SLI/crossfire

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiawathay
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:43
Ik heb een aantal vraagjes omtrent videokaarten en SLI/crossfire. Hopelijk weten jullie de antwoorden hierop. :*)

- Als je één videokaart hebt, en twee monitoren, hoe wordt de grafische power dan verdeeld? Krijgen beide schermen ieder 50%, of handelt de videokaart dit af ongeacht naar welk scherm de beelden zullen gaan? Dus als je bijvoorbeeld op scherm A aan het gamen bent, en op scherm B simpelweg het bureaublad hebt staan, zal de meeste grafische kracht dan naar scherm A gaan?

- Hetzelfde voor twee videokaarten met twee schermen. Hoe zal de kracht dan verdeeld worden?

- Maakt het iets uit hoe je de monitors aansluit? (beide op kaart A of B, of scherm A op kaart A, en scherm B op kaart B ) :|

- Dan nog wat anders, heeft meer met de processor te maken, maargoed. Zullen twee radeon 6870 kaarten goed werken op een intel core i5 760, of zal de processor dan een bottleneck vormen en kun je dus beter een i7 870 nemen? Of bijvoorbeeld twee 6850 kaarten ipv twee 6870 kaarten?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:00
Volgens mij is het zo dat in principe de kracht verdeelt word naarmate van het gebruik van de schermen. Als je op 1 monitor alleen je desktop hebt is er dus niets aan de hand aangezien dat simpel is voor een videokaart. De meeste power gaat dan dus naar je game. Draai je echter twee spellen dan word de kracht gewoon verveeld. Het maakt echter niet uit voor deze beredenering of je 1 of 2 videokaarten hebt. Het enige nadeel is wel dat niet alle spellen evengoed omgaan met CF/SLI

Voor zover ik weet moet je altijd je beeldschermen op je primaire kaart aansluiten. Zo werkt het in ieder geval wel bij mijn 2 4870's in crossfire. De 2 aansluitingen op de andere kaart werken dan niet eens.

Op je laatste vraag durf ik geen antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 19:04
hwbot.org i5 760 2x 5850(ongeveer gelijk aan 6870)

hwbot.org i7 870 2x 5850(ongeveer gelijk aan 6870)

dit zegt natuurlijk niet alles, maar ik denk zelf dat je beter voor de i7 870 kan gaan

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 21:59
je kunt ook in een NIET CF of SLI configuratie werken.

dus 2x graka en 2x beeldscherm. 1 op 1 aansluiten.

dan werk de ene graka voor het ene beeldscherm en de andere voor het andere beeldscherm.
Ik zie hier het nut verder niet van in omdat je of over 2 schermen gaat gamen, wat deze configuratie niet goed ondersteund. of op de een tempmetingen of TV kijken en op je andere scherm gamen. dan hoeft de ene kaart ook niets te doen.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
De meeste videokaarten van tegenwoordig hebben 2 of meer aansluitingen voor beeldschermen. Dan heb je dus 2 beeldschermen die geld gekost hebben, en 2 videokaarten die geld gekost hebben, dan kun je toch net zo goed 1 videokaart kopen en daar 2 beeldschermen op aansluiten, scheelt je de prijs van die extra videokaart :S

Crossfire weet ik verder niet exact. Maar als je SLI draait met 2 beeldschermen moet je in het Nvidia Control Panel de 'SLI Focus' instellen. Die stel je dan in op je main beeldscherm omdat je daar de extra prestaties nodig hebt. De 2 videokaarten concentreren zich op dat ene beeldscherm zodat je daar extra prestaties krijgt ;)

Of de aansluitingen op de 2e videokaart dan ook te gebruiken zijn weet ik niet, ik heb al een tijdje geen SLI meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

gekke-gerrit schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:48:
maar ik denk zelf dat je beter voor de i7 870 kan gaan
Nee.

De 760 zal op hoge resoluties nagenoeg dezelfde framerates halen als een 870. Die 80 euro kan je beter in je zak houden en de 760 een beetje overklokken... Hyperthreading helpt in games nagenoeg niks.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiawathay
Maar kan een i5 760 wel twee 6870 kaarten aan, of is het verstandiger om voor twee 6850 kaarten te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

iSpooky schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:57:
Maar kan een i5 760 wel twee 6870 kaarten aan, of is het verstandiger om voor twee 6850 kaarten te gaan?
Kan die wel aan. Het is allicht niet ideaal door de gebruikte chipset (P55) en bijkomende hoeveelheid lanes (16 max.) CF en SLI geniet nog altijd de voorkeur van S1366 of AM3 borden. Met SLI uiteraard niet als optie op AM3. Daarbij moet wel gezegd... Het verlies is marginaal en een i5 kan zeker wel 2 kaarten in CF of SLI aan. Bij voorkeur neem je dan de HD6850 gezien de betere p/p-ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiawathay
Blue-Tiger schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:04:
[...]

Kan die wel aan. Het is allicht niet ideaal door de gebruikte chipset (P55) en bijkomende hoeveelheid lanes (16 max.) CF en SLI geniet nog altijd de voorkeur van S1366 of AM3 borden. Met SLI uiteraard niet als optie op AM3. Daarbij moet wel gezegd... Het verlies is marginaal en een i5 kan zeker wel 2 kaarten in CF of SLI aan. Bij voorkeur neem je dan de HD6850 gezien de betere p/p-ratio.
Maar dan heb je dus het nadeel van het moederbord, hetgeen dat crossfire niet door alle games ondersteund wordt en nog het (algemene) verlies in prestaties van de tweede kaart, door de extra berekeningen voor de verdeling tussen de twee kaarten etc.
Kan ik dan niet net zo goed één 6870 kaart nemen (of even wachten tot de 69xx serie)? Of vallen de nadelen van crossfire wel mee en haal je hier uiteindelijk alsnog beste prijs/prestatie verhouding in? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:38
Het grootste nadeel is dat je performance niet overal even goed zal zijn. Als het kan zou ik wachten op een 6950 of 6970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiawathay
Maar waarom werden er bij de BBG van deze maand dan twee 6850 kaartjes aangeraden? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

iSpooky schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:36:
Maar waarom werden er bij de BBG van deze maand dan twee 6850 kaartjes aangeraden? :p
Omdat de prestaties vergelijkbaar zijn met een high-end model, misschien zelfs met de HD6950 die nog moet komen. Daarbij, sommige games schalen dus beduidend goed over meerdere GPU's waardoor de voordelen een stuk zwaarder opwegen tegen de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En bij het high-end systeem stondqen toch echt twee 6870 kaarten vermeld. ;)
Pagina: 1