rond de 400-500 euro.
Ik heb al in verschillende winkels gaan rondkijken (in België) en heb ondertussen wel wat televisies gevonden.

Nu het probleem is dat ik nog over enkele zaken twijfel:

Om binnen mijn budget te blijven kom ik steeds uit op televisies van ofwel rond de 40 inch, maar die zijn dan 'maar' 50 hertz.
Of een televisie van 32 inch die 100 hertz aankan.

Een grotere tv spreekt me uiteraard wel aan. Maar aangezien ik vooral sportwedstrijden in HD wil bekijken (basketbal voornamelijk), twijfel ik of 50 hertz niet 'te weinig' zal zijn? (+ ook om te gamen zal de tv dienen)

Ik geraak er zelf totaal niet uit. Op internet staat zoveel verschillende info te vinden, en in de winkel staat uiteraard niet elke tv afgesteld op een sportwedstrijd ofzo...

Zijn er mensen die misschien hun ervaring of kennis willen delen?

Alvast bedankt!

• mr.paaJ
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je een groter scherm zoekt is een 42" plasma misschien een optie? Prima bewegingsscherpte en kleur/contrast, maar geen Full HD binnen je budget. Voor (HD-)TV kijken geen probleem maar als je Blu-Ray gaat gebruiken wordt dat een ander verhaal, afhankelijk van je kijkafstand.

De huidige 50hz schermen zijn opzich ook gewoon prima hoor, als je een groter scherm wil of nodig hebt ivm afstand: gewoon doen.
Voor gamen heb je geen 100hz nodig, zorgt alleen voor extra vertraging.

[Voor 15% gewijzigd door mr.paaJ op 04-11-2010 13:26]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• bert-nl
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-03-2016
Zou me om die 100 Hz niet al te druk maken. Met sport en snelle scenes schijn je verschil te moeten zien. Zie er niet zoveel van. Voor games idd al helemaal n.v.t. Voor journaal en praatprogramma's maakt het niets uit.

Voor films geldt zelfs dat 100Hz (motionplus/motionflow) het beeld juist verknalt (soap opera look).

[Voor 22% gewijzigd door bert-nl op 04-11-2010 15:14]

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:51
bert-nl schreef op donderdag 04 november 2010 @ 15:13:
Voor films geldt zelfs dat 100Hz (motionplus/motionflow) het beeld juist verknalt (soap opera look).
Tenzij je dat fijn vindt hè... Ik mis dagelijks de heerlijk soepele Natural Motion van m'n vorige Philips CRT op m'n huidige Pioneer plasma. TV kijken was op die vorige tv echt vele malen fijner. Dus ieder zijn ding I guess ;)

Nickname does not reflect reality

• wit_product
Bedankt voor de antwoorden!

Het kan inderdaad zijn dat het een persoonlijke smaak is, maar in de winkels staan de meeste tv's afgesteld op zo'n standaard 'demo-video' waarop het dus moeilijk/onmogelijk is om goed te vergelijken.

Ben ook al eens in Krëfel gaan kijken, maar daar vond ik alle 32 tot 42 inch LCD toestellen zéér onscherp. Denk dus niet dat het dan echt aan de tv zelf lag, eerder een instelling (de zéér dure plasma's etc waren dan wel weer haarscherp, maar die waren dan ook 1300 euro ofzo...). Dit maakt het dus nog moeilijker om zelf af te wegen welke tv geschikt is voor me...

Op zich is 500 euro niet 'veel geld' voor een televisie, maar voor een student is dat toch een serieuze hap uit het budget :p Dus wil toch liefst een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit :)

• simonr
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:04
Als je een gave (mening, weet ik, heb hem zelf) 100 hz tv wil zou ik nog even doorsparen voor de pricewatch: Samsung LE40C650.
Maar je moet je afvragen of je 100 Hz wil voor gamen, de tv doet er namelijk altijd even over om de extra 'beeldjes' te bedenken, wat de zogenaamde 'input-lag' veroorzaakt. Dan zet je het waarschijnlijk weer uit bij het gamen en kun je je dus afvragen of je het uberhaubt wel zo nodig had.

• bert-nl
simonr schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:02:
Als je een gave (mening, weet ik, heb hem zelf) 100 hz tv wil zou ik nog even doorsparen voor de pricewatch: Samsung LE40C650.
Maar je moet je afvragen of je 100 Hz wil voor gamen, de tv doet er namelijk altijd even over om de extra 'beeldjes' te bedenken, wat de zogenaamde 'input-lag' veroorzaakt. Dan zet je het waarschijnlijk weer uit bij het gamen en kun je je dus afvragen of je het uberhaubt wel zo nodig had.
De C630 is de goedkopere versie van de C650, heeft geen rode uitstulping, geen internettv en een mat paneel ipv glanzend bij de C650. Maar dus wel 100Hz voor het geval je het toch wilt gebruiken.

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

simonr schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:02:
Inderdaad, daarbij draait de spelcomputer ook maar 30/50/60 hertz... of 100hz dan een fijne tussenstap is, is dan de vraag (en tevens persoonlijke voorkeur).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• wit_product
Ik denk er nu toch sterk aan om toch voor de Samsung Le40C550 te kiezen... Ik denk dat het nog altijd meest gebruikt zal worden om te gamen.
Ik heb sowieso al geen Blu-Ray speler of dvd's... dus daar moet ik het niet echt voor doen.

Ik heb wel digitale tv met HD kanalen (ook de sportzenders)... Dit is nog het enige punt eigenlijk waarover ik twijfel om al dan niet deze televisie te kopen...

ps: nog een probleem: tot hiertoe heb ik in de (Belgische) winkels alleen de le32c550 gevonden. Ik zou toch eigenlijk wel de 40inch versie willen. Ik weet niet welke winkels ik nog kan doen (MediaMarkt, Saturn, Krëfel, VandenBorre heb ik allemaal al gedaan...). Het goedkoopste staat hij op redcoon.be, maar ik (en mijn ouders) zijn toch niet volledg overtuigd om een internetaankoop te doen (en zeker niet voor een televisie)...

• bert-nl
wit_product schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 00:32:
Ik denk er nu toch sterk aan om toch voor de Samsung Le40C550 te kiezen... Ik denk dat het nog altijd meest gebruikt zal worden om te gamen.
Ik heb sowieso al geen Blu-Ray speler of dvd's... dus daar moet ik het niet echt voor doen.

Ik heb wel digitale tv met HD kanalen (ook de sportzenders)... Dit is nog het enige punt eigenlijk waarover ik twijfel om al dan niet deze televisie te kopen...

ps: nog een probleem: tot hiertoe heb ik in de (Belgische) winkels alleen de le32c550 gevonden. Ik zou toch eigenlijk wel de 40inch versie willen. Ik weet niet welke winkels ik nog kan doen (MediaMarkt, Saturn, Krëfel, VandenBorre heb ik allemaal al gedaan...). Het goedkoopste staat hij op redcoon.be, maar ik (en mijn ouders) zijn toch niet volledg overtuigd om een internetaankoop te doen (en zeker niet voor een televisie)...
De Gramo? Maar die zit nog maar op 1 plek, dus dat moet toevallig bij je in de buurt zijn.

• wit_product
Op de bredabaan in Merksem zeker?

Dat is, toevallig of niet, eigenlijk wel bereikbaar! Ik zal daar een van de dagen zeker eens binnen wippen!
Bedankt voor de tip!!

Edit: ik zie nu wel op de website van Gramo dat er voor de samsung 40c550 €700 wordt gevraagd. Op redcoon.be is deze bijna €200 goedkoper .... Toch wel een groot prijsverschil vind ik ...

[Voor 36% gewijzigd door wit_product op 05-11-2010 18:53]

• bert-nl
wit_product schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 18:48:
Op de bredabaan in Merksem zeker?

Dat is, toevallig of niet, eigenlijk wel bereikbaar! Ik zal daar een van de dagen zeker eens binnen wippen!
Bedankt voor de tip!!

Edit: ik zie nu wel op de website van Gramo dat er voor de samsung 40c550 €700 wordt gevraagd. Op redcoon.be is deze bijna €200 goedkoper .... Toch wel een groot prijsverschil vind ik ...
Vroeger zat er ook een Gramo in Antwerpen Centrum maar die is al lang geleden vertrokken. Kon vermoedelijk de concurrentie met de Fnac en Mediamarkt niet aan. Als ik zo op internet kijk is die in Merksem de enige. Ik ken die winkel verder niet maar wellicht is het net als met Scheer en Foppen in Nederland, daar zijn de internetprijzen soms hoger dan de prijs die je in de winkel (uiteindelijk) betaalt. Moet je in de winkel wel geld eraf zien te praten.

Voor 700 euro zou ik sowieso gaan voor de C630.

• wit_product
Ik ga zeker en vast geen 700 euro betalen hoor :) Zo breed is mijn budget niet!
Ik kan me moeilijk inbeelden dat je in zo'n winkel nog kan 'afpingelen' tot een 550 euro?

Ik denk ook niet dat ze zullen toehappen wanneer je bv zegt da je hem op internet hebt gevonden voor 500 euro? Zullen internetshops niet altijd goedkoper zijn dan winkels?

• bert-nl
wit_product schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 02:56:
Ik ga zeker en vast geen 700 euro betalen hoor :) Zo breed is mijn budget niet!
Ik kan me moeilijk inbeelden dat je in zo'n winkel nog kan 'afpingelen' tot een 550 euro?

Ik denk ook niet dat ze zullen toehappen wanneer je bv zegt da je hem op internet hebt gevonden voor 500 euro? Zullen internetshops niet altijd goedkoper zijn dan winkels?
Gewoon proberen. Soms gaan ze mee naar de internetprijs of iets er boven. Ook met de internetprijs wordt er op zich nog wel redelijk verdiend aan de tv.

• wit_product
Sorry dat ik een ouder topic weer naar boven breng, maar ik zie nu plots een actie uit de MediaMarkt in Antwerpen:
Een Phillips 32pfl8404h voor €288... Deze is wel 100 hertz. Ik was nu eigenlijk al gesteld op een Samsung 32c530/550, maar dit lijkt me toch ook wel een goede prijs voor die Phillips (weliswaar een héél pak goedkoper ook nog).

Ik vind op het eerste zicht niet al te veel reviews terug (misschien een slecht teken :p)... Is er iemand met ervaring die zijn mening wil delen?
Mijn leken-inzicht merkt op dat ze er redelijk gelijkwaardig uitzien. Een responstijd van 3ms zal toch geen probs veroorzaken bij het gamen?

specs: http://www.hdtvreview.com/Philips-32PFL8404H-12-hdtv.html

Edit: er staat ook een Panasonic TX-L37U2E voor €444. Wel weer maar 50 hertz, maar dan wel 37inch ... Ik kan niet meer kiezen nu ... Ik probeer nog wat reviews te lezen, maar hulp is nog steeds welkom :)

[Voor 12% gewijzigd door wit_product op 07-11-2010 23:09]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:50
32PFL8404 is een mooie tv, maar weet je zeker dat het geen showmodel is ofzo? Want het is een model van de vorige serie (ze zijn nu bij de 05-serie) en €288 vind ik wel érg goedkoop eigenlijk.

Op internet kom ik 'm niet onder de €600 tegen en de opvolger (8605) begint bij de €800.

[Voor 19% gewijzigd door Hahn op 07-11-2010 23:08]

The devil is in the details.

• wit_product
Mute schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:07:
32PFL8404 is een mooie tv, maar weet je zeker dat het geen showmodel is ofzo? Want het is een model van de vorige serie (ze zijn nu bij de 05-serie) en €288 vind ik wel érg goedkoop eigenlijk.

Op internet kom ik 'm niet onder de €600 tegen en de opvolger (8605) begint bij de €800.
't Is voor een grote Heropeningsactie staat er bij (enkel in Antwerpen) en de actie is 6 dagen geldig... Denk je dan dat er een addertje onder het gras zit? Ik ga er morgen toch eens even langsgaan denk ik en kijken... Maar ik zie momenteel door het bos de bomen niet meer! :p

• Hahn
Nou, een tv voor minder dan de helft verkopen lijkt me nogal overdreven :P Hij is zelfs goedkoper dan de goedkoopste 32"-tv, terwijl het één van de hogere modellen van de vorige serie was. 100Hz, Ambilight, Full HD, als 'ie echt €288 is, dan is het een superdeal, maar ik zou ermee oppassen.

• bert-nl
Mute schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:13:
Nou, een tv voor minder dan de helft verkopen lijkt me nogal overdreven :P Hij is zelfs goedkoper dan de goedkoopste 32"-tv, terwijl het één van de hogere modellen van de vorige serie was. 100Hz, Ambilight, Full HD, als 'ie echt €288 is, dan is het een superdeal, maar ik zou ermee oppassen.
Te vinden op http://www.mediamarkt.be/nl/shops/antwerp/folders.html Aaanbieding geldt nog tot 9 november. Dus morgen laatste dag.

Waarom mee oppassen? De MM koopt meestal honderden tegelijk in bij zo'n actie als deze. Showmodellen zijjn uitgesloten bij dit soort grote acties. Voor deze prijs prima deal. T'is de vraag of ze deze nog hebben staan voor die prijs nu de actie al een dag of 6 terug is begonnen en morgen eindigt.

[Voor 14% gewijzigd door bert-nl op 07-11-2010 23:26]

• Hahn
bert-nl schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:22:
[...]

Te vinden op http://www.mediamarkt.be/nl/shops/antwerp/folders.html

Waarom mee oppassen? De MM koopt meestal honderden tegelijk in bij zo'n actie als deze. Showmodel is uitgesloten. Voor deze prijs prima deal. Zal wel snel op zijn.
Drukfouten zijn onder voorbehoud ;) Maar lijkt erop dat het toch wel klopt, dan vind ik het wel echt een superdeal.

• wit_product
Actie is al bezig sinds 3/11 ... Ik ga er morgen eens langs en hopelijk is hij nog niet uitverkocht dan !!
Jullie zouden dus (indien het nog mogelijk is) zeker voor deze Phillips gaan ipv Samsung 32c530/550?

In ieder geval, bedankt beiden voor de hulpvaardigheid!!

• WhySoSerious?
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02:04
Ik twijfel tussen de Samsung UE46F6400 en de LG 47LA6208
Zie je echt verschil met het 100 Hertz scherm van Samsung en de 50 Hertz van LG?
Ik wil er vooral mee gamen via de PS4 en veel films kijken.

Ik doe een tv bij mij telefoon abonnement voor de UE46F6400 betaal ik nog € 163,35 en de 47LA6208 nog
€ 96,80

[Voor 21% gewijzigd door WhySoSerious? op 20-02-2014 19:21]

https://www.speedtest.net/result/8726516350.png

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit topic is al 4 jaar oud en niet van jezelf.. Dat is niet handig.

Tegenwoordig hebben we een adviesforum: CEA. Daar mag je een eigen topic openen! Succes! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee