Toon posts:

Paypal Fraude

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• daaan_1992
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:12
Ik heb van de week wat meegemaakt met Paypal zonder dat ik lid ben paypal..

Ik keek op mijn internetbankieren en zag dat er 2 keer een groot bedrag was afgeschreven van mijn rekening. Na gecontroleerd te hebben of dit echt niet van mij was zo snel mogelijk naar mijn eigen bank gebeld om het bedrag te laten terugstorten en de rekening te blokkeren. Deze mevrouw heeft mij verteld dat ik het geld binnen 2 dagen terugheb, en er de komende 2 jaar niks kan worden afgeschreven door dit rekeningnummer.

Daarna maar is naar paypal gaan bellen, waar ik een zeer onvriendelijke mevrouw aan de lijn kreeg die me doorverwees naar een vaag formulier op de website. Ze legde uit dat iemand mijn gegevens had(naam + rekeningnummer) en hiermee een account aangevraagd. Daarna is er 2 keer een klein bedrag gestort ter controle, de persoon die dit gedaan heeft kon dit zien en naar hun opsturen en hierdoor een geldig paypal account krijgen.

Ik heb werkelijk geen idee, hoe iemand op mijn internetbankieren gekomen kan zijn. Papieren bankschriften heb ik namelijk niet.. Natuurlijk al mijn wachtwoorden veranderd en mijn poorten thuis voor de zekerheid allemaal dichtgegooid.

Uiteindelijk na 3 keer bellen een mevrouw aan de telefoon die wel bereid was om te helpen, die heeft nu een procedure gestart om het account te blokkeren en ik wordt daarover binnen 48 uur teruggebeld..

De enige poort die ik open had staan, was voor een vpn zouden deze mensen via die manier mee hebben kunnen kijken op mijn internetbankieren?

Mijn zus die werkt bij een bank en heeft mij het advies gegeven om ook aangifte te doen en dat ga ik ook zeker doen.. Volgens de fraude expert daar heeft de fraudeur echt mijn "bankafschriften" gezien moeten hebben..

Vaag verhaal en ik hoop dat het allemaal op zijn pootjes terecht komt.
Heeft een van jullie ervaring met zoiets, of een idee hoe dit gebeurd kan zijn?

Ik weet in ieder geval dat ik nog voorzichtiger om zal gaan met gevoelige gegevens in het vervolg..

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:36
Heb je uberhaupt al gecontroleerd of die twee controle bedragen inderdaad op je rekening zijn gestort?
Dit zijn doorgaans twee losse overboekingen onder de euro.

Is dat nooit gebeurd dan is je account op een andere, dubieuze manier gekoppeld aan een paypal account.

Veel aannemelijker is overigens dat je dit zelf lange tijd geleden hebt gedaan, maar bent vergeten.

• daaan_1992
Vergeten te melden, er is inderdaad 2 weken geleden 2 keer een klein bedrag gestort..

Ik weet toch echt zeker dat ik nog nooit een paypal account heb gemaakt.

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
goede AV op je machine draaien? Spyware of een trojan op je machine zou dit kunnen verklaren
Welke bank zit je bij? Bij de postbank kan je met een userid wachtwoord over al ter wereld inloggen. Dus kan iedereen met je userid wachtwoord dit even opzoeken. Andere banken (rabo, abn en nog meer) gaat dit niet zo gemakkelijk.

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 17:23
Heb je papieren afschriften? En zo ja, mis je er één of meerdere?

• daaan_1992
Ik heb geen papieren afschriften zie startpost ook..

Inloggegevens weten zou inderdaad kunnen, maar heb nu alles gewijzigd.. Heb wel gewoon MSE als AV draaien.

• Sefyu
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 12-09 22:16
Draai eens een aantal rootkitscanners anders. Trojans zijn met enkele muisklikken 100% onzichtbaar voor AV's te maken.

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 17:23
Het is in ieder geval niet mogelijk de getallen achter de komma van de twee kleine bedragen die Paypal op je rekening stort zijn te achterhalen zonder toegang tot de betreffende rekening. Als ik jou was zou ik daarom meteen mijn OS opnieuw installeren en alleen dingen bewaren waarvan je weet dat ze niet besmet zijn met een virus, omdat het vrijwel zeker is dat je een virus hebt. En ik ben het ook niet helemaal eens met je keuze voor Microsoft als anti-virus software :P

• TRRoads
  • Laatst online: 13-03-2011
Japperrrr schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:58:
En ik ben het ook niet helemaal eens met je keuze voor Microsoft als anti-virus software :P
Beetje een loze opmerking zonder onderbouwing.. :/

MSE voldoet prima, daarover hoef je je geen zorgen te maken. Een herinstall vanaf een officiele MS DVD is echter zeker wel aan te raden, een rootkit is immers niet zomaar te detecteren.

• Herjan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-05 07:40
Die VPN-server die je noemt is ook geen onrealistisch lek lijkt me... Als dat op een standaard VPN-poort draait, moet het niet zo moeilijk zijn om daar binnen te komen.

• daaan_1992
Mijn OS herinstalleren (op pc en laptop) was ik inderdaad ook maar van plan..

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

En je wachtwoord veranderen van het internetbankieren.

Als je ING hebt, misschen heb je die ING buddy? Dan kunnen ze het al zien als je msnaccount gehacked is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• robrt
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 30-03-2017
daaan_1992 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:23:
Mijn OS herinstalleren (op pc en laptop) was ik inderdaad ook maar van plan..
Trek eerst een clone van je installatie, zodat je later - in een VM zonder netwerk - nog na kan speuren wát er uberhaupt aan de hand was.

Frapant verhaal. Toevallig geen e-mails ontvangen van je 'bank' recentelijk? Dat zou - afgezien van een trojan - de enige manier zijn om dit te verklaren: de simpele authenticatie van ING i.c.m. een phishing mail.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Herjan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:03:
Die VPN-server die je noemt is ook geen onrealistisch lek lijkt me... Als dat op een standaard VPN-poort draait, moet het niet zo moeilijk zijn om daar binnen te komen.
Heb je daar een bron van? VPN is in feite een behoorlijk veilig systeem namelijk, tenzij je echt gigantische configuratie fuckups maakt natuurlijk. Maar het al dan niet op een standaard poort draaien heeft weinig te maken met de beveiliging van je VPN ;)

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 09:10
Hier misschien een tip:
Veiligheid.
Installeer een andere os op een externe hd.
Indien je internet bankieren, paypal of creditcard gebruikt, dan start je op van je externe hd.
Deze os is dan schoon van virussen, spyware, keyloggers etc. Je installeerd hier zo min mogelijk software in, je gaat niet naar alle website's met dit os, dus de os zou zeer schoon moeten zijn.
Ook eerst updaten natuurlijk.

Een oude pc zou hier natuurlijk ook goed voor zijn, een usb stick gaat ook maar is langzaam.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee