Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Er is al héél véél geschreven over dit onderwerp, zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat wil ik?

Ik wil nu een upgrade doen. Heb tot nu toe altijd alles afgekunnen met mijn trouwe P4 socket 478. Maar omdat een Asus p4p800-e deluxe bordje niet echt vlekkeloss wordt ondersteund onder Windows 7 wil ik nu toch echt gaan overstappen. Ook met de komst met een nieuwe fotocamera die AVCHD-lite hd clips maakt kan ik er niet meer onder uit (bewerken gaat nog net, maar is geen pretje).

Ik ben dus meer een durable-tweaker. Het hoeft niet het snelste te zijn, als het maar lang mee kan :-) .

Amd vs Intel is me om het even. I5760 vs Phenom X6 ik vind het allebei best. Ben niet op zoek naar een discussie welke beter is (die zijn er al genoeg. Ook hebben beide platforms al goede moederborden met usb 3.0 sata-600 etc.

Ik weet dat het lastig kijken is in de toekomst en dat je bij aanshaf er eigenlijk weinig rekening mee kan houden, je systeem moet immers nu voldoen......

Maar is er op dit moment van schrijven ook maar iets zinnig's te zeggen welke socket meer future proof is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wmb niet. Voor beide sockets zijn alle processoren wel zo ongeveer verschenen. Misschien dat er nog eens een variant met een andere kloksnelheid verschijnt, maar dat was het dan wel zo ongeveer. Verder zal de duurzaamheid van de cpu's wat afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op gebied van software. Zal de software beter voor meer cores geoptimaliseerd worden, dan is dat in het voordeel van de X6, al hebben de lynnfields met hyperthreading er ook baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 15:38
Als je lang met een systeem gaat doen zonder upgrades lijken me de 2 extra cores die een Phenom II X6 heeft erg handig, daar kan je in de toekomst alleen maar baat bij hebben.
Verder is AMD erg goed qua prijs/prestatie en als je wilt kiezen tussen een i5/Phenom II X6 dan zou ik voor de Phenom II gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Future-proof is overrated...

Ook al heb je over x-jaar nieuwe CPUs die op je oude moederbord geprikt kunnen worden, het oude moederbord gaat prestaties en features beperken. Zeker nu met USB 3 en SATA-600 - op dit moment is het (zeker voor het Intel-platform) een gedoe met losse chips en BIOSsen voor die meuk. Dat gaat in een volgende generatie (ergens anno 2011 volgens Intel) in het moederbordchipset geintegreerd worden.

Is dat een reden om te wachten met aankoop? Nee, er is altijd wel wat nieuws zoals dat. Maar het geeft juist aan dat je wel vrijwel altijd het beste uitbent met een nieuw moederbord als je een nieuwe CPU koopt. Daarom zou ik nadrukkelijk niet letten op wat mensen nu zeggen over de future-proof mogelijkheden van een bord/socket/platform.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is maar beperkt waar imho. Er komen nog vrij regelmatig mensen in de upgrade topics voorbij die hun oude AM2/DDR2/Athlon X2 combinatie met een simpele CPU upgrade met een Phenom II X4 945 qua snelheid weer helemaal op peil zetten. Ze leveren wellicht iets in op features, maar echt noemenswaardig is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AM2 is als platform maar vier jaar oud, AM3 is anderhalf jaar oud. Een gemiddelde AM2 systeem is dus minder dan drie jaar oud. Dat is minder dan een normale afschrijvingstermijn voor een CPU, en ook dermate kort dat je eigenlijk alles nog kunt doen met een CPU uit 2007 dat je nu ook kunt, hooguit een beetje trager.

Ik vraag me sterk af of het lonend is om zo snel een nieuwe CPU erin te zetten.

Kijk, als het om een 4 tot 5-jaar oud systeem ging zou ik het met je eens zijn, maar dan heb je het over So939 bij AMD en So775 zonder Conroe support bij Intel. En dan maakt het weinig uit of je destijds voor een "future-proof" model koos of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:55
als ik puur naar de merken kijk denk ik dat AM3 ietsjes meer future proof is dan 1156, maar dat is zuiver gevoels matig. (1156 is naar mijn idee klaar, terwijl er wel nog wat dingen naar AM3 komen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dion_b schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:11:
AM2 is als platform maar vier jaar oud, AM3 is anderhalf jaar oud. Een gemiddelde AM2 systeem is dus minder dan drie jaar oud. Dat is minder dan een normale afschrijvingstermijn voor een CPU, en ook dermate kort dat je eigenlijk alles nog kunt doen met een CPU uit 2007 dat je nu ook kunt, hooguit een beetje trager.

Ik vraag me sterk af of het lonend is om zo snel een nieuwe CPU erin te zetten.

Kijk, als het om een 4 tot 5-jaar oud systeem ging zou ik het met je eens zijn, maar dan heb je het over So939 bij AMD en So775 zonder Conroe support bij Intel. En dan maakt het weinig uit of je destijds voor een "future-proof" model koos of niet.
Ik zie dat onze ideeën over upgraden nogal verschillen. Al was het maar omdat ik al de hik krijg als een CPU het een jaar uithoudt... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik zou voor am3 gaan, maar meer omdat intel waarschijnlijk sowiso n nieuwe socket gaat verzinnen voor de volgende generatie processors, waar AMD telkens een nieuwe socket maakt, met backwards compatibility 1 socket terug. (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar dat is al een hele tijd zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bulldozer zal anders echt niet gaan werken op AM3 hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En Socket 754 (2003) en 939 (2004) hadden ook maar een korte levensduur. De lange levensduur van S775 en AM2/3 is IMO een uitzondering geweest, die we in de toekomst niet veel meer zullen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 04-11-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In ieder geval niet als het aan Intel ligt. Die hebben eerder al eens in een bericht laten weten van mening te zijn dat je bij de aanschaf van een nieuwe cpu meteen een nieuw moederbord moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ik denk dat wanneer je puur over futureproof praat het beste advies is om nog even te wachten met aanschaffen van een pc. Begin volgend jaar komen zowel AMD als Intel met nieuwe sockets en CPU´s. Wanneer resultaten uit het verleden een indicatie voor de toekomst zijn zou het nieuwe socket van AMD best wel eens te upgraden zijn 2 jaar na aanschaf met een recente CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-08 07:27
1156 beukt AM3.. bijv de i5 maakt al gehakt van de fijne hectacore van amd :P

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar natuurlijk... Heb je ook bewijs voor die onzinnige uitspraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waking_The_Dead
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2024
Wel, onderstaande oplossing is misschien niet future-proof maar volgens mij goedkoper:
Ik had gisteren net dezelfde ingeving: ik wil NU een nieuwe PC. Voor 250 euro had ik een AMD X4, een nieuwe mobo en 4 gig geheugen. Ik wilde gewoon de goedkoopste oplossing (de X2 was net niet meer op stock dus ben ik maar voor de X4 gegaan) en die is nu vele malen sneller dan mijn vorige configuratie.
Dit is misschien niet zo future-proof maar als ik binnen pakweg twee jaar opnieuw dezelfde ingeving heb, dan ben ik in elk geval goedkoper af dan wanneer ik nu een configuratie koop die echt future-proof moet zijn.

Dus misschien wel het overwegen waard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Punkbuster schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:37:
1156 beukt AM3.. bijv de i5 maakt al gehakt van de fijne hectacore van amd :P
Wat is dat voor een onzin? :X

Funfact: De 1055T t/m 1090T kunnen zeer goed mee met de i7 860 en 870, zijn in bepaalde gevallen een stuk langzamer maar over 't algemeen leggen ze 't vuur na aan de schenen van i7 S1156.

Onderhand zou ik niet meer heel snel investeren in Socket AM3 met Bulldozer die eraan zit te komen. AM3r2 is namelijk niet hetzelfde als AM3 dus die CPU's gaan er zeer waarschijnlijk niet in de oude mobo's passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 09:44
Maar ik zou ook niet investeren in 1156, gezien 1155 er bijna is. Dat socket is meer 'futureproof' dan 1156. Voor de TS misschien wel interessanter om de ontwikkelingen tussen AM3r2 en 1155 even af te wachten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Waking_The_Dead schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:46:
Wel, onderstaande oplossing is misschien niet future-proof maar volgens mij goedkoper:
Ik had gisteren net dezelfde ingeving: ik wil NU een nieuwe PC. Voor 250 euro had ik een AMD X4, een nieuwe mobo en 4 gig geheugen. Ik wilde gewoon de goedkoopste oplossing (de X2 was net niet meer op stock dus ben ik maar voor de X4 gegaan) en die is nu vele malen sneller dan mijn vorige configuratie.
Dit is misschien niet zo future-proof maar als ik binnen pakweg twee jaar opnieuw dezelfde ingeving heb, dan ben ik in elk geval goedkoper af dan wanneer ik nu een configuratie koop die echt future-proof moet zijn.

Dus misschien wel het overwegen waard....
Met CPU's loopt het tegenwoordig niet zo'n vaart meer. Over twee jaar kan je X6 zeer waarschijnlijk nog goed mee. Uiteraard is er wel sneller beschikbaar maar de nadruk ligt tegenwoordig toch echt op graphics powah. Alleen daarom zou een X4 nu en een X6 later geen heel slecht idee zijn. Wil je meer performance? Dan even een tijdje wachten ;)

Of een type X2 die unlockbaar is, is nog wat goedkoper ook. Heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik zou inderdaad ook aanraden om nog heel een te wachten op 1155, dan zit je toch zeker een half jaar extra safe :P
Maar voor de rest is futureproof een onmogelijk concept. Je moet gewoon een pc aanschaffen die nu goed mee is met zijn tijd. een goeie bangforbuck pc dus. ik ben persoonlijk meer intelfan, zuiver persoonlijk. Mijn i7 860 gata nu jaartje mee, nog wel even goed denk ik. USB 3.0 heb ik dan niet en voel nog geen nood om daar verandering in te brengen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een hálf jaar éxtra nog wel...

DM me even waar je die geldbomen kunt kopen, wil je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 10:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Alles gaat zo zijn tijd mee, wat hoelang gaat meegaan weet je nooit echt op voorhand. Ik had nooit gedacht dat ze het 1156 socket zo snel gingen outfaden, zeker gezien het succes. daarom dat ik zeg, zeker 6 maand langer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een half jaar in CPU-land is echt niets, ga je meer in je portemonnee voelen dan ergens anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Laatst online: 10:40

Trygve

Redacteur
Het is érg tijdrovend voor een consument om zich af te vragen: nu upgraden of nog even wachten? De TS zegt ook dat hij nu wil upgraden. Ook zegt hij dat het niet het snelste van het snelste hoeft te zijn.
Dus hier mijn idee: Ga voor de AMD quad- of hexacore en een moederbord met USB 3.0 support. Daarbij een gezonde dosis ramgeheugen (4GB?) en een simpele maar grote harddisk. Tegen de tijd dat je pc wat trager begint te voelen koop je een SSD die de boel weer 'back-to-business' brengt :) Echt, harddisk zijn vaak de bottlenecks van een systeem. Die 2,8/3/3,2 GHz voldoen over een paar jaar ook nog wel als je niet het snelste van het snelste hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

True. Die SSD is wel een goeie trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:02

aap

Futureproof is sowieso een illusie. Koop nu gewoon iets goedkoops dat voldoende bang for the buck geeft en dan upgrade je over twee jaar nog eens. Dat kost in totaal misschien wel minder dan dat je nu de latest and greatest koopt, omdat je vind dat het lang mee moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Dreamvoid schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:29:
En Socket 754 (2003) en 939 (2004) hadden ook maar een korte levensduur. De lange levensduur van S775 en AM2/3 is IMO een uitzondering geweest, die we in de toekomst niet veel meer zullen zien.
Maar de eerste moederborden met socket 775 waren enkel geschikt voor Pentium 4 gebaseerde processors! We zijn van Intel 915 naar uiteindelijk X48 gegaan, dus eigenlijk is in die tussentijd alleen het aantal pinnetjes gelijk gebleven. AM2 net zo: de eerste AM2 borden bieden geen ondersteuning voor Phenom cpu's doordat de grootte van het bios de limiterende factor was.

S1156 of AM3 zal voor de TS denk ik weinig uitmaken, aangezien hij zijn huidige configuratie (P4P800 s478) nooit een processorupgrade heeft gegeven. Dat vermoed ik, want in de tijd van die moederborden zat men al aan de limiet van S478 (3 GHz P4's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je begint met een X2 processor en twee jaar later alsnog een X6 erin kan steken, dan noem ik dat futureproof. Niks geen illusie, in ieder geval veel minder bij AMD dan bij Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mwa, kan je net zo goed nu al een X6 erin zetten. Ik zie de prijzen niet zo snel dalen. Ik denk dat over 2 jaar AM3 dan nog een leuke markt iswaar AMD nog wat centen uit kan trekken omdat mensen nog willen upgraden naar een X6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bolletje92 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:34:
Mwa, kan je net zo goed nu al een X6 erin zetten.
Het ging erom dat mensen drie jaar geleden een X2 kochten en nu nog een nieuwe cpu kunnen kopen. Niet dat je nu een X2 koopt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hee, hee, hee... wat is er mis met een X2?

* Jejking wijst naar z'n eigen huidige Werkpaard en trekt de vinger naar Ed_L :+

On the other hand, een X6 zou geen kwaad kunnen maar het is met 4 actieve cores nog niet nodig!

[ Voor 16% gewijzigd door Jejking op 04-11-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Nou Jullie brengen me toch wel weer aan het twijfelen zech. Misschien dan toch nog maar even wachten tot begin volgend jaar, op 1155 en am3+. Wat is nu die paar maanden nog op al die jaren (weet niet meer wanneer ik huidige config heb gemaakt, maar das al heeel lang geleden).

Van de andere kant kun je inderdaad altijd blijven wachten op het nieuwste, dat schiet niet op. Ook zijn de prijzen als de platformen net uit zijn vaak nog prijzig en kun je dan weer beter wachten tot ze wat goedkoper worden, ben je wéér aan het wachten.
Dat vermoed ik, want in de tijd van die moederborden zat men al aan de limiet van S478 (3 GHz P4's).
Yep
Mwa, kan je net zo goed nu al een X6 erin zetten. Ik zie de prijzen niet zo snel dalen. Ik denk dat over 2 jaar AM3 dan nog een leuke markt iswaar AMD nog wat centen uit kan trekken omdat mensen nog willen upgraden naar een X6.
Heb voor mijn pa vorig jaar een am3 met een x3 720 gebouwd. Als over een tijdje de x6 niet meer hip is rapen wie die een keer een 2ehandsje op en kan hij weer zeker 2 jaar vooruit.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:36:
[...]

Het ging erom dat mensen drie jaar geleden een X2 kochten en nu nog een nieuwe cpu kunnen kopen. Niet dat je nu een X2 koopt... ;)
Tja, alsj e dat future proof noemt. Je mist nog altijd usb 3, Sata 600, PCIe 2.0 en wat al niet meer.
Nee, als je nu wat koopt kopen wat je nodig hebt . Met een beetje recent moederbord heb je al redelijk wat "future proof" in huis. CPU upgrades zijn het vaak niet waard, over een 2/3 jr heb je veel betere opties, die zeer waarschijnlijk TOCH niet gaan passen op je moederbord.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Edmin schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:36:
[...]

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht al waarom men daarover begon :P

Ik vind inderdaad ook dat je nu beter een goed systeem kan samenstellen waarbij je er niet van uit moet gaan dat je over een paar jaar een splinternieuwe CPU erin kan doen zonder complicaties.

Een videokaart upgrade is dan weer wat anders; PCI-e blijft gewoon bestaan waardoor het upgraden ervan makkelijk is. Ook een eventuele optie vrijhouden voor SLI of CrossFire kan dan futureproof zijn, waarbij je nu één videokaart koopt en over een tijdje nog één. Deze futureproof-heid is echter ook maar van korte tijd (1 jaar?), omdat het vaak na een aantal jaar al weer zo is dat een nieuwe videokaart betere prestaties levert dan een SLI/CF-opstelling met twee oude kaarten (tegen dezelfde prijs).

Waar je echter wel goed in kan investen is bijvoorbeeld de behuizing en/of de voeding. Dat zijn componenten die je makkelijk mee kan nemen naar een volgend systeem.

Ik zou nu gewoon iets leuks uit zoeken. Met een i5/i7 of een X6 processor en dan een moederbord met SATA600 en USB 3.0 en je zit wel goed voor een paar jaar B)

[ Voor 60% gewijzigd door Bolletje op 05-11-2010 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 18:45
Tsja, upgraden kan best handig zijn. Als ik nu naar mijzelf kijk, ik draai hier nog op socket 775 met een E8400 wat best goed bevalt. Hiervoor had ik op mijn moederbord een e6600 zitten. Ik ben zo langzamerhand wel weer in de markt voor een nieuw systeem, maar ik ga niet aan de vooravond van nieuwe platformen nog even een nieuw systeem aanschaffen, want dat gaat mij net weer wat te ver. Zeker als jet het e.e.a. weer gaat verkopen op V&A moet het ook niet te oud zijn wil je er nog wat voor terugkrijgen.
Pagina: 1